Banky.cz Články Komerční sdělení Jak se dařilo české e-commerce v roce 2023?

Jak se dařilo české e-commerce v roce 2023?

Nakupování v obchodech je zdlouhavé, většinou při něm nakoupíme víc než jen to, pro co jsme šli. Stojí nás čas i peníze, není se tak čemu divit, že co jde, snažíme se nakoupit na internetu. E-shopy se o každého zákazníka přetahují, jak se jim v loňském roce dařilo?

REKLAMA

Když se řekne e-commerce

Než se podíváme na to, jak si e-commerce vedla, je na místě si říct, co se pod tímto pojmem ukrývá. E-commerce se někdy označuje i jako e-komerce nebo eCommerce, jde o souhrnné označení pro obchodní činnosti prováděné na internetu, a to pomocí dalších elektronických prostředků. Pro většinu dnešních obchodníků důležitá věc, online podnikání je dnes prostě IN.

Víte, že pojem e-commerce se někdy porovnává s tržištěm? Zatímco pro zákazníka v tom rozdíl vesměs není, pro majitele firmy je ohromný. V e-commerce je majitel zodpovědný za vše od správy skladu přes zpracování plateb, logistiku, daně i to, jak se zboží dostane ke koncovému spotřebiteli, je jediným prodejcem. U tržiště je to jinak. Jeho majitel není jediným prodejcem, své produkty tu mohou nabízet i další prodejci, kteří se o tento svůj prodejní kanál starají.

Rok 2023 znamenal druhý meziroční pokles

Na začátku se většině e-shopů dařilo, zejména v době covidu, kdy jsme byli v mnoha případech na nákupy na internetu odkázaní. Po raketovém vzestupu ale následoval v roce 2022 propad, trh ochladl, a to znamenalo i meziroční pokles ve výši 12 %.

Od roku 2023 si tak všichni slibovali zlepšení, mělo dojít ke stabilizaci trhu a zase nastartovat růst e-shopů. Bohužel to tak zcela nevyšlo, v prvním čtvrtletí česká e-commerce klesla o 13 %, ve druhém o 8 % a ve třetím o 11 %. Svítat na lepší časy začalo až ve čtvrtém čtvrtletí, do kterého spadají i Vánoce, konečně v něm zase začala e-commerce růst. A to o 2 %. Celkově tak v roce 2023 došlo k meziročnímu poklesu 6 %, rok byl zakončen s celkovým obratem 185 miliard korun.

E-commerce

Počet e-shopů na našem trhu mírně poklesl

Rok 2023 charakterizovala vysoká inflace, která pro všechny obchodníky znamenala na jedné straně rostoucí náklady, na druhé menší ochotu zákazníků utrácet. Ne všichni to zcela ustáli, došlo k mírnému poklesu e-shopů z 50 100 na 49 900. Abychom ale byli fér, musíme přiznat, že se také ukázala schopnost adaptace většiny obchodníků.

Víte, že nejvíce se dařilo velkým obchodům, u kterých došlo k meziročnímu navýšení tržeb až o 5 %? Například Trenýrkárna.cz expanduje a pod svá křídla si vzala 2 nové existující e-commerce produkty maluna.cz a povidlo.cz? Některá odvětví se ale zatím srovnání nedočkala, jejich boom nastává na rozdíl od jiných až po Vánocích. Typickým příkladem jsou prodejci diet, kurzů na hubnutí nebo seminářů kolem výživového poradenství atd.

Online nakupování se vyvíjí

Některé e-shopy skončily, jiné naopak začínají. Online trh se vyvíjí, zákazníci očekávají ještě lepší služby, přes internet nakupují i to, co se dřív kupovalo jen v kamenných obchodech. Do hry navíc vstupuje umělá inteligence, mění se i ti, kdo na internetu nakupují.

Online nakupování je dnes velmi populární, jeho kouzlo objevují nejen mladí, ale i ti starší. Všichni oceňují možnost přečíst si recenze na konkrétní zboží, porovnat jeho ceny v různých obchodech, vybrat si toho obchodníka, který jim nejvíc vyhovuje. To vše z pohodlí domova.

Základem úspěchu je budování značky

Každý e-shop, který chce mezi konkurencí uspět a růst, by měl budovat svůj brand. Je jedno, zda jde o obchod s potravinami, erotickými pomůckami, sportovními potřebami nebo elektronikou, bez povědomí o značce si nezajistí zákazníky a jejich loajalitu ani vyšší odolnost vůči krizi.

Víte, že na zákazníky a to, zda a jak moc nakupují, má vliv i roční období a počasí? V létě se prodávají bazény, slunečníky, klimatizace apod., v zimě zase lyže, snowboardy, boby nebo sněhové frézy a lopaty. Bez ohledu na počasí se po celý rok v žebříčku nejpopulárnějších kategorií držely samozřejmě potraviny, následovaly prací prášky nebo přípravky do myčky. Od dob pandemie se na předních příčkách objevují průběžně i veterinární přípravky.

Zdroj: Focus-age.cz: Česká e-commerce oslabila. V roce 2023 poklesla o 6 % v meziročním srovnání

REKLAMA

KOMENTÁŘE k článku Jak se dařilo české e-commerce v roce 2023?

Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.

Přidejte nový komentář

Mohlo by vás zajímat

Fond NEMO je nově v režimu dlouhodobého investičního produktu

Lokální investiční nemovitostní fond NEMO je nově v režimu dlouhodobého investičního produktu neboli DIP. Klientům tak nabízí další alternativu k existujícím penzijním fondům a doplňkovému penzijnímu spoření. Stát chce nově podporovat zodpovědné občany, kteří se nebudou spoléhat pouze na státní důchodový systém. 

Kam investovat peníze v roce 2024

Rozhodování o tom, kam investovat peníze, je důležitou součástí správy osobních financí a může otevřít cestu k finančnímu zabezpečení a růstu majetku.

Chtějte erudovaného a současně přívětivého pojišťovacího poradce

Když člověk řeší otázky spojené s pojištěním, je důležité mít na blízku někoho, na koho se může spolehnout – nejde totiž o nic menšího než o ochranu milionových hodnot v oblasti majetku, života a zdraví. Profesionálně vyškolený a empatický poradce dokáže ušetřit spoustu času a starostí.

Nejlepší pojišťovací poradkyně na světě je z České republiky

Skutečný zájem o klienta a zároveň inovativní přístup k partnerství s ním – to hodnotí prestižní mezinárodní soutěž Global Advisor Excellence Contest, které se účastní více než 160 000 pojišťovacích poradců skupiny Generali. Tuto obrovskou konkurenci za sebou nechala Jana Šestáková z Generali České pojišťovny. Dokázala, že umí nejlépe reagovat na vyvíjející se potřeby klientů a zároveň jako poradce dokáže efektivně využívat dostupné digitální nástroje.


Obliba privátních značek i slevových kuponů stále roste – jedná se o způsoby, jak čeští spotřebitelů bojují s inflací

Prodeje spotřebního a rychloobrátkového zboží privátních značek v České republice stoupají – v současnosti tvoří celou čtvrtinu celkového trhu. Navíc téměř tři ze čtyř spotřebitelů plánují kupovat privátní značky i po stabilizaci ekonomiky, vyplývá z průzkumu provedeného společností Promo-Codes. Oblibě se také čím dál více těší slevové kupony a propagační kódy.

Z naší bankovní poradny

Pojmy ve slovníku

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2023, všechna práva vyhrazena