Banky.cz Články Běžný účet Minimální zůstatek už požaduje pouze Fio banka. A mění se i další podmínky

Minimální zůstatek už požaduje pouze Fio banka. A mění se i další podmínky

Minimální zůstatek už požaduje pouze Fio banka. A mění se i další podmínky
24.10.2022 Běžný účet

Buď 100 korun, nebo 10 euro. Takový je minimální zůstatek, který musíte mít stále na účtu. Tedy pokud využíváte Fio banku. Ostatní poskytovatelé totiž tuto podmínku postupně zrušili. Fio banka tak zůstává poslední, která vám nedovolí dostat se na nulu.

REKLAMA

Pokud tedy máte na účtu například 500 korun, vybrat můžete maximálně 400 korun. Tato povinnost navíc platí nejen u běžných, ale i u spořicích účtů. Svůj minimální vklad tak prakticky dostanete zpět jen v případě, kdy účet zrušíte.

Abyste se nedostali do mínusu

Zástupci Fio banky obhajují minimální zůstatek těmito důvody:

  • Má zabránit tomu, aby se klient dostal do mínusu. Například v případě, kdy má k účtu i pojištění, za které se mu automaticky strhává poplatek.
  • Má chránit před tím, aby si klienti zakládali víc účtů, které nevyužívají. Fio banka totiž umožňuje založení většího množství účtů stejného typu.

Přesto i Fio banka plánuje, že od povinného zůstatku ustoupí. Konkrétní termín ale zatím její zástupci neurčili.

Povinný zůstatek zrušila i Moneta

Fio banka tak bude následovat konkurenty na trhu, kteří od podmínky minimální částky na účtu upustili už dřív.

Jako poslední k tomuto kroku loni v listopadu přistoupila Moneta Money Bank. Minimální zůstatek přitom požadovala jen u běžných účtů založených na pobočce. Účtů sjednaných online se tedy tato podmínka netýkala.

Klientům tak odpadla povinnost mít na účtu minimálně 200 korun.

Končí i platební nálepky

Stejně jako minimální zůstatek na účtu končí postupně i další podmínky a služby, na které byli klienti zvyklí.

Například platební nálepky, které se objevily jako novinka zhruba před 10 lety.

Tímto způsobem mohli klienti platit bezkontaktně. A to v době, kdy klasické platební karty bylo potřeba vkládat do terminálu a zadávat PIN.

Platební nálepku přitom stačilo nalepit například na telefon, klíčenku nebo peněženku.

V dnešní době, kdy lidé běžně platí bezkontaktně mobilním telefonem nebo chytrými hodinkami, ale tato metoda ztrácí smysl.

I proto ji už některé banky nevyužívají. Například Banka Creditas přestane nálepky vydávat od příštího ledna. Pokud ji ale máte, můžete s ní platit až do konce její platnosti.

Běžný účet s bonusem 1 000 Kč

Ne všechny banky jdou ale stejným směrem. I nadále nálepku nabízí například:

A to i přesto, že tuto službu využívá stále míň lidí.

Místo SMS potvrzují platby aplikace

Postupně se stávají minulostí také potvrzovací SMS zprávy. Ty slouží například k:

  • přihlašování do bankovnictví
  • nebo k potvrzování transakcí.

Banky totiž chtějí, aby klienti místo SMS využívali mobilní aplikace.

Příští rok potvrzování přes SMS razantně omezí dva velcí poskytovatelé:

  • ČSOB
  • a Moneta Money Bank.

A už loni SMS ověření při platbě kartou na internetu omezila:

Na jiný způsob ověřování postupně přechází i většina ostatních bank. Využívají k tomu například speciální „ověřovací“ aplikace.

Nemusíte si tedy stahovat kompletní mobilní bankovnictví a stačí vám jen tato aplikace, která slouží jako určitý klíč.

Málo využívané platby přes telefon

Kvůli malému zájmu končí u některých poskytovatelů také další služba – zadávání platebního příkazu přes telefon.

Běžný účet bez poplatků

Například klienti ČSOB přišli o tuto možnost letos v červenci. A před časem tuto službu zrušila také UniCredit Bank.

Poskytovatelé tento krok zdůvodňují tím, že lidé většinou dávají přednost mobilnímu a internetovému bankovnictví. A telefonování nevyužívají.

Některé banky chtějí i přesto tuto službu zachovat. Především kvůli seniorům, kteří tak můžou obsluhovat svůj účet na dálku – a to i bez internetu a chytrého mobilního telefonu.

Kromě zadávání plateb mohou lidé přes telefon například:

  • získat informace o transakcích,
  • zjistit zůstatek na účtu
  • nebo spravovat platební karty.

Vedení účtu i výběry zdarma

Výraznou změnou je také postupné rušení nejrůznějších poplatků. Mezi ty hlavní patří platba za:

  • vedení účtu
  • nebo za výběr peněz z bankomatu.

Obě byly ještě před několika lety standardem. S rozvojem menších moderních bank, které se soustředily zejména na online služby a minimum poplatků, se však situace změnila.

V současnosti tak nabízejí vedení účtu zdarma už všechny banky na trhu. Někdy je to však podmíněné například aktivním využíváním platební karty.

Postupně mizí i další poplatky, které klienti často označovali za absurdní. Například:

  • poplatek za příchozí platbu,
  • poplatek za výběr platební kartou z bankomatu vlastní banky,
  • poplatek za nadměrný vklad
  • nebo poplatek za připsání úroků.

Pokud vás zajímá, jaké částky za různé služby bance platíte vy, podívejte se například na roční výpis poplatků. Banky ho vydávají zdarma a obvykle ho najdete ve svém internetovém bankovnictví.

A pokud se rozhodnete účet změnit nebo založit nový, porovnejte si podmínky, které jednotliví poskytovatelé nabízejí. Například pomocí srovnání běžných účtů. Snadno se tak vyhnete zbytečným poplatkům.

REKLAMA

ANKETA k článku Minimální zůstatek už požaduje pouze Fio banka. A mění se i další podmínky

Platíte poplatky za vedení běžného účtu?

Počet odpovědí: 112

KOMENTÁŘE k článku Minimální zůstatek už požaduje pouze Fio banka. A mění se i další podmínky

Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.

Přidejte nový komentář

Mohlo by vás zajímat

Jaká jsou bezpečnostní rizika při každodenním používání běžných bankovních účtů v roce 2024

Jaká jsou bezpečnostní rizika při každodenním používání běžných bankovních účtů v roce 2024

17.7.2024 Běžný účet

V roce 2024 jsou běžné bankovní účty nezbytnou součástí života většiny lidí. Přestože moderní technologie a pokroky v zabezpečení bankovních systémů výrazně zlepšily ochranu uživatelů, stále existují bezpečnostní rizika, která je třeba brát v úvahu. Následující článek popisuje některá z nejvýznamnějších rizik spojených s každodenním používáním běžných bankovních účtů v roce 2024.

Založení osobního bankovního účtu

Založení osobního bankovního účtu

25.4.2024 Běžný účet

Mít účet u banky je nejpraktičtější způsob uložení peněz. Výplaty se většinou posílají už jen na účet. Platby z účtu jsou jednoduché a často zdarma, navíc můžete získat nějaké zhodnocení. Úložky v bance jsou pojištěny až do 100 000 eur. Hledat pro své peníze bezpečnější místo, než je banka, nemá patrně smysl.

Platební karty pro děti a dětské účty

Platební karty pro děti a dětské účty

24.4.2024 Běžný účet

České banky nezapomínají ani na děti. V jejich nabídce najdete dětské účty i platební karty. Kdy začít přemýšlet o založení těchto finančních produktů, které banky je nabízí, jaké jsou jejich podmínky a podle čeho vybírat?

Raiffeisenbank upravuje metodu přihlašování do svého online bankovnictví.

Raiffeisenbank upravuje metodu přihlašování do svého online bankovnictví.

16.4.2024 Běžný účet

Od 20. dubna 2024 zavede Raiffeisenbank pro většinu klientů nové ověření při přihlašování do internetového bankovnictví. K tomuto kroku banka přistoupila z bezpečnostních důvodů, cílem změny je zvýšené zabezpečení přístupu k účtu. Změna se dotkne většiny klientů. Jediná skupina uživatelů bankovnictví RB, pro které se nic nemění, jsou ti, kteří se stále ještě přihlašují kombinací SMS kódu a hesla.

Založení účtu online

Založení účtu online

10.4.2024 Běžný účet

Založit si bankovní účet online, je dnes už hračka. Banky přizpůsobily proces tak, aby byl přístupný co nejvíce klientům. Dokumentů pro založení účtu se nevyžaduje mnoho: jen osobní doklady, případně výpis z účtu, který už používáte u jiné banky. Online si můžete založit účet běžný, spořicí, obchodní (investiční), účet podnikatelský, ale třeba i termínovaný vklad. U některých dětských účtů zůstává nutnost osobní návštěvy na pobočce. Podívejte se, jak na založení bankovního účtu online. Věděli jste, že některé banky nabízejí bonusy za založení účtu?

Z naší bankovní poradny

Nedostatek prostředků k platbě

10.9.2017 Běžný účet
Dobrý den, pokud bych měl u vás běžný účet, jaká je obvyklá praxe ve věci, kterou uvedu dále. Příklad ze života: klient má nedostatek finančních prostředků na běžném účtu. Aniž by si to uvědomil, prostě to přehlédl, zadá příkaz k úhradě na vyšší částku. Nemá žádný kontokorent, nic, co by umožnilo jít do mínusu. Co se stane dál? Bude vaším systémem nebo pracovníkem nějak včas upozorněn, nebo bude neprovedená transakce automaticky sankcionována ceníkovým poplatkem? Např. u jedné nejmenované banky to je 40 Kč. Děkuji mockrát za vyčerpávající informace mailem. Marcel Dobrý den, tuto situaci řeší každá banka trochu jinak. Jako vůbec nejlepší mi přijde platbu pozastavit do momentu, kdy bude opět na účtu dostatek prostředků. Tak postupuje např. Equa bank, která při nedostatku prostředků platbu neodešle, ale "zaparkuje ji" do sekce "budoucí platby" a v poznámce vidíte popis "čeká na dostatek prostředků na účtu". Jakmile peníze na účet dorazí, platba se automaticky odešle. Toto řešení poskytuje ochranu v případě, kdy by Vám někdo zcizil platební kartu a prolomil PIN - zloděj pak nemůže vybrat více, než máte na účtu. Jiné banky platbu odešlou a chybějící peníze vedou jako nepovolený debet s úrokem až 25% nebo si účtují jiné poplatky.  ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Refinancování hypotéky

26.8.2015 nám paní Huková z pražské pobočky KB, kde máme veden hypoteční a běžný účet od r.2007, domluvila schůzku ve vaší pobočce, abychom k datu refixace podepsali dodatek ke smlouvě o hypotečním úvěru. Schůzka byla domluvena na 15.00 u paní Vosátkové. Přišli jsme do pobočky ve 14.55 a celou skutečnost jsme sdělili slečně na informacích. Poté jsme čekali do 15.15. a když si nás stále nikdo ani nevšiml, odešli jsme, když jsme to předtím paní Vosátkové oznámili. Ta nám pouze sdělila, že jsme to měli oznámit na informacích, což, jak jsem již v úvodu napsal, jsme udělali. Přestože banka není akademickou půdou dodrželi jsme onu pověstnou akademickou čtvrthodinku. Čekat déle, protože si vaše pracovnice neumí zorganizovat čas, jsme již v žádném případě nehodlali. Já si ve svém pracovním i osobním životě čas přísně organizuji a snažím se být vždy dochvilný. U bankéře bych očekával přinejmenším totéž. Manželka si kvůli schůzce (velkoryse jsme nechali čas schůzky na paní Hukové a ta se zřejmě přizpůsobila vaší pracovnici) vzala v práci volno. Zbytečně. Po včerejším telefonátu s Holešovicemi to nakonec dopadne tak, že nám dodatek pošlou poštou a my si necháme podpisy úředně ověřit. I když nás to bude stát takto krom dalšího času i peníze, raději volíme tuto cestu, než další návštěvu vaší pobočky. Vězte, že velmi zvažuji svou stížnost předat i centrále.¨ Josef Kolář Dobrý den, nejsme vaše banka, ale poradenský portál. Nejste-li spokojen s přístupem vaší banky, není nic snazšího než přejít ke konkurenci - na trhu je přes 20 bank poskytující hypotéční úvěry. Já osobně velmi nerad chodím na pobočky a cením si možnosti vše vyřídit online - třeba pro Vás bude zajímavá nabídka Air Bank na převod hypotéky, kde je téměř celý proces online bez nutnosti navštívit pobočku. Nejlepší úrok a podmínky dnes nabízí Fio Banka. Velmi dobře je na tom i Equa Bank a Wüstenrot. Vždy se vyplatí poptat refinancování hypotéky u více bank a následně smlouvat "konkurence mi dala tento úrok, dáte lepší nabídku?". ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Pojmy ve slovníku

Běžný účet

Běžný účet je základním produktem všech českých bank. Jedná se o základní účet pro platební styk, který slouží zejména pro ukládání peněz a peněžní transakce. V dnešní době je běžný účet nezbytný k základním finančním operacím a vyžaduje ho většina zaměstnavatelů k tomu, aby na něj svým zaměstnancům mohla zasílat výplatu. Jaké jsou funkce běžného účtu?Běžný účet plní několik základních funkcí: Vkládání a výběr peněz: Jednou z klíčových funkcí je vkládání peněz a jejich výběr.Bankovní převody: Prostřednictvím běžného účtu je možné provádět bankovní převody ve prospěch jiných lidí, úřadů nebo firem.Platby kartou: Se založením běžného účtu se pojí získání jedné nebo více platebních karet, které umožňují platit bezhotovostně.Placení výdajů: Pomocí běžného účtu je možné jednoduše zadat trvalý příklad, inkaso nebo SIPO.Bankovní identita: Se založením běžného účtu máte možnost využívat internetové bankovnictví, jež může posloužit i pro takzvanou bankovní identitu.Výhody běžného účtu„K hlavním výhodám běžných účtů patří bezpečnost, vložené peníze jsou totiž ze zákona pojištěny do výše ekvivalentu 100 000 EUR (cca 2,5 mil. Kč). Nespornou předností je i skutečnost, že většina bank nabízí sjednání i vedení běžného účtu zdarma. Běžný účet je zárukou pohodlného placení i příjmu plateb. Získáte díky němu i dokonalý přehled o všech transakcích,“ říká Petr Jermář, specialista na finance z portálu banky.cz. Nevýhody běžného účtuBěžný účet je kromě výhod spojený i s několika nevýhodami. Patří k nim zejména skutečnost, že běžné účty zpravidla nebývají na rozdíl od spořicích účtů nijak úročeny. Setkat se můžete také s různými poplatky, například za výběr z bankomatů cizích bank nebo za výběr peněz v zahraničí. Jak vybrat běžný účet?V dnešní době takřka všechny banky nabízejí běžný účet zdarma, jinými slovy můžete získat běžný účet, jehož sjednání a vedení je zdarma. Na co se při výběru zaměřit, aby se vám podařilo vybrat nejvýhodnější bankovní účet? Úroková sazba: Valná většina běžných účtů v současné době žádný úrok nenabízí, výjimečně však můžete narazit i na běžné účty s úrokem, obvykle však velmi nízkým.Podmínky: Běžné účty se mohou lišit svými podmínkami, některé banky mohou mít například bezplatné vedení účtu podmíněno minimálními měsíčními výběry apod.Poplatky: Základní funkce jsou u běžných účtů zpravidla zdarma. Pokročilejší funkce ale mohou být spojené s poplatky.Dostupnost banky: V potaz byste měli při výběru vzít i dostupnost nejbližší pobočky zvolené banky a jejich bankomatů.Další produkty banky: Při výběru je dobré se zaměřit také na další produkty banky, ať už se jedná o spořicí účet nebo hypotéku.Mobilní aplikace a internetové bankovnictví: Ověřit byste si měli i to, zda banka nabízí mobilní aplikaci a internetové bankovnictví, které vám usnadní správu peněz.Podpora okamžitých plateb: Řada lidí od bankovního účtu vyžaduje podporu okamžitých plateb.Bonusy: Některé banky za založení běžného účtu nabízejí nejrůznější bonusy nebo slevy.Zákaznický servis: V případě, že se něco pokazí, oceníte kvalitní zákaznický servis dostupný 24/7. ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAM

Brutto vs. netto

Brutto a netto jsou dva pojmy, které jsou často používány ve finančním světě, zejména v oblasti mezd a platů. Jednoduše řečeno, brutto je celková částka před jakýmikoli odečty, zatímco netto je částka, která zůstává po odečtení všech daní, poplatků a dalších nákladů. Výpočet mzdyV kontextu mezd a platů: Brutto mzda je celková částka peněz, kterou zaměstnanec vydělá před odečtením jakýchkoli daní a odvodů. To zahrnuje základní plat, příplatky, bonusy a jakékoli jiné finanční výhody. Netto mzda je čistá částka peněz, která zůstává po odečtení všech daní a odvodů z hrubé mzdy. To zahrnuje daň z příjmů, sociální a zdravotní pojištění a další povinné odvody. Důležitost rozlišení Je důležité rozlišovat mezi brutto a netto: Plánování rozpočtu: Znát rozdíl mezi brutto a netto mzdou je nezbytné pro správné plánování osobního rozpočtu. Netto mzda je skutečná částka, kterou zaměstnanec dostává na svůj bankovní účet a může ji používat na pokrytí svých životních nákladů. Srovnání nabídek práce: Při porovnávání nabídek práce berte v úvahu nejen brutto mzdu, ale také výši odvodů a daní, které budou odečteny. To pomáhá získat lepší představu o skutečné hodnotě nabídky. Daňové účely: Pro daňové účely je důležité znát svou hrubou mzdu, protože to je částka, ze které se vypočítává daň z příjmů. Rozlišení mezi brutto a netto je základním konceptem, který je nezbytný pro správné finanční plánování a rozhodování. Je důležité vědět, kolik peněz skutečně dostanete na svůj běžný účet a kolik bude odečteno na daních a odvodech. ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAM

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2024, všechna práva vyhrazena