Banky.cz Články Běžný účet Minimální zůstatek už požaduje pouze Fio banka. A mění se i další podmínky

Minimální zůstatek už požaduje pouze Fio banka. A mění se i další podmínky

24.10.2022 Běžný účet

Buď 100 korun, nebo 10 euro. Takový je minimální zůstatek, který musíte mít stále na účtu. Tedy pokud využíváte Fio banku. Ostatní poskytovatelé totiž tuto podmínku postupně zrušili. Fio banka tak zůstává poslední, která vám nedovolí dostat se na nulu.

Pokud tedy máte na účtu například 500 korun, vybrat můžete maximálně 400 korun. Tato povinnost navíc platí nejen u běžných, ale i u spořicích účtů. Svůj minimální vklad tak prakticky dostanete zpět jen v případě, kdy účet zrušíte.

Abyste se nedostali do mínusu

Zástupci Fio banky obhajují minimální zůstatek těmito důvody:

  • Má zabránit tomu, aby se klient dostal do mínusu. Například v případě, kdy má k účtu i pojištění, za které se mu automaticky strhává poplatek.
  • Má chránit před tím, aby si klienti zakládali víc účtů, které nevyužívají. Fio banka totiž umožňuje založení většího množství účtů stejného typu.

Přesto i Fio banka plánuje, že od povinného zůstatku ustoupí. Konkrétní termín ale zatím její zástupci neurčili.

Povinný zůstatek zrušila i Moneta

Fio banka tak bude následovat konkurenty na trhu, kteří od podmínky minimální částky na účtu upustili už dřív.

Jako poslední k tomuto kroku loni v listopadu přistoupila Moneta Money Bank. Minimální zůstatek přitom požadovala jen u běžných účtů založených na pobočce. Účtů sjednaných online se tedy tato podmínka netýkala.

Klientům tak odpadla povinnost mít na účtu minimálně 200 korun.

Končí i platební nálepky

Stejně jako minimální zůstatek na účtu končí postupně i další podmínky a služby, na které byli klienti zvyklí.

Například platební nálepky, které se objevily jako novinka zhruba před 10 lety.

Tímto způsobem mohli klienti platit bezkontaktně. A to v době, kdy klasické platební karty bylo potřeba vkládat do terminálu a zadávat PIN.

Platební nálepku přitom stačilo nalepit například na telefon, klíčenku nebo peněženku.

V dnešní době, kdy lidé běžně platí bezkontaktně mobilním telefonem nebo chytrými hodinkami, ale tato metoda ztrácí smysl.

I proto ji už některé banky nevyužívají. Například Banka Creditas přestane nálepky vydávat od příštího ledna. Pokud ji ale máte, můžete s ní platit až do konce její platnosti.

Ne všechny banky jdou ale stejným směrem. I nadále nálepku nabízí například:

A to i přesto, že tuto službu využívá stále míň lidí.

Místo SMS potvrzují platby aplikace

Postupně se stávají minulostí také potvrzovací SMS zprávy. Ty slouží například k:

  • přihlašování do bankovnictví
  • nebo k potvrzování transakcí.

Banky totiž chtějí, aby klienti místo SMS využívali mobilní aplikace.

Příští rok potvrzování přes SMS razantně omezí dva velcí poskytovatelé:

  • ČSOB
  • a Moneta Money Bank.

A už loni SMS ověření při platbě kartou na internetu omezila:

Na jiný způsob ověřování postupně přechází i většina ostatních bank. Využívají k tomu například speciální „ověřovací“ aplikace.

Nemusíte si tedy stahovat kompletní mobilní bankovnictví a stačí vám jen tato aplikace, která slouží jako určitý klíč.

Málo využívané platby přes telefon

Kvůli malému zájmu končí u některých poskytovatelů také další služba – zadávání platebního příkazu přes telefon.

Například klienti ČSOB přišli o tuto možnost letos v červenci. A před časem tuto službu zrušila také UniCredit Bank.

Poskytovatelé tento krok zdůvodňují tím, že lidé většinou dávají přednost mobilnímu a internetovému bankovnictví. A telefonování nevyužívají.

Některé banky chtějí i přesto tuto službu zachovat. Především kvůli seniorům, kteří tak můžou obsluhovat svůj účet na dálku – a to i bez internetu a chytrého mobilního telefonu.

Kromě zadávání plateb mohou lidé přes telefon například:

  • získat informace o transakcích,
  • zjistit zůstatek na účtu
  • nebo spravovat platební karty.

Vedení účtu i výběry zdarma

Výraznou změnou je také postupné rušení nejrůznějších poplatků. Mezi ty hlavní patří platba za:

  • vedení účtu
  • nebo za výběr peněz z bankomatu.

Obě byly ještě před několika lety standardem. S rozvojem menších moderních bank, které se soustředily zejména na online služby a minimum poplatků, se však situace změnila.

V současnosti tak nabízejí vedení účtu zdarma už všechny banky na trhu. Někdy je to však podmíněné například aktivním využíváním platební karty.

Postupně mizí i další poplatky, které klienti často označovali za absurdní. Například:

  • poplatek za příchozí platbu,
  • poplatek za výběr platební kartou z bankomatu vlastní banky,
  • poplatek za nadměrný vklad
  • nebo poplatek za připsání úroků.

Pokud vás zajímá, jaké částky za různé služby bance platíte vy, podívejte se například na roční výpis poplatků. Banky ho vydávají zdarma a obvykle ho najdete ve svém internetovém bankovnictví.

A pokud se rozhodnete účet změnit nebo založit nový, porovnejte si podmínky, které jednotliví poskytovatelé nabízejí. Například pomocí srovnání běžných účtů. Snadno se tak vyhnete zbytečným poplatkům.



Jít na srovnání účtů

ANKETA k článku Minimální zůstatek už požaduje pouze Fio banka. A mění se i další podmínky

Platíte poplatky za vedení běžného účtu?

Počet odpovědí: 109

KOMENTÁŘE k článku Minimální zůstatek už požaduje pouze Fio banka. A mění se i další podmínky

Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.

Přidejte nový komentář

Mohlo by vás zajímat

2 000 Kč jako bonus za platbu. Banky motivují klienty k využívání karet

21.11.2022 Běžný účet

Nakoupit přes internet, zaplatit kartou a nechat si vrátit 2 000 korun. Přesně tak vypadá nabídka mBank, která chce tímto způsobem motivovat své klienty k používání eKarty. Stačí si zřídit běžný účet a virtuální kartu k němu přidat.

Sdílení bankomatů? Komerční banka navrhuje jeden pro všechny

Potřebujete vybrat nebo vložit peníze na účet? Pokud nechcete platit poplatek navíc, musíte často hledat bankomat své banky. V budoucnu by ale toto hledání mělo odpadnout. Alespoň pokud se naplní záměr Komerční banky, která vybízí konkurenty ke sdílení bankomatové sítě.

Platby na telefon nebo email bude brzy umět více bank

22.6.2022 Běžný účet

Většina klientů většiny bank musí při odesílání platby zadat číslo bankovního účtu zamýšleného příjemce účtu. S platbami zadanými jinak než na číslo účtu si u nás umí poradit zatím jen mBank a Banka Creditas. To se však má brzy změnit - český bankovní systém bude schopen posílat platby na kontakt, a to jak na telefonní číslo, tak třeba i na emailovou adresu. To vše bez nutnosti instalovat jakoukoliv aplikaci navíc.

Běžný účet se skvělým úrokem a spoustou možností

10.6.2022 Běžný účet

Expobank již několik let nabízí výhodně úročený běžný účet s výhodami účtu spořicího. Nazvala jej NEO účet. I přes to, že jde o účet s atraktivním úročením úplně celého zůstatku bez omezení a podmínek, umí vše co byste čekali od účtu běžného. Pojďme si výhodně úročený účet NEO představit podrobněji.

7 největších bankovních novinek, které nás letos čekají

14.2.2022 Běžný účet

Jdu do banky. Tuto větu budete ve svém okolí slýchat ještě méně než dřív. Banky totiž letos plánují velký krok vpřed v oblasti digitalizace. Návštěva pobočky tak nebude potřeba ani pro vyřízení hypotéky nebo zrušení účtu.

REKLAMA
REKLAMA

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2022, všechna práva vyhrazena