Poradna

   

Zeptejte se odborníků na bankovnictví >>

4/19/2014 1:29:01 PM
Otázka č. 1356 od Zuzana Vitkova
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

Pokracovani k otazce c. 1355: Tak to jsem prave zkousela a neslo to. Byla jsem osobne na pobockach dvou ruznych bank, a tam mi bylo receno, ze bez obcanskeho prukazu do nejde... Vubec je nezajimalo, jake dalsi doklady mam, proste bez obcansky se se mnou odmitli bavit. Existuje nejaky zakon, ktery bankam narizuje, jake doklady musi uznat nebo si to banky rozhoduji sami, jak se jim to hodi? Dekuji za odpoved!

Odpověď

Dobrý den,

o jaké banky se jednalo?

Banka nemá povinnost založit účet komukoliv (není na to právní nárok) a může bez udání důvodu libovolného klienta odmítnout. Ale odmítnout klienta z důvodu nevlastnictví OP vypovídá cosi o samotné bance, jak moc je pro-klientská.

Pas + řidičský průkaz musí stačit. Zkuste třeba FIO Banku, mBank či Air-Bank, kde je vedení účtu zcela bez poplatků (platíte jen za výběry z bankomatů, vše ostatní je zdarma). První jmenovaná banka má výslovně na webu napsáno, že "je třeba doložit doklad totožnosti (OP či pas)".

Petr JermářBanky.cz

4/19/2014 12:18:48 AM
Otázka č. 1355 od Zuzana Vitkova
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

Dobry den, potrebuji otevrit bezny ucet. Problem je v tom, ze nemam obcansky prukaz (dlouhodobe jsem zila v zahranici a zrusila jsem si trvaly pobyt v CR). Po navratu do CR nemam kde bydlet (momentalne prespavam na gauci u kamaradky), tudiz nemam ani trvaly pobyt, ani OP. Jak si mam otevrit bezny ucet, kdyz mam pouze cesky cestovni pas, rodny list a ridicsky prukaz (vydany ve Velke Britanii)? Vsechny banky pozaduji OP, ktery samozrejme nemam... Poradte. Dekuji, Zuzana

Odpověď

Dobrý den,

pro otevření účtu stačí určitě pouze platný pas (vydaný v jakékoliv zemi EU).

Kterýkoliv občan jakékoliv země EU si může otevřít v Čechách účet jen za pomoci pasu.

Petr JermářBanky.cz

4/18/2014 1:57:12 PM
Otázka č. 1354 od Vlasta Hromková
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

Jsem okolnostmi nucena změnit banku - u jiné banky mám již založený účet. Prosím, jaké jsou podmínky a postup pro zrušení účtu u ČS? Děkuji za odpověď zaslanou na e-mail. Vlasta Hromková

Odpověď

Dobrý den,

je to velmi jednoduché - stačí navštívit nejbližší pobočku ČS a požádat o okamžité zrušení účtu. Máte-li k účtu vydanou platební kartu, dojde k samotnému zrušení účtu zhruba za 15-30 dní od podání výpovědi.

Petr JermářBanky.cz

 

4/18/2014 11:37:21 AM
Otázka č. 1353 od Kamila
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

Pokračování dotazu č. 1352: Ještě jednou Vás zdravím, slibuji, že už naposledy. Myslíte tedy, že nestačí e-mail od hypospecialistky, kde je jasně uvedeno, že odhad stojí 4 500 kč. Později nám poslala e-mail, že je to víc než jsme se domluvili, protože odhadní cena nemovitosti je vyšší. Ona coby specialistka neví, že cena za vyhotovení odhadu se odvíjí od odhadní ceny nemovitosti a navíc si ani před zadáním práce neověří cenu u odhadce. Přeji Vám příjemné prožití prodlouženého víkendu a děkuji za čas, který jste mě věnoval. KS  

Odpověď

Upřímně, cena odhadu nemotosti nezávisí na hodnotě nemovitosti samotné v případě běžného bytu či RD (řekněme do 5 mil. Kč).  Mezi domkem za 2 a 3 miliony Kč není rozdíl, práce se na odhadu musí vykonat zhruba stejně. Např. jeden a ten samý identický RD bude stát ve Středočeském kraji 4 mil. Kč a ve Zlínském kraji 2 mil. Kč a práce na odhadu bude stejná.

Divím se, že se bance vyplatí hádat se s klientem (navíc potenciálním, úvěr ještě není uzavřen) o 500 Kč. Já být onou bankou, tak se zastydím, dál to neřeším a po klientovi nebudu chtít doplatek 500 Kč. Pokud Vám napsala výslovně 4 500 Kč a ne 4 000-5000 Kč, je právo na Vaší straně, ale na základě emailu se to špatně v případném sporu dokazuje. Můžete zkusit jednat s bankou, ale na soudní spor či podání podnětu ČNB tento důkaz nestačí. 

Můžete se zkusit podívat u konkurence (Equa bank, mBank - nulové poplatky a výborné úrokové sazby)...a toto zmínit i poradkyni (banky občas akceptují i posudky ne starší než 6 měsíců od jiných bank/odhadců, takže by s tím nebyly výdaje navíc). 

Petr JermářBanky.cz

4/18/2014 10:22:36 AM
Otázka č. 1352 od Kamila
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

Pokračování dotazu č. 1351: My s ní bohužel nemáme žádnou smlouvu.  

Odpověď

Bez písemné smlouvy (jen na základě ústního dojednání) se bude bohužel těžko něco dokazovat - bude to slovo proti slovu.

Petr JermářBanky.cz

4/18/2014 10:06:09 AM
Otázka č. 1351 od Kamila
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

Pokračování dotazu č. 1350: My uz jsme zaplatili celých 5000 Kč, ale musíme této poradkyni ještě poslat 550 Kč za poplatky, které za nás zaplatila (zkontrolování registrů). Vzhledem k jejímu nevhodnému chování jsem usoudila, že bych jí tyto peníze už neposlala, když máme písemně od ní cenu odhadu. Protože má potvrzení z banky, mohla by se třeba obrátit na exekutory? Děkuji za odpověď. KS

Odpověď

Toto bych nedoporučoval (brát na sebe roli soudce a na základě nevhodného chování takto rozhodnout o odepření doplatku). Chce to nyní postupovat přesně podle smluvních podmínek, aby jste se také nedopustila chyby, za kterou by Vás mohla ona poradkyně "popotahovat".

  1. Prostudujte pořádně uzavřenou smlouvu a výši poplatků za dohodnuté úkony.
  2. Zaplaťte to, co zaplatit dle smlouvy musíte.
  3. Pokud jste něco již zaplatila a přeplatila, požádejte o vrácení přeplatku.

Obchodní podmínky (u bank, pojišťoven, telefonních operátorů, atd.) často obsahují tyto dva významné body:

  • vzájemné pohledávky si nelze započíst bez předchozího písemného ujednání
  • reklamace nemá odkladný účinek za datum splatnosti

Petr JermářBanky.cz

4/18/2014 9:52:06 AM
Otázka č. 1350 od Kamila
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

Pokračování dotazu č. 1349: Jedná se o RB, ale hypotéční specialista není její kmenový zaměstnanec. Nám to odhadce vysvětlil tak, že odhad domu do 2,5 mil je 4 500 Kč, nad 2,5 mil je za 5 000 Kč. Podle jeho slov se ona hypoteční specialistka ani nenamáhala u něj zjistit cenu odhadu.

Odpověď

Externí poradce bohužel nelze nazvat při vší slušnosti jinak než verbeží. Jsou orientováni čistě na provize a nejednají pro-klientsky. Máte nyní dvě možnosti:

1) zaplatit 5 000 Kč a ušetřit si nervy (s tím onen poradce počítá)

2) zaplatit pouze sjednanou cenu a zbytek odmítnout (to bude na delší diskuzi, i když jste v právu)

Hodně štěstí,

Petr JermářBanky.cz

4/18/2014 7:57:20 AM
Otázka č. 1349 od Kamila
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

Dobrý den, zajímalo by mě , zda hypotéční specialista nese odpovědnost za informace,které písemně předá? Nám poslala cenu za odhad 3 500 - 4500 a po vyhotovení odhadu po nás chtěla 5 000 kč. Ještě nám k tomu poslala e-mailem vyjádření, že je to více než jsme se domluvili. Jsme povinni zaplatit oněch 5000 kč, když domluva byla jiná? Děkuji za odpověď. Kamila

Odpověď

Dobrý den,

o jakou banku se jedná?

Byla-li smlouva na jasně definovaný objem práce uzavřena za jasně definovanou cenu (3 500 - 4500 Kč), nemůže po Vás nyní protistrana chtít tisíců pět. Navýšení ceny by bylo ospravedlnitelné pouze v případě, že by došlo k navýšení objemu odvedené práce nad rámec dohody.

Petr JermářBanky.cz

4/17/2014 12:57:28 AM
Otázka č. 1348 od Andrea Průšová
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

Dobrý den, nevím zda se na Vás obracím alespoň trochu správně, ale potřebovala bych vědět jak to je s ombudsmany jednotlivých bank. Máme bohužel velmi negativní zkušenost s Raiffeisen stav.spořitelnou. Mám informaci že každá banka by ombudsmana měla mít, nicméně u této banky se ho nemohu dopátrat a tím pádem podat stížnost na nekorektnost jejich právního oddělení, kde se s nimi člověk na něčem domluví a pak je jen překvapen jednáním p. Judr Pavlíka, který nejenže nectí slovo svých kolegů nebo podřízených ale navíc na klienty naprosto neopodstatněně do telefonu řve a používá výrazy hodné snad jen dlaždičů z dob minulých. Za odpověď velmi děkuji Andrea

Odpověď

Dobrý den,

banky nemají povinnost mít ombudsmana - toto je zcela dobrovolné a má ho pouze několik málo bank, tedy Raiffeisen stavební spořitelna ho mít nemusí. Stížnost můžete adresovat obecně centrále dané banky/stavební spořitelny nebo České národní bance, coby dohledovému orgánu nad finančním trhem.

Je třeba rozlišit porušování pravidel hry a pouhé nevhodné (málo pro-klientské) chování. Chová-li se k Vám pracovník banky špatně (křičí na Vás, nedrží dané slovo, které není podložené smlouvu), lze si stěžovat na centrále dané banky, která by měla ve svém vlastním zájmu toto uvést do pořádku a klientovi se omluvit. ČNB s tímto nic nenadělá. Pokud se Vám toto chování banky nelíbí, není nic jednoduššího než přejít ke konkurenci.

Dopouští-li se banka či její pracovník nekalých obchodních praktik (banka neplní podmínky smlouvy, postupuje v rozpory se zákony, atd). lze si stěžovat i u ČNB, která zcela jistě zakročí.

Petr JermářBanky.cz

4/17/2014 9:38:34 AM
Otázka č. 1347 od Aleš
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

Dobrý den, mám půjčku u Unicredit Bank kterou bych si chtěl refinancovat u Air bank, chtěl bych se jen zeptat, jakou částku mám do žádosti uvést, zda jen čistě úvěr nebo včetně pojištění schopnosti splácet? Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

do žádosti uveďte, kolik zbývá k dnešnímu dni na úvěru doplatit. 

Pokud byl úvěr např. 50 000 Kč a Vy jste si k němu koupil pojištění schopnosti splácet např. za 2 000 Kč, činil celkový úvěr 52 000 Kč. V internetbankingu by mělo být k nalezení, kolik Vám zbývá k dnešnímu dni doplatit.

Jinak všemožná pojištění schopnosti splácet nedoporučuji. Má to tolik výluk a tak krátkou ochranu, že se to nevyplatí.

Petr JermářBanky.cz

1 |2 |3 |4 |5  z 136   

Prostor pro Vaše dotazy







 

Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.