Banky.cz Banky v ČR Česká národní banka

ČNB (Česká národní banka)

ČNB je ústřední (centrální) bankou České republiky a orgánem vykonávajícím dohled nad finančním trhem. Je zřízena Ústavou České republiky a svou činnost vyvíjí v souladu se zákonem č. 6/1993 Sb. o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, a dalšími právními předpisy. Nejvyšším řídicím orgánem ČNB je bankovní rada, jejímiž členy jsou guvernér, dva viceguvernéři a čtyři další členové bankovní rady.

Hypotéka od expertů

Přehled banky Česká národní banka

Web
Adresa:
Na Příkopě 28, 115 03 Praha 1
48136450
SWIFT
CNBA CZ PP

Pobočky ČNB (Česká národní banka)

O bance ČNB (Česká národní banka)

ČNB je součástí Evropského systému centrálních bank. Je bankou nezávislou (na politické moci ve státě), protodo její činnosti nelze zasáhnout jinak než prostřednictvím zákona. Hlavním cílem činnosti ČNB je podle Ústavy ČR péče o cenovou stabilitu, finanční stabilitu a bezpečné fungování finančního systému v ČR.

Cílí na nízkoinflační prostředí v ekonomice jako na jeden ze základních předpokladů pro udržitelný hospodářský růst. ČNB vydává bankovky a mince, dohlíží na peněžní oběh, platební styk, a zúčtování bank. Činnost České národní banky je obecně nazývána měnovou politikou (nikoliv ve významu „politikaření“, ale „plánování a následné konání“, podobně jako běžné banky mají svou „obchodní politiku“ nebo „poplatkovou politiku“). Jedním z nejdůležitějších nástrojů měnové politiky je úroková sazba. ČNB stanovuje dvoutýdenní repo sazbu (2T repo), sazbu lombardní a sazbu diskontní.

Dohled vykonává nad bankovním sektorem, kapitálovým trhem, pojišťovnictvím, penzijním připojištěním a spořením, družstevními záložnami, institucemi elektronických peněz a směnárnami. Česká národní banka má několik kamenných poboček. Centrum v Praze a územní pracoviště v Ústí nad Labem, Plzni, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Brně a Ostravě.

Nahlásit chybu

Expertní hodnocení banky Česká národní banka

Česká národní banka je bankou českých bank. Coby centrální banka České republiky je „orgánem vykonávajícím dohled nad finančním trhem a orgánem příslušným k řešení krize na finančním trhu. Je zřízena Ústavou České republiky a svou činnost vyvíjí v souladu se zákonem o České národní bance“ (citováno ze stránek cnb.cz). Není tedy co hodnotit, jde o banku s výsadním postavením v oblasti finančního trhu, která nesleduje komerční cíle. Soustředí se na stabilitu cenové hladiny, měny a finančního trhu jako celku. 

V našem přehledu všech bank v ČR proto má Česká národní banka specifickou pozici, stejně jako na samotném bankovním trhu. ČNB samozřejmě nenajdete v žádném z našich porovnání bankovních produktů, jako jsou běžný účet, spořicí účet, termínovaný vklad, hypotéka, splátkové půjčky, či třeba kreditní karta. Ona je totiž neposkytuje. Dohlíží však na ostatní banky, aby své produkty nabízely a poskytovaly v souladu s legislativou ČR.

Výhody České národní banky

  • nelze uvádět z pohledu běžného klienta ani firmy

Nevýhody České národní banky 

  • nelze uvádět z pohledu běžného klienta ani firmy

Nahlásit chybu

Zprávy o Česká národní banka

29.9.2023

Rozdělení kompetencí bankovní rady ČNB

Bankovní rada ČNB na svém dnešním jednání ponechala úrokové sazby na stávající úrovni. Dvoutýdenní repo sazba (2T repo sazba) tak zůstává na 7 %, diskontní sazba na 6 % a lombardní sazba na 8 %.

16.2.2023

ČNB ponechala úrokové sazby na stávající úrovni

Bankovní rada dne 16. února 2023 poprvé jednala v obměněném složení. Na svém prvním zasedání mimo jiné schválila nové rozdělení kompetencí pro dohlížení odborných sekcí a samostatných odborů České národní banky mezi jednotlivé členy.

2.2.2023

ČNB na jednání Mezinárodního měnového fondu

Bankovní rada ČNB na svém dnešním jednání ponechala úrokové sazby na stávající úrovni. Dvoutýdenní repo sazba (2T repo sazba) tak zůstává na 7 %, diskontní sazba na 6 % a lombardní sazba na 8 %. Bankovní rada současně rozhodla, že ČNB bude i nadále bránit nadměrným výkyvům kurzu koruny.

17.10.2022

ČNB ponechala úrokové sazby na stávající úrovni

Guvernér České národní banky Aleš Michl, členka bankovní rady Karina Kubelková a další zástupci centrální banky se minulý týden zúčastnili pravidelného výročního zasedání Mezinárodního měnového fondu (MMF), kde zastupovali zájmy České republiky. Jedním z hlavních témat jednání byla stabilizace ekonomik.

Recenze banky Česká národní banka

Jak vznikla Česká národní banka?

Dnešní Česká národní banka má kořeny již v roce 1919, kdy byl založen Bankovní úřad ministerstva financí. Nově samostatné Československo potřebovalo vlastní bankovní i měnový systém. Od svého vzniku měl tento úřad za úkol řídit měnovou politiku, později i spravovat devizové transakce, plus postupně připravit vznik samostatné centrální banky: Národní banky Československé.

K založení první centrální banky ale došlo až v roce 1926, po sedmiletém období příprav. NBČ již byla plně samostatnou centrální bankou. Vznikla jako akciová společnost vlastněná z jedné třetiny státem a ze dvou třetin soukromými investory. Hlavní úkol spočíval v péči o stabilitu československé měny. 

Válečné období přinutilo banku změnit jméno na Národní banku pro Čechy a Moravu, plně se přitom podřídit říšské bance. Podařilo se však zabránit vzniku celní unie s německou říší. Ta byla nebezpečná zejména pro český průmysl, který by významně poškodila.

V poválečném období se na pětileté období vrátila Národní banka Československá, aby se v roce 1950 znovu přeměnila, tentokrát na Státní banku československou (zde už s malým „č“). Banka byla vedena v souladu se sovětským bankovnictvím, proto v sobě slučovala jak banku obchodní, tak státní, ovšem závislou na rozhodování státu.  Její samostatnost se obnovila v roce 1965. Do konceptu československé monobanky se sloučily NBČ, Slovenská Tatrabanka, Živnostenská banka a Poštovní spořitelna.

Rok 1990 byl rokem, v němž se založil současný dvoustupňový bankovní systém. Od Státní banky se proto oddělily obchodní činnosti, převedly se na Komerční banku, Všeobecnou úverovou banku a Investiční banku. Státní bance byla ponechána celková správa měny a devizová činnost. Banka získala vysokou míru samostatnosti.

Současná ČNB byla založena se vznikem samostatné České republiky, tedy k 1. 1. 1993. Československá měna byla rozdělena k únoru 1993. V roce 2006 byly do České národní banky integrovány všechny dohledové instituce finančního trhu. 

Jaké finanční služby můžete získat od České národní banky?

Jakožto běžní občané můžete od ČNB získat jen velmi úzké portfolio služeb. Jde například o výměnu velmi poškozených bankovek (které běžná banka odmítne přijmout k výměně), či například o prodej pamětních mincí z drahých kovů. Běžné bankovní služby občanům samozřejmě neposkytuje, od toho je tu síť běžných (komerčních) bank.

Jak to má Česká národní banka s pojištěním vkladů?

ČNB nepřijímá vklady od běžných klientů. Volné peněžní prostředky si u ní ale mohou uložit banky, a to s úrokem ve výši 14denní repo sazby. Vzhledem k tomu, že ČNB je zřízena ústavou ČR, její existence je přímo spjata s existencí tohoto státu. 

V čem se Česká národní banka odlišuje od ostatních bank?

ČNB je bankou bank, spravuje finanční trh a dohlíží na něj. Je bankou nadřazenou běžným bankám, ale i stavebním spořitelnám, pojišťovnám, penzijním fondům apod.

Kdo vlastní Českou národní banku?

Česká národní banka je de facto v majetku České republiky, a tím i všech jejích občanů. Jde o banku zřízenou z naší ústavy, ale nepodléhající politické moci státu ani samosprávy (obce, kraje). 

Ocenění České národní banky

Ocenění pro centrální banky bývají diametrálně odlišná od ocenění bank obchodních. 

Například v roce 2022 získala ČNB Central Banking Transparency Award 2022. Jedná se o mezinárodní ocenění za transparentnost, za otevřenou a srozumitelnou komunikaci se širokou veřejností i odborníky.

Ocenění sbírají i ekonomové a další odborní pracovníci ČNB za publikované odborné články, výzkumy, prognózy, a jiné odborné práce. 

Dotazy v poradně k Česká národní banka

Dánsko-Česká Republika

24.8.2015 Platba
reakce na odpoved: jednalo se banku v dansku - nordea. Ve formulari jsem musel souhlasit, ze akceptuji pripadne poplakty spojene s prevodem. Kolik ale to bude bylo ve vseobecnych podminkach jen napsano, ze to zalezi od te ktere banky. Ja ale predem nevedel, ze nordea nema primo kontakt na equa a ze si bude vybirat zrovna csob. Jednalo sa o zhruba 450 000kc, takze strata na konverzi cinila cca 10 000kc. CSOB se taky ohradila ze neudelala nic spatne. Ja se potom ptam, proc se vyplnujou kontaktni udaje v pripade dotazu (takhle nejak se to policko ve formulari jmenuje), kdyz neni v nikoho zajmu se dopatrat ocividneho preklepu. Dle meho je to minialne neeticky ze strany CSOB, ze sa v podstate nic si nauctovala 1000kc plus profit z konverze. A pritom jsem se je o nic nezadal. Nenaplnuje tohle skutkovou podstatu neopravneneho obohacovani? Dobrý den, bohužel se asi jedná o nepříjemnou evropskou výjimku (Nordea), neboť většina bank by měla mít přímé spojení (a tzv. SEPA platby - v EUR, tedy bohužel ne v DKK - by měly svižně fungovat bez prostředníků a prodlení). ČSOB skutečně pravděpodobně nepochybila (a to ani morálně) - pouze můžeme spekulovat, že nebyla ochotna udělat "něco navíc" při dodatečně Vámi podaném podnětu. V bance platby zpracovává systém a lidská síla problém řeší pouze např. v případě, kdy systém odhalí překlep ve jménu o jeden-dva znaky. Tedy pokud jste spletl kolonky a do kolonky jméno dal název banky, systém to mohl nevyhodnotit jako překlep a platbu automaticky stornoval jako omyl (a lidská síla se tedy nemusela nutně dostat vůbec ke slovu). Poplatek: 1 000 Kč za zprostředkování platby mi přijde příliš, naprosto souhlasím (proto také jinak propagujeme hlavně bezpoplatkové banky jako Equa, Fio, atd.). Ale banka úkon provedla - platbu přijala a místo poslání dopředu ji vrátila. Tedy úkon tam byl a má-li ho banka zpoplatněn, poplatek ji náleží. Konverze: to máte tak - kdybyste peníze odesílal z Nordea přímo v CZK, došlo by ke konverzi už v Nordea a na rozdílu při vrácené platbě by profitovala Nordea. Toto ČSOB ovlivnit nemohla.  O bezdůvodném obohacení asi nemůže být řeč - otázkou je samotná míra jakéhosi pochybení už na straně Nordea, která Vám dovolila do kolonky "jméno" vepsat nesmysl (i když Norská banka těžko může mít system check na jména všech světových bank). Na druhou stranu jste ale pochybil přímo Vy a navíc jste souhlasil dobrovolně s podmínky Nordea (se kterými bych já osobně nesouhlasil). Samozřejmě, že pokud by banka chtěl být extra proklientská a vyjít Vám vstříc, nabídla by třeba řešení nebo aspoň částečnou refundaci. Jenže ČSOB to ve vztahu k Vám nemá důvod činit, protože nejste jejich klientem a Nordea bude tvrdit, že ona také nepochybila a navíc si na poplatcích ani konverzi na nic nepřišla (max. na něco málo za odchozí platbu).  Obávám se, že jakýkoliv případný podnět ČNB, coby dohledovému orgánu nad bankovním trhem, je předem odsouzen k nezdaru.  ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Dotaz na banku

18.2.2015 Banka
Dobrý den. Řeším už delší čas jednu zaležitost.Otec žije v zahraničí a po nehodě zůstal ochrnutý a není schopen žádného transportu( pro jistotu to máme potvrzeno i lékařem)..Má účet u Reiffeisen Banky u nás v Čr.Měl svou bankovní poradkyni,která znala jeho stav a vyšla vstřict,když bylo třeba.Bohužel mu byla přidělena nova a nebyla schopna dát potřebné informace po telefou,což je pochopitelné.Tak jsme se rozhodli řešit to plnou mocí.Byla jsem na pobočce jak máme postupovat,když je situace jaká je.Jeden zaměstnanec byl moc ochotný a poslal mi elektronicky jejich formulář.Generální plnou moc banka neakceptuje.Ten jsme nechali přeložit a u notáře v Rakousku ověřit.Notář s překladatelkou nám zapečetil formulář v Českém jazyce jelikož to je do Čr. Dnes sem byla v bance s dotazem zda nemám náhodou jít i pro rázitko k notaři u nás v Čr. a po těch útrapách mi sdělili,že to chcou v nemčině (nechápu) a apostilu ve Francoužtině.A ještě k tomu,že mám špatný formulář.Je pouze jejich interní,který jsem vůbec neměla dostat do rukou a když jsem se ptala zda mi tedy může dát jiný,správný tak mi paní odpověděla,že ne.Mohla bych si stěžovat na chybně podané informace bankou?Bylo to velmi nákladné a asi ješté bude.Pokud by jste mohl poradit,byla bych ráda.Dékui Vám. Juřičková Dobrý den, Váš případ je poměrně unikátní, a tedy pro něj není žádný precedent z minulosti. Čeho chcete stížností dosáhnout - uhrazení vynaložených nákladů? Česká národní banka coby dohledový orgán nad bankovním trhem může s bankou zahájit řízení a nějak ji případně sankcionovat, ale Vám náhradu přiznat stejně nemůže, tedy by byl nutný soud/občanskoprávní spor. Jak v případě sankcí tak vymáhání náhrady škody soudně je třeba mít veškeré chybné pokyny od banky (vedoucí ke způsobené škodě) velmi dobře zdokumentované, jinak je to bez šance na úspěch. Přidejte k tomu pomalou vymahatelnost práva v ČR a své další úsilí a výsledkem je, že se stížnosti bohužel nevyplatí. Proto bych doporučil se zkusit obrátit na interního ombudsmana Raiffeisenbank či centrálu, kde by se co nejlépe popsaly chybné kroky pracovníků banky a způsobená škoda. Nebylo by případně jednodušší vše vyřešit přes internetbanking ze zahraničí? Pro pouhý převod z účtu by to jistě bylo pro všechny zúčastněné pohodlnější řešení. ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Články o Česká národní banka

© Banky.cz 2024, všechna práva vyhrazena