Pandemie. Vládní opatření. Koronavirus
COVID-19. To jsou v poslední době jedny z nejčastějších výrazů, se kterými se
setkáváme. A které bezprostředně ovlivňují spoustu oblastí našeho života. Proto
se společně podíváme, jak na současnou situaci reagují pojišťovny a kdy vám
pomohou.
Faktem je, že každá pojišťovna postupuje jinak. Přesto se v některých ohledech shodují. Týká se to například:
Koronavirová pandemie nemoci COVID-19 přišla v době, kdy měla řada lidí naplánovanou a zaplacenou dovolenou i různé zájezdy. Kvůli karanténě a zákazu cestování z nich ale sešlo.
Klienti leteckých společností i cestovních kanceláří tak museli své cesty stornovat. Pomoc proto hledají u pojišťoven – jenže většinou zbytečně.
Pojištění storna zájezdu se totiž vztahuje hlavně na akutní zdravotní potíže, jako jsou úrazy či vážná onemocnění. Ale ne na epidemie a zákazy cestování. Těch se pojištění storna zájezdu obvykle týká pouze v případě, že vláda zakáže cestovat kvůli živelné katastrofě, válce či terorismu.
Nezbývá vám tedy, než se domluvit na řešení přímo s cestovní kanceláří nebo dopravní společností. Obvykle vám nabídnou změnu termínu, slevu na další zájezd nebo dárkový poukaz.
Jiná situace je, když jste už do zahraničí vycestovali. Pokud jste se tam nakazili koronavirem COVID-19 a museli jste vyhledat lékaře nebo jste dokonce skončili v nemocnici, pojištění vám pravděpodobně pomůže.
Záleží však na tom, kdy jste do ciziny vyrazili.
Jestli to bylo ještě před zákazem cestování z České republiky (případně dřív, než vláda doporučila do dané země necestovat), ničeho se bát nemusíte. Cestovní pojištění funguje stejně jako v jiných případech. Uhradí tedy ošetření, hospitalizaci i další související náklady.
Samozřejmě pouze pokud jste vyhledali ošetření v zemi, která je ve vašem cestovním pojištění zahrnutá.
Jiný postup je ale v případě, že jste do zahraničí vyrazili až poté, co vláda nedoporučila do daného státu cestovat. Anebo dokonce po uzavření hranic.
V takovém případě má pojišťovna právo plnění odmítnout.
S cestami do zahraničí souvisí také povinná karanténa, kterou lidé často vnímají podobně jako pracovní neschopnost. Jenže z pohledu životního pojištění to neplatí.
Pokud se vás totiž skutečně týká jen povinná státem nařízená karanténa a nejste opravdu nemocní, většina pojišťoven vám náhradu za pracovní neschopnost nepřizná. Šanci máte jen u některých společností, a to obvykle až od 15. dne karantény.
A v tom je háček. Státem nařízená karanténa totiž obvykle trvá jen 14 dní.
Jiná věc je, když vás do karantény pošle lékař nebo hygienik. V takovém případě nárok na pojistné plnění máte.
A to, i když jste v karanténě v zahraničí. Ovšem pouze ve státech, na které se vaše pojištění vztahuje. Obvykle tedy v zemích eurozóny.
Léčbu onemocnění COVID-19 v České republice za vás hradí zdravotní pojišťovna, využít ale můžete i životní pojištění. Pojistné plnění z něj dostanete mimo jiné, když:
Kolik peněz dostanete, přitom závisí na
podmínkách vaší smlouvy. S plněním ale můžete počítat prakticky u všech
komerčních pojišťoven.
Jedinou výjimkou je ČSOB pojišťovna, která
zařadila pandemie a epidemie mezi výluky. Při onemocnění koronavirem COVID-19
tedy může výplatu plnění odmítnout. Mluvčí pojišťovny ale klienty před časem
ujistil, že její zaměstnanci budou v těchto případech postupovat citlivě a
vstřícně.
Problém s výplatou pojistného může teoreticky
nastat také u Allianz. Ovšem pouze v případě, že máte ve smlouvě vysoké
pojistné plnění a epidemie dosáhne skutečně obrovských rozměrů. Když totiž
celkové výdaje na krytí následků epidemie přesáhnou půl miliardy korun, může
pojišťovna omezit maximální plnění na 2 miliony korun.
Jedním z mnoha opatření české vlády v boji s
koronavirovou pandemií COVID-19 je také uzavření škol. Rodiče, kteří kvůli tomu
se svými potomky zůstali doma, sice dostávají ošetřovné od státu, pokud ale
mají pojištění ošetřovného, můžou dostat peníze i od pojišťovny.
Ovšem pozor, zatímco příspěvek od státu se
automaticky vztahuje na rodiče všech dětí do 13 let, které jsou kvůli uzavření
škol doma, u komerčního pojištění je to jinak. Nárok na výplatu ošetřovného
mají pouze rodiče dětí, které jsou opravdu nemocné.
Na druhou stranu tuto pojistku oceníte i po
skončení epidemie. Zatímco ošetřovné od státu běžně získáte nanejvýš na 9 dní,
u komerčních pojišťoven se dostanete až na desetinásobek. A navíc na něj mají
nárok i živnostníci a podnikatelé.
Nahá i oblečená, učesaná i neučesaná. Přesně taková byla chytrá horákyně. Proč to zmiňujeme? Protože pojištění motorky je takovou chytrou horákyní na pojistném trhu. V porovnání s pojištěním auta je totiž levnější i dražší, platíte ho i neplatíte… Podívejte se, jak je to možné.
Jedno chrání nábytek a elektroniku, druhé stěny, podlahy a střechu. Tak se dá zjednodušeně popsat hlavní rozdíl mezi pojištěním domácnosti a pojištěním nemovitosti. Pokud bydlíte ve vlastním domě nebo bytě, potřebujete obě pojistky. Podívejte se, proč to tak je, co všechno tato pojištění řeší a na co si dát pozor.
Povinné ručení se týká většiny českého národa. Statistiky evidují „povinko“ na více než 9 milionů aut. Od roku 2024 přibude spousta nových vozidel s povinností povinného ručení, k nim spousta osob, které dodnes ručení neřešily. Třeba proto, že doposud byly jen provozovatelem auta napsaného na jiného majitele. Přečtěte si základní pravidla pro výběr správného povinného ručení, nejen na auto. Ve výsledku to totiž zase tak složité není.
Desetitisíce korun za léčbu úrazu nebo nemoci a víc než milion korun v případě, že vaše zvíře poškodí cizí majetek. I takové krytí vám nabídne pojištění domácích zvířat. A přinese vám klid i v těch nejnáročnějších situacích – stačí jen najít tu pravou pojistku. Proto vám s tím pomůžeme a poradíme vám, jak vybrat pojištění domácích mazlíčků.
Víte, co mají společného namrzlý chodník, přehlédnutý schod nebo příliš soutěživý kamarád? I takové zdánlivé drobnosti mohou vést k vážným úrazům. A ty pak k trvalým následkům nebo například invaliditě. A také k propadu příjmů. Jak tomu čelit? Se správným úrazovým pojištěním.
Dobrý den, mám penzijní připojištění, kde spořím již 20 let. A také mi celou dobu přispívá zaměstnavatel. Konec penzijního připojištění mám až za 20 let. Můžu si část naspořených financí vybrat již nyní bez finančních sankcí? Děkuji
Dobrý den,
máte-li sjednanou výsluhovou penzi, můžete si po odspoření 15 let vybrat až polovinu peněz. O státní příspěvky nepřijdete, ale příspěvky zaměstnavatele Vám budou zdaněny. Doporučuji převod do Doplňkového penzijního spoření, vyvážený nebo dynamický fond.
Dobrý den, manželka je Thajka. Momentálně je 3 roky doma s dítětem. Platíme každoročně zdravotní pojištění u VZP, ročně cca 28 000 Kč. Nyní má možnost zaměstnání na HPP. Jak to bude se zdravotním pojištěním v případě zaměstnání? Musí platit zaměstnavatel? Pokud ano, máme nárok na vrácení poměrné pojistné částky od VZP? Děkuji
Dobrý den,
od momentu nástupu do zaměstnání přestává být vaše manželka OBZP (osoba bez zdanitelných příjmů s povinností úhrady zdravotního pojištění). Zdravotní pojištění bude hrazeno zaměstnavatelem a strháváno přímo ze mzdy. Za minulost Vám zaplacené zdravotní pojištění nikdo nevrátí, není důvod.
Dobrý den, měla jsem životní pojištění z doby, kdy byla ještě ING pojišťovna. Ráda bych ho vypověděla. Na koho se mám obrátit? Posílala jsem emailem dotaz, ale nikdo mi neodpověděl a tel. číslo které mám uvedené ve smlouvě již neexistuje. Předem Vám děkuji.
Dobrý den,
kmen klientů ING pojišťovny odkoupila skupina NN. Pro ukončení životního pojištění doporučuji kontaktovat NN Životní pojišťovnu.
ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎDobrý den, jaký je nejlepší způsob čerpání penzijního připojištění?
Dobrý den,
penzijní připojištění/doplňkové penzijní spoření slouží ke zvýšení životní úrovně ve stáří, kdy si již nebudete schopen aktivně vydělávat a budete odkázán na starobní důchod (který Vám zajistí přežití, ale negarantuje udržení životní úrovně z produktivního věku). Za nejlepší způsob čerpání tak považuji doživotní rentu.
Je pojištění, které kryje případy všech nahodilých pojistných rizik a škod, které by se klientovi mohly přihodit.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMJe poměr, ve kterém se pojistné rozděluje mezi zvolené investiční fondy. Alokační poměr pojistného si určuje sám klient (pojistník), který je pojištěný a ten je také oprávněný v průběhu plateb pojistného a trvání smlouvy alokační poměr měnit.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMje soubor služeb, který poskytuje pojišťovna, nebo jí najatá společnost pro klienty (pojistníky). Může být poskytován bezplatně (je v ceně pojistky), nebo bývá připlácen klientem.
Jedná se například o radu klientovi po telefonu jak postupovat při hlášení dopravní nehody, pomoc při zajištění autorizovaného servisu, zajištění služby náhradního vozidla, a pod.
Je služba klientovi v případě pojistné události hrazena pojišťovnou. Výše asistenčních služeb je závislá na zvolení limitů pojistného.
Například při povinném ručení, kdy je prostřednictvím asistenční služby klientovi hrazen odtah vozu do servisu, nebo náhradní vůz. U pojištění domácnosti například zámečník pro odemknutí zabouchnutých dveří, oprava domácích spotřebičů, a pod.
KOMENTÁŘE k článku Pojištění v čase koronaviru. Podívejte se, jak cestovní a životní pojištění řeší COVID-19
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.