Variabilní symbol, často zkracovaně "VS", je nezbytnou součástí mnoha bankovních transakcí v České republice. Tento jedinečný identifikátor hraje klíčovou roli v procesu párování plateb. Ale co přesně tento symbol znamená a proč je tak důležitý?
Definice: Variabilní symbol je číselný identifikátor, obvykle tvořený 10 číslicemi, který slouží k jednoznačné identifikaci konkrétní platby nebo plátce.
Účel: Jeho hlavní funkcí je usnadnit párování plateb, zejména v situacích, kdy jedna strana odesílá více platb nebo kdy jsou platby určeny pro různé účely.
Použití: Běžně se využívá například při platbách faktur, splátkách úvěrů, nebo při placení různých poplatků a daní.
Stanovení symbolu: Variabilní symbol může být stanoven vždy, kdy je potřeba jednoznačně identifikovat platbu. Často je určen příjemcem platby, např. dodavatelem služby nebo zboží.
Zadání při platbě: Při provádění platby je třeba zadat variabilní symbol do příslušného pole v platebním příkazu. Chybné nebo opomenuté zadání může vést k komplikacím při párování.
Kontrola: Je důležité si vždy ověřit správnost variabilního symbolu před odesláním platby, zejména při manuálním zadávání.
Variabilní symbol je pro mnohé běžnou součástí finančního života, avšak jeho důležitost se často podceňuje. Správné použití tohoto symbolu může předejít mnoha nedorozuměním a komplikacím v bankovních transakcích. Proto je dobré věnovat mu patřičnou pozornost a postarat se o jeho správné zadání.
Dobrý den, při placení na VZP a OSSZ mám variabilní symbol rodné číslo, které jelikož jsem ročník 2002 začíná nulou a jmenovaná nula vždy zmizí. Bylo mi sice řečeno, že mě to nijak neohrozí přímo bankou, ale z minulých let jsem už 2x musel řešit na VZP situaci, kdy místo deseti číselného variabilního symbolu přišel na VZP devíti číselný variabilní symbol (mizející nula na začátku VS) a tudíž platbu nemohli přiřadit k mému jménu a musel jsem přinést vždy potvrzení, že platba odešla z mého účtu. Chci se zeptat, jak tuto situaci řešit, protože ne vždy mám čas chodit osobně na pobočku, abych mohl takto platit místo toho, abych to jednoduše poslal přes účet.
Dobrý den,
zkuste se na řešení prosím domluvit přímo s VZP a OSSZ (např. jiný variabilní symbol z důvodu nefunkčnosti stávajícího). Banka s tímto nemá nic společného.
Dobrý den, dnes jsem si chtěl poslat peníze na můj PayPal account přes moje bankovnictví. Ale jelikož mam PayPal nově a moc nerozumím jak to funguje, tak jsem zadal číslo od PayPal učtu špatně, tudíž se mi odebraly peníze, ale na můj PayPal acc nic nepřišlo. Takže se bojím, jestli se mi ty peníze vrátí nebo ne. A po nějaké chvilce tam bylo ukázané, že jsem to poslal na nějaký NEEX a když jsem si to našel na Googlu, tak to pravděpodobně znamená, že ten učet neexistuje. Takže má otázka je, jestli se mi peníze vrátí a jestli NEEX vážně znamená, že ten učet neexistuje, a tudíž se mi ta částka vrátí zpátky na učet.
Dobrý den,
neex skutečně značí neexistující účet - peníze by se Vám měly vrátit na účet do 2 pracovních dnů. Při převodu peněz na PayPal účet zadáváte číslo sběrného účtu PayPal a variabilní symbol, který přesně identifikuje váš PayPal účet. Doporučuji vyzkoušet nejprve převod velmi malé částky, např. 10 Kč.
Dobrý den, ještě nebylo zodpovězeno k dotazu č. 20850, zda mám přiložit kopie bankovních účtů, kterých se týkal prodej a nákup akcií. A taky by mě zajímalo, zda při platbě daně z bankovního účtu mám vypsat variabilní symbol? Např. RČ. Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
obecně není povinnost přikládat k DP výpisy z bankovního účtu, ale formou přílohy můžete doložit nákupy/prodeje akcií v zahraničí (výpisy by se dokládaly až při případné kontrole ze strany FÚ). Při platbě daně uveďte jako VS rodné číslo.
Dobrý den, mám účet u České spořitelny a k tomu spárovaný účet u PayPal. V prosinci 2022 jsem poslal přes banku UniCredit na účet PayPal č. 81880459/2700 středně velkou částku. Variabilní symbol (transfer ID) nebylo možné zadat, protože jde o kombinaci čísel a písmen. Do zprávy pro příjemce jsem uvedl chybně číslo transakce a nikoli požadované transfer ID. To na moji žádost doplnila ČS na konci ledna 2023. Bohužel zatím nemám peníze ani na účtu PayPal a ani se nevrátili zpět. Zákaznická podpora PayPal ani tak nemůže platbu dohledat a mám kontaktovat svoji banku (ČS) aby platbu dohledala. UniCredit mi nechce dát žádné informace kvůli bankovnímu tajemství a ČS mi i přes reklamaci tvrdí, že pro mě nemůže víc udělat. Co mohu udělat proto, aby se mi peníze vrátily na účet? Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
problém je třeba řešit přímo s PayPal. UniCredit (správce sběrného účtu PayPal) nemá pravomoc Vám poskytovat jakékoliv info. Taktéž ČS (banka ze které jste platbu odesílal) nemá jak Vám pomoci.