Přestože na valnou většinu tuzemských tratí má stále dotovaný monopol ČD, po relaci Praha-Ostrava se soukromníci pustili i do zlínské větve. Jak se dnes cestuje vlakem z Prahy do Hanáckých Athén?
Kvalitu cestování na železnici určují dva prvky – stav dopravní cesty (SŽDC) a úroveň samotného dopravce (ČD, RegioJet, Leo Express a další). Téměř dokončená rekonstrukce olomouckého koridoru přinesla své ovoce naplno především díky vzestupu konkurence na poli dopravců. Na Moravu jsem se vlakem něco málo nacestoval, tedy si můžu dovolit srovnání mezi posledními dvaceti lety s ČD a dnešní cestou s Leo Express.
Státní dopravce by měl mít na první pohled oproti soukromníkům obrovskou konkurenční výhodu. Know-how z více než stoletého provozu osobní železniční dopravy, rozsáhlé zázemí, dostatek personálu, lepší vyjednávací podmínky pro nákup vstupů (vlaky, energie, úklidové služby, atd.), nižší jednotkové náklady (úspory z rozsahu) či větší stabilitu (většinu dopravních výkonů si objednává stát a kraje, kteří garantují dotaci ztrát).
Soukromníci by naopak na své straně měli mít teoreticky samé handicapy. Začínají od nuly, tedy bez know-how, bez zázemí, v malém rozsahu (dražší jednotkové náklady, horší vyjednávací podmínky se subdodavateli) a s menší stabilitou (financují to ze své kapsy, na své podnikatelské riziko, stát žádné ztráty nedoplácí).
Z výše uvedeného plyne, že by ČD měly na poli osobní vlakové dopravy vítězit na celé čáře a to bez většího úsilí. Jaká je realita?
Ceny: Tarif a jeho složitost jak z dob císaře pána. Cena by se měla odvíjet od tržní poptávky, tedy záviset především na vytíženosti konkrétního spoje a momentu objednání (koupě předem/méně vytížený spoj – levněji, koupě v den odjezdu/více vytížený spoj – dráž). Při cestování s ČD je třeba vlastnit základní IN kartu (která stojí nemálo peněz), jinak cestujme oproti aspoň vzdáleně tržním cenám o 25% dráž. E-shop nepříliš user-friendly. Na studium tarifů plných výjimek je třeba si vyhradit nějakou tu hodinu času. Cena z Prahy do Hulína se vždy pohybovala s IN25 kolem 250-300 Kč.
Vlaky: Dlouhou dobu používané staré koženkové vozy (špinavé, zničené, hlučné - vzor ne-komfortu) pomalu nahrazují jejich modernizované verze, ale zásuvka či internet je stále v běžné druhé třídě nepřekonatelný problém. Stolečky pro práci nepoužitelné, spíše překážející.
Místenky: Za peníze a nemůžu si vybrat, kde budu sedět. Většina cestujících jezdí bez místenky, tedy nastupování do vlaků a souboj o lepší místa cestování příliš kultivovanosti nepřidává.
Občerstvení: Jídelní vozy (či vozíčková roznáška) nabízejí přinejlepším průměrnou kvalitu, ale za extra nadstandardní ceny. Když nebylo v kupé místo a uličky praskaly přeplněním ve švech, dalo se za cenu jednoho piva strávit cestu v poloprázdném jídelním voze. Tam totiž na teplé jídlo za běžnou restaurační cenu krát tři chodil málokdo.
Personál: Trochu loterie. Dalo se narazit na milého nadšence do dráhy stejně jako na prudiče, kterého jsem svou přítomností evidentně obtěžoval. Kontrola tarifní kázně občas i 3x během cesty (průvodčí, změna průvodčí, revize). Spolucestující ze zahraničí mají smůlu – anglicky se nedorozumí.
Ostatní servis: Veškerý žádný.
Jedu v úterý dopoledne, tedy mimo špičku. V pondělí večer nakupuji přes velmi dobře zpracovaný e-shop jízdenku za 136 Kč. Bez nutnosti stávat se členem čehokoliv, kupovat si obdobu IN-karty či ukládat peníze na virtuální peněženku dopravce (tyto možnosti tu jsou a nabízejí zlevněné jízdné, ale dále se mi to nechce studovat – s cenou 136 Kč jsem spokojen nad očekávání). Vybírám si místo na virtuální mapě celé soupravy – chci po cestě pracovat a pojedu déle, tedy dál od dětského oddílu, toalety, dveří, u stolečku, u okna a na čtyř-sedačce, kde ještě není zakoupené žádné další místo (pro větší soukromí). Nic není problém, vše naklikáno z pohodlí domova za pár minut, placeno kartou.
Vlak vypadá z venku skutečně jako větší tramvaj (jak mu hanlivě přezdívají odpůrci soukromníků), ale uvnitř tomu nic nechybí a prostor je dostatečný. Nízkopodlažnost, použitelný stolek na práci, zásuvka pro každou sedačku, wifi (není to 100 Mb jako od UPC, ale na práci plně postačující), denní tisk, plechovka kofoly. Nikdo po mně nechce předložit lístek, ale milý personál naopak několikrát během cesty sbírá další přání od cestujících. Pán na vedlejší sedačce nereaguje na oslovení v češtině – slečna stevardka intuitivně přepíná do plynné angličtiny, pán evidentně mile překvapen. Ceny v jídelním lístku uvedeny i v eurech, vše dvojjazyčně. Je možné se napojit na palubní systém a mimo filmů sledovat i např. záběry z čelní a zadní kamery vlaku či aktuální rychlost soupravy. Cenově je nabídka jídel pocitově malinko dražší oproti bezkonkurenční pojízdné restauraci RegioJet (který prodává často za téměř nákupní ceny), ale stále na úrovni těch levnějších restaurací. Nabídka alternativní kuchyně (indické kuře, kuskus s tofu) mi přijde zajímavější než standardní guláš z JLV. Je to asi i jednodušší logisticky do vlaku než řízek v trojobalu.
Závěrem ještě k té malé tramvaji. Na rozdíl od RJ to bude mít Leo Express malinko komplikovanější při budoucím navyšování kapacity (Jančura jen přidává vagóny a má pořešeno). Souprava byla celkově tichá (včetně cestujících), ale umím si představit, že absence dveří mezi vagóny a křičící dítě mohou zážitek z jízdy ovlivnit poměrně negativně. Ale jinak koncepce hliníkové soupravy se sdílenými podvozky není špatný nápad – velké zrychlení lehkého vlaku na koridoru, kde je třeba měnit neustále rychlost, pomohlo dosáhnout velmi přívětivé jízdní doby Praha – Hulín lehce nad 2,5 hod. Tiché rozjíždění i brzdění – žádné nepříjemné skřípění kol.
Více než na české železnici jsem si připadal jako v letadle British Airways na cestě do Londýna. A tak to má být. Na ostravské trati mám stejně pozitivní zkušenost také s RegioJetem. Tam se rapidně zlepšily i České dráhy. Sečteno, podtrženo, oproti ČD jsem jel s LE na Moravu za polovic a s řádově mnohem vyšší kvalitou služeb. A to ČD dostává velmi štědrou dotaci od Ministerstva dopravy na relaci Praha – Zlín 179,9 Kč za každý ujetý kilometr (za loňský rok celkem 376,9 mil. Kč).
Zůstává tedy otázkou, proč něčeho takového jako soukromníci nejsou schopny i ČD, které by na své straně měly mít teoreticky všechny trumfy.
V letošním roce banky častěji poskytují hyptéky s vyšším LTV.
Moneta Money Bank přistoupila 18. 4. ke zvýšení úrokových sazeb u všech nabízených fixací o 0,2 % p.a.
Nejnižší nabízená sazba je tak na pětileté fixaci 4,94 % p.a.
Modrá pyramida s platností od 11. 4. 2024 snižuje úrokové sazby Hypoúvěru o 0,4 % p.a., a to u všech fixací.
Moneta Money Bank přistoupila 11. 4. ke zvýšení úrokových sazeb na tříletých a delších fixacích.
Komerční banka s platností od 11. 4. 2024 snižuje úrokové sazby hypotečních úvěrů i Americké hypotéky o 0,4 % p.a. u všech fixací a současně navyšuje slevu za předložení PENB A / B na 0,2 % p.a. (dříve 0,1 % p.a.)
Dobrý den, máme hypotéku u Komerční banky. KB aktuálně nutí všechny klienty k migraci běžného účtu, který jsem v minimální míře nucen používat právě s hypotékou. Součástí migrace je navýšení ceny běžného účtu z 0 na 39 Kč/měsíc. Je možné, že nesouhlasem s migrací, tj. nesouhlasem s přechodem na placenou službu, banka vypoví hypoteční smlouvu a bude požadovat zesplatnění úvěru? Dík
Dobrý den,
nepoužívání běžného účtu nemůže vést k zesplatnění hypotéky. Máte-li v úvěrové smlouvě sjednanou slevu z úrokové sazby za využívání účtu u dané banky, nepoužíváním účtu nárok na slevu zanikne.
Dobrý den, mám účet u Komerční banky. Zakládala jsem ho, když jsem byla v insolvenci a nedostala jsem platební kartu. Nyní mám insolvenci úspěšně ukončenou. Zajímá mě, jestli mohu požádat banku o kartu, děkuji.
Dobrý den,
ano, samozřejmě. Případně si též můžete založit běžný účet u jiné banky a čerpat např. i bonus 1 000 Kč za založení účtu (aktuálně nabízí Raiffeisenbank).
ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎDobrý den,
peníze uložené či investované přes brokera nejsou pojištěné a nedaní se srážkovou daní - zdanění musíte řešit sám v rámci daňového přiznání. Nabízených 6% se mi zdá málo - pojištěné bankovní vklady nabízí aktuálně až 6,3% - viz srovnání spořicích účtů.
Dobrý den, nevím zda sem mohu tento dotaz směrovat, ale zkusím se zeptat. Aktuálně řešíme v práci jeden problém. Máme objednávku na práci psanou na jednoho z nás - je možné, aby vyfakturoval peníze i někdo jiný z party na koho není ta objednávka psaná? Aby z toho nebyl případně nějaký problém. Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
vše je věcí dohody mezi dodavatelem (Vámi) a odběratelem (zákazník). Pokud s tím bude odběratel OK, bude vše pořádku.
Ateliér je nebytová jednotka, jehož součástí je koupelna i kuchyň. Prakticky má parametry běžné bytové jednotky, avšak z důvodu územního plánu, vyšší hlučnosti, menšího přírodního osvětlení, či jiných důvodů ve stavebním řízení nemůže být zapsána v katastru nemovitostí jako bytová jednotka. Ateliér je hůře financovatelný hypotékou, protože banky k jeho ceně přistupují obezřetněji než k ceně bytu. Aktuálně je ateliér při jeho převodu zatížen nižší sazbou DPH než při převodu bytu.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMměří se dle čistého měsíčního příjmu domácnosti, hranice chudoby začíná na 10 000 Kč pro jednotlivce bez rodiny a roste s počtem dětí v domácnosti (pro 3 děti orientačně 29 000 Kč), aktuálně v ČR „trpí chudobou“ 10% populace
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMJe zkratka z anglického názvu "Debt Service To Income". Tento ukazatel vyjadřuje poměr mezi měsíční splátkou veškerých úvěrů (kontokorent, kreditní karta, hypotéka apod.) včetně aktuálně žádaného úvěru proti celkovému čistému měsíčnímu příjmu. Parametr DSTI dle aktuálního doporučení ČNB nesmí přesáhnout hranici 45%. Pouze u žadatelů mladších 36 let může být až 50%
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMJe nejdůležitější součástí Garančního systému finančního trhu v ČR. Z fondu pojištění vkladů probíhá výplata klientů zkrachovalých bank.
Vklady na účtech u českých bank jsou pojištěny do 100 000 euro, resp. jejich ekvivalentu v českých korunách (cca 2,5 mil. korun). Pravidlo je nastaveno tak, že pojištěn je v každé bance součet vkladů jednoho klienta. Za samostatného klienta se považuje fyzická osoba (pod rodné číslo), nebo i firma (pod IČ).
Pokud tedy máte v některé z bank více než 2,5 milionu korun, rozhodně byste měli své peníze rozdělit mezi více bank, nebo více rodných čísel, či IČ. Stačí tedy převést část peněz na manželku, či firmu. Zároveň může mít každý člověk pojištěné vklady ve více bankách v ČR, nebo EU.
Do Fondu pojištění vkladů přispívají všechny české banky, stavební spořitelny a záložny pravidelným odvodem určitého promile z výše vkladů jejich klientů. Tento fond momentálně disponuje prostředky přibližně ve výši 40 miliard českých korun. Poslední výplaty prováděl klientům malých institucí Sberbank, Československé úvěrní družstvo (dříve Akcenta záložna) a předtím Evropsko Ruská Banka. Ještě předtím větší výplata přes 10 miliard proběhla klientům Metropolitního spořitelního družstva.
Fond pojištění vkladů vyplácí náhradu na základě sdělení regulátora České národní banky, že konkrétní instituce není schopna dostát svým závazkům. Výplatu náhrad realizuje Garanční systém finančního trhu, který si zajistí od banky seznamy depozitních klientů. Vyplácí se zůstatek klienta k datu oznámení ČNB, sestávající z jistiny vkladu a naběhlých úroků k datu. Pro výplatu Garanční systém zpravidla najme některou z velkých bank s dostatkem poboček. Informace je zasílána na kontaktní údaje zkrachovalé banky či záložny. Pozor - výplata probíhá pouze po dobu 3 let, během kterých se musíte o své prostředky přihlásit!
Jak uvedeno výše, aktuálně má fond dostatek prostředků pro případné uspokojení klientů při krachu středně velké banky. A pokud by prostředky fondu nestačily, doplácet se bude ze státního rozpočtu, fond smí vydat dluhopisy anebo si může vypůjčit prostředky
na finančním trhu prostřednictvím úvěru.
KOMENTÁŘE k článku Vlakem na Moravu
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.