Bankovní výpis je záznam všech transakcí, které pro vás banka uskutečnila na vašem účtu v období od minulého výpisu. Nejčastěji zahrnuje období jednoho měsíce.
Bankovní výpis kreditního účtu nebo běžného účtu zaznamenává, kdy a za kolik jste:
Zaznamenává rovněž jakékoliv platby provedené ve prospěch vašeho účtu. Tyto platby mohou zahrnovat vaši mzdu, dávky, hotovost (vložené na přepážce bankovní pobočky, poštou nebo prostřednictvím bankomatu na běžný účet či spořící účet).
Výpis informuje, co se přesně dělo na vašem bankovním účtu a umožňuje vám přesnou kontrolu nad vašimi bankovními transakcemi.
Výpis vám také umožňuje zeptat se na cokoliv, co se vám nezdá. Průběžné sledování aktivit na vašem účtu je důležitou částí vaší odpovědnosti za vaše finanční záležitosti a bankovní výpis je hlavním nástrojem, který k tomu můžete použít.
Intervaly automatického zasílání výpisů se u různých bank liší. Mohou být zasílány každý měsíc nebo čtvrtletí, nebo dvakrát ročně, a nebo kdykoliv se zaplní celá jedna stránka transakcemi.
Potřebujete-li kopii či urgentní zaslání některého bankovního výpisu, můžete si tuto službu objednat, ale počítejte s tím, že bude pravděpodobně zpoplatněna. Poplatek se odečte z vašeho účtu, neboť výpis byl vyhotoven speciálně pro vás, nikoli jako automatická služba patřící k vašemu účtu.
To platí i pro každý další exemplář výpisu
(V některých státech EU): Používáte-li k přístupu na účet i bankovní kartu, bude vám výpis zasílán minimálně každé čtvrtletí (pokud nejde o účet ovládaný vkladní knížkou).
Bankovní výpisy jednotlivých bank nejsou stejné. Zjistěte si, co který kód v podání vaší banky znamená. Každá banka má své vlastní kódy a je nutné si je osvojit, abyste svému vlastnímu výpisu dokonale rozuměli, abyste věděli, jak jsou značeny jednotlivé typy transakcí, jako:
Především: Nelitujte času, který strávíte důkladným prostudováním vašeho výpisu – letmý pohled nestačí. Uvařte si čaj nebo kávu, soustřeďte se a vezměte si k ruce:
POTOM: Při čtení nového výpisu:
Můžete zjistit, že banka odečetla z vašeho účtu poplatky za její služby, které jste od minulého výpisu využili. Vaše banka vás musí předem informovat o poplatcích, které budou účtovány za služby jako je poskytnutí kontokorentu či používání bezpečnostních schránek. Zkontrolujte, zda se částky shodují se sazebníkem.
Je užitečné uchovávat si záznam o jakýchkoliv pravidelných odpočtech uvedených na vašich výpisech, a je rovněž užitečné uchovat nejnovější seznam tarifů, který vám banka zaslala. Tam se dozvíte, jaké sazby a poplatky banka účtuje.
Pokud předcházející kontrolou svých účtů ujistíte, že je někde chyba, kontaktujte co nejdříve svou pobočku. Učiňte tak písemně a kopii dopisu si dobře uložte.
Pokud chcete banku na něco upozornit, neposílejte zpátky originál bankovního výpisu, ale vždy kopii.
Banka musí věc prošetřit a je-li omyl na její straně, je povinna sjednat nápravu. Pokud chyba banky zapříčinila, že vám byly naúčtovány bankovní poplatky nebo jiné srážky z vašeho účtu, musí chybu opravit a příslušnou sumu nahradit.
Nejste-li spokojeni s odpovědí, domluvte si schůzku s někým z pobočky nebo přímo v bance a problém prodiskutujte.
Pokud ani tento pohovor problém nevyřeší, měli byste zvážit stížnost, jak je popsána v našem dalším článku seriálu Banky.cz Jak si stěžovat bance.
Odměna 3 000 korun jen za to, že budete pravidelně platit kartou. Přesně tak vypadá nabídka pro nové klienty, kterou Raiffeisenbank odstartovala letošní rok. I když také ostatní poskytovatelé lákají na nejrůznější akce, tato nabídka patří v současné době k nejatraktivnějším na trhu.
Nakoupit přes internet, zaplatit kartou a nechat si vrátit 2 000 korun. Přesně tak vypadá nabídka mBank, která chce tímto způsobem motivovat své klienty k používání eKarty. Stačí si zřídit běžný účet a virtuální kartu k němu přidat.
Buď 100 korun, nebo 10 euro. Takový je minimální zůstatek, který musíte mít stále na účtu. Tedy pokud využíváte Fio banku. Ostatní poskytovatelé totiž tuto podmínku postupně zrušili. Fio banka tak zůstává poslední, která vám nedovolí dostat se na nulu.
Potřebujete vybrat nebo vložit peníze na účet? Pokud nechcete platit poplatek navíc, musíte často hledat bankomat své banky. V budoucnu by ale toto hledání mělo odpadnout. Alespoň pokud se naplní záměr Komerční banky, která vybízí konkurenty ke sdílení bankomatové sítě.
Většina klientů většiny bank musí při odesílání platby zadat číslo bankovního účtu zamýšleného příjemce účtu. S platbami zadanými jinak než na číslo účtu si u nás umí poradit zatím jen mBank a Banka Creditas. To se však má brzy změnit - český bankovní systém bude schopen posílat platby na kontakt, a to jak na telefonní číslo, tak třeba i na emailovou adresu. To vše bez nutnosti instalovat jakoukoliv aplikaci navíc.
KOMENTÁŘE k článku Jak rozumět bankovním výpisům?
bance, Komentoval(a): adelka