Poradna

   

Zeptejte se odborníků na bankovnictví >>

10/30/2014 9:41:50 AM
Otázka č. 1641 od tonyend
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

Dobrý den, v roce 2011 jsem měl sjednáno k úvěru v bance pojištění u BNP Paribas Cardif. Na pracovní neschopnost. Od roku 2003 jsem v invalidním důchodu po operaci páteře a měl i zaměstnání. Toto jsem tehdy uvedl pravdivě. Letos v červnu jsem dostal infarkt. Pojišťovna pojistku zrušila pro nepravdivé údaje z roku 2011. - invalidita, kontroly u lékaře. Dostala(pojišťovna) je od mé banky takové, jaké je předala banka, ne já. Dnes mi pojišťovna napsala, že mi má banka má vrátit poplatky za pojistné za tu dobu. Musím o ně žádat, nebo co musím udělat, abych je měl na účtu? Děkuji za vysvětlení.Tonyend

Odpověď

Dobrý den,

pojišťovna skutečně může v případě nepravdivě uvedených údajů v pojistné smlouvě pojistku od počátku zrušit a vrátit pojistné. Nicméně pokud jste uvedl všechna data pravdivě, máte v případě pojistné události (pracovní neschopnost) nárok na výplatu pojistného plnění.

Pokud pochybila banka, která byla v roli zprostředkovatele pojištění, např. tím, že špatně interpretovala Vaše údaje o zdravotním stavu pojišťovně (které jste Vy bance uvedl správně), je banka povinna škodu nahradit - tedy vyplatit pojistné plnění místo pojišťovny. V tomto případě bych doporučil se obrátit na ombudsmana dané banky, a pokud to nepomůže, tak přímo na ČNB, která zajišťuje dohled nad bankami. 

Pokud bylo pochybení na Vaší straně (chybně uvedené údaje o zdravotním stavu bance), požádejte banku u vrácení pojistného. Pro-klientská banka by měla v tomto případě případě vrátit pojistné neprodleně a bez vyzvání, ale znáte to - lepší je se ozvat.

Petr JermářBanky.cz

10/29/2014 12:29:27 PM
Otázka č. 1640 od pito
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

Pokračování dotazu č.1639: Jen bych upřesnil předešlý dotaz, je zde zvykem, že finanční instituce poskytne půjčku tak jak jste to popsal, t.j po založení účtu a po prolustrování. Toto již tedy není dotaz v pravém slova smyslu jen reakce na Vaši odpověď. Jak jsem již zmínil v uvedené komunikaci s bankou, nepotřebuji znát nějaké specifické podmínky podle bonity, spíš mě zajímají jiné věci a to především sankční ujednání. Myslím, že by se ten postup měl změnit, pokud to tak ještě (u nás) nefunguje. Není vůbec proklientské si kvůli informaci ohledně smluvních podmínek pro porovnání zakládat účty u několika bank, které navíc ani nesídlí v místě mého bydliště a pak jim poskytovat veškeré informace ohledně mé bonity a nakonec zjistit že jejich podmínky jsou neakceptovatelné, ikdyž jak uvádíte jsou tou nejlepší volbou na trhu. Můj předešlý dotaz zněl spíše zdali to někdo dělá jinak než jak jste popsal, z Vaší odpovědi vyplívá že ne a že se Vám to tak osobně líbí - mě ne. Hold jsem byl zvyklý na jiný standard bankovních služeb , který k nám snad jednou v budoucnu také dorazí.

Odpověď

Děkuji za reakci - co se obecných smluvních podmínek týče, moderní banky mají všechna data online dostupné na webu (šetří to čas jim i klientům). Tedy např. podmínky úvěru u ZUNO jsou k nalezení na jejich stránkách zde: http://www.zuno.cz/global/documents/zuno-vop-pujcka.pdf (jsou zde specifikované sankce při nesplácení, podmínky předčasného splácení, atd. s odvoláním na ceník, který má banka také na webu). Toto by mělo bohatě stačit pro porovnání nabídek od jednotlivých bank. Dále naleznete na stránce sekci otázky/odpovědi, modelové příklady a další info - upřímně, setkal jste se s něčím takovým u bank např. před 5 lety? Já ne. Toto jde vysoko nad rámec platné legislativy a banky takto začaly konat až s příchodem flexibilnější konkurence, tedy dle mého názoru, bankovnictví se v ČR ubírá správným směrem. 

Větší péči na výše zmíněnou Vám dnes moderní nízkonákladové banky dát nemohou, protože by je to stálo provozní náklady navíc, které by bylo nutné promítnou klientům do produktů např. formou vyššího úroku či poplatků. 

Alternativou jsou klasické velké banky s hustou pobočkovou sítí - pobočka bude v místě Vašeho bydliště, na pobočce s Vámi budou o úvěru rozmlouvat desítky minut, ukáží Vám spoustu vzorů a formulářů, ale připlatíte si za to vyšším úrokem a poplatky. Každému vyhovuje něco jiného - z mého pohledu je lepší platit méně a překousnout něco jako menší komfort při sjednávání produktu, kde je část námahy přenesena na klienta (klient se musí zorientovat na webu a najít si všechny info sám).

Petr JermářBanky.cz

10/29/2014 9:08:52 AM
Otázka č. 1639 od r
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

Dobrý den, rád bych se Vás zeptal jak mám postupovat když bych si chtěl vzít úvěr u banky a chtěl bych si dopředu ověřit jejich smluvní podmínky? Mám totiž smutnou zkušenost, že je nechtějí poskytnout! (a to i u hypotéky, ale to odbočuji) Níže bych uvedl příklad komunikace s bankou. Vybral jsem si pro začátek Zuno jelikož má jeden z nejnižších inzerovaných úroků. Existuje nějaká banka která to poskytne? Kdo vlastně ukládá bankám, že mají poskytovat informace ke smlouvám, poku vůbec někdo? ČNB? Je možné si na to někde stěžovat/podat podnět? (ČNB, ombudsman, nějaký výbor v parlamentu/senátu, poslanci, prezident, EU, atd...?) Zde doplňuji naši e-mailovou komunikaci: Roman: Dobrý den, zvažuji Vaši banku jako jednu z možných k vzetí si půjčky. Byl bych rád kdybyste mi zaslali návrh smluvy, abych se na to mohl předem podívat. ZUNO: Dobrý den R, na začátek vám děkujeme za váš zájem o ZUNO. Dovolte nám reagovat na vaši zprávu. Návrh smlouvy o ÚVĚRU není možné zaslat z důvodu, jelikož každá žádost je posuzována individuálně a každá smlouva o ÚVĚRU je unikátní. Pro zjištění podrobných parametrů je potřebné, abyste měl založený bezplatný ZUNO ÚČET a následně jste požádal o ÚVĚR. V případě schválení je okamžitě k dispozici smlouva o ÚVĚRU. V případě, že máte zájem o náhled rámcové smlouvy o poskytování produktů a služeb, vzor naleznete zde: http://www.zuno.cz/global/documents/zuno-smlouva-vzor.pdf  Roman: Dobrý den, zaslaný odkaz mi je k ničemu, zajímá mne smlouva k úvěru, nemám zájem o podrobně vyplněnou smlouvu, jedná se mi jen o nevyplněný vzor/ formulář, pokud to je problém, bohužel si budu hledat jinou banku, tak se nevykrucujte, zřejmě jste netransparentní průměr který českému bankovnímu trhu převládá.... Nevím proč mi tykáte a ani se nepodepíšete jménem a schováváte se za nějaký tým.... ZUNO: Dobrý den, dovolte nám reagovat na Vaši zprávu. Mrzí nás vyjádření Vaší nespokojenosti s nastaveným procesem v ZUNO bance. Pro bližší informace o smlouvě o úvěru, je třeba být klientem ZUNO banky, čili právě proto je potřeba si předem založit běžný ÚČET v ZUNO. Takový proces je nastaven iz důvodu Vaší bezpečnosti v případě zneužití Vašich údajům třetí stranou. Tento proces je prevence proti úvěrovým podvodům. Děkujeme Vám za důvěru a projevený zájem o naši banku. 

Odpověď

Dobrý den,

ZUNO stejně jako Air-Bank a Equa Bank  je dobrá volba pro spotřebitelský úvěr (nulové poplatky, nejnižší úrok kol 10%) i pro vedení běžného účtu (vše mio výběrů z bankomatů bez poplatků, podmínku aktivního užívání účtu má jen Equa Bank, jinak bez podmínek), čemuž se nevyhnete, neboť tyto banky půjčují pouze těm, kteří u nich mají běžný účet (který je ale bezplatný).

Kompletní smluvní dokumentace poskytována poskytovatelem úvěru před podpisem smlouvy by měla být naprostou samozřejmostí, neboť odpovědný člověk nemůže podepsat něco, co předem nečetl - všechny tři zmíněné banky (stejně jako všechny ostatní banky v ČR) smlouvy klientům poskytují předem k prostudování. Dnes smlouvy předem neposkytují pouze vybraní nebankovní poskytovatelé úvěrů, což je znakem nesolidnosti (a snahou skrýt nevýhodné podmínky) a důrazně nedoporučuji s těmi entitami uzavírat jakékoliv smluvní vztahy.

Rámcová smlouva, kterou Vám zaslalo ZUNO, je dnes standardem moderního bankovnictví a obecně i většiny jiných smluvních vztahů. Máte na výběr dvě možnosti: buď s bankou budete sepisovat několikastránkové smlouvy pro každý produkt (účet, karta, internetbanking, úvěr, atd.) nebo na počátku sepíšete hrubě všeobjímající rámcovou smlouvu a poté pro každý čerpaný produkt jen jednoduchý jedno-dvoustránkový dodatek upřesňující detaily konkrétního produktu (toto je obecně elegantnější a pro banku i klienta pohodlnější způsob).

Mám-li hodnotit Vaší emailovou komunikaci se ZUNO:

  • ZUNO říká, že Vám konkrétní smlouvu o úvěru pošle po té, co projdete skóringem (tedy po té, co zažádáte o úvěr a sdělíte všechny detaily - kolik chcete půjčit, jaké jsou Vaše příjmy, až si Vás banka prolustruje v databázích neplatičů, atd.) - na tom nevidím nic špatného, neboť smlouva o úvěru může obsahovat lepší podmínky pro bonitnějšího klienta a horší podmínky pro méně bonitního klienta (zkrátka, dokud si Vás banka neprolustruje, sama neví, jaké smluvní podmínky Vám nastaví)
  • Smlouvu tedy předem dostanete a budete se moci svobodně rozhodnout, zda ji akceptujete či nikoliv
  • Banka Vám netyká (oslovení "Dobrý den Radku, na začátek vám..." je stále vykání). Bankovnictví není žádná tajemná věda - je to stejná služba jako jít si do obchodu koupit rohlíky, kde se dnes už lidé také neoslovují "pane inženýre".
  • Zaměstnanec banky se podepisuje jménem týmu: toto je zkrátka nový trend - výhodu to má v tom, že i když zítra konkrétní zaměstnanec banky onemocní a jeho práci bude muset převzít někdo jiný, Vy si toho ani nevšimnete (opět pro banku i klienta pohodlnější)

Sečteno podtrženo, na této komunikaci zkrátka nevidím žádný nedostatek (naopak oproti jiným bankám je zde daleko větší vstřícnost). ČNB vykonává dohled nad bankami a je správným místem pro podání stížnosti, ale tady si není na co stěžovat. Pokud se Vám ZUNO nezamlouvá, zkuste Air-Bank či Equa Bank, ale přístup těchto dvou bank bude velmi podobný. Lepší  a transparentnější nabídku na trhu nenajdete.

Pokud si potrpíte na formálnější přístup, formálnější titulování, spousty lejster a dokumentů, komunikaci pouze s jedním zaměstnancem, atd., zkuste nějakou tradičnější a větší banku...ale připravte se na úrok 15-20%, poplatky za sjednání a vedení úvěru, atd. Každá legrace něco stojí.

Petr JermářBanky.cz

10/28/2014 7:14:36 PM
Otázka č. 1638 od Zimmerhacklová
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

Dobrý den, v roce 2008 jsem založila účet svému synovi ale při stěhování sem ztratila smlouvu.Dá se dohledat a vydat k účtu platební kartu synovi bude již 18 let děkuji za odpověd

Odpověď

Dobrý den,

ztráta smlouvy není vůbec problém, stačí se dostavit na pobočku s občanským průkazem a vše se bez problémů zařídí. O jakou se jedná banku?

Petr JermářBanky.cz

10/27/2014 7:01:55 PM
Otázka č. 1637 od Miroslava Kalloova
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

dobrý den tenhle měsíc mi končí platnost bankomatní karty chtěla by jsem se zeptat jestli je možnost ji poslat na moji adresu trvalého pobytu nebo musím osobně do ČS.děkuji Miroslava Kalloova

Odpověď

Dobrý den,

u ČS je bohužel nutné se osobně dostavit na pobočku pro novou kartu. Modernější banky to dělají jinak - karty klientům bezplatně zasílají domů poštou. Doporučuji případně převést běžný účet s kartou k mBank, Air-Bank, FIO či ZUNO, kde se kromě karet zasílaných domů neplatí žádné poplatky za vedení účtů a platby.

Petr JermářBanky.cz

10/27/2014 11:27:48 AM
Otázka č. 1636 od monika wagner
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

dobry den chtela bych jsi vzit v cechach pujcku bydlim nemecku a ziju v nemecku pracuju v nemocnici zdravotni sestricka jde to jsi vzit v vas pujcku i kdyz mam nemecke obcanstvy

Odpověď

Dobrý den,

ano, půjčku je možné si v Čechách vzít i bez českého občanství, ale některé banky mohou vyžadovat trvalý pobyt v Čechách (obecně v rámci EU může kdokoliv z EU požádat o bankovní služby v kterékoliv členské zemi, i když daná země není členem Eurozóny - ovšem některé banky mohou zejména v případě úvěru vyžadovat trvalý pobyt v dané zemi).

Při půjčce v Čechách zvažte riziko vývoje kurzu CZK/EUR - úvěr v Čechách by byl v CZK a Váš příjem v Německu je v EUR. V současné chvíli je kurz cca 27,5 CZK = 1 EUR (je uměle podhodnocen centrální bankou) - během příštích let dojde k posílení na cca 25 CZK = 1 EUR, tedy na splácení vypůjčených peněz v CZK budete potřebovat více EUR. V tomto případě by bylo tedy výhodnější půjčit si v Německu.

Petr JermářBanky.cz

10/24/2014 1:56:30 PM
Otázka č. 1635 od Kateřina Herelová
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

Dobrý den, vážení, mám zdvořilý dotaz na Vaše obchodní podmínky, ceník Vašich služeb a rozdíly mezi bankovním účtem PO a bankovním účtem vedeným pro FO. Bylo by možné mi poslat odkazy kde na Vašich stránkách dohledám jednotlivé požadavky ? Děkuji. Prosím o brzké vyřízení, nejlépe do pátku tohoto týdne. Se srdečným pozdravem.

Odpověď

Dobrý den,

nejsme banka, ale pouze poradenský portál (tedy nenabízíme vedení běžných účtů ani jiných finančních produktů). Veškeré služby našeho poradenského portálu (bankovní poradna, srovnávače produktů, články) jsou pro Vás bezplatné.

Rozdíl mezi účtem pro FO a PO je pouze ten, že jeden je veden pro FO a druhý pro PO. Jinak se zpravidla neliší. Bezplatné účty bez podmínek pro FO nabízí mBank, FIO, Air-Bank, ZUNO Bank. Bezplatné účty pro PO pouze FIO.

Petr JermářBanky.cz

10/23/2014 8:16:06 PM
Otázka č. 1634 od Jan
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

Na poště jsem poslal peníze na správne číslo účtu, ale do jiné banky. Vyplnil jsem namísto kódu 6210 kód 6200. Jakým způsobem se dají tyto peníte přeposlat do té správné banky? Jan.

Odpověď

Dobrý den,

bohužel toto nebude vůbec snadné - kdyby jste peníze posílal ze svého bankovního účtu, bylo by to o něco jednodušší.

1) zajděte na pobočku pošty, kde jste peníze složenkou posílal a vše jim oznamte

2) pokud jste měl štěstí a cílový účet neexistoval, peníze se vrátily zpět poště, která Vám je vrátí (bude třeba doložit útržkem složenky, že jste peníze posílal Vy)

3) pokud cílový účet existoval, bude třeba vyzvat majitele cílového účtu k navrácení peněz. Pokud peníze nevrátí, bude třeba ho žalovat pro bezdůvodné obohacení se.

Petr JermářBanky.cz

10/23/2014 3:42:03 PM
Otázka č. 1633 od Lenka
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

Pokračování dotazu č. 1632: Děkuji za odpověď, ale byla jsem odkázána na č. telefonu 800220077 a to je Citibank. Reakce na dnešní dotaz – Lenka.

Odpověď

Děkuji za doplnění - toto číslo je v pořádku a u Citibank se samozřejmě nejedná o podvod.

Doporučuji pouvažovat o změně banky, která Vám kreditní kartu poskytuje. Citibank zrovna dobré renomé ani podmínky nemá. Navíc se v Čechách hodlá zbavit retailového bankovnictví, tedy pravděpodobně "prodá" všechny své klienty jiné bance - více info v našem článku Citibank prodává retail zde.

Petr JermářBanky.cz

10/23/2014 9:37:31 AM
Otázka č. 1632 od Lenka
/App_Themes/Default/Images/non_avatar.jpg

Dobrý den, dostala jsem SMS od Vás, že mám přeplatek na kreditní kartě a že mám volat . Jenže mám začat šestnácti místným číslem karty, kterou nemohu najít. Jak mám dále pokračovat. Mám číslo účto, VS, první 4 a poslední 4 čísla karty, ale jinak nic. Prosím o radu a pomoc. Děkuji.

Odpověď

Dobrý den,

od nás jste žádnou SMS nedostala - nejsme banka, ale pouze poradenský portál. Od jaké banky máte kreditní kartu? Číslo karty je natištěno na kartě. Doporučuji nikam nevolat - solidní banky takto s klienty nekomunikují, mohlo by se jednat o podvod (drahá placená linka, snaha z Vás vytáhnout data ke kartě, a pak s ní zaplatit online).

Petr JermářBanky.cz

1 |2 |3 |4 |5  z 165   

Prostor pro Vaše dotazy







 

Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.