Banky.cz Magazín Banky.cz Běžný účet Raiffeisenbank upravuje metodu přihlašování do svého online bankovnictví.

Raiffeisenbank upravuje metodu přihlašování do svého online bankovnictví.

16.4.2024
2 min. čtení
Redakce Banky.cz
Redakce Banky.cz
Běžný účet
Raiffeisenbank upravuje metodu přihlašování do svého online bankovnictví.

Od 20. dubna 2024 zavede Raiffeisenbank pro většinu klientů nové ověření při přihlašování do internetového bankovnictví. K tomuto kroku banka přistoupila z bezpečnostních důvodů, cílem změny je zvýšené zabezpečení přístupu k účtu. Změna se dotkne většiny klientů. Jediná skupina uživatelů bankovnictví RB, pro které se nic nemění, jsou ti, kteří se stále ještě přihlašují kombinací SMS kódu a hesla.

Co bude v přihlašování jinak?

Nově bude nutné, vedle zadání klientského čísla a potvrzení v mobilní aplikaci, ještě naskenovat QR kód zobrazený na přihlašovací obrazovce. To je vše. Základní postup přihlašování se nijak nezmění: klienti se nejprve přihlásí na webu zadáním klientského čísla. Poté obdrží notifikační zprávu do mobilu, s výzvou k potvrzení přihlášení.

Novinkou je jen dynamický QR kód, který budou klienti skenovat mobilní aplikací ještě před samotným potvrzením. Následně se coby klient bude moci přihlásit svým obvyklým způsobem: například otiskem prstu. Ale i přes Face ID nebo S-PIN.

Změna se nijak nedotkne podepisování plateb nebo požadavků v internetovém bankovnictví. Tak jako dosud bude i nadále stačit v mobilním RB klíči potvrdit konkrétní operaci bez skenování QR kódu,“ vysvětlila mluvčí RB Tereza Kaiseršotová.

Jak na nové přihlášení se do IB v mobilu?

Klienti, kteří se přihlašují do internetového bankovnictví na mobilním zařízení, budou moci místo skenování QR kódu využít tlačítko pro bezpečné přesměrování do RB klíče v mobilu.

Běžný účet s bonusem 3 000 Kč

Platí i pro Bank iD, ePlatby či PSD2

Dynamický QR kód se nově zobrazí na všech přihlašovacích obrazovkách Raiffeisenbank, a to včetně doplňových služeb, jako je bankovní iDentita, ePlatby či PSD2. Proč k němu banka přistoupila? „Načtením dynamického QR kódu dojde k ověření, že u daného monitoru sedíte právě vy s vaší aplikací. A že a nepotvrzuje přihlášení útočníkovi. Díky jisté únavě z notifikačních zpráv na takzvaných chytrých zařízeních je dnes vzdálené, bezmyšlenkovité odklepnutí cizího přihlášení stále častějším nástrojem bankovních podvodů,“ vysvětlili z banky klientům.

Aktualizujte na nejnovější verzi mobilního bankovnictví a aplikace RB Klíč

Pro bezproblémové přihlašování je nutné mít nejnovější verzi mobilního bankovnictví nebo aplikace RB Klíč. Aktualizujte je však jedině prostřednictvím oficiálního obchodu s aplikacemi, nikoliv přes odkazy v SMS zprávách nebo e-mailech (i kdyby se tvářily, že přišly z banky). Kyber-ostražitost je u podobných kroků extrémně důležitá.

Bezpečnost přihlašování už se dá zvýšit jen někde

Toto dodatečné ověření, s ním i zvýšení bezpečnosti, se týká pouze klientů, kteří se přihlašují do internetového bankovnictví, s ověřením přes mobilní aplikaci. Tento způsob přihlašování je obecně bezpečnější, a také se na zvyšování jeho bezpečnosti dá stále ještě pracovat. Podle banky používá bezpečnější způsob přihlašování většina jejích klientů.

Samozřejmě stejnou rámcovou opatrnost doporučujeme i při používání RB Klíče. Ten nám ovšem technologicky dovoluje jít podstatně dál v ochraně našich klientů, například právě zavedeným přihlášením s přispěním dynamického QR. Proto klientům také doporučujeme zvážit přechod na tuto robustnější metodu,“ dodala mluvčí RB.

Běžný účet bez poplatků

Proč se u SMS přihlašování nic nezmění?

Pro klienty, kteří se přihlašují pouze SMS kódem a heslem (I-PIN), se prozatím nic nemění. „Tato metoda už dosáhla stropu svých technologických možností. Přesto se stále snažíme respektovat přání klientů mít ji k dispozici. Obecně by ale nedávalo smysl, abychom kvůli limitům jedné metody nerozvíjeli metody další,“ objasnila rozhodnutí Kaiseršotová.

V budoucnu přijdou další opatření, aby se udržel náskok před kyberzločinci

Raiffeisenbank i nadále bude usilovat o postupné zvyšování bezpečnosti internetového bankovnictví a o motivaci klientů k používání bezpečnějších způsobů přihlašování. Již od září 2020 aktivně motivovala klienty k přechodu na ověření přes mobilní aplikaci, jakožto metodu, jejíž bezpečnost se dá i nadále rozvíjet.