Banky.cz Články Komerční sdělení Povinné zřizování datových schránek - koho se týká?

Povinné zřizování datových schránek - koho se týká?

Od ledna příštího roku v České republice výrazně přibude počet datových schránek. Povinně ji budou mít nově všechny osoby samostatně výdělečně činné a také někteří nepodnikatelé. Co přesně datová schránka obnáší a jaké jsou její výhody?

REKLAMA

Rozšíření okruhu povinných subjektů

Stát se rozhodnul, že od roku 2023 značně posílí elektronickou komunikaci. Cílem by mělo být především zefektivnění a zrychlení fungování státní správy. Datová schránka bude nově povinná pro všechny právnické osoby, každou fyzickou podnikající osobu a také pro “digitálně gramotné občany” (tedy svéprávné fyzické osoby, které budou komunikovat se státem přes svou elektronickou identitu. Typicky využijí své bankovní identity, eObčanky s čipem či služby Moje ID).

Co je to datová schránka a jak funguje?

Jste-li zvyklí používat ke komunikaci e-mail, pak by vás výrazně neměla překvapit ani datová schránka. Jedná se v podstatě o obdobu e-mailu s tím rozdílem, že zde máte ověřenu totožnost majitele. Proto může být dokument odeslaný přes datovou schránku stejně validní jako osobně podaný na úřadě, případně podaný v listinné formě a vlastnoručně podepsaný.

Datovou schránku si můžete založit jako běžná či podnikající fyzická osoba. A klidně zvolte hned obě varianty. Zřízení další schránky je zdarma. Jako občan pak můžete například žádat o výpis z trestního rejstříku, zatímco jako podnikatel budete podávat daňové přiznání. Datové schránky mohou samozřejmě využívat i právnické osoby a řada z nich tak již činí, protože jim to stanovuje zákon.

Pokud jste typ člověka, který trpí při vyřizování na úřadech a čekání na poštách, zažijete po zřízení datovky významnou úlevu. Své podání můžete učinit v souladu se svými biorytmy klidně v sobotu o půlnoci. Můžete rovněž ušetřit na poštovném a lépe se vám bude prokazovat doručení určitého dokumentu.

Jakmile začnete schránku využívat, nezapomeňte kontrolovat doručené zprávy, jinak vás může překvapit tzv. fikce doručení. Každá písemnost, kterou obdržíte, je po 10 dnech považována za doručenou (i v případě, kdy jste se do datové schránky ani nepřihlásili). Vyplatí se nastavit si notifikace zpráv prostřednictvím SMS či e-mailu.

Jak postupovat, když se na vás povinnost mít datovou schránku vztahuje?

“Dobrá zpráva je, že nemusíte sami nic konat, chodit na úřady či aktivovat zřízení online. Stát vám datovou schránku zřídí sám, a to do 31. 3. 2023. V okamžiku, kdy bude zřízena, vám dorazí přístupové údaje poštou,” říká Ondřej Preuss, zakladatel webové služby Dostupný advokát, která se na tuto oblast práva specializuje.

REKLAMA

KOMENTÁŘE k článku Povinné zřizování datových schránek - koho se týká?

Přidejte nový komentář

Datová schránka, Komentoval(a): Jana Vachová

22.2.2023 17:23:42
Dobrý den, naši mamince přišel dopis s údaji o zřízení datové schránky. Je ročník 1941, je v důchodu a podnikání má ukončené víc než 15let, co s tím mám dělat? trpí stařeckou demencí a je odkázaná na pomoc rodiny

Přidejte nový komentář

Mohlo by vás zajímat

Chtějte erudovaného a současně přívětivého pojišťovacího poradce

Když člověk řeší otázky spojené s pojištěním, je důležité mít na blízku někoho, na koho se může spolehnout – nejde totiž o nic menšího než o ochranu milionových hodnot v oblasti majetku, života a zdraví. Profesionálně vyškolený a empatický poradce dokáže ušetřit spoustu času a starostí.

Nejlepší pojišťovací poradkyně na světě je z České republiky

Skutečný zájem o klienta a zároveň inovativní přístup k partnerství s ním – to hodnotí prestižní mezinárodní soutěž Global Advisor Excellence Contest, které se účastní více než 160 000 pojišťovacích poradců skupiny Generali. Tuto obrovskou konkurenci za sebou nechala Jana Šestáková z Generali České pojišťovny. Dokázala, že umí nejlépe reagovat na vyvíjející se potřeby klientů a zároveň jako poradce dokáže efektivně využívat dostupné digitální nástroje.


Obliba privátních značek i slevových kuponů stále roste – jedná se o způsoby, jak čeští spotřebitelů bojují s inflací

Prodeje spotřebního a rychloobrátkového zboží privátních značek v České republice stoupají – v současnosti tvoří celou čtvrtinu celkového trhu. Navíc téměř tři ze čtyř spotřebitelů plánují kupovat privátní značky i po stabilizaci ekonomiky, vyplývá z průzkumu provedeného společností Promo-Codes. Oblibě se také čím dál více těší slevové kupony a propagační kódy.

V bankovním sektoru vládnou věrnostní programy jako hlavní prostředek zapojení zákazníků

V dynamickém prostředí bankovního sektoru, kde má každý druhý člověk v průměru pět bankovních účtů, se konkurence mezi finančními institucemi den ode dne stupňuje. Uprostřed tohoto boje o klienty banky používají různé strategie, jak si udržet zákazníky, mezi nimiž věrnostní programy vynikají jako nástroj s největším potenciálem.

Fingood: Investice do rozvoje českých firem, s výnosem až 12 % ročně

Jistě jste se již setkali S P2P půjčkami a možnostmi investovat do nich. Kdo by neznal Zonky, s jejich „lidé půjčují lidem“. U Fingoodu jde o stejný princip, jen v režimu P2B, kde „lidé půjčují firmám“ (people to business). I zde jde o Českou Národní Bankou licencovanou platformu ke zprostředkování skupinového financování (crowdfunding), i tady vše řídí sama platforma a i tady se dá získat lepší zhodnocení než u banky. Seznamte se s Fingoodem a s možnostmi investování, které vám dává.

Z naší bankovní poradny

Pojmy ve slovníku

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2023, všechna práva vyhrazena