Banky.cz Bankovní poradna zdarma Osobní a rodinné finance #21562, Jak platit společné výdaje, jak udělat rozpočet domácnosti

Jak platit společné výdaje, jak udělat rozpočet domácnosti, Osobní a rodinné finance

REKLAMA
Běžný účet

Dobrý den, můj dotaz se týká rodinných financí. S přítelem jsme se sestěhovali do jednoho velkého nájemního bytu. Já mám dvě děti (12, 15 let) ve své péči. 1x za 14 dní jsou u otce čt-ne. Můj partner má 13ti letou dceru, která je převážně u své matky a 1x za 14 dní o víkendech u nás. Přemýšlím, jak povedeme společné rodinné finance. Přítelův příjem je 70 tisíc čistého a můj 33 tisíc čistého měsíčně, k tomu dostávám alimenty celkem 8 000 Kč na syny. Za nájem platíme včetně služeb 28 000 Kč, každý půlku. Jídlo tak nějak napůl, jednou platím já, jednou on. Žijeme spolu v bytě teprve měsíc. Do teď jsem žila sama s dětmi, spoření jsem neměla, to bych neutáhla. Můj dotaz zní, kolik by mi měl partner přispívat na domácnost. Má poslední zkušenost s otcem mých dětí byla děsivá, nedával mi nic na jídlo a oblečení a ani ho nekupoval a připadalo mu to ok. Po této zkušenosti bych chtěla, aby to s novým partnerem bylo vše jak má být. Současný partner mi navrhoval, že by mi přispíval půlku nájmu 14 tisíc a 10 tisíc na jídlo. Další varianta byla mít jen jeden společný účet a každý bychom měli přístup. Jak to vidíte? Co byste nám poradil? Děkuji

Dobrý den,

tyto záležitosti (kdo bude co platit, kdo se bude jak podílet na chodu domácnosti - domácí práce, kdo se bude jak věnovat dětem) jsou vždy věcí dohody mezi partnery. Neexistuje jedno nejlepší univerzální řešení, každému páru může vyhovovat něco jiného. Chcete-li platit vše přesně napůl, doporučuji následující:

  • na lednici si každý měsíc připněte papír, dva sloupečky (Vy, partner) a pište si tam všechny výdaje (kdo co platil)
  • na konci měsíce sečtete Vaše a přítelovy výdaje, rozdíl vydělíte dvěma a přesně tolik méně platící pošle více platícímu na jeho účet

Podobně Vám může posloužit společný účet (resp. nový běžný účet vedený na jednoho z Vás, kde by druhý měl dispoziční právo a k účtu by byly vydány 2 platební karty). 

Taktéž se můžete domluvit na paušálu (polovina nájmu a fixně 10 000 Kč na jídlo). Hodně ale záleží na tom, kdo co platí (obvykle se partneři v nákupech jídla a dalších záležitostech střídají). 

Je také dobré se předem domluvit, co všechno se bude platit ze společného rozpočtu (jen bydlení a jídlo nebo např. i výdaje za vaše/přítelovy děti, školy, stravné, kroužky, tábory, oblečení, dovolené atd.). Při hrazení výdajů můžete zohlednit i podíl na chodu domácnosti. Pokud např. jeden pracuje více a druhý tráví více času v domácnosti (domácí práce, děti atd.), je fér, aby více pracující přispíval více. Taktéž je otázkou, nakolik přítel chce (či by měl) přispívat na vaše děti, které s vámi žijí (na rozdíl od přítelovy dcery). 

Možností je nespočetně a vše záleží na domluvě. Nastavte si pravidla fungování tak, aby to vyhovovalo oběma a byli jste spokojeni 🙂

REKLAMA
Jak hodnotíte odpověď?

Zeptejte se odborníků na bankovnictví a finance

Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.

Nejpopulárnější dotazy

Nedošlo k zaúčtování platby pojistného

18.5.2024 Banka

Pokračování dotazu č. 23528: Dobrý den, děkuji za rychlou a vstřícnou odpověď. Ale nesouhlasím s ní. Tedy alespoň z větší části. Jediné co si z ní vezmu, je že s trestním oznámením počkám ještě týden. I když už jsem na policii psal, nepodal jsem ještě trestní oznámení. Jestli je to opravdu chyba, tak tak fatální chybu do dvou týdnů určitě musí banka opravit, Jinak ať to rovnou zabalí. Výhrady k odpovědi: 1. Ten název vlákna, který jste mu dali je nesmysl. Protože kdyby jste můj dotaz přečetl pozorně, dozvěděl by jste se, že oni mi sumu pojistného strhli z běžného účtu. Jenom jaksi si tu strhnutou sumu nechali a nezaplatili pojistné. Což mně zařadilo mezi dlužníky. 2. Co je to za banku, která udělá chybu, co může klientům zničit život a není schopná ji minimálně 5 dní opravit. Kdo může takové bance věřit, že ho neokrade? 3. Ty banality co píšete o skóringu bank jsou hezké a jasné každému. To je takový front face. Ale proč tedy když je to takové dobromyslné, proč tedy banky odmítají zveřejnit své skóringové algoritmy? A hlavně zařazení do registrů? Ale to jsem odbočil. Na to nečekám odpověď. Já další půjčku ani nepotřebuji. Jenom jsem to používal jako kontrolu, že je s mým skóringem vše v pořádku. To chci vidět jak to ti břídilové v Air Bank (jestli opravdu jde o technickou chybu) zase dají do správného stavu. 4. Jestli opravdu jde o technickou chybu, proč se to stalo jenom u jednoho úvěru? Mám i jiný. A hlavně proč neodpovídají na moje dotazy položené přes jejich aplikaci a emailem? Jediné co jsem se dozvěděl je na infolince. Tam mi vysloveně lhali. Volal jsem jeden den. Operátorka mi papouškovala to co Vy - že jde o technickou chybu, o které vědí. Nic víc nebyla ochotná říct. Pak jsem volal druhý den. A jiná operátorka mi sprostě lhala. Zopakovala, že jde o technickou chybu a že oni vědí. Ale zřetelně sprostě lhala když říkala, že chyba vznikla dnes. Přitom já jsem dokazatelně věděl, že "chyba" trvá již minimálně druhý den. Proč lžou? Proč neodpovídají na dotazy? Co se děje ? Má Air Bank nějaké problémy a chce se zahojit na nepohodlných klientech? 5. Když jsem volal v čtvrtek před pátou. Jedna z ochotnějších operátorek mě chtěla propojit na lidi co to řeší. Ale nikdo tam již nebyl. Tak mají prý zásadní technický problém, a před pátou již nikdo nepracuje? To opravdu? To nevypadá na technický problém. Děkuji

PŘEJÍT NA NEJNOVĚJŠÍ DOTAZY

Zeptejte se odborníků na bankovnictví a finance

Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2023, všechna práva vyhrazena