Kryptoměny a FIFO, Daně

REKLAMA
Běžný účet
10.10.2021 Daně

Dobrý den, chtěl bych se zeptat a poradit ohledně kryptoměn, konkrétně bitcoinu. Zainvestoval jsem postupnými nákupy 40 tisíc, aktuálně se mi to zhodnotilo na 50 tisíc. A chtěl bych z toho vybrat 20 tisíc zpět do fiatu. Kamarád mi radí, že dle něj, když vyberu vklad a zhodnocený zisk si stále nechám v bitcoinu, tak z toho nic nedaním. Jenže ja nevím a nikde se mi nepodařilo dohledat. Byl bych za mě zase toho názoru, že zhodnocení se ředí mezi jednotky vkladu a tedy nelze vybrat vklad bez zdanění, vznikl-li jakýkoli zisk. Takže když bych vložil 10k zhodnocení by bylo na 20k, tak i když bych se rozhodl vybrat vklad, tak bych vlastně vybral 5k vklad a k tomu 5k zhodnocení? A z těch 5k bych platil daň? Nebo mohu vybrat opravdu čistě 10k vklad a 10k zhodnocení mi zůstane v bitcoinu? Nevím jak na to pohlížet nebo jestli to není ještě uplně jinak. Proto velmi děkuji za Vaši odpověď, nebo případně zdroj, kde by toto bylo řešené. S odpovědí mi můžete poslat Váš účet rád za dobrou informaci a Váš čas i něco přispěji. Přeji krásný den.

Dobrý den,

určitě není možné prohlásit "vybírám si pouze vklad a v BTC ponechávám zisk, takže nic danit nebudu". Pokud jste bitcoiny nakupoval postupně, použije se pro výpočet zisku ke zdanění tzv. metoda FIFO (first in, first out). 

Příklad: nejprve nakoupíte 2 jednotky kryptoměny za cenu 100 Kč/jednotka, později přikoupíte další 2 jednotky za 200 Kč/jednotka a nakonec se rozhodnete prodat 3 jednotky kryptoměny za cenu 300 Kč/jednotka. Výnosy 3x300 Kč = 900 Kč, náklady 2x100 Kč + 1x200 Kč = 400 Kč, zisk kde zdanění 900 - 400 = 500 Kč. 

REKLAMA
Jak hodnotíte odpověď?

Zeptejte se odborníků na bankovnictví a finance

Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.

Nejpopulárnější dotazy

Nedošlo k zaúčtování platby pojistného

18.5.2024 Banka

Pokračování dotazu č. 23528: Dobrý den, děkuji za rychlou a vstřícnou odpověď. Ale nesouhlasím s ní. Tedy alespoň z větší části. Jediné co si z ní vezmu, je že s trestním oznámením počkám ještě týden. I když už jsem na policii psal, nepodal jsem ještě trestní oznámení. Jestli je to opravdu chyba, tak tak fatální chybu do dvou týdnů určitě musí banka opravit, Jinak ať to rovnou zabalí. Výhrady k odpovědi: 1. Ten název vlákna, který jste mu dali je nesmysl. Protože kdyby jste můj dotaz přečetl pozorně, dozvěděl by jste se, že oni mi sumu pojistného strhli z běžného účtu. Jenom jaksi si tu strhnutou sumu nechali a nezaplatili pojistné. Což mně zařadilo mezi dlužníky. 2. Co je to za banku, která udělá chybu, co může klientům zničit život a není schopná ji minimálně 5 dní opravit. Kdo může takové bance věřit, že ho neokrade? 3. Ty banality co píšete o skóringu bank jsou hezké a jasné každému. To je takový front face. Ale proč tedy když je to takové dobromyslné, proč tedy banky odmítají zveřejnit své skóringové algoritmy? A hlavně zařazení do registrů? Ale to jsem odbočil. Na to nečekám odpověď. Já další půjčku ani nepotřebuji. Jenom jsem to používal jako kontrolu, že je s mým skóringem vše v pořádku. To chci vidět jak to ti břídilové v Air Bank (jestli opravdu jde o technickou chybu) zase dají do správného stavu. 4. Jestli opravdu jde o technickou chybu, proč se to stalo jenom u jednoho úvěru? Mám i jiný. A hlavně proč neodpovídají na moje dotazy položené přes jejich aplikaci a emailem? Jediné co jsem se dozvěděl je na infolince. Tam mi vysloveně lhali. Volal jsem jeden den. Operátorka mi papouškovala to co Vy - že jde o technickou chybu, o které vědí. Nic víc nebyla ochotná říct. Pak jsem volal druhý den. A jiná operátorka mi sprostě lhala. Zopakovala, že jde o technickou chybu a že oni vědí. Ale zřetelně sprostě lhala když říkala, že chyba vznikla dnes. Přitom já jsem dokazatelně věděl, že "chyba" trvá již minimálně druhý den. Proč lžou? Proč neodpovídají na dotazy? Co se děje ? Má Air Bank nějaké problémy a chce se zahojit na nepohodlných klientech? 5. Když jsem volal v čtvrtek před pátou. Jedna z ochotnějších operátorek mě chtěla propojit na lidi co to řeší. Ale nikdo tam již nebyl. Tak mají prý zásadní technický problém, a před pátou již nikdo nepracuje? To opravdu? To nevypadá na technický problém. Děkuji

PŘEJÍT NA NEJNOVĚJŠÍ DOTAZY

Zeptejte se odborníků na bankovnictví a finance

Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2023, všechna práva vyhrazena