Banky.cz Banky.cz Články Běžný účet Bankovní pobočky využívá stále méně lidí. Dávají přednost on-line bankovnictví

Bankovní pobočky využívá stále méně lidí. Dávají přednost on-line bankovnictví

Bankovní pobočky využívá stále méně lidí. Dávají přednost on-line bankovnictví
28.10.2020, Běžný účet

Jen 3 % lidí. Tak málo jich v České republice nevyužívá on-line bankovnictví. Ukázal to průzkum České bankovní asociace. Ještě před dvěma lety přitom bylo uživatelů internetového a mobilního bankovnictví „jen” 82 %. Tedy o 15 procentních bodů méně než nyní.

Téměř 80 % oslovených se přitom přihlašuje hlavně přes internetové bankovnictví v počítači. Mobilní aplikaci pak využívá 43 % lidí, tedy o 8 procentních bodů víc než v roce 2019.

I když obliba mobilního bankovnictví stoupá, stále existují lidé, kteří mu nevěří.

Z těch, kteří mobilní aplikaci své banky nevyužívají, se hned 39 % bojí kvality zabezpečení. A to i přesto, že moderní telefony už několik let umožňují přihlašování pomocí biometrických údajů. Tedy například podle otisku prstu nebo pomocí rozpoznávání obličeje.

Právě tyto možnosti přihlašování jsou také stále oblíbenější. Aktuálně je používá 44 % lidí. O rok dřív to bylo 36 %. „Biometrie je obecně považovaná za poměrně spolehlivý bezpečnostní prvek, navíc je to rychlejší a pohodlnější způsob přihlášení,” poznamenal poradce pro platební styk a digitalizaci České bankovní asociace Tomáš Hládek.

Důležitá je rychlost a přehlednost

Zabezpečení mobilních aplikací se navíc rok od roku zlepšuje. Nabízí například dvoufaktorové (dvoufázové) ověření, které je známé i z klasického internetového bankovnictví a výrazně snižuje riziko zneužití.

Uživatelé mobilní aplikace také častěji kontrolují stav svého konta. Víc než čtvrtina z nich ho sleduje denně. Díky tomu dokáží rychleji odhalit případné napadení účtu.

A co je pro uživatele důležité? Zejména:

  • jednoduché a přehledné ovládání,
  • vysoké zabezpečení,
  • okamžitý přehled o tom, co se děje,
  • soukromí a pohodlí při nakládání s penězi

U mobilní aplikace hraje velkou roli také její rychlost a fakt, že ji mají lidé vždy po ruce. Naopak u internetového bankovnictví oceňují uživatelé detailní vyhledávání.

Osobní kontakt upřednostňuje 10 % lidí

Mobilní aplikaci lidé nejčastěji používají k jednoduchým úkonům, jako je odeslání platby nebo kontrola stavu konta. Nastavení účtu nebo zadávání trvalých příkazů naopak řeší častěji přes bankovnictví v internetovém prohlížeči.

Řada lidí také stále preferuje osobní kontakt a dává přednost návštěvám na pobočce. Zejména u složitějších záležitostí.

Potvrdil to i průzkum Sberbank. Podle něj alespoň jednou měsíčně zamíří na pobočku své banky 19 % obyvatel České republiky. A rovných 10 % využívá off-line cesty i ke zjištění zůstatku na běžném účtu – buď návštěvou na pobočce banky nebo pomocí bankomatu.

První banky už zavírají pobočky

Na rostoucím zájmu o on-line služby se výrazně projevila i první vlna koronaviru, která do České republiky přišla letos na jaře. Banky tehdy zavřely řadu svých poboček. A spousta klientů, zejména z menších měst a vesnic, zůstala odkázaná hlavně na mobilní a internetové bankovnictví.

Přesun klientů k on-line službám se tak výrazně zrychlil. A banky to pocítily i poté, co první koronavirová vlna opadla. Klienti totiž začali chodit na pobočky stále méně.

Na podzim tak hned několik poskytovatelů oznámilo, že začne s rušením poboček. Konkrétně se to týká:

Mimochodem, české banky nejsou zdaleka jediné, kdo k podobnému kroku přistupuje. Například v září oznámila zrušení pětiny svých poboček největší německá banka – Deutsche Bank. Důvod? Dopady koronaviru a změna chování jejích klientů.

Do banky hlavně pro „velké” rady

Dá se očekávat, že k rušení poboček postupně přistoupí i další banky na českém trhu. Zvlášť s postupující druhou vlnou koronavirová pandemie. Stále větší váhu tak bude mít mobilní a internetové bankovnictví.

Například Komerční banka už v září potvrdila, že chce víc podporovat on-line služby. A urychlit digitalizaci pomocí větších investic.

Neznamená to ale, že se banky poboček zcela zbaví. Často pouze změní jejich zaměření.

Z míst, kde můžete běžně řešit i drobné finanční operace, se stanou hlavně poradenská centra. Jejich úkolem bude pomoct klientovi při řešení zásadních situací a rozhodnutí. Tedy například při sjednání hypotéky nebo plánování investic.

Zároveň banky plánují místo poboček zavádět víc vkladomatů. Tedy bankomatů, do kterých můžete vložit hotovost a poslat si ji na účet.

Nezapomínejte sledovat i poplatky

Čím dál větší důraz na on-line služby také znamená, že budou stále důležitější při výběru běžného účtu. Nezapomínejte ale, že při výběru konta musíte sledovat i další služby a podmínky.

Jsou to zejména různé poplatky. Například za:

  • vedení účtu,
  • výběry ve vlastních i cizích bankomatech
  • nebo za platby do zahraničí.

Vždy si proto podmínky u jednotlivých poskytovatelů dobře porovnejte. Ať kvůli přehledné mobilní aplikaci nezaplatíte za účet desítky či stovky korun navíc.

Pomůže vám s tím naše srovnání běžných účtů. Stačí jen vybrat, které parametry chcete porovnat. A snadno najdete takový účet, který je pro vás nejvýhodnější.

ANKETA k článku "Bankovní pobočky využívá stále méně lidí. Dávají přednost on-line bankovnictví"

Vadí Vám rušení poboček?
Počet odpovědí: 110

KOMENTÁŘE k článku Bankovní pobočky využívá stále méně lidí. Dávají přednost on-line bankovnictví

Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.

Přidejte nový komentář

Mohlo by vás zajímat

Nový chráněný účet: bude bez poplatků a ochrání peníze před exekutory

Nový chráněný účet: bude bez poplatků a ochrání peníze před exekutory

30.11.2020, Běžný účet, Autor: Jan Budín

Zabránit tomu, aby vám exekutoři zabavili i to, na co nemají nárok. Přesně to má za úkol nový chráněný účet. Návrh na jeho vytvoření nedávno schválila poslanecká sněmovna a nyní ji bude řešit senát. Pokud tato novela exekučních předpisů projde, nebudou se už dlužníci bát, že přijdou o nezabavitelné minimum.

Air Bank láká na kontokorent bez úroků. Mall na prémiovou kartu

Air Bank láká na kontokorent bez úroků. Mall na prémiovou kartu

21.10.2020, Běžný účet, Autor: Jan Budín

50 000 korun a až tři měsíce bez úroků. Air Bank letos spustila akci, kterou chce propagovat zřízení kontokorentu. Výhodné podmínky získá každý, kdo ho využije do konce roku.

Lákavý podzim u studentských účtů: slibují odměny až 1 500 korun

Lákavý podzim u studentských účtů: slibují odměny až 1 500 korun

30.9.2020, Běžný účet, Autor: Jan Budín

Přestože je začátek letošního školního roku kvůli koronavirové pandemii dost specifický, jedno se nemění – banky přichystaly řadu speciálních akcí pro studenty. Za založení účtu tak můžou získat až 1 500 korun. A k tomu další výhody studentských účtů.

Platební nálepky v Česku postupně končí. Porazily je Apple Pay a Google Pay

Platební nálepky v Česku postupně končí. Porazily je Apple Pay a Google Pay

2.9.2020, Běžný účet, Autor: Jan Budín

Konec. Nové platební nálepky už nevydáváme. Přesně to vzkázaly svým klientům dvě největší banky v České republice – ČSOB a Česká spořitelna. Obě nedávno oznámily, že ukončí vydávání nových platebních nálepek a nechají pouze „doběhnout” ty stávající. Zcela se tak spolehnou na Apple Pay, Google Pay a další moderní způsoby placení.

Žádné poplatky ani složité podmínky. Česká spořitelna představila svůj první účet zdarma

Žádné poplatky ani složité podmínky. Česká spořitelna představila svůj první účet zdarma

5.8.2020, Běžný účet, Autor: Jan Budín

Zcela zdarma a bez podmínek. Takový je nový běžný účet České spořitelny. Jmenuje se Standard a nemusíte se u něj bát žádných poplatků za vedení ani za odchozí platby. S těmi jste přitom dosud museli u České spořitelny počítat.



Banky v ČR