Banky.cz Magazín Banky.cz Osobní a rodinné finance ČBA: Finanční gramotnost Čechů vzrostla

ČBA: Finanční gramotnost Čechů vzrostla

24.7.2025
2 min. čtení
Filip Vrána
Redaktor Banky.cz
Osobní a rodinné finance
ČBA: Finanční gramotnost Čechů vzrostla

Mladí Češi od loňska zlepšili své skóre ve finanční gramotnosti. Jsou také oproti loňsku výrazně silnější v otázkách investic. Přesto jde stále v této oblasti o nejslabší skupinu. Celkové skóre Čechů vzrostlo o jeden bod na 57. Téma investic a světa financí nadále zůstává ale pro lidi složité. Vyplývá to z průzkumu ČBA a agentury Ipsos, kterého se zúčastnilo 1 034 respondentů ve věku 18–79 let.  

„Jsme rádi, že po třech letech stagnace došlo ke zlepšení, především nás těší, že největší pokrok udělali mladí lidé, kteří dlouhodobě patří mezi nejohroženější věkové skupiny z pohledu finanční gramotnosti i kyberbezpečnosti. Další dobrá zpráva je, že se jim daří v oblasti investic, to je pro ně klíčové i směrem ke spoření na stáří,“ říká Zdeňka Hildová, ředitelka ČBA Educa.

Běžný účet s bonusem 3 000 Kč

Nejlépe jsou na tom s finanční gramotností stále lidé nad 50 let s vyšším odborným nebo vysokoškolským vzděláním. Naopak nejslabších hodnot dosáhla věková skupina 18–34 let, u kterých ale došlo k největšímu zlepšení, a to celých 5 bodů, a lidé se základním vzděláním nebo výučním listem. Index finanční gramotnosti se vyhodnocuje na základě série jedenácti dotazů, které se nemění.

Zdroj: ČBA

Online srovnání běžných účtů

Většina Čechů považuje své znalosti za dostatečné

Češi si i přes své průměrné výsledky docela věří. Více než tři čtvrtiny respondentů (77 %) totiž uvedly, že jsou jejich znalosti o financích dostačující. Oproti loňsku jde o mírný pokles o dva procentní body. V oblasti financí si více věří muži. Necelá pětina (19 %) lidí si často v tomto tématu neví rady a 5 % se v oblasti financí nevyzná vůbec. S vyšším věkem se zvyšuje i počet lidí, kteří si myslí, že jejich znalosti jsou nedostačující.

Buďte stále v obraze

Novinky ze světa hypoték, půjček či výhodné nabídky přímo na váš e-mail

Přihlášením k odběru novinek souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů

Nejdůvěryhodnějšími internetovými zdroji ohledně financí zůstávají kalkulačky na webových stránkách bank (68 %), nejvíce jim důvěřují lidé ve středním věku 36-44 let a s vysokou školou. Na druhém místě jsou srovnávače produktů na trhu (60 %), které zase nejvíce využívají vysokoškolsky vzdělaní a věková skupina 50-65 let. S velkým odstupem následují zájmové skupiny na sociálních sítích (34 %) a diskuse na sociálních sítí (22 %), jejich oblíbenost jako zdroj informací v průběhu let klesá, zároveň s vyšším vzděláním se snižuje i důvěra v internetové diskuse.

Přečtěte si náš další článek Index investiční gramotnosti: Klíč k úspěšnému finančnímu plánování

Největší potíže mají Češi vyznat se v radách a doporučeních poradců a finančních odborníků (34 %). Žádné potíže v této oblasti nepociťuje 11 % respondentů, mezi muži je to 15 %. Naopak 8 % lidí přiznává, že se v těchto otázkách vůbec nevyzná.

Stavební spoření ČS s bonusem 9 000 Kč

Vědci problémy potvrzují

To potvrzují i vědecké studie. Podle Národního institutu SYRI mají tisíce lidí problémy se splácením peněz, které si napůjčovali od finančních institucí. Smlouvám, které uzavírají, často plně nerozumí. Jen ty o kreditních kartách aktuálně čítají desetitisíce slov. Ekonomové proto hledají cesty, jak pomoci tzv. naivním spotřebitelům, ktesloří na situaci doplácejí. Zjistili, že nejúčinnější je tlak na transparentnost. Výsledky se touto cestou dostaví rychleji a ostatní klienty to poškodí pouze minimálně.

Na trhu platí paradoxní situace. Na jedné straně jsou tu naivní spotřebitelé, kteří dobře neodhadnou své možnosti a nechápou klíčové rysy svých smluv, což je činí zranitelnými vůči nákladným sankčním poplatkům. „Vedle toho jsou tu sofistikovaní spotřebitelé, kteří jsou v podstatě subvencováni finančními chybami ostatních, protože finanční investice musí nastavit podmínky tak, aby byly přijatelné pro obě skupiny. Přeplatky naivních dlužníků na poplatcích pak nepřímo zvýhodňují sofistikované klienty prostřednictvím nižších úrokových sazeb,“ uvedl Alexander Hansak z Národního institutu SYRI a CERGE-EI.