Jak určit spravedlivou cenu prodeje bytu a zároveň zůstat v něm až do konce života?

REKLAMA
Sjednejte si hypotéku online
14.1.2018 Reality

Chtěli bychom prodat byt, ale zároveň v něm dožít. Jak se stanovuje cena?

Dobrý den,

cena se vypočte ze současné hodnoty nemovitosti, obvyklého nájmu, a očekávané doby dožití. Příklad: Kdybyste dnes prodávala svou nemovitost bez věcného břemena dožití, měla by hodnotu 3 mil. Kč. Kdybyste svou nemovitost pronajímala, mohla byste si říct o 10 000 Kč měsíčně. Průměrná délka života v ČR je 80 let, tedy pokud je Vám např. 60 let, uvažujeme dobu dožití 20 let. 

Hodnota věcného břemene dožití by byla 10 000 Kč měsíčně x 12 měsíců x 20 let =  2,4 mil. Kč. Za prodej své nemovitosti s právem dožití byste tak dnes inkasovala 0,6 mil. Kč. 

Na trhu je několik nebankovních společností, které se na tento typ transakcí specializují (tzv. reverzní hypotéka). Výslednou cenu může ovlivnit mnoho dalších parametrů: lokalita, očekávaný růst/pokles cen realit, výplata peněz (jednorázově nebo měsíční renta) atd. Za byt v Praze při výplatě měsíční rentou získáte více než za byt v Ostravě s jednorázovým vyrovnáním. 

Reverzní hypotéka má smysl především pro bezdětné páry, které nemají komu odkázat svůj majetek (nebo díky špatným vztahům ho nechtějí odkázat svým dětem). Všem ostatním se jinak vyplatí spíše domluva v rámci rodiny ("milé děti, přispívejte mi k důchodu měsíčně pár tisíc korun, a já na vás přepíšu nemovitost"). V rámci principu "vyšší spravedlnosti" by pak rodič vždy měl odkázat/darovat dětem aspoň stejnou hodnotu majetku, jakou sám dostal od svých rodičů. 

REKLAMA
Jak hodnotíte odpověď?

Zeptejte se odborníků na bankovnictví a finance

Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.

Nejpopulárnější dotazy

Nedošlo k zaúčtování platby pojistného

18.5.2024 Banka

Pokračování dotazu č. 23528: Dobrý den, děkuji za rychlou a vstřícnou odpověď. Ale nesouhlasím s ní. Tedy alespoň z větší části. Jediné co si z ní vezmu, je že s trestním oznámením počkám ještě týden. I když už jsem na policii psal, nepodal jsem ještě trestní oznámení. Jestli je to opravdu chyba, tak tak fatální chybu do dvou týdnů určitě musí banka opravit, Jinak ať to rovnou zabalí. Výhrady k odpovědi: 1. Ten název vlákna, který jste mu dali je nesmysl. Protože kdyby jste můj dotaz přečetl pozorně, dozvěděl by jste se, že oni mi sumu pojistného strhli z běžného účtu. Jenom jaksi si tu strhnutou sumu nechali a nezaplatili pojistné. Což mně zařadilo mezi dlužníky. 2. Co je to za banku, která udělá chybu, co může klientům zničit život a není schopná ji minimálně 5 dní opravit. Kdo může takové bance věřit, že ho neokrade? 3. Ty banality co píšete o skóringu bank jsou hezké a jasné každému. To je takový front face. Ale proč tedy když je to takové dobromyslné, proč tedy banky odmítají zveřejnit své skóringové algoritmy? A hlavně zařazení do registrů? Ale to jsem odbočil. Na to nečekám odpověď. Já další půjčku ani nepotřebuji. Jenom jsem to používal jako kontrolu, že je s mým skóringem vše v pořádku. To chci vidět jak to ti břídilové v Air Bank (jestli opravdu jde o technickou chybu) zase dají do správného stavu. 4. Jestli opravdu jde o technickou chybu, proč se to stalo jenom u jednoho úvěru? Mám i jiný. A hlavně proč neodpovídají na moje dotazy položené přes jejich aplikaci a emailem? Jediné co jsem se dozvěděl je na infolince. Tam mi vysloveně lhali. Volal jsem jeden den. Operátorka mi papouškovala to co Vy - že jde o technickou chybu, o které vědí. Nic víc nebyla ochotná říct. Pak jsem volal druhý den. A jiná operátorka mi sprostě lhala. Zopakovala, že jde o technickou chybu a že oni vědí. Ale zřetelně sprostě lhala když říkala, že chyba vznikla dnes. Přitom já jsem dokazatelně věděl, že "chyba" trvá již minimálně druhý den. Proč lžou? Proč neodpovídají na dotazy? Co se děje ? Má Air Bank nějaké problémy a chce se zahojit na nepohodlných klientech? 5. Když jsem volal v čtvrtek před pátou. Jedna z ochotnějších operátorek mě chtěla propojit na lidi co to řeší. Ale nikdo tam již nebyl. Tak mají prý zásadní technický problém, a před pátou již nikdo nepracuje? To opravdu? To nevypadá na technický problém. Děkuji

PŘEJÍT NA NEJNOVĚJŠÍ DOTAZY

Zeptejte se odborníků na bankovnictví a finance

Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2023, všechna práva vyhrazena