Důležité: Tištěné oznámení o zvýšení důchodu řešte do září 2025


Redakce Banky.cz

Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) rozesílá důchodcům tištěná oznámení o zvýšení důchodu. Ačkoliv by se mohlo zdát, že jde o pouhou formalitu, letos je situace jiná. Adresáti, kteří oznámení nedostanou nebo ho ztratí, musí jednat do konce září 2025. Po tomto datu může být problém doložit navýšení penze nebo opravit chybu v částce. Co je důležité vědět a proč se vyplatí věnovat tomuto dokumentu pozornost?
Co si z článku odnést
- Tištěné oznámení o zvýšení důchodu od ČSSZ má význam nejen informativní, ale i právní.
- Pokud oznámení nedorazí, je nutné to řešit nejpozději do 30. září 2025.
- Po tomto datu bude obtížnější prokazovat nárok na případné doplatky nebo reklamovat chyby.
- Dokument je důležitý například při žádosti o různé sociální dávky, příspěvky na bydlení či u revizí příjmů.
- Pokud jste oznámení ztratili nebo vůbec nedostali, můžete si vyžádat jeho náhradní vydání.
- Podání lze provést i elektronicky přes datovou schránku nebo portál ČSSZ ePortál.
Důchodci obdrželi zvýšení, ale ne každý má v ruce důkaz
Od července 2025 došlo k mimořádnému zvýšení důchodů v souvislosti s vývojem inflace a valorizací stanovenou zákonem. Většina příjemců starobních, invalidních a pozůstalostních důchodů již obdržela rozhodnutí o nové výši důchodu po valorizaci, obvykle ve formě dopisu s modrým pruhem.
Ne všichni ale tento dopis skutečně dostali – ať už kvůli doručení na neaktuální adresu, ztrátě zásilky, nebo opomenutí při archivaci dokumentu. A právě zde může nastat problém.
„Tištěné oznámení o změně důchodu není jen informačním listem. Jde o právně závazný dokument, který může být klíčový v případě sporů s úřady nebo při žádostech o sociální dávky,“ upozorňuje Petr Jermář, odborník na sociální problematiku portálu Banky.cz. „Pokud jej nemáte, měli byste se obrátit na ČSSZ co nejdříve – nejpozději však do konce září 2025.“

Novinky ze světa hypoték, půjček či výhodné nabídky přímo na váš e-mail
Proč právě září 2025?
Česká správa sociálního zabezpečení stanovila datum 30. 9. 2025 jako konečný termín pro vyřešení případných nesrovnalostí v doručování oznámení o zvýšení důchodu. Po tomto datu se bude na neohlášené problémy pohlížet jako na vyřešené a jakékoliv nároky budou složitěji prokazatelné.
To platí i pro situace, kdy důchodce:
- oznámení vůbec neobdržel,
- obdržel oznámení s chybnou částkou,
- dokument ztratil a potřebuje jej doložit pro jiné úřady nebo příspěvky.
,,Důchodové rozhodnutí často slouží jako podklad pro výpočty nároku na další dávky, jako je příspěvek na bydlení nebo doplatek na živobytí. Pokud nemáte aktuální doklad, můžete být znevýhodněni.”

K čemu slouží tištěné oznámení o důchodu?
Na první pohled se může zdát, že oznámení o valorizaci důchodu je jen jakýmsi přehledem – ale v praxi je to oficiální dokument, který:
- potvrzuje novou výši důchodu po valorizaci,
- může být požadován při žádostech o sociální podporu, slevy na poplatcích nebo daních,
- slouží jako důkazní materiál při úředních kontrolách nebo revizích příjmů,
- je důležitý i při jednání se zdravotními pojišťovnami či poskytovateli služeb pro seniory.
Pokud jste oznámení obdrželi, uschovejte si jej na bezpečném místě – ideálně i v elektronické podobě, pokud jste jej skenovali. V opačném případě jednejte co nejdříve.
Jak získat náhradní oznámení?
Pokud jste oznámení ztratili nebo jej vůbec neobdrželi, máte několik možností, jak si vyžádat náhradní dokument:
- Osobně na pobočce OSSZ – přineste občanský průkaz a pokud možno i doklad o důchodu.
- Telefonicky přes klientskou linku ČSSZ, kde lze požádat o přeposlání či přesměrování.
- Online přes ePortál ČSSZ, pokud máte zřízenou identitu občana.
- Prostřednictvím datové schránky, kterou lze komunikovat přímo s ČSSZ.
ČSSZ uvádí, že žádost o náhradní oznámení je zcela bezplatná a obvykle je vyřízena do 10 pracovních dnů. Pokud jste o oznámení již žádali, ale stále jej nemáte, doporučuje se písemně potvrdit opakovanou žádost a uschovat kopii.
„Získání náhradního rozhodnutí je jednoduché, ale nečekejte na poslední chvíli. Září 2025 je sice daleko, ale administrativa může zdržet doručení i o týdny,“ varuje Marek Pavlík, zakladatel portálu hypotecnikalkulacka.cz.
Spočítejte si důchod online pomocí kalkulačky
Co když po 30. září 2025 oznámení chybí?
Po tomto datu se může stát, že nebude možné zpětně doložit výši valorizovaného důchodu, což by mohlo mít dopad např. na:
- výpočet nároku na dávky,
- žádosti o slevy na poplatcích (např. komunální odpad),
- určení rozhodného příjmu v některých správních řízeních,
- doložení příjmu při pronájmu bytu či žádosti o dotace.
Navíc případná reklamace chybné výše důchodu bude administrativně náročnější a zdlouhavější. I když máte nárok, bez dokladu o oznámení může být problém ho obhájit.