Vláda chce po vzoru Slovenska zavést cestování zdarma vlaky pro děti, studenty a seniory. Jaké jsou přínosy a rizika bezplatné dopravy? A kolik by to stálo?
Předně je nutné zdůraznit, že nic není zdarma. Bezplatná doprava znamená, že ji místo cestujících zaplatí stát, tedy daňoví poplatníci. O co více se utratí na bezplatné dopravě, o to méně zbyde na jiné položky v rozpočtu (výstavba dálnic, slevy na dani z příjmu atd.).
Zatím se hovoří a dětech do 15 let, studentech
do 26 let a seniorech nad 65 let. Za dopravu by tak platili jen lidé v produktivním
věku.
Již dnes mají cestování zdarma senioři nad 70 let (resp. v osobních a spěšných vlacích za roční poplatek 1 490 Kč). Nově by se tak hranice snížila o 5 let na důchodový věk. Dle programového prohlášení vlády by i nadále bezplatné cestování mělo být podmíněno ročním poplatkem, jehož výše zatím nebyla stanovena (lze očekávat opět částku kolem 1 500 Kč).
Dnes jezdí vlakem zdarma děti do 6 let (ve věku 7-15 let pak se slevou 50%). Studenti do 26 let mají nárok na slevu na dojíždění do školy (tzv. žákovské jízdné). Jízdné za děti a studenty obvykle platí rodiče, tedy cestování pro děti zdarma má na rozpočet domácností podobný dopad jako zvýšená sleva na dani z příjmu za děti. Před lety zavedla Praha cestování v MHD pro děti 6-15 let zdarma. Toto opatření působilo revolučně a mělo své zastánce i odpůrce. Dnes se však bere již jako naprostý standard.
Největší obavy z nárůstu dopravy májí dopravci a SŽDC. Ustát skokový nárůst přepravy bez snížení kvality cestování není snadné (Slovensku se to nepovedlo). Pořízení nových vlakových souprav je o něco komplikovanější než nákup autobusů, čekací lhůty jsou výrazně delší. Ještě více limitující může být kapacita kolejí, která je bez šance na rozšíření v jakémkoliv rozumném časovém horizontu. Mohou limity infrastruktury skutečně ohrozit zavedení bezplatného cestování?
Spíše ne. Nejvíce jsou spoje (soupravy a koleje) vytíženy ve špičkách pracovních dnů (ráno, odpoledne). V tomto období budou děti a studenti cestovat do škol nehledě na výši ceny jízdného. Mimo špičku lze očekávat nárůst výletníků mezi rodinami, studenty i seniory. Nicméně zde je dost volné kapacity pro navýšení spojů (teoreticky až na hranici limitů dopravní špičky). Skutečným omezením v dnešní době plné zaměstnanosti tak může být spíše nedostatek strojvůdců.
Bezplatné cestování pro vybrané sociální
skupiny může dávat smysl a náklady na toto opatření nemusejí být nutně vysoké,
neboť:
Nicméně aspoň symbolické jízdné (např. 10%) by neškodilo. Nedocházelo by k absurdnímu nadužívání bezplatné přepravy a tato spoluúčast by i nadále cestujícím připomínala, že nic není zdarma.
Není cashback jako cash back. Možná jste se ještě nesetkali s žádným z těchto modelů. V obou případech jde o peníze, ale jednou v hotovosti, jednou na účet. Který z pojmů je který, jaké výhody přinese a u kterých bank ho můžete využít?
V roce 2022 se inflace vyšplhala na 15,1 %, což nejvíce od 90. let. Vaše inflace ale mohla být ještě mnohem vyšší, případně nižší. ČSÚ totiž sleduje vývoj cen na modelovém spotřebním koši, nikoliv na konkrétních domácnostech. Jak se počítá inflace, jaký růst cen zaznamenali v zahraničí, jak se vyvíjely příjmy domácností v porovnání s inflací? Má smysl zakládat devizový účet, když koruna tolik „degraduje“? Jak se s inflací valorizují důchody a jak své úspory před inflací ochránit?
Počty podvodů na internetu se rok od roku zvyšují, v posledních letech tempo růstu významně roste. Čím to je? Kde se podvody odehrávají nejčastěji a jaký mívají scénář? Jak poznat podvodníka včas? Které tři zásady vás před podvody ochrání a které praktiky seberou podvodníkům šanci nadále běžné lidi okrádat? V závěru článku najdete odkaz na unikátní test, kterým se přesvědčíte, zda byste podvodníkům naletěli, či je odhalili.
České mzdy stále dosahují pouze třetiny německé úrovně. Hlavním viníkem je nízká produktivita práce. Máme se ale skutečně tak špatně? Nebo se jen nevhodně srovnáme s příliš vzdálenou metou?
Univerzální celoživotní dávka, na kterou by
měl nárok každý. Nahradí důchod i přídavky na děti. Testuje se ve Finsku,
Švýcaři naopak tento koncept odmítli v referendu. Šla by zavést v ČR?
A kolik by to bylo?
KOMENTÁŘE k článku Vlaky zdarma pro děti, studenty a seniory
, Komentoval(a):
, Komentoval(a): Lada
, Komentoval(a): Lada
nižší jizdne, Komentoval(a): milda