Banky.cz Magazín Banky.cz Banka Velké banky investují do vkladomatů, systém je unikátní

Velké banky investují do vkladomatů, systém je unikátní

Filip Vrána
Redaktor Banky.cz
5.6.2025
2 min. čtení
Banka
Velké banky investují do vkladomatů, systém je unikátní

Tři české banky nově umožňují vklad na kartu přes bankomaty jiných bankovních ústavů. Konkrétně jde o Česká spořitelnu, ČSOB a Raiffeisenbank. Podle České bankovní asociace (ČSA) jde o zcela unikátní službu, která umožní klientům vkládat hotovost přímo na účet skrze bankomaty jiných bank. Systém je podle ČBA mimořádný v celosvětovém měřítku a podporují ho Mastercard i Visa.

V pilotním provozu mohou lidé využít necelé čtyři desítky zařízení pro vklad hotovosti. Ty budou umístěny nejen v Praze, ale i v několika menších městech. Peníze se připíšou na účet zpravidla do 30 minut. O novince dnes zástupci ČBA informovali novináře. Počet bankomatů zahrnutých do této nové služby postupně vzroste na více než tisíc. Další růst bude záležet na rozšiřování vkladových bankomatů zapojených bank a zájmu dalších finančních institucí se k tomuto projektu připojit.

Běžný účet s bonusem 3 000 Kč

Česko jako lídr v digitalizaci

„Tuzemský bankovní trh je dlouhodobě lídrem v oblasti digitalizace a klientsky orientovaných inovací. Tato novinka navazuje na předchozí úspěšné projekty, kdy banky spojily své síly, a opět ukazuje, že i v konkurenčním prostředí je možné vytvářet společná řešení s přímým přínosem pro klienty,“ uvedl Radek Šalša, vedoucí komunikace České bankovní asociace.

Aktuální počet bankomatů a vkladomatů zapojených bank

Zdroj: ČBA

Za vklad hotovosti na účet, ke kterému je vydána karta a skrze bankomat své banky, klient nic neplatí. V případě využití sítě partnerských bank může být účtován poplatek obdobný poplatku za výběr z bankomatu jiné banky. Případné reklamace bude klient vždy řešit se svou domovskou bankou, která vydala platební kartu.

Online srovnání běžných účtů

Nová služba skokově zvyšuje dostupnost hotovostních operací i v místech, kde klienti neměli dříve možnost vložit peníze do jiného než vlastního bankomatu. Pro klienty zapojených bank nová služba představuje vyšší dostupnost vkladových služeb, rychlost, pohodlnost i bezpečnost,“ říká Jan Hailich, šéf platebních řešení v České spořitelně. „Díky této spolupráci výrazně překračujeme hranice jednotlivých bank a zvyšujeme komfort klientů napříč trhem. Jdeme klientům naproti. Vklad na kartu je dalším krokem k bezbariérové a moderní bankovní obsluze,“ doplňuje Vladimír Vojtíšek, výkonný ředitel pro oblast denního bankovnictví v ČSOB.

Běžný účet bez poplatků

Vysoký růst zájmu o hotovostní vklady

Zavedením Vkladu na kartu reagují ČBA, kartové asociace a banky na výrazný růst poptávky po hotovostních vkladech. Všechny tři zapojené banky registrují za poslední roky skokový nárůst ve využívání vkladových bankomatů. Česká spořitelna eviduje za loňský rok meziroční nárůst počtu vkladů o 15 %, přičemž objem vložené hotovosti stoupl o 8 %. ČSOB zaznamenává podobný trend, loni bance vzrostl počet vkladů hotovosti o 12,5 % a objem hotovosti o 4,5 %. V případě Raiffeisenbank vzrostl počet vkladů o 14 % a objem hotovosti o 6 %.

Vysokou oblibu vkladových zařízení potvrzuje také čerstvý průzkum České bankovní asociace*, který se zaměřil na živnostníky a podnikatele. Ten ukázal, že vkladomaty zná 92 % z nich a dvě třetiny je v posledním roce aktivně využily. Přitom více než polovina živnostníků provádí vklady alespoň jednou za měsíc, nejčastěji vkládají částky do 10 tisíc korun. Rozhodující je pro ně rychlost (64 %), pohodlí (54 %) a jednoduchost obsluhy (43 %), svůj význam má však i možnost vyhnout se čekání na přepážce (48 %). Téměř pětina vkládá hotovost kvůli dostupnosti zařízení poblíž svého bydliště nebo podnikání. Z výzkumu zároveň vyplývá, že větší dostupnost vkladových bankomatů by přiměla k využívání služeb polovinu klientů, kteří je dosud nevyužívají, což potvrzuje význam rozšiřování sítě vkladových zařízení.

„Čísla zkrátka ukazují, že lidé i firmy stále intenzivně pracují s hotovostí. Proto jsme se spojili a vytvořili řešení, které klientům výrazně rozšíří a usnadní možnosti vkladů po celé zemi,“ vysvětluje Roman Havrlík, ředitel podpory pobočkové sítě v Raiffeisenbank.