Dědictví a společný účet, Exekuce a insolvence

REKLAMA
Běžný účet

Pokračování dotazu č. 6334: Připadá mi to velmi hloupé, že s penězi na účtu v dědickém řízení nemá nikdo manipulovat za situace, když se jedná o peníze, které jsou původně majetkem SJM. Logické by bylo, že zbylý manžel si vezme (z obou účtů) z těchto peněz 1/2 částky a zbytek je ponechán v dědickém řízení. Pokud tedy má každý z manželů účet na své jméno, banka má za to, že tyto peníze nejsou součástí SJM? A zbylý manžel si může s penězi nakládat dle libosti dál i když SJM notář nevypořádal? Z jiných odpovědí je totiž zřejmé, že banka zablokuje jenom účet zemřelého. Někdo totiž tvrdí (např. i banka), že ten z manželů, který nezemřel a měl a má účet na své jméno, tak jsou tyto peníze jeho. Dle notáře však nikoliv, ten to považuje stále za SJM. Pak by ale měly být správně a logicky zablokovány oba účty jen do poloviční výše zůstatků, divila bych se tomu, že by to banka neuměla. Tak to ale zřejmě nefunguje, a protože to nemá vůbec žádnou logiku, tak se pořád někdo ptá a diví se takové nesmyslné absurditě! A nebo to je jinak? Děkuji za odpověď.

Dobrý den,

účet vedený na více než jednoho majitele je dnes velkou výjimkou a spíše reliktem minulosti. Dnes nabízí společný účet pouze 2 banky z více než 30 - právě kvůli právním komplikacím v případě úmrtí. Dnes má přes 99% účtů pouze jednoho majitele. Druhý z manželů má svůj účet (doporučuji) nebo má k účtu manžela pouze dispoziční právo (nedoporučuji). Při úmrtí majitele účtu banka účet zablokuje až do momentu vypořádání dědictví. Druhý z manželů může nadále nakládat s penězi na svém účtu (ten banka neblokuje), přestože tyto peníze mohou být součástí SJM (a správně by se tak mělo čekat na vypořádání dědictví - resp. počítat s tím, že pokud by tyto peníze v rámci dědického řízení připadly jinému z dědiců, musel by je majitel účtu oprávněnému dědici doplatit). 

U společného účtu (méně než 1% případů) banky obvykle blokují celý účet pro oba majitele až do momentu vypořádání dědictví. Ne všechny peníze na účtech manželů musí nutně spadat do SJM (např. dary, dědictví, atd. do SJM nespadají). Banka není oprávněná posuzovat co komu patří - toto právo náleží notáři v rámci dědického řízení (proto nelze blokovat jen polovinu peněz a zbytek bezodkladně vyplatit druhému z majitelů účtu).

REKLAMA
Jak hodnotíte odpověď?

Zeptejte se odborníků na bankovnictví a finance

Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.

Nejpopulárnější dotazy

Nedošlo k zaúčtování platby pojistného

18.5.2024 Banka

Pokračování dotazu č. 23528: Dobrý den, děkuji za rychlou a vstřícnou odpověď. Ale nesouhlasím s ní. Tedy alespoň z větší části. Jediné co si z ní vezmu, je že s trestním oznámením počkám ještě týden. I když už jsem na policii psal, nepodal jsem ještě trestní oznámení. Jestli je to opravdu chyba, tak tak fatální chybu do dvou týdnů určitě musí banka opravit, Jinak ať to rovnou zabalí. Výhrady k odpovědi: 1. Ten název vlákna, který jste mu dali je nesmysl. Protože kdyby jste můj dotaz přečetl pozorně, dozvěděl by jste se, že oni mi sumu pojistného strhli z běžného účtu. Jenom jaksi si tu strhnutou sumu nechali a nezaplatili pojistné. Což mně zařadilo mezi dlužníky. 2. Co je to za banku, která udělá chybu, co může klientům zničit život a není schopná ji minimálně 5 dní opravit. Kdo může takové bance věřit, že ho neokrade? 3. Ty banality co píšete o skóringu bank jsou hezké a jasné každému. To je takový front face. Ale proč tedy když je to takové dobromyslné, proč tedy banky odmítají zveřejnit své skóringové algoritmy? A hlavně zařazení do registrů? Ale to jsem odbočil. Na to nečekám odpověď. Já další půjčku ani nepotřebuji. Jenom jsem to používal jako kontrolu, že je s mým skóringem vše v pořádku. To chci vidět jak to ti břídilové v Air Bank (jestli opravdu jde o technickou chybu) zase dají do správného stavu. 4. Jestli opravdu jde o technickou chybu, proč se to stalo jenom u jednoho úvěru? Mám i jiný. A hlavně proč neodpovídají na moje dotazy položené přes jejich aplikaci a emailem? Jediné co jsem se dozvěděl je na infolince. Tam mi vysloveně lhali. Volal jsem jeden den. Operátorka mi papouškovala to co Vy - že jde o technickou chybu, o které vědí. Nic víc nebyla ochotná říct. Pak jsem volal druhý den. A jiná operátorka mi sprostě lhala. Zopakovala, že jde o technickou chybu a že oni vědí. Ale zřetelně sprostě lhala když říkala, že chyba vznikla dnes. Přitom já jsem dokazatelně věděl, že "chyba" trvá již minimálně druhý den. Proč lžou? Proč neodpovídají na dotazy? Co se děje ? Má Air Bank nějaké problémy a chce se zahojit na nepohodlných klientech? 5. Když jsem volal v čtvrtek před pátou. Jedna z ochotnějších operátorek mě chtěla propojit na lidi co to řeší. Ale nikdo tam již nebyl. Tak mají prý zásadní technický problém, a před pátou již nikdo nepracuje? To opravdu? To nevypadá na technický problém. Děkuji

PŘEJÍT NA NEJNOVĚJŠÍ DOTAZY

Zeptejte se odborníků na bankovnictví a finance

Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2023, všechna práva vyhrazena