Zaplatit v obchodě platební kartou za zboží a služby je stále častější a v cizině občas i pohodlnější a rychlejší způsob než platba hotovými penězi. Jak se liší platba kartou v cizině a u nás a co nás může potkat neobvyklého?
Někdy se nám může zdát, že některé země jsou v používání platební karty mnohem dále než Česká republika. Například se můžeme divit, že se od nás očekává, že platbu provedeme naprosto sami bez asistence pokladní, platba sama pak probíhá rychleji než u nás, terminály jsou modernější a někdy ani nemusíme zadávat PIN. Záleží opravdu na dané zemi, jsou země, kde zaplatíme platební kartou i za žvýkačky, někde budou od nás požadovat nákup v určité minimální hodnotě. Někde budete rádi, že vyberete peníze z bankomatu, protože v obchodech se kartou platit nedá vůbec.
Také se nám může stát, že naše karta z nějakého důvodu nebude fungovat. V obchodě máme výhodu, že jednáme s člověkem a pokud se s ním domluvíme, můžeme zkoušet problém řešit. Příkladem může být nefunkční čip, nefunkční magnetický pruh a podobně. Problém může být v kartě nebo také v terminálu. Vždy je dobré se snažit obchodníka přesvědčit, že naše karta normálně funguje, už jsme s ní několikrát platili a ať zkusí nějaký jiný postup. Pokud neprojde vložení čipu, ať zkusí magnetický pruh a naopak. Někdy také může obchodník opsat číslo karty do terminálu ručně. Případně nemá ještě někde odložený imprintér? Možná se nás obchodník bude ptát, jakou kartu máme, resp. k jakému účtu (viz Credit, Checking nebo Saving v minulém díle). Zkusíme Credit (i když máme třeba ve skutečnosti debetní kartu) a pokud se nás obchodník na nic neptal, zkusíme mu navrhnout, aby to tak navolil. Můžeme jej také přesvědčit, aby vyzkoušel i jiné možnosti. Některé terminály jsou blokovány na určitý počet pokusů a například po třech pokusech už mohou naši kartu odmítat. Obchodník může mít ale i další terminál a tím pádem máme další pokusy. Samozřejmě o menších částkách se asi nebudeme dlouze dohadovat, a pokud karta nezafunguje, zaplatíme hotově. Ale v určitých situacích může být provedení platby kartou pro nás klíčové (vypůjčení automobilu, zaplacení za hotel, zaplacení letenek apod.).
Pokud vidíme u pokladny terminál na karty, zaradujeme se a těšíme se, jak budeme platit kartou. Někdy ale naše radost netrvá dlouho. Terminál na karty může být jen na určité karty a nemusí se vůbec jednat o karty platební. Například se může jednat o karty bodových bonusových programů, lokální platební nástroje platné jen v dané zemi nebo sice jde o platební karty, ale nejedná se o karty naší karetní asociace. Dobré je si hlídat logo asociace, které najdeme nejčastěji přímo na pokladnách anebo u vchodu do obchodu. Pokud si nejsme jisti, raději se předem zeptáme. Někdy se stačí zeptat, zda akceptují platbu kartou, ale lepší je se ptát zda akceptují platbu Visa, platbu Mastercard, platbu Maestro a podobně.
V cizině se nám může stát, že nám nabídnou, že částka za zboží či službu bude naúčtována v jiné měně, než jakou v této zemi používají. Mohou nám dokonce nabídnout, že částka bude naúčtována rovnou v Kč. Máme to chtít, je to výhodnější než platit v cizí měně? Jednoznačnou odpověď asi nelze říci, pokud totiž zvolíme účtování přímo v Kč, necháváme přepočet z cizí měny na Kč na bance obchodníka (a ta nejspíš použije svého kurzu deviza – nákup). Pokud zaplatíme v cizí měně, provede se přepočet dle pravidel naší banky (zpravidla na EUR dle karetní asociace a na Kč dále dle kurzu deviza-prodej naší banky, více v minulém dílu našeho povídání). V naprosté většině vyjde výhodněji použít přepočtu naší banky, protože kurz deviza prodej naší banky (banka nám prodává cizí měnu) je výhodnější než deviza nákup banky obchodníka (banka obchodníka vlastně kupuje pro ni cizí měnu – Kč). Jinými slovy je lepší platit přímo v měně obchodníka. Ale protože kurzy naší a obchodníkovy banky se mohou výrazně lišit, nemusí toto platit vždy.
Směnný kurz je při výběru z bankomatu a při platbě u obchodníka totožný. Za výběr z bankomatu je ale v naprosté většině bank účtován poplatek za výběr v cizině a ten je často nezanedbatelný. Z tohoto důvodu je výhodnější platit kartou přímo v obchodě. Nicméně mít v cizině nějakou hotovost je asi potřeba. Jako možnost ušetřit se nabízí kombinace výměny menšího obnosu peněz ve směnárně nebo v bance a platit většinu nákupů kartou v obchodě. Bohužel ale riskujeme, že pokud nebude karta v některém obchodě fungovat, nebudeme mít pro tento případ dostatek hotovosti.
Od 20. dubna 2024 zavede Raiffeisenbank pro většinu klientů nové ověření při přihlašování do internetového bankovnictví. K tomuto kroku banka přistoupila z bezpečnostních důvodů, cílem změny je zvýšené zabezpečení přístupu k účtu. Změna se dotkne většiny klientů. Jediná skupina uživatelů bankovnictví RB, pro které se nic nemění, jsou ti, kteří se stále ještě přihlašují kombinací SMS kódu a hesla.
Založit si bankovní účet online, je dnes už hračka. Banky přizpůsobily proces tak, aby byl přístupný co nejvíce klientům. Dokumentů pro založení účtu se nevyžaduje mnoho: jen osobní doklady, případně výpis z účtu, který už používáte u jiné banky. Online si můžete založit účet běžný, spořicí, obchodní (investiční), účet podnikatelský, ale třeba i termínovaný vklad. U některých dětských účtů zůstává nutnost osobní návštěvy na pobočce. Podívejte se, jak na založení bankovního účtu online. Věděli jste, že některé banky nabízejí bonusy za založení účtu?
Převodem peněz rozumíme přesun finanční částky z účtu jednoho klienta banky na účet klienta jiného, a to buď v rámci stejné banky, nebo do banky jiné, a to i do jiné země v rámci EU nebo celého světa. Byť se to na první pohled nemusí tak jevit, je převodem peněz i online platba kartou či mobilní platba v kamenném obchodě. A za ně si banky mohou účtovat poplatky. Do celkové výše poplatku se může promítnout jak metoda převodu, tak i měnový kurz, půjde-li o platbu do (ze) zahraničí. Podívejme se na poplatky hlouběji.
Běžný účet patří k základním produktům všech českých bank, naprostá většina z nich nabízí sjednání a vedení běžného účtu zdarma. S jakými podmínkami je spojené získání nezpoplatněného běžného účtu, jaké jsou jeho výhody a nevýhody a který z běžných účtů zdarma je nejlepší?
Co se stane s účty v bance, když jejich majitel zemře? Za jak dlouho banka zjistí, že majitel účtu už nežije a na jak dlouho prostředky na účtu zablokuje? Co potřebujete bance doložit, aby vám coby dědicům vyplatila peníze z účtů zůstavitele? Jak se bude tento příjem danit? Musí banky pojišťovat i vklady na zablokovaných účtech?
Dobrý den, mám kamaráda, co dluží peníze a strhávají mu to z výplaty. Pokud by měl vlastní účet, u kterého by to přesáhlo 12 tisíc, tak by mu částku co to přesáhne vzali. Řeší to posíláním peněz k přítelkyni, od které chce odejít. Jak velké je pro mne riziko, pokud bych založil účet na mé jméno, kde by mu chodila výplata? Měl by kartu, se kterou by platil. Porušoval bych tím něco? Mohl by mne nějak poškodit?
Dobrý den,
Vy nesmíte účet sjednaný na své jméno propůjčovat cizím osobám. Nejenže byste tím porušil smluvní podmínky banky, ale především byste se tím vystavil mnoha rizikům. Váš kamarád by mohl Vaším jménem dělat dluhy a podvody, mohl by Vám zhoršit bonitu (např. transakce se sázkovými kancelářemi, blokace účtu exekutorem - exekutor může zablokovat i cizí účet, na kterém se nachází peníze dlužníka). Důrazně nedoporučuji si takto dobrovolně ničit život.
Správný postup: Kamarád si zřídí svůj vlastní běžný účet, a pokud by mu ho exekutor zablokoval, požádá o převedení zablokovaného účtu do režimu chráněného účtu.
Dobrý den, máme hypotéku u Komerční banky. KB aktuálně nutí všechny klienty k migraci běžného účtu, který jsem v minimální míře nucen používat právě s hypotékou. Součástí migrace je navýšení ceny běžného účtu z 0 na 39 Kč/měsíc. Je možné, že nesouhlasem s migrací, tj. nesouhlasem s přechodem na placenou službu, banka vypoví hypoteční smlouvu a bude požadovat zesplatnění úvěru? Dík
Dobrý den,
nepoužívání běžného účtu nemůže vést k zesplatnění hypotéky. Máte-li v úvěrové smlouvě sjednanou slevu z úrokové sazby za využívání účtu u dané banky, nepoužíváním účtu nárok na slevu zanikne.
Dobrý den, existuje banka, kde je možno založit účet bez mobilního telefonu? Všude kde jsem byla to nebylo možné. Nechci si pořizovat mobilní telefon. Děkuji
Dobrý den,
mobilní telefon (přes SMS či mobilní aplikaci) slouží ke vzdálené identifikaci klienta (Vás). Bez mobilního telefonu dnes běžný účet bohužel zřídit nelze, nebylo by to pro Vás ani banku bezpečné ani pohodlné.
Dobrý den, mám důvodné podezření, že mi do mého bankovního účtu ze zvědavosti nahlíží moje příbuzná, která je zaměstnankyní banky, u které mám účet vedený. Lze si to nejakým způsobem ověřit, resp. udělají mi např. na pobočce výpis, kdo se do účtu díval za určité období? Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
nelze ověřit, kdo a kdy ze zaměstnanců banky nahlížel na váš účet - takovéto výpisy se klientům neposkytují. Pracovník banky by tak činit neměl, pokud informace nepotřebuje ke své pracovní činnosti. Chcete-li mít 100% jistotu, převeďte si běžný účet do jiné banky.
ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎApple Pay je jednoduše řečeno snadný, bezpečný a extrémně rychlý způsob placení bez nutnosti použít fyzickou platební kartu nebo hotovost. Údaje platební karty jsou zaneseny do systému Apple Pay, takže místo kartou platíte v obchodech pomocí Apple zařízení. Apple Pay je možné využívat s iPhony, iPady, Apple Watch a počítači Mac.
Díky Apple Pay si už nemusíte pamatovat PIN k vaší kartě. Místo něj se jako zabezpečení využívá zámek vašeho telefonu nebo jiného Apple zařízení, nejčastěji otisk prstu. platebnímu terminálu stačí místo karty přiložit iPhone. Nebo s Apple Pay uhradit online objednávku přímo z MacBooku, bez toho, abyste museli sahat na kartu a opisovat její údaje. Platby s Apple Pay jsou přitom bezpečnější než při použití fyzické karty. Podobným způsobem fungují například i platby prostřednictvím Google Pay, určené pro zařízení s Androidem.
Aby bylo možné službu Apple Pay využívat, musí ji mít v portfoliu zařazena i banka, která vám běžný účet poskytuje a vydala vám k němu i platební kartu. Systém Apple Pay je dnes podporován většinou retailových bank. Apple Pay je možné propojit i s virtuálními platebními kartami.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMzákladní bankovní účet pro běžný provoz domácnosti, příjem výplaty, placení výdajů (inkaso, SIPO), k účtu je vydávána debetní karta, neslouží ke spoření ani půjčování peněz
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMBrutto a netto jsou dva pojmy, které jsou často používány ve finančním světě, zejména v oblasti mezd a platů. Jednoduše řečeno, brutto je celková částka před jakýmikoli odečty, zatímco netto je částka, která zůstává po odečtení všech daní, poplatků a dalších nákladů.
Výpočet mzdyV kontextu mezd a platů:
Brutto mzda je celková částka peněz, kterou zaměstnanec vydělá před odečtením jakýchkoli daní a odvodů. To zahrnuje základní plat, příplatky, bonusy a jakékoli jiné finanční výhody.
Netto mzda je čistá částka peněz, která zůstává po odečtení všech daní a odvodů z hrubé mzdy. To zahrnuje daň z příjmů, sociální a zdravotní pojištění a další povinné odvody.
Důležitost rozlišeníJe důležité rozlišovat mezi brutto a netto:
Plánování rozpočtu: Znát rozdíl mezi brutto a netto mzdou je nezbytné pro správné plánování osobního rozpočtu. Netto mzda je skutečná částka, kterou zaměstnanec dostává na svůj bankovní účet a může ji používat na pokrytí svých životních nákladů.
Srovnání nabídek práce: Při porovnávání nabídek práce berte v úvahu nejen brutto mzdu, ale také výši odvodů a daní, které budou odečteny. To pomáhá získat lepší představu o skutečné hodnotě nabídky.
Daňové účely: Pro daňové účely je důležité znát svou hrubou mzdu, protože to je částka, ze které se vypočítává daň z příjmů.
Rozlišení mezi brutto a netto je základním konceptem, který je nezbytný pro správné finanční plánování a rozhodování. Je důležité vědět, kolik peněz skutečně dostanete na svůj běžný účet a kolik bude odečteno na daních a odvodech.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAM
KOMENTÁŘE k článku Cestujeme do zahraničí s platební kartou 4
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.