Dobrý den, kupujeme družstevní byt a finance chceme řešit přes advokátní úschovu. Z veřejných zdrojů víme, že banky ručí za vklad do výše 100 000 EUR (cca 2,5 mil. Kč). Kupní cena je zhruba dvojnásobná oproti ručení vkladu bankou. Proto jsme chtěli, aby advokátní úschova uschovala kupní cenu za nemovitost na dva uschovatelské účty u dvou různých bank. Bylo nám sděleno, že mají účet u UniCredit Bank a jiný uschovatelský účet u jiné banky zakládat nechtějí/nemůžou. Je standardním postupem, že uschovatel má uschovatelský účet pouze u jedné banky? Prosíme o radu, jak postupovat, abychom nemuseli využít jistotní účet u banky (zde je ručení za vklad zase jen do 100 000 EUR). Děkuji
Dobrý den,
s ručením bank za vklady máte pravdu. Na jednu PO je to 100 000 EUR (cca. 2,5 mil. Kč), tedy pokud by banka zkrachovala zrovna v době, kdy by u ní byly uloženy Vaše peníze na jistotním účtu, pravděpodobně byste dostali jen velmi malou náhradu (ani ne celých 2,5 mil. Kč), neboť každý advokát/notář má mnoho účtů pro úschovu peněz od více klientů (na těchto účtech může být souběžně uloženo i několik desítek mil. Kč - limit 100 000 EUR se vztahuje na všechny účty u jedné banky na jednu FO/PO). Od roku 2016 je zvýšen limit pojištěných vkladů při zvláštních životních událostech na 200 000 EUR (tedy cca 5 mil. Kč), ale jen pro FO a jen pro zvláštní životní události (mezi které Garanční systém pojištění vkladů řadí i úhradu kupní ceny nemovitosti).
Osobně bych se krachu UniCredit Bank (ani ostatních velkých bank, kde mají advokáti a notáři své účty pro úschovu) v době úschovy peněz (pár měsíců) nebál. Statisticky je mnohem vyšší riziko zpronevěry na straně advokáta. Jistotní účet od banky má 2 výhody. Limit pojištění jen pro Vás coby FO 200 000 EUR a riziko zpronevěry nulové. Na druhou stranu může být složitější papírování, neboť kupní smlouvu budete muset sepsat u notáře či advokáta. A je vždy jednodušší sepisovat smlouvu o úschově dohromady spolu s kupní smlouvou.
Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.
Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.
Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.
Dobrý den, mám otázku. Zanedlouho mi bude končit pětiletá insolvence a s přítelkyni bychom si chtěli zažádat o hypotéku. Je tam nějaká časová prodleva od doby skončení insolvence ke dni žádosti o hypotéku? Případně podstoupit nějaké kroky, abych mohl o hypotéku žádat? Děkuji.
Dobrý den, rodiče si v manželství vzali úvěr na opravu domu. Maminka zemřela. V domě žije otec. Jakým podílem musím hradit jejich úvěr? V rámci dědictví spadá celý dluh na otce nebo hradím maminčinou část nebo nebo polovina dluhu dělí mezi mně a otce? Moc děkuji za objasnění.
Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.
Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.
Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.
Potřebujete vybrat nebo vložit peníze na účet? Pokud nechcete platit poplatek navíc, musíte často hledat bankomat své banky. V budoucnu by ale toto hledání mělo odpadnout. Alespoň pokud se naplní záměr Komerční banky, která vybízí konkurenty ke sdílení bankomatové sítě.
Když spořit dětem na budoucnost, tak pomocí stavebního spoření. Takový je přístup většiny českých rodičů. Ukázal to nedávný průzkum ČSOB stavební spořitelny, podle kterého 55 % lidí odkládá peníze stranou pro své děti. Chtějí jim tak usnadnit start do života.
Většina klientů většiny bank musí při odesílání platby zadat číslo bankovního účtu zamýšleného příjemce účtu. S platbami zadanými jinak než na číslo účtu si u nás umí poradit zatím jen mBank a Banka Creditas. To se však má brzy změnit - český bankovní systém bude schopen posílat platby na kontakt, a to jak na telefonní číslo, tak třeba i na emailovou adresu. To vše bez nutnosti instalovat jakoukoliv aplikaci navíc.