Jsou největší na českém trhu. Jedna má nejvíc
klientů, druhá zase spravuje největší objem peněz. Řeč je o České spořitelně a
Československé obchodní bance, které vedou pomyslný žebříček bank v České
republice. Vyplývá to z posledních dat, které finanční instituce zveřejnily.
Česká spořitelna se chlubí největším počtem
klientů. Celkem jich má víc než 4,5 milionu. Alespoň toto číslo hlásila banka
na konci letošního března.
Československá obchodní banka je na tom o něco málo hůř. Podle posledních čísel, která jsou také za první letošní čtvrtletí, měla o necelých 300 000 klientů méně. Konkrétně 4,2 milionu.
U obou bank se jedná o počty za celou skupinu, protože některé finanční instituce podrobnější čísla neuvádějí. V uvedených statistikách jsou tedy kromě klientů bank započtení i klienti jejich stavebních spořitelen a penzijních nebo investičních společností.
Podobná situace je i v pořadí bank podle objemu spravovaných peněz. Jen role obou institucí jsou opačné.
Československá obchodní banka je na prvním místě díky bilanční sumě, která ukazuje součet všech aktiv ve výši víc než 1 823 miliard korun.
Druhá Česká spořitelna je na tom zhruba o 107 miliard hůře. Na konci prvního letošního čtvrtletí hlásila aktiva o celkovém objemu něco přes 1 716 miliard korun.
Zatímco na prvních dvou místech se finanční instituce střídají, pomyslná bronzová pozice patří v obou případech shodně Komerční bance.
Rozdíl mezi druhým a třetím místem je ale velmi výrazný. Komerční banka má totiž téměř poloviční počet klientů oproti první České spořitelně – konkrétně 2,3 milionu.
Významný rozdíl je i objemu spravovaných peněz. Komerční banka měla na konci prvního letošního čtvrtletí aktiva o objemu 1 283 miliardy korun.
Za Českou spořitelnou, která je na druhém místě, tak zaostává o více než 400 miliard korun.
Kromě třech zmíněných institucí jsou v České republice už jen dvě banky, které mají více než 1 milion klientů. Konkrétně to je:
První zmiňovaná naposledy hlásila 1,4 milionu klientů. Fio banka jich má lehce přes milion.
Do sestavy bank s více než milionem klientů se mohou brzy dostat i další finanční instituce.
Letos v únoru totiž oznámily spojení dvě významné banky na českém trhu, konkrétně Raiffeisenbank a Equa bank. 1. července 2021 pak Raiffeisenbank zaplatila sjednanou kupní cenu a stala se tak jediným akcionářem Equa bank.
K fúzi má podle posledního vyjádření dojít nejdříve v lednu 2022. Pro klienty se tedy do konce roku nic nemění.
Každopádně je už teď jasné, že pod hlavičkou Raiffeisenbank vznikne banka, která bude mít přes 1,1 milionu klientů. Equa bank totiž naposledy hlásila číslo 477 000 a Raiffeisenbank 680 000 klientů. Nová banka by tak mohla na pátém místě vystřídat Fio banku.
Pořadím bank může do budoucna zamíchat i plánované spojení Monety Money Bank s Air Bank.
Společně by totiž mohly sesadit Komerční banku z bronzové pozice. 1,4 milionu klientů Monety Money Bank by se totiž spojilo s 850 000 klientů Air Bank. Vznikla by tak nová finanční instituce, která by nyní třetí největší bance výrazně dýchala na záda.
U Komerční banky jsme navíc uvedli čísla za celou skupina. Samotná banka jich má 1,6 milionu, takže by v tomto porovnání třetí místo ztratila jistě.
Plánovaná fúze však zatím nemá zelenou od akcionářů, kteří koncem června na mimořádné valné hromadě Moneta Money Bank spojení neschválili. Problémem byla navrhovaná cena ze strany PPF.
Do budoucna je ale spojení spíš pravděpodobné. Záležet bude hlavně na tom, jak se k celé situaci postaví PPF.
Pro ni je obchod výhodný, protože by díky němu získala v Monetě Money Bank většinu. Přestože je to Moneta, kdo kupuje Air Bank.
Moneta Money Bank chce totiž za spojení z většiny zaplatit akciemi. Díky tomu by skupina PPF držela po fúzi přes 55 % nové banky. A mohla by o dalších krocích této společnosti prakticky neomezeně rozhodovat.
Kromě počtu klientů a objemu spravovaných peněz je možné banky porovnávat ještě podle další parametru, a tím je jejich zisk.
I v tomto žebříčku se ale na prvních místech mnoho nemění. Pořadí je následovné:
Tyto zisky jsou však výrazně nižší než v předchozích letech. Na špatných výsledcích se totiž podepsala pandemie nemoci Covid-19.
Pokud právě vybíráte, které bance svěříte své peníze, pamatujte, že velikost by neměla být hlavní kritériem.
Důležitější jsou hlavně poplatky, které si poskytovatelé účtují. Například za vedení účtu, za výběry z bankomatů nebo za platby v zahraničí. Proto si vždy nejdřív porovnejte aktuální nabídky pomocí srovnání účtů.
Československá obchodní banka (ČSOB) představila nový věrnostní program, který nabízí klientům možnost získávat digitální mince nazvané Kate Coiny (KTC). Tyto mince lze následně vyměnit za různé slevy a odměny. Program je dostupný pouze prostřednictvím bankovní aplikace ČSOB Smart a přináší mnoho výhod pro stávající i nové klienty banky.
Air Bank a O2, dva významní hráči na českém trhu se spojují pod značkou Unity, aby svým klientům nabídli více výhod. Program, do kterého se později zapojí i další partneři ze skupiny PPF, přináší slevy a benefity pro ty, kteří aktivně využívají služby obou společností.
Třeba jste doma našli neplatné české bankovky, třeba máte schované kuny z předchozí dovolené, a víte, že už neplatí. Co s nimi? Vyhodit je jako bezcenné, nebo půjdou ještě vyměnit za platnou měnu? A kolik taková výměna stojí? Vše potřebné se dozvíte tady.
Podle informací, které médiím sdělují zástupci Partners, by se mělo již dvouleté licenční řízení u ČNB brzy chýlit ke konci. Během letních prázdnin by nová banka společnosti Partners mohla spustit svou činnost. Půjde o banku cloudovou v čistě digitálním provedení. Nabídnout chce klientům zjednodušení finančního života, ale i nabídku z celého trhu (nejen z portfolia Partners).
Popis tématu: lepší čistý design bankovnictví, vylepšení produktů, běžný účet + více tarifů - spíše obnova produktu a bankovnictví, hlavní je multiměnový účet, který je úplně nový, co je to multiměnový účet, bankomaty komerčky.
KOMENTÁŘE k článku Srovnání bank: nejvíce klientů hlásí Česká spořitelna, největší objem peněz ČSOB
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.