Každému z nás ročně zavolá nespočet prodejců kreditních karet, úvěrů, telefonních tarifů, energií či dokonce zdravotního pojištění a nutí nás ke koupi jejich produktu. Techniky prodeje jsou různé.
Někdo se představuje jménem telefonního operátora či banky, ale ve skutečnosti se jedná o externí agenturu, další mlží stylem „váš současný produkt končí a je třeba sjednat nový“, a jiný se nám zmiňuje jen o výhodách nového produktu, ale zamlčí, či na přímou otázku dokonce zapře, informace o poplatcích s produktem spojených. Takto nesolventní prodejci jednají na hraně zákona a vždy se jedná o pro nás nevýhodnou koupi, které je radno se vyhnout obloukem. Pojďme se blíže podívat na nejčastější podvodné triky nejen telefonních prodejců.
Nejprve je třeba si uvědomit, že skutečně dobrý produkt se tzv. prodává sám. Informace koluje sama o sobě v rodině, mezi známými, v hospodě či škole (obdobně se sama od sebe „virálně“ šíří informace o špatném produktu či špatné zkušenosti s nějakou službou/prodejcem). Najímat si na prodej produktu call centrum či člověka co nás zastaví na ulici, či za námi přijde až do bytu, je poměrně nákladné. Ať už je takovýto jedinec placen od hodiny či provizně za prodané kusy, vždy se toto musí promítnout do finální ceny produktu, kterou zaplatíme. Např. vysavač – můžeme si ho koupit přes:
E-shop/online: nejlevnější řešení, prodejce provozuje pouze levný sklad a prodejní aplikaci. Lepší vysavač zde bude stát např. 2 000 Kč. Pomocí internetu si vždy jsme schopni srovnat cenu a parametry s konkurencí, nemůžeme koupit špatně.
Kamenný obchod: o něco dražší než e-shop, prodejce platí navíc prodavače a prostory prodejny na lukrativním místě (oproti skladu e-shopu za městem). Identický vysavač zde bude stát např. 2 500 Kč. Na vysavač si „můžeme sáhnout“, ale už nejsme schopni rychle posoudit výhodnost nabídky (cena a parametry oproti konkurenci). Můžeme mít kliku a koupit dobře (za malinko vyšší cenu oproti e-shopu)…nebo taky koupit pěkně předražený ležák nevalných parametrů.
Přímý prodej (po telefonu, na ulici, u nás doma): extrémně nákladné řešení. Každý pokus o prodej (telefonát, vyslání prodejce na ulici či k nám domů) stojí nemalé peníze. Např. u podomního prodeje se podaří prodat i třeba jen jeden vysavač za týden. A ten kdo si takovýto vysavač koupí platí v ceně výrobku veškeré náklady na týdenní aktivity prodejce. Identický vysavač zde koupíme za 10-25 000 Kč, tedy až 10x dráž. Nikdo příčetný by samozřejmě za normálních okolností vysavač za tyto peníze nekoupil a tak je třeba vysavač vychválit do nebes a my musíme uvěřit tomu, že nám prodávaný produkt je skutečně zcela unikátní. Nikdy nemůžeme koupit dobře, vždy koupíme extrémně předražený produkt.
Kromě ceny je u produktu stejně důležitá i jeho kvalita. Kvalitní produkt (či služba) se prodává sám - v e-shopech/online či kamenných prodejnách (pobočkách bank, operátorů, prodejců energií). Méně kvalitní produkty „na krámu leží“ a prodávají se časem se slevou. A extrémně nekvalitní produkty se neprodají vůbec. V tuto chvíli nastupuje přímý prodej. Zpravidla si někdo zabývající se přímým prodejem odkoupí za zanedbatelnou částku celou várku těchto neprodejných ležáků a začne je po telefonu, na ulici či u nás doma nabízet jako prémiové zboží netušených kvalit (viz případ Šmejdů, kteří nabízeli hrnce s unikátní přísně tajnou vrstvou, kterou následně nenašla ani obchodní inspekce v laboratořích). Prodejce se musí činit, má dokonalé zvládnuté manipulativní techniky a pohybuje se na hranici zákona. Oblíbeným cílem jsou zejména senioři, ale přibývá lidí napříč celým věkovým spektrem (i podle dotazů v naší bankovní poradně), co si pořídili extrémně nevýhodnou kreditní kartu, úvěr či životní pojištění.
Spotřební zboží: viz výše, nekvalitní či zbytečný a předražený produkt (hrnce, vysavače, výbava do domácnosti, v zásadě paleta produktů Horsta Fuchse) je nám představován jako prémiová záležitost, bez které se v životě neobejdeme.
Telefonní tarify: ozve se nám prodejce, který se nejčastěji představí jménem operátora (i když se přímo o operátora nejedná – nejčastěji najatá externí agentura) a oznamuje nám, že náš současný tarif se již bohužel nenabízí a je třeba sjednat nový (dražší), jinak nám budou ukončeny telefonní služby. Samozřejmě je to nesmysl - i když se náš tarif již nenabízí, můžeme ho používat i nadále. Druhým trikem je snaha nám prodat dražší službu, která sice může vypadat lákavě, ale je zbytečná/nevyužijeme ji. Příkladem jsou neomezené tarify. Průměrný jedinec za měsíc neprovolá více než 250 Kč. Přesto si spousta lidí nechala vnutit během loňské tarifové revoluce neomezený tarif za 500-750 Kč. Měsíční poplatek je nyní trojnásobný, ale voláme stále stejně. Voláme, protože potřebujeme, ne protože můžeme.
Změna zdravotní pojišťovnyzavolá nám podvodník představující se jménem zdravotní pojišťovny a oznamuje nám, že naše současná zdravotní pojišťovna končí a je třeba přejít k nové. Nebo nás na ulici zastaví prodejce slibující drobný dárek za přechod k jiné zdravotní pojišťovně. Už nám zapomene říci (či na přímý dotaz zapře), že naši současní doktoři třeba nemají smlouvu s novou zdravotní pojišťovnou a že nás příště neošetří.
Energie (elektřina, plyn): snad nejvíce prodejců na ulici či zvonících u nás doma se nám snaží vnutit přechod k jinému dodavateli energií. Zde je o úsporách bezostyšně lháno. Výpočet ceny energií je poměrně komplikovaný (cena za proud či plyn má mnoho fixní a variabilních položek) a chceme-li dodavatele energií změnit, vezměme si raději kalkulačku a obětujme jeden večer poctivému počítání. Nabídka zvonící na naše dveře výhodná rozhodně není.
Kreditní karty: je nám slíbena kreditní karta s programem odměn a bonusy, ale jsou nám zamlčeny vysoké měsíční a roční poplatky za používání karty. Bonusy nikdy nevyváží poplatky. Takovéto kreditní karty jsou masově rozdávány nejčastěji před nákupními centry.
Zbytečné produkty: někdo nám po telefonu nabízí úvěr, zájezd, předplatné časopisu, mobilní internet, atd. – zkrátka produkty, které nemusí být nekvalitní či drahé, ale my je zkrátka nevyužijeme.
Nabídka práce: ozve se nám zcela neznámý volající, tvářící se jako náš kamarád, co nám chce v životě pomoci a má pro nás práci snů, díky které rychle zbohatneme. Cílem této práce je navíc pomáhat lidem. Zní to lákavě, ale je za tím schovaný MLM (multi-level marketing) aneb podomní prodej spotřebního zboží (drahého a nekvalitního). Protože názvy jako pyramida či MLM již začínají být i v Čechách považovány za neslušné, objevuje se pro tuto hru název nový – síťový marketing. Více v našem článku Milionářem snadno a rychle – zn. zaručeně!
Pokud je nám nabízeno cokoliv po telefonu, ideální je hovor ukončit co nejdříve slovy „děkuji, nemám zájem“. Ušetříme čas a vyhneme se podvodům s osobními údaji, kdy z nás podvodník pod různými záminkami vytáhne datum narození, adresu či rodné číslo a produkt či službu nám bez našeho vědomí sjedná. Jedná-li se o průzkum mínění, jsou postačujícími klasifikačními údaji město a věk (ne přesná adresa a datum narození). Pokud se nám někdo představí jako naše banka či náš telefonní operátor, je divné, pokud se nás ptá, kolik běžně provoláme či kolik si půjčujeme. Jde tady o zneužití jména a ve skutečnosti nám volá externí prodejce.
Pokud se někdo na telefonu tváří jako naše banka a potřebuje naše rodné číslo či jiný osobní údaj pro potvrzení identifikace, jedná se opět o podvod. Naše osobní údaje jsou citlivá data, podobně jako např. PIN k platební kartě. Takováto data slouží vždy pouze k autorizaci nějakého požadavku. Voláme-li sami na infolinku banky a chceme zadat příkaz k úhradě skrz telefonní bankovnictví či si chceme nechat zablokovat platební kartu z důvodu ztráty, je v pořádku, že po nás banka chce osobní údaje – musí provést naši identifikaci a my náš požadavek autorizujeme právě osobními údaji, které známe jenom my. Ale pokud nám volá sama banka a nabízí nám úvěr (což žádná solidní banka nedělá), určitě po nás nemůže chtít osobní údaje. V takovémto případě se opět jedná o podvod a externí prodejce se snaží vydávat za banku.
Vcelku barvitě vystihuje přímý prodej aktuálně v kinech běžící film Vlk z Wall Street.
České mzdy stále dosahují pouze třetiny německé úrovně. Hlavním viníkem je nízká produktivita práce. Máme se ale skutečně tak špatně? Nebo se jen nevhodně srovnáme s příliš vzdálenou metou?
Vláda chce po vzoru Slovenska zavést cestování zdarma vlaky pro děti, studenty a seniory. Jaké jsou přínosy a rizika bezplatné dopravy? A kolik by to stálo?
Univerzální celoživotní dávka, na kterou by
měl nárok každý. Nahradí důchod i přídavky na děti. Testuje se ve Finsku,
Švýcaři naopak tento koncept odmítli v referendu. Šla by zavést v ČR?
A kolik by to bylo?
Minimální mzda bude o 1 200 Kč vyšší.
Výsledných 12 200 Kč je kompromisem mezi požadavky odborů (12 500 Kč) a
zaměstnavatelů (11 800 Kč). Kolik by měla činit spravedlivá minimální mzda? Jak
argumentují její zastánci a odpůrci? A jak vysoké jsou nástupní platy
absolventů v Praze?
O nutnosti důchodové reformy se hovoří přes 25
let. Vládní studie nyní přišla s překvapivým závěrem, že žádná reforma není
třeba. Pletou se v odhadech renomovaní ekonomové nebo je studie pouhou
obhajobou neaktivity ČSSD?
KOMENTÁŘE k článku Podvody s prodejem produktů po telefonu
banky mají problémy, Komentoval(a): Petr Pešán
re:, Komentoval(a): Petr Jermář
Blábol, Komentoval(a): Martin
V ostatním mícháte dohdomady kvalitu výrobků/služeb, cenu a způsob prodeje. Podle Vás je nejlepší eshop - fajn, ale mohu Vás ujistit, že Vám taky místo třeba telefonu může klidně přijít bota. OK, další je kamenný obchod s "mírně vyšší cenou" - tuhle jsem hledal na eshopech větší hasák. Našel - za 300kč, ale nikde nebyl skladem a protože jsem ho potřeboval hned a ne až za týden, vyrazil jsem do hobbymarketů. V prvním jsem ho našel za 950Kč (+215% !), ve druhém za 480 (+60%) Krom toho, že o 60% není, jak píšete, "malinko", to vyvrací i předpoklad, kterým dáváte na stejnou úroveň solidnosti všechny kamenné obchody a předraženost "připouštíte" jen u ležáků. V tomto směru lze souhlasit jen s tím, že se v kamenném obchodě do ceny promítá nájem a zaměstnanci. To vám ale zase "neladí" s přímým prodejem - nebo se Vám spíš nehodilo do krámu to, že tito prodejci nemají náklady za nájem a zaměstnace a celková bilance při prodeji například toho jednoho vysavače týdně může být srovnatelná s kamenným obchodem, kde jich (možná) prodají víc (nebo prodají i něco jiného). Taky jsem se nesetkal s tím, že by třeba pojistka uzavřená u mě doma byla dražší než na pobočce (spíš naopak), nebo že by měla proti pobočce nějaké znevýhodňující prvky, jak se u přímého prodeje snažíte dovodit. A k MLM: jestli to nevíte, tak je to forma přímého prodeje a nikde není napsáno, že spotřebitel musí být současně prodejce a už vůbec to neznamená, že všechno kolem MLM je podvod.
Vaše paušalizování "když vás někdo osloví, je to podvod nebo předražené" (jak Váš článek vyznívá) je absurdní a působí dojemem, že jste v životě nezkusil podnikat. Jsem živnostník v IT a pokud chci zákazníky, musím je oslovit.
Všechno je o lidech - jsou poctiví a gauneři. A to ve všech oborech nehledě na způsob prodeje.
Hlavně si každý musí sám zhodnotit, a jak sám správně píšete, spočítat, jestli se mu ta která nabídka vyplatí či nikoli. Návody, o který jste se pokusil, nefungují... každý má jiné potřeby. Chce to přemýšlet a ne odkývat každou blbinu po telefonu nebo vzít kdejaký krám toho, co "oťukává dveře".
Re: , Komentoval(a): Petr Jermář
Prodej po telefonu - ověření identity zájemce, Komentoval(a): Pavel
zaujal mě Váš článek. Jelikož jako dnes každý vlastním mobilní telefon, také na mě se dovolávají různí prodejci. V poslední době mě zaujalo, že vždy na začátku monitorovaného hovoru vědí přesně jméno a adresu bydliště. Na to reaguji tak, že ihned zavěsím.
Stává se však, že prodejce volá úplně jiné jméno a adresu než je moje. Já samozřejmě taktéž zavěsím. Ale zajímalo by mě, pokud se takto dovolá s mým jménem k jinému účastníkovi a ten třeba z legrace nebo ze vzteku vše odsouhlasí, např.koupi "zázračného" produktu, podle Nového občanského zákoníku je smlouva tímto hovorem uzavřena. Ale dotyčný o tom vůbec neví, neboť se za něj někdo vydával. Tudíž produkt nebude zaplacen. Pak by měla nastoupit klasika, tj.prodej pohledávky vymáhací firmě atd.
Zajímalo by mě, jak se prokazuje že smlouva byla uzavřena skutečně s tím člověkem, na kterého je vystavena. Jestli se např. používá biometrie hlasu nebo něco podobného. Také je další možnost, že prodejce bude se záznamem účelově manipulovat (co vše je se záznamem zvuku dnes možné) a z pouhého marketingového dotazníku a nevinných dotazů typu "Kam chodíte nakupovat?" nebo "Máte zaveden plyn?" a kladných odpovědí "Ano" "vyrobí" závaznou objednávku.
Jak jsem uvedl výše, tyto dnešní lumpárny mě dovedly k tomu, že zvedám pouze čísla ze svého seznamu (ale uznávám, že to nemůže dělat každý, já naštěstí ano).
Díky. S pozdravem Pavel
Re: prodej po telefonu, Komentoval(a): Petr Jermář
nick, Komentoval(a): nick
Re:, Komentoval(a): Petr Jermář
Kralovska, Komentoval(a): Marketa
Stale platne, Komentoval(a): Eva
Samozrejme stale plati vse, co je v clanku napsano, na telefonu ani na ulici na nas zadna vyhodna nabidka neceka. Ne nadarmo tento zpusob prodeje zakon pocita mezi nekale a agresivni obchodni praktiky. "Slusny" clovek vas proste nikdy takto kontaktovat nebude, jsou to bez vyjimky smejdi. Ad MLM, opet je to podvodna strategie (mimochodem v nekterych statech mimo zakon), kdy se spoleha predevsim na to, ze mraky zastupcu spolecnosti nacpou jeji zbozi a sluzby (zejmena v oblasti uveru, pojisteni apod.) vsem svym pribuznym a znamym, kteri vzhledem k osobni vazbe na prodejce nedokazi rict ne. Na obdobnem principu funguje i prodej zbozi typu Oriflame apod., kde to spolecnost vice toleruje, protoze produkty nejsou predrazene o tolik a prodej zpravidla neprobiha pod natlakem. I tam ale plati, ze stejne zbozi vam proda levneji jakakoliv drogerie. :-)