Banky.cz Články Peníze Podvody s prodejem produktů po telefonu

Podvody s prodejem produktů po telefonu

Podvody s prodejem produktů po telefonu
20.2.2014 Peníze

Každému z nás ročně zavolá nespočet prodejců kreditních karet, úvěrů, telefonních tarifů, energií či dokonce zdravotního pojištění a nutí nás ke koupi jejich produktu. Techniky prodeje jsou různé. 

REKLAMA

Někdo se představuje jménem telefonního operátora či banky, ale ve skutečnosti se jedná o externí agenturu, další mlží stylem „váš současný produkt končí a je třeba sjednat nový“, a jiný se nám zmiňuje jen o výhodách nového produktu, ale zamlčí, či na přímou otázku dokonce zapře, informace o poplatcích s produktem spojených. Takto nesolventní prodejci jednají na hraně zákona a vždy se jedná o pro nás nevýhodnou koupi, které je radno se vyhnout obloukem. Pojďme se blíže podívat na nejčastější podvodné triky nejen telefonních prodejců.

Drahý a nekvalitní produkt

Nejprve je třeba si uvědomit, že skutečně dobrý produkt se tzv. prodává sám. Informace koluje sama o sobě v rodině, mezi známými, v hospodě či škole (obdobně se sama od sebe „virálně“ šíří informace o špatném produktu či špatné zkušenosti s nějakou službou/prodejcem). Najímat si na prodej produktu call centrum či člověka co nás zastaví na ulici, či za námi přijde až do bytu, je poměrně nákladné. Ať už je takovýto jedinec placen od hodiny či provizně za prodané kusy, vždy se toto musí promítnout do finální ceny produktu, kterou zaplatíme. Např. vysavač – můžeme si ho koupit přes:

E-shop/online: nejlevnější řešení, prodejce provozuje pouze levný sklad a prodejní aplikaci. Lepší vysavač zde bude stát např. 2 000 Kč. Pomocí internetu si vždy jsme schopni srovnat cenu a parametry s konkurencí, nemůžeme koupit špatně.

Kamenný obchod: o něco dražší než e-shop, prodejce platí navíc prodavače a prostory prodejny na lukrativním místě (oproti skladu e-shopu za městem). Identický vysavač zde bude stát např. 2 500 Kč. Na vysavač si „můžeme sáhnout“, ale už nejsme schopni rychle posoudit výhodnost nabídky (cena a parametry oproti konkurenci). Můžeme mít kliku a koupit dobře (za malinko vyšší cenu oproti e-shopu)…nebo taky koupit pěkně předražený ležák nevalných parametrů.

Přímý prodej (po telefonu, na ulici, u nás doma): extrémně nákladné řešení. Každý pokus o prodej (telefonát, vyslání prodejce na ulici či k nám domů) stojí nemalé peníze. Např. u podomního prodeje se podaří prodat i třeba jen jeden vysavač za týden. A ten kdo si takovýto vysavač koupí platí v ceně výrobku veškeré náklady na týdenní aktivity prodejce. Identický vysavač zde koupíme za 10-25 000 Kč, tedy až 10x dráž. Nikdo příčetný by samozřejmě za normálních okolností vysavač za tyto peníze nekoupil a tak je třeba vysavač vychválit do nebes a my musíme uvěřit tomu, že nám prodávaný produkt je skutečně zcela unikátní. Nikdy nemůžeme koupit dobře, vždy koupíme extrémně předražený produkt.

Kromě ceny je u produktu stejně důležitá i jeho kvalita. Kvalitní produkt (či služba) se prodává sám - v e-shopech/online či kamenných prodejnách (pobočkách bank, operátorů, prodejců energií). Méně kvalitní produkty „na krámu leží“ a prodávají se časem se slevou. A extrémně nekvalitní produkty se neprodají vůbec. V tuto chvíli nastupuje přímý prodej. Zpravidla si někdo zabývající se přímým prodejem odkoupí za zanedbatelnou částku celou várku těchto neprodejných ležáků a začne je po telefonu, na ulici či u nás doma nabízet jako prémiové zboží netušených kvalit (viz případ Šmejdů, kteří nabízeli hrnce s unikátní přísně tajnou vrstvou, kterou následně nenašla ani obchodní inspekce v laboratořích). Prodejce se musí činit, má dokonalé zvládnuté manipulativní techniky a pohybuje se na hranici zákona. Oblíbeným cílem jsou zejména senioři, ale přibývá lidí napříč celým věkovým spektrem (i podle dotazů v naší bankovní poradně), co si pořídili extrémně nevýhodnou kreditní kartu, úvěr či životní pojištění.

Často používané triky

Běžný účet

Spotřební zboží: viz výše, nekvalitní či zbytečný a předražený produkt (hrnce, vysavače, výbava do domácnosti, v zásadě paleta produktů Horsta Fuchse) je nám představován jako prémiová záležitost, bez které se v životě neobejdeme.

Telefonní tarify: ozve se nám prodejce, který se nejčastěji představí jménem operátora (i když se přímo o operátora nejedná – nejčastěji najatá externí agentura) a oznamuje nám, že náš současný tarif se již bohužel nenabízí a je třeba sjednat nový (dražší), jinak nám budou ukončeny telefonní služby. Samozřejmě je to nesmysl - i když se náš tarif již nenabízí, můžeme ho používat i nadále. Druhým trikem je snaha nám prodat dražší službu, která sice může vypadat lákavě, ale je zbytečná/nevyužijeme ji. Příkladem jsou neomezené tarify. Průměrný jedinec za měsíc neprovolá více než 250 Kč. Přesto si spousta lidí nechala vnutit během loňské tarifové revoluce neomezený tarif za 500-750 Kč. Měsíční poplatek je nyní trojnásobný, ale voláme stále stejně. Voláme, protože potřebujeme, ne protože můžeme.

Změna zdravotní pojišťovnyzavolá nám podvodník představující se jménem zdravotní pojišťovny a oznamuje nám, že naše současná zdravotní pojišťovna končí a je třeba přejít k nové. Nebo nás na ulici zastaví prodejce slibující drobný dárek za přechod k jiné zdravotní pojišťovně. Už nám zapomene říci (či na přímý dotaz zapře), že naši současní doktoři třeba nemají smlouvu s novou zdravotní pojišťovnou a že nás příště neošetří.

Energie (elektřina, plyn): snad nejvíce prodejců na ulici či zvonících u nás doma se nám snaží vnutit přechod k jinému dodavateli energií. Zde je o úsporách bezostyšně lháno. Výpočet ceny energií je poměrně komplikovaný (cena za proud či plyn má mnoho fixní a variabilních položek) a chceme-li dodavatele energií změnit, vezměme si raději kalkulačku a obětujme jeden večer poctivému počítání. Nabídka zvonící na naše dveře výhodná rozhodně není.

Kreditní kartyje nám slíbena kreditní karta s programem odměn a bonusy, ale jsou nám zamlčeny vysoké měsíční a roční poplatky za používání karty. Bonusy nikdy nevyváží poplatky. Takovéto kreditní karty jsou masově rozdávány nejčastěji před nákupními centry.

Zbytečné produkty: někdo nám po telefonu nabízí úvěr, zájezd, předplatné časopisu, mobilní internet, atd. – zkrátka produkty, které nemusí být nekvalitní či drahé, ale my je zkrátka nevyužijeme.

Běžný účet bez poplatků

Nabídka práce: ozve se nám zcela neznámý volající, tvářící se jako náš kamarád, co nám chce v životě pomoci a má pro nás práci snů, díky které rychle zbohatneme. Cílem této práce je navíc pomáhat lidem. Zní to lákavě, ale je za tím schovaný MLM (multi-level marketing) aneb podomní prodej spotřebního zboží (drahého a nekvalitního). Protože názvy jako pyramida či MLM již začínají být i v Čechách považovány za neslušné, objevuje se pro tuto hru název nový – síťový marketing. Více v našem článku Milionářem snadno a rychle – zn. zaručeně!

Pozor na osobní údaje

Pokud je nám nabízeno cokoliv po telefonu, ideální je hovor ukončit co nejdříve slovy „děkuji, nemám zájem“. Ušetříme čas a vyhneme se podvodům s osobními údaji, kdy z nás podvodník pod různými záminkami vytáhne datum narození, adresu či rodné číslo a produkt či službu nám bez našeho vědomí sjedná. Jedná-li se o průzkum mínění, jsou postačujícími klasifikačními údaji město a věk (ne přesná adresa a datum narození). Pokud se nám někdo představí jako naše banka či náš telefonní operátor, je divné, pokud se nás ptá, kolik běžně provoláme či kolik si půjčujeme. Jde tady o zneužití jména a ve skutečnosti nám volá externí prodejce.

Pokud se někdo na telefonu tváří jako naše banka a potřebuje naše rodné číslo či jiný osobní údaj pro potvrzení identifikace, jedná se opět o podvod. Naše osobní údaje jsou citlivá data, podobně jako např. PIN k platební kartě. Takováto data slouží vždy pouze k autorizaci nějakého požadavku. Voláme-li sami na infolinku banky a chceme zadat příkaz k úhradě skrz telefonní bankovnictví či si chceme nechat zablokovat platební kartu z důvodu ztráty, je v pořádku, že po nás banka chce osobní údaje – musí provést naši identifikaci a my náš požadavek autorizujeme právě osobními údaji, které známe jenom my. Ale pokud nám volá sama banka a nabízí nám úvěr (což žádná solidní banka nedělá), určitě po nás nemůže chtít osobní údaje. V takovémto případě se opět jedná o podvod a externí prodejce se snaží vydávat za banku.

Vcelku barvitě vystihuje přímý prodej aktuálně v kinech běžící film Vlk z Wall Street.

REKLAMA

ANKETA k článku Podvody s prodejem produktů po telefonu

Byl jsem již napálen podvodníkem po telefonu?

Počet odpovědí: 69

KOMENTÁŘE k článku Podvody s prodejem produktů po telefonu

Přidejte nový komentář

banky mají problémy, Komentoval(a): Petr Pešán

03.03.2014 10:33:20

české banky vyplacejí peníze až v poslední chvíli, Jsou na tom bídně, jsou příčinou že se ekonomika nehýbe.

re:, Komentoval(a): Petr Jermář

04.03.2014 22:29:20

Dobrý večer, české banky naopak "trpí" přebytkem likvidity a velmi rády by peníze rozpůjčovaly. Úvěry je dnes možné pořídit za rekordně nízké úrokové sazby. Na rozdíl od jiných zemí, kde centrální banky roztočily rotačky, aby dodaly trhu potřebnou chybějící likviditu na rozhýbání ekonomiky, se tento problém ČR netýká.

Blábol, Komentoval(a): Martin

05.06.2014 18:22:18

Pane Vaniši, ač kvituji Vaši snahu upozornit na nekalé praktiky podivných prodejců, článek je skoro celý nesourodý blábol. Jedině pasáž o osobních údajích má hlavu a patu.
V ostatním mícháte dohdomady kvalitu výrobků/služeb, cenu a způsob prodeje. Podle Vás je nejlepší eshop - fajn, ale mohu Vás ujistit, že Vám taky místo třeba telefonu může klidně přijít bota. OK, další je kamenný obchod s "mírně vyšší cenou" - tuhle jsem hledal na eshopech větší hasák. Našel - za 300kč, ale nikde nebyl skladem a protože jsem ho potřeboval hned a ne až za týden, vyrazil jsem do hobbymarketů. V prvním jsem ho našel za 950Kč (+215% !), ve druhém za 480 (+60%) Krom toho, že o 60% není, jak píšete, "malinko", to vyvrací i předpoklad, kterým dáváte na stejnou úroveň solidnosti všechny kamenné obchody a předraženost "připouštíte" jen u ležáků. V tomto směru lze souhlasit jen s tím, že se v kamenném obchodě do ceny promítá nájem a zaměstnanci. To vám ale zase "neladí" s přímým prodejem - nebo se Vám spíš nehodilo do krámu to, že tito prodejci nemají náklady za nájem a zaměstnace a celková bilance při prodeji například toho jednoho vysavače týdně může být srovnatelná s kamenným obchodem, kde jich (možná) prodají víc (nebo prodají i něco jiného). Taky jsem se nesetkal s tím, že by třeba pojistka uzavřená u mě doma byla dražší než na pobočce (spíš naopak), nebo že by měla proti pobočce nějaké znevýhodňující prvky, jak se u přímého prodeje snažíte dovodit. A k MLM: jestli to nevíte, tak je to forma přímého prodeje a nikde není napsáno, že spotřebitel musí být současně prodejce a už vůbec to neznamená, že všechno kolem MLM je podvod.
Vaše paušalizování "když vás někdo osloví, je to podvod nebo předražené" (jak Váš článek vyznívá) je absurdní a působí dojemem, že jste v životě nezkusil podnikat. Jsem živnostník v IT a pokud chci zákazníky, musím je oslovit.
Všechno je o lidech - jsou poctiví a gauneři. A to ve všech oborech nehledě na způsob prodeje.
Hlavně si každý musí sám zhodnotit, a jak sám správně píšete, spočítat, jestli se mu ta která nabídka vyplatí či nikoli. Návody, o který jste se pokusil, nefungují... každý má jiné potřeby. Chce to přemýšlet a ne odkývat každou blbinu po telefonu nebo vzít kdejaký krám toho, co "oťukává dveře".

Re: , Komentoval(a): Petr Jermář

10.06.2014 09:01:09

Dobrý den, děkuji za Váš názor. Ano, v článku se dopouštíme (záměrně) paušalizace a určitě existují i výjimky. Z pohledu jedince, který si nedovede spočítat, co je pro něj výhodné a co nikoliv (cílová skupina přímého prodeje), je lepší paušálně všechny potenciálně závadné nabídky odmítat - a toto je hlavní poselství našeho článku. V naší poradně řešíme nemalé množství situací, kdy někdo někomu vnutil nevýhodnou kreditku, pojištění, zdravotní pojišťovnu, vysavač na úvěr, atd. - budiž toto přiměřenou reakcí na stále se množící případy nekalých obchodních praktik. Ohledně MLM - můžete si přečíst i můj článek zde "http://www.banky.cz/milionarem-snadno-a-rychle-zarucene".

Prodej po telefonu - ověření identity zájemce, Komentoval(a): Pavel

30.09.2014 11:59:40

Dobrý den,
zaujal mě Váš článek. Jelikož jako dnes každý vlastním mobilní telefon, také na mě se dovolávají různí prodejci. V poslední době mě zaujalo, že vždy na začátku monitorovaného hovoru vědí přesně jméno a adresu bydliště. Na to reaguji tak, že ihned zavěsím.
Stává se však, že prodejce volá úplně jiné jméno a adresu než je moje. Já samozřejmě taktéž zavěsím. Ale zajímalo by mě, pokud se takto dovolá s mým jménem k jinému účastníkovi a ten třeba z legrace nebo ze vzteku vše odsouhlasí, např.koupi "zázračného" produktu, podle Nového občanského zákoníku je smlouva tímto hovorem uzavřena. Ale dotyčný o tom vůbec neví, neboť se za něj někdo vydával. Tudíž produkt nebude zaplacen. Pak by měla nastoupit klasika, tj.prodej pohledávky vymáhací firmě atd.
Zajímalo by mě, jak se prokazuje že smlouva byla uzavřena skutečně s tím člověkem, na kterého je vystavena. Jestli se např. používá biometrie hlasu nebo něco podobného. Také je další možnost, že prodejce bude se záznamem účelově manipulovat (co vše je se záznamem zvuku dnes možné) a z pouhého marketingového dotazníku a nevinných dotazů typu "Kam chodíte nakupovat?" nebo "Máte zaveden plyn?" a kladných odpovědí "Ano" "vyrobí" závaznou objednávku.
Jak jsem uvedl výše, tyto dnešní lumpárny mě dovedly k tomu, že zvedám pouze čísla ze svého seznamu (ale uznávám, že to nemůže dělat každý, já naštěstí ano).
Díky. S pozdravem Pavel

Re: prodej po telefonu, Komentoval(a): Petr Jermář

01.10.2014 19:37:17

Dobrý den, máte naprostou pravdu, že prodej po telefonu je pěkná lumpárna (účelová manipulace) a pravidla ústního uzavírání smluv dle nového občanského zákoníku tomuto jen nahrávají. Smlouva je platná, pakliže byla provedena dostatečná identifikace zákazníka (zákazník sdělí datum narození, RČ, bydliště) - biometrie hlasu ani nic podobného se neřeší. Je to samozřejmě snadno zneužitelné, neboť osobní data (datum narození/RČ, číslo OP, bydliště, etc.) lze na internetu dohledat k mnoha osobám - zatím ke zneužití naštěstí nedošlo, ale podle mě je to jen otázkou času (pak by muselo dojít na soud, který by měl rozhodnout ve prospěch podvedené osoby - dokazování by bylo nahraným hovorem a "padělaný hovor" lze dnes naštěstí snadno identifikovat). Optimální je tyto hovory (průzkumy trhu, nabídky produktů a služeb, atd.) utnout ihned po představení volajícího (tedy v prvních 5 vteřinách - volajícího prodejce lze identifikovat dle intonace hlasu již v prvních vteřinách). Jen je škoda, že české právo zde více nehraje proti podobným praktikám (např. plošným zákazem sjednávání čehokoliv po telefonu).

nick, Komentoval(a): nick

29.11.2016 20:44:26

Na mojí neteř byl udělán podraz po tel. Musí zakázku převzít?

Re:, Komentoval(a): Petr Jermář

01.12.2016 15:53:11

Dobrý den, co přesně si koupila? Ve většině případů je možné do 14 dní od sjednání služby (koupě produktu) od smlouvy odstoupit.

Kralovska, Komentoval(a): Marketa

14.12.2016 21:43:41

Dobry den, prosím o radu, není to tak dlouho co mi zavolala moc příjemná pani, že jsem byla vybrana, abych vyzkoušela nový produkt na péči o vlasy, pleť a nehty s tim, že zaplatím jen poštovné a samotný produkt (20 tobolek) mi bude zaslán zdarma, souhlasila jsem a po nějaké době přišel produkt v dopise přímo do schranky, žádná slozenka u toho nebyla, takže jsem nic nezaplatila. Po další době mi ale přišel další produkt opět s dvaceti tobolkami a dvě složenky jedná ve výši 179 Kč a druhá 129 Kč mohla jsem si vybrat kterou zaplatím s tím že mi zašlou další tobolky za cenu zvýhodněnou a bude jen na mě kterou cenu si vyberu a kolik tobolek mi zaslou, v rohu dole byla poznámka že mám nedoplatek ve výši 79 Kč za předešlou zasilku. V tu chvíli mi došlo, že jsem se prostě nechala napálit, je možné že jsem telefonicky něco odsouhlasila a tím jsem se ,,upsala" na dlouhodobější obchodování s touto firmou, byla bych vděčná za nějakou radu, případně zkušenost s tímto způsobem obchodování. Děkuji :)

Stale platne, Komentoval(a): Eva

05.12.2021 13:52:23

I po letech se clovek s chuti zasmeje "zivnostnikovi v IT" Martinovi, ktery si ziskava zakazniky po telefonu a neumi si koupit hasak. :-)

Samozrejme stale plati vse, co je v clanku napsano, na telefonu ani na ulici na nas zadna vyhodna nabidka neceka. Ne nadarmo tento zpusob prodeje zakon pocita mezi nekale a agresivni obchodni praktiky. "Slusny" clovek vas proste nikdy takto kontaktovat nebude, jsou to bez vyjimky smejdi. Ad MLM, opet je to podvodna strategie (mimochodem v nekterych statech mimo zakon), kdy se spoleha predevsim na to, ze mraky zastupcu spolecnosti nacpou jeji zbozi a sluzby (zejmena v oblasti uveru, pojisteni apod.) vsem svym pribuznym a znamym, kteri vzhledem k osobni vazbe na prodejce nedokazi rict ne. Na obdobnem principu funguje i prodej zbozi typu Oriflame apod., kde to spolecnost vice toleruje, protoze produkty nejsou predrazene o tolik a prodej zpravidla neprobiha pod natlakem. I tam ale plati, ze stejne zbozi vam proda levneji jakakoliv drogerie. :-)

Přidejte nový komentář

Mohlo by vás zajímat

Jak poslat peníze na PayPal: Kompletní průvodce

Jak poslat peníze na PayPal: Kompletní průvodce

22.7.2024 Peníze

Finanční nástroj PayPal v současné době patří k nepostradatelným pomocníkům při nákupu zboží ze zahraničních e-shopů. Umožňuje během pár kliknutí provést nebo přijmout platbu bez nutnosti zadávání bankovních údajů. Plánujete si i vy založit účet na PayPal a začít ho využívat? Poradíme vám, jak posílání peněz se službou PayPal.

Jak vložit peníze do bankomatu?

Jak vložit peníze do bankomatu?

8.7.2024 Peníze

V současné době se kromě bankomatů určených k výběru peněz setkáte i s bankomaty známými také jako vkladomaty, které umožňují vklad peněz. Vkladomaty fungují tak, že se po vložení hotovosti peníze automaticky propíšou na váš bankovní účet. Kde všude najdete bankomaty s funkcí vkladu a jak do bankomatu vložit hotovost?

Změny od července, které se dotknou našich financí

Změny od července, které se dotknou našich financí

1.7.2024 Peníze

Červenec přináší řadu změn, které ovlivní finance mnoha lidí. U penzijního spoření se mění pravidla pro státní příspěvek. Zaměstnavatelé musí nově evidovat všechny zaměstnance s DPP. Nově se zavádí status zranitelného zákazníka a hromadné žaloby. Digitální občanka a plná moc budou v mobilu. Zvýší se příspěvky na péči. Milostivé léto umožní odpustit penále z dluhů na zdravotním pojištění. Změny čekají i zahraniční zaměstnance, pro mnoho z vás budou důležité změny stavebního zákona. Podívejte se na detailní přehled červencových změn.

ČNB po zasedání bankovní rady snižuje úrokové sazby

ČNB po zasedání bankovní rady snižuje úrokové sazby

28.6.2024 Peníze

Česká národní banka oznámila další snížení úrokových sazeb. Dvoutýdenní repo sazba (2t repo), která ovlivňuje bankovní úvěry i vklady, klesla znovu o 0,5 procentního bodu: tentokrát na 4,75 %. Ve stejném rozsahu se snížila i diskontní sazba a sazba lombardní, vše s platností od 28. červan 2024.

Kapesné pro děti, aneb jak naučit děti finanční zodpovědnosti

Kapesné pro děti, aneb jak naučit děti finanční zodpovědnosti

25.6.2024 Peníze

Kapesné, zdánlivě obyčejná záležitost, hraje ve skutečnosti klíčovou roli v životě dětí. Nejde jen o peníze, ale o cenný nástroj, který pomáhá rozvíjet finanční gramotnost, zodpovědnost a samostatnost. Kapesné otevírá dveře do světa financí, kde se děti učí hospodařit, plánovat a rozhodovat o svých výdajích. Zároveň posiluje jejich sebevědomí a připravuje je na dospělost. Podívejte se, jak kapesné nastavit, jak jej dítěti vyplácet a jak pomáhat s případnými komplikacemi.

Z naší bankovní poradny

Nedostatek prostředků k platbě

10.9.2017 Běžný účet
Dobrý den, pokud bych měl u vás běžný účet, jaká je obvyklá praxe ve věci, kterou uvedu dále. Příklad ze života: klient má nedostatek finančních prostředků na běžném účtu. Aniž by si to uvědomil, prostě to přehlédl, zadá příkaz k úhradě na vyšší částku. Nemá žádný kontokorent, nic, co by umožnilo jít do mínusu. Co se stane dál? Bude vaším systémem nebo pracovníkem nějak včas upozorněn, nebo bude neprovedená transakce automaticky sankcionována ceníkovým poplatkem? Např. u jedné nejmenované banky to je 40 Kč. Děkuji mockrát za vyčerpávající informace mailem. Marcel Dobrý den, tuto situaci řeší každá banka trochu jinak. Jako vůbec nejlepší mi přijde platbu pozastavit do momentu, kdy bude opět na účtu dostatek prostředků. Tak postupuje např. Equa bank, která při nedostatku prostředků platbu neodešle, ale "zaparkuje ji" do sekce "budoucí platby" a v poznámce vidíte popis "čeká na dostatek prostředků na účtu". Jakmile peníze na účet dorazí, platba se automaticky odešle. Toto řešení poskytuje ochranu v případě, kdy by Vám někdo zcizil platební kartu a prolomil PIN - zloděj pak nemůže vybrat více, než máte na účtu. Jiné banky platbu odešlou a chybějící peníze vedou jako nepovolený debet s úrokem až 25% nebo si účtují jiné poplatky.  ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Přeplatek na pojistném

20.3.2017 Pojištění
Vážení, v 11.listopadu 2016 jsem na poště Praha 14, 198 00 uhradil 199,- Kč jako platbu pojistného u AIG pojišťovna. Moje smlouva s pojišťovnou však byla zrušena, neboť jsem byl takřka 2 měsíce v nemocnici - a nemohl reagovat např. na upomínky. V současné době už měsíc pátrám po tom, kde a na jakém účtu skončila má platba 199,-Kč. Pošta mě odkazuje na pojišťovnu, tam mi ale řekli, že dle mého variabilního symbolu 7545005474 dnes již zrušený účet nevykazuje nedoplatek, resp. přeplatek. Vodítkem by mohl být můj omyl, na složence jsem uvedl č.konta 2018550408/2600, přičemž správné číslo konta mělo být 2018500408/2600. Žádám vás tímto o pomoc. Sice jde o titěrnou částku, avšak já se na celou věc začal dívat z principiálních důvodů. Pošta tvrdí, že platbu odeslala, pojišťovna tvrdí, že platbu neobdržela. Předem děkuji za radu či pomoc. Dobrý den, Pošta Vám nepomůže, ta jen provádí platby dle Vašich instrukcí (neví, komu a proč posíláte peníze). Je třeba případně kontaktovat přímo AIG pojišťovnu, sdělit jí, kolik a kam jste kdy poslal a požádat o vrácení přeplatku na pojistném. Pokud jste ale na složence uvedl špatné číslo účtu, pak peníze AIG pojišťovna vůbec neobdržela (a tudíž u Vás neeviduje žádný přeplatek) a peníze dostal někdo jiný (nebo cílový účet neexistoval a peníze se vrátily zpět Poště). A tady nastávají komplikace. Pokud byste platbu provedl ze svého bankovního účtu (což mimochodem nic nestojí na rozdíl od desítek korun za složenku), peníze by se Vám automaticky vrátily zpět na účet (v případě neexistujícího cílového účtu). Pokud by chybně zadaný cílový účet existoval, kontaktoval byste svou banku, která by následně vyzvala majitele cílového účtu k navrácení peněz. Obávám se, že 199 Kč poslaných přes Poštu složenkou takto nevypátráte. Založte si běžný účet u Equa bank (z pohodlí domova přes internet, banka smlouvu k podpisu pošle zdarma kurýrem), kde máte vše zcela zdarma (veškerý platební styk, platební karta, neomezené výběry z bankomatů všech bank, atd.) a bez jakýchkoliv podmínek. Platby provádějte z pohodlí domova přes internetbanking. A problém se zatoulanými penězi Vás již nepotká. ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Kam investovat úspory?

18.3.2017 Akcie a investice
Dobrý den! V první řadě bych chtěl Váš server, jako jeho dlouholetý čtenář, velice pochválit. Před zhruba třemi lety jsem začal pracovat v bankovním sektoru a našel jsem na těchto stránkách mnoho skvělých a hlavně lehce pochopitelných rad i zajímavostí a aktualit. Upřímně řečeno, rad ohledně bankovnictví není v ČR nikdy dost proto palec nahoru pro Váš server :). Každopádně bych se nyní na Vás rád obrátil s prosbou o radu. Po třech letech v bankovní branži se mi nahromadily nějaké peníze a rád bych je co možná nejrozumněji investoval (samozřejmě s co možná nejzajímavějším výnosem a nejnižším rizikem). Mám už dva spořící účty, stavební spoření, na důchodové si posílám maximální částku, a v poslední době se začínám zajímat o pole investičních fondů a případně i dluhopisů. Zde právě bych rád položil svoji otázku. Myslíte si, že je zajímavější investovat do investičních fondů (aktuálně zvažuji u ING) a rovněž jsem na Vašich stránkách zahlédl i inzerci investování do dluhopisů nemovitostí přes CEE Real Estate. Mohl bych Vás požádat, o radu, čemu nebo komu se na tomto ošemetném poli vyhnout a nebo naopak kde zapojit své prostředky? Předem velmi děkuji za odpověď a přeji krásný zbytek dne. Dobrý den, jsme rádi, že se Vám náš portál Banky.cz líbí.  Vaši otázku "Kam investovat úspory?" bych si dovolil přetransformovat do "Čeho chci v životě dosáhnout, kam směřuji?". Peníze nám pomáhají realizovat životní sny. Někdo by rád celý život cestoval, střídal pracovní místa, žil v nájmu a hromadil majetek pro zajištění klidného stáří. Další by chtěl velký domek se zahradou a vychovávat hromadu dětí. Dle životních priorit lze pak doporučit optimální nakládání s osobními financemi a vhodné investice. Já bych viděl jako první životní cíl zajištění vlastní střechy nad hlavou. Přestanete platit nájem, získáte ideální podmínky pro založení rodiny a zajistíte si klidné stáří. Nemáte-li doposud vlastní bydlení, není lepší volby než investovat všechny své úspory do koupě nemovitosti a zbytek doplatit hypotékou.  Jste-li již v další životní etapě (vlastníte nemovitost, rodina zajištěna), pak teprve lze doporučit "investování". Očekávaný výnos je vždy úměrný riziku. Neexistuje nic jako výnosná bezriziková investice. Nejbezpečnějším uložením peněz je vklad v bance, který je do ekvivalentu 100 000 EUR zcela bezrizikový (díky pojištění vkladů), ale také velmi málo výnosný (úrok cca 1%). O něco rizikovější je investice do nemovitosti na pronájem (očekávaný výnos cca 5%, ale nemusíte mít štěstí na dobré nájemníky). Pak jsou dluhopisy, které jsou rizikovější než nemovitosti a měly by tudíž poskytovat vyšší výnos (5-8%). Bohužel díky současné deformované situaci na tuzemském peněžním a nemovitostním trhu (nedostatek nemovitostí, přebytek peněz) nabízený výnos z dluhopisů podle mého již neodpovídá podstupovanému riziku a z pohledu drobného investora bych volil raději něco jiného. Nakonec máme akcie. Nejvyšší riziko, ale také nejvyšší možný výnos nad 10%. Investovat můžete buď sám (koupíte nemovitost, dluhopisy, akcie) nebo přes zprostředkovatele (koupíte nemovitostní, dluhopisový či akciový fond). Fondy jsou pohodlnější, ale také výrazně nákladovější (platíte % za správu aktiv, vstupní a výstupní poplatky). Tzv. finanční poradci a reklamy lákají na očekávané výnosy bez započtení nákladů. Výnos 3-5% může v prospektu vypadat dobře, ale už Vám neřeknou, že třeba polovinu Vám pak strhnou na poplatcích.  Když investovat, pak bych osobně volil raději přímý nákup aktiv na sebe než fondy. Dobré podmínky pro obchodování na kapitálových trzích má Fio banka (přívětivá aplikace připomínající internetbanking, nízké poplatky).  ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Pojmy ve slovníku

100% Hypotéka

Půjčka, která pokryje celou koupi. Taková je 100% hypotéka. LTV této hypotéky je 100 %, což znamená, že vám banka půjčí peníze na celou odhadní cenu nemovitosti, kterou ručíte. Díky 100% hypotéce tak získáte dost peněz na nákup domu či bytu nebo například na výstavbu. Zároveň ale musíte počítat s vyšším úrokem než u menších půjček. Pro banky je totiž úvěr bez spoluúčasti klienta rizikovější, a proto jsou jeho podmínky přísnější. V současnosti navíc čeští poskytovatelé 100% hypotéky neposkytují. Česká národní banka totiž v roce 2016 zpřísnila podmínky pro získání hypotéky a jejich součástí bylo také ukončení 100% hypoték. Banky tak nabízí maximálně 90% hypotéky. Pouze u 5 % objemu poskytnutých půjček smí být LTV vyšší než 90 %. Přesto existuje možnost, jak pomocí půjčky na bydlení získat dost peněz na úhradu celé kupní ceny nemovitosti. V podstatě tedy můžete dosáhnout na 100% hypotéku. Jak na to? Musíte ručit více nemovitostmi. Kromě kupovaného bytu či domu to může být například nemovitost rodičů. Samozřejmě ale platí, že majitel této nemovitosti musí s ručením souhlasit. Díky ručení více nemovitostmi se zvýší hodnota zástavy. I při 90% či menším LTV tak získáte peníze na nákup vybraného domu či bytu. Banky navíc obvykle umožňují druhou nemovitost z hypotéky vyvázat, jakmile splatíte potřebnou část úvěru. Dál tedy ručíte pouze kupovaným domem či bytem. Další možností je dofinancovat hypotéku dalším úvěrem. Například úvěrem ze stavebního spoření. ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAM

Běžný účet

Běžný účet je základním produktem všech českých bank. Jedná se o základní účet pro platební styk, který slouží zejména pro ukládání peněz a peněžní transakce. V dnešní době je běžný účet nezbytný k základním finančním operacím a vyžaduje ho většina zaměstnavatelů k tomu, aby na něj svým zaměstnancům mohla zasílat výplatu. Jaké jsou funkce běžného účtu?Běžný účet plní několik základních funkcí: Vkládání a výběr peněz: Jednou z klíčových funkcí je vkládání peněz a jejich výběr.Bankovní převody: Prostřednictvím běžného účtu je možné provádět bankovní převody ve prospěch jiných lidí, úřadů nebo firem.Platby kartou: Se založením běžného účtu se pojí získání jedné nebo více platebních karet, které umožňují platit bezhotovostně.Placení výdajů: Pomocí běžného účtu je možné jednoduše zadat trvalý příklad, inkaso nebo SIPO.Bankovní identita: Se založením běžného účtu máte možnost využívat internetové bankovnictví, jež může posloužit i pro takzvanou bankovní identitu.Výhody běžného účtu„K hlavním výhodám běžných účtů patří bezpečnost, vložené peníze jsou totiž ze zákona pojištěny do výše ekvivalentu 100 000 EUR (cca 2,5 mil. Kč). Nespornou předností je i skutečnost, že většina bank nabízí sjednání i vedení běžného účtu zdarma. Běžný účet je zárukou pohodlného placení i příjmu plateb. Získáte díky němu i dokonalý přehled o všech transakcích,“ říká Petr Jermář, specialista na finance z portálu banky.cz. Nevýhody běžného účtuBěžný účet je kromě výhod spojený i s několika nevýhodami. Patří k nim zejména skutečnost, že běžné účty zpravidla nebývají na rozdíl od spořicích účtů nijak úročeny. Setkat se můžete také s různými poplatky, například za výběr z bankomatů cizích bank nebo za výběr peněz v zahraničí. Jak vybrat běžný účet?V dnešní době takřka všechny banky nabízejí běžný účet zdarma, jinými slovy můžete získat běžný účet, jehož sjednání a vedení je zdarma. Na co se při výběru zaměřit, aby se vám podařilo vybrat nejvýhodnější bankovní účet? Úroková sazba: Valná většina běžných účtů v současné době žádný úrok nenabízí, výjimečně však můžete narazit i na běžné účty s úrokem, obvykle však velmi nízkým.Podmínky: Běžné účty se mohou lišit svými podmínkami, některé banky mohou mít například bezplatné vedení účtu podmíněno minimálními měsíčními výběry apod.Poplatky: Základní funkce jsou u běžných účtů zpravidla zdarma. Pokročilejší funkce ale mohou být spojené s poplatky.Dostupnost banky: V potaz byste měli při výběru vzít i dostupnost nejbližší pobočky zvolené banky a jejich bankomatů.Další produkty banky: Při výběru je dobré se zaměřit také na další produkty banky, ať už se jedná o spořicí účet nebo hypotéku.Mobilní aplikace a internetové bankovnictví: Ověřit byste si měli i to, zda banka nabízí mobilní aplikaci a internetové bankovnictví, které vám usnadní správu peněz.Podpora okamžitých plateb: Řada lidí od bankovního účtu vyžaduje podporu okamžitých plateb.Bonusy: Některé banky za založení běžného účtu nabízejí nejrůznější bonusy nebo slevy.Zákaznický servis: V případě, že se něco pokazí, oceníte kvalitní zákaznický servis dostupný 24/7. ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAM

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2024, všechna práva vyhrazena