Banky.cz Bankovní poradna zdarma Platba #2387, Mezibankovní platební styk

Mezibankovní platební styk, Platba

REKLAMA
Běžný účet
29.12.2015 Platba

Dobrý den, proč nefunguje internetové bankovnictví o svátcích a vikendu? Je to přece virtuální transakce. Zadala jsem trvalý příkaz k 23. v měsíci-platba u druhé banky má být k 27. vměsíci. Konkretně teď byla platba dána do blokace 23.12, ale odešla 27.12. včera. Z druhé banky, kam měla platba přijít, mě urgovali a že není jejich problém, že jim platba nepřišla, ale můj, že jsem platbu neposlala dřív. Pro mě by to znamenalo zrušit pl. příkaz zadat jednu platbu jinak a pak vše vrátit, tak jak bylo...Připadá mi to složité a nelíbí se mi, že banka blokuje peníze, používá je- za pro mě nevyhovujího úroku a způsobuje mi problémy neodesláním. Jsem prěsvědčena o tom, že to jde nastavit tak, aby platby byly odeslány nejen v pracovní dny do určité hodiny. Děkuji za odpověď.

Dobrý den,

zákonná lhůta pro platbu z banky do banky jsou 2 pracovní dny. Více pro-klientské banky to stíhají za 1 pracovní den, méně pro-klientské banky to uměle natahují až na ono zákonné maximum (a část z této lhůty - 1 pracovní den - mají Vaše peníze bezúročně ke svému použití). Pokud se Vám nelíbí přístup vaší banky, není nic snazšího než banku změnit (v tuzemsku máme přes 30 bank, konkurence se o klienty doslova pere).

Během víkendů a svátků banky nepracují (a tudíž neprobíhají mezibankovní platby - fungují pouze platby v rámci jedné banky). Platby z banky do banky jdou přes systém mezibankovního platebního styku (CERTIS), který provozuje ČNB (a který také ve dnech pracovního klidu nepracuje). Tedy 24/25/26 platba proběhnout nemohla, a pakliže jste platbu odeslala 23/12 a peníze dorazily příjemci 27/12, tak to trvalo pouze 1 pracovní den, což bych považoval za velmi slušné. 

Co se trvalých příkazů týče, opět více pro-klientské banky si svátky ohlídají a v takovýchto případech odešlou platbu automaticky o patřičný počet dní dříve, aby platba dorazila do cíle včas.

Internetbanking funguje nonstop, problém je na straně legislativy, která bankám určuje, že o víkendu a svátcích se nepracuje. Jistě, systém může jet automaticky a více než 99,9% všech plateb je zprocesováno pouze systémem. Jenže vždy tam bude pár problematických kousků (0,1%), na které je systém krátký a potřebují lidský zásah (ať už se jedná o technický problém nebo podezření na kriminální činnost).

REKLAMA
Jak hodnotíte odpověď?

Zeptejte se odborníků na bankovnictví a finance

Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.

Nejpopulárnější dotazy

Kupující chce poslat peníze přes moneygram

27.4.2024 Podvod

Dobrý den, mám dotaz. Bude to delší, tak se omlouvám, ale zkrátím to. Prodávám kroj a s pánem který reagoval na můj inzerát, budeme mu říkat pan X, jsme se domluvili na platbě přes PayPal, který jsem si k vůli tomu založila. Pánovi jsem předala veškeré informace k platbě a adresu. Jasně bylo domluveno, jakmile mi přijde platba za kroj 12 000 Kč, tak zabalím krabici a pán X si zajistí přepravu, čili odvoz. Přišel mi email od PayPal, že proběhla platba, tedy z účtu pana X byla stržena částka 15 400 Kč. 12 000 Kč za kroj a 3 400 Kč za přepravu, které se ale připíší na můj PayPal  až po té, co zaplatím přepravní společnosti 3 400 Kč a pošlu potvrzení PayPalu. O platbě za přepravu předem nebyla ani zmínka. Po té jsem kontaktovala přepravní společnost, která mi sdělila, že takovou objednávku s těmito údaji a adresou nemají zaznamenanou a mám to řešit s PayPal. Psala jsem tedy na podporu PayPal a ti mi sdělili, že je to v pořádku a že mám zaplatit 3 400 Kč přes nějaký moneygram, aby se celá částka uvolnila na můj účet. Abych to tedy shrnula, podle všeho tedy z účtu pana X byly peníze strženy a peníze ale nedorazily na můj účet. Nevím co mám dělat. Transakce je prý nevratná a já myslím že jde o podvod. Pán se se mnou hádá a vyhrožuje a tvrdí, že ho chci podvést. Jenže to samé si myslím já. Poradíte mi prosím, co mám dělat tedy?

PŘEJÍT NA NEJNOVĚJŠÍ DOTAZY

Zeptejte se odborníků na bankovnictví a finance

Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2023, všechna práva vyhrazena