Phishing je podvodné vylákání hesel k internetovému bankovnictví, či vylákání hesel, čísel kreditních karet, apod.
Útočník využívá nevyžádaného e-mailu, nebo SMS, pomocí které vyvolá dojem, že si oslovený musí jít na web zkontrolovat svoje přístupy, nebo aktualizovat heslo. Útočník většinou provozuje falešné stránky, které se tváří jako stránky banky.
Při údajné aktualizaci hesla tyto phishingové stránky jen přepošlou údaje napadeného podvodníkovi. Phishing také má český ekvivalent jako Rhybaření.
Dobrým vodítkem ověření pravosti odesílatele příjemcem phishingového e-mailu či SMS může být:
Útočníci se snaží často formulovat až neuvěřitelně důvěryhodné texty o nutnosti prokliknutí a zadání přístupových údajů. Nebo se také může stát že se staví do role ochrany před phishingem!
Oběti phishingu již zaznamenala většina velkých českých bank - např. Česká spořitelna, Československá obchodní banka, Komerční banka, Raiffeisen bank, či Unicredit bank. Lovci hesel se ale zajímali i o klienty menších finančních institucí - Banka Creditas, mBank, nebo spořitelního družstva NEY, či záložny Artesa. Prostě, pokud máte někde peníze¨, musíte je chránit.
Banky.cz tedy důrazně varují před proklikem na nevyžádané weby, či aplikace. Zároveň prosím nezadávejte své přihlašovací údaje nikam jinam než do vám známého internetového bankovnictví na zabezpečených (HTTPS) doménách bank, záložen a pojišťoven.
Počet útoků na bankovní účty letos strmě
vzrostl. Za první pololetí jich bylo tolik co za celý loňský rok. Vyplývá to z
dat České bankovní asociace.
Dobrý den, chtěla bych si zřídit spořící účet u své banky - České spořitelny - ani ne tak proto, abych spořila, ale proto, že jsou zde prý finance nenapadnutelné podvodníky (jen těžko se k nim dostanou, na rozdíl od běžného účtu). Tento účet je oddělen od běžného, není k němu ani platební karta, proto mi to přijde i logické. Proto bych si ráda nechávala na běžném účtu jen nezbytnou sumu peněz a dle potřeby si je převáděla, převody jsou prý zdarma. Jsou tu však ty peníze opravdu v naprostém bezpečí, uvažuji správně? Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
peníze jsou v naprostém bezpečí i na běžném účtu. Většina podvodů se dnes děje pomocí tzv. phishingu, kdy se z Vás podvodník snaží získat klamem přihlašovací údaje do vašeho internetového bankovnictví. Současně se snaží získat kontrolu na vaším mobilem (např. Vás žádá o přeposílání potvrzovacích SMS zpráv). Případně se podvodníci snaží přesvědčit klienty, že by měli hned vybrat všechny peníze ze svého účtu a vložit je na účet podvodníků. Před těmito podvody Vás spolehlivě ochrání selský rozum. Pokud byste takovému podvodu naopak podlehla, neochrání Vás ani spořicící účet.
Dobrý den, je pravděpodobné, že jsem se stal obětí počítačového phishingu při objednávání na lékařské vyšetření u EUC Plzeň. Prosím, můžete mi poradit, jak se mohu bránit zlým následkům? Jsem starý člověk (97 let), těžce nemocný a neschopný pohybu. Děkuji Vám za laskavou pomoc a omlouvám se za obtěžování. Upřímný dík.
Dobrý den,
cílem phishingu je z oběti dostat citlivé a/nebo přihlašovací údaje do webů/aplikací. Falešný web podvodníků se tváří jako stránka banky, pojišťovny, zdravotnického řazení a oběť sem zadá citlivé údaje. Pokud jste na podvodné stránce zadal své přihlašovací údaje, co nejdříve si je změňte. Zadával-li jste údaje ke své platební kartě, ihned (ještě dnes o víkendu) ji nechte zablokovat.
Dobrý den, stal jsem se obětí phishingu a kromě zůstatku na premium kontě mi dále zneužili i Premium MasterCard, na které je automatické pojištění proti krádeži a zneužití. Je toto pojištění bráno i na zneužití virtuální karty v internetovém bankovnictví? Nebo si myslíte, že pouze na fyzickou ztrátu karty a po té zneužití? Je to přece zneužití prémiové karty, nebo se mýlím? Dalo by se to u banky napadnout? Předem moc děkuji za Vaši odpověď a jakoukoliv pomoc.
Dobrý den,
neznám pojistné podmínky/rozsah pojištění, které jste si k ostatním bankovním produktům sjednal (nemohu vědět, který prémiový účet ani jakou kartu jste si sjednal u které banky). Dotaz na rozsah pojištění doporučuji konzultovat přímo s vaší bankou. Případně prostudujte pojistné podmínky.
Dobrý den, bohužel jsem naletěl na podvod. Rozklikl jsem odkaz DPD na Whatsapp, kde jsem vyplnil údaje své platební karty z obou stran. Následně jsem byl přesměrován na přihlášení do své banky, o což jsem se pokoušel. Zadával jsem KB ID, uživatelské jméno a heslo. Pak probíhalo načítání se slovy, může trvat i několik minut. To mi přišlo divné a odkaz jsem zavřel. Všechny peníze jsem přeposlal známému a kartu jsem následně nechal zablokovat, dále i internetové bankovnictví i KB klíč. Chci se zeptat, zda není možné, aby si na mě vzali úvěr, půjčku, hypotéku - ať už u banky či nějaké nebankovní společnosti. Děkuji
Dobrý den,
určitě doporučuji incident nahlásit bance a změnit přihlašovací údaje (heslo). Tento typ útoku/podvodu se nazývá phishing a podvodníkům jde o zisk vašich přihlašovacích údajů, pomocí kterých by následně vybrali peníze z vašeho účtu (čerpali kontokorent, atd.). O úvěr u jiné banky s těmito údaji žádat nelze.
…ějí. Proto se útočníci zaměřují nanejzranitelnější článek v celém řetězci – na klienta banky. Obvykle mu hrozí některý z následujících typůútoku: phishing nebo vishing. První zmiňovaný se týká: podvodných e-mailů a SMS zpráv, podvodných aplikací a různých druhů škodlivých kódů,které cílí na…
…a proto se nevyplatípodceňovat pár základních pravidel, která před nimi uchrání vaše peníze a dalšíinformace. Nejčastější metodou těžení hesel je phishingMetoda phishingje vázána na elektronickou komunikaci, jako jsou například e-maily. Hackervyšle falešnou komunikaci, která se vydává za vám…
…d přestane tato pravidla dodržovat, je mu certifikát odebrán. Seznam obchodů, které dodržují pravidla bezproblémového nakupování, naleznete zde. Phishing Pozor také na emaily, které jsou vytvořeny s takovou věrohodností, že si je můžete splést od emailů odeslaných karetními asociacemi (VISA…