Banky.cz Články Běžný účet Internetové bankovnictví je stále důležitější. Používají ho dvě třetiny lidí

Internetové bankovnictví je stále důležitější. Používají ho dvě třetiny lidí

14.4.2021 Běžný účet

Zhruba 64 %. Tolik Čechů a Moravanů loni používalo internetové bankovnictví. Vyplývá to z dat, které zveřejnil Český statistický úřad. Podle jeho údajů zájem o internetové bankovnictví neustále roste.

Za poslední tři rok stoupl počet lidí, kteří řeší bankovní transakce prostřednictvím počítače či telefonu, o víc než 10 procentních bodů. Zatímco v roce 2017 používalo internetové bankovnictví jen 52 % lidí, loni už jich bylo 64,1 %.

A od roku 2010 se dokonce zájem o tuto službu víc než ztrojnásobil.

Boduje hlavně u mladé a střední generace

Český statistický úřad sleduje využití internetového bankovnictví u lidí nad 16 let. Ze zveřejněných čísel přitom vyplývá, že nejčastěji tuto službu využívají lidé mezi 25–34 lety. Se svým účtem pracuje z počítače nebo mobilního telefonu víc než 88 % z nich.

S rostoucím věkem zájem o internetové bankovnictví klesá. Nejméně ho používají senioři nad 75 let. Internetové bankovnictví má jen necelých 10 % z nich.

Je to dané také tím, že v této věkové kategorii je méně obvyklé i samotné připojení k internetu. Má ho jen necelých 20 % lidí nad 75 let.

Zároveň je ale třeba říct, že také u nejstarší generace se používání internetu a internetového bankovnictví stále rozšiřuje. Ještě před 10 lety používalo internet jen zhruba 5 % seniorů nad 75 let. A bankovnictví ovládala přes počítač jen necelá 2 % lidí v tomto věku.

internetbanking-dle-veku.png

Roli hraje i vzdělání a zaměstnání

Český statistický úřad sleduje používání internetového bankovnictví také v závislosti na vzdělání lidí. Ukazuje se, že s rostoucím vzděláním stoupá počet lidí, kteří bankovní operace řeší z telefonu či počítače.

Internetové bankovnictví tedy využívá hned 86 % lidí s vysokoškolským vzděláním. Naopak mezi lidmi se základním vzděláním pracuje s bankou v počítači či telefonu jen necelá čtvrtina.

internetbanking-dle-vzdelani.png

Logicky pak s touto službu nejčastěji pracují ekonomicky aktivní lidé – tedy zaměstnanci, živnostníci a podnikatelé. Internetové bankovnictví používá téměř 84 % z nich.

Nejmenší zájem je naopak u důchodců – mírně přes 23 %.

internetbanking-dle-ekonomicke-aktivity.png

Ve všech případech ale platí, že zájem o internetové bankovnictví za posledních 10 let výrazně stoupl.

Lepší než většina Evropy

Podobnou statistiku nedávno zveřejnil také evropský statistický úřad – Eurostat. Sledoval přitom věkovou skupinu lidí mezi 16 a 74 lety. A z údajů Eurostatu vyplývá, že v evropském měřítku je na tom velmi Česká republika dobře.

Internetové bankovnictví totiž používá 70 % lidí od 16 do 74 let. Evropský průměr je přitom o 10 procentních bodů nižší – tedy 60 %. A pokud se zaměříme jen na státy Evropské unie, je průměr ještě menší – 57 %.

Podle Eurostatu je internetové bankovnictví nejrozšířenější hlavně v severských zemích, kde ho používá:

  • 96 % obyvatel Islandu,
  • 94 % obyvatel Dánska,
  • 94 % obyvatel Norska,
  • 92 % obyvatel Finska
  • a 85 % obyvatel Švédska.

Mezi tyto státy se vmáčklo pouze Nizozemsko, kde je internetové bankovnictví samozřejmostí pro 89 % obyvatel.

V celoevropském hledisku je Česká republika v rozšíření internetového bankovnictví na 12. místě. A v Evropské unii je dokonce 7.

Nejhůř jsou na tom naopak některé balkánské státy. Konkrétně:

  • Černá Hora (7 %),
  • Kosovo (9 %),
  • Bosna a Hercegovina (12 %),
  • Rumunsko (12 %)
  • a Bulharsko (13 %).

K rozšíření přispěl COVID-19

Většímu využití internetového a mobilního bankovnictví nahrává nejen větší dostupnost těchto služeb, ale také současná situace. Konkrétně pandemie koronaviru COVID-19.

Řada bank kvůli ní v posledním roce alespoň na čas zavřela část svých poboček. A někteří poskytovatelé je dokonce začali rušit.

Lidé jsou tak stále víc odkázaní právě na internet.

I z toho důvodu by mělo být internetové bankovnictví jedním z faktorů, podle kterého byste se měli rozhodovat při výběru nového běžného účtu.

V první řadě je ale důležité porovnat účty podle různých poplatků. S tím vám pomůže naše srovnání běžných účtů.

Jakmile takto vyberete nejzajímavější konta, zjistěte si co nejvíc o ovládání jejich internetového a mobilního bankovnictví. Pomůžou vám s tím například komentáře klientů dané banky v diskuzních fórech.

Snadno tak vyberete účet, který je výhodný a zároveň se vám s ním bude dobře pracovat.



Jít na srovnání účtů

ANKETA k článku Internetové bankovnictví je stále důležitější. Používají ho dvě třetiny lidí

Používáte internetbanking?

Počet odpovědí: 102

KOMENTÁŘE k článku Internetové bankovnictví je stále důležitější. Používají ho dvě třetiny lidí

Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.

Přidejte nový komentář

Mohlo by vás zajímat

Letošní bankovní novinky: bonus 3 000 Kč i společné bankomaty

16.1.2023 Běžný účet

Odměna 3 000 korun jen za to, že budete pravidelně platit kartou. Přesně tak vypadá nabídka pro nové klienty, kterou Raiffeisenbank odstartovala letošní rok. I když také ostatní poskytovatelé lákají na nejrůznější akce, tato nabídka patří v současné době k nejatraktivnějším na trhu.

2 000 Kč jako bonus za platbu. Banky motivují klienty k využívání karet

21.11.2022 Běžný účet

Nakoupit přes internet, zaplatit kartou a nechat si vrátit 2 000 korun. Přesně tak vypadá nabídka mBank, která chce tímto způsobem motivovat své klienty k používání eKarty. Stačí si zřídit běžný účet a virtuální kartu k němu přidat.

Minimální zůstatek už požaduje pouze Fio banka. A mění se i další podmínky

24.10.2022 Běžný účet

Buď 100 korun, nebo 10 euro. Takový je minimální zůstatek, který musíte mít stále na účtu. Tedy pokud využíváte Fio banku. Ostatní poskytovatelé totiž tuto podmínku postupně zrušili. Fio banka tak zůstává poslední, která vám nedovolí dostat se na nulu.

Sdílení bankomatů? Komerční banka navrhuje jeden pro všechny

Potřebujete vybrat nebo vložit peníze na účet? Pokud nechcete platit poplatek navíc, musíte často hledat bankomat své banky. V budoucnu by ale toto hledání mělo odpadnout. Alespoň pokud se naplní záměr Komerční banky, která vybízí konkurenty ke sdílení bankomatové sítě.

Platby na telefon nebo email bude brzy umět více bank

22.6.2022 Běžný účet

Většina klientů většiny bank musí při odesílání platby zadat číslo bankovního účtu zamýšleného příjemce účtu. S platbami zadanými jinak než na číslo účtu si u nás umí poradit zatím jen mBank a Banka Creditas. To se však má brzy změnit - český bankovní systém bude schopen posílat platby na kontakt, a to jak na telefonní číslo, tak třeba i na emailovou adresu. To vše bez nutnosti instalovat jakoukoliv aplikaci navíc.

REKLAMA
REKLAMA

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2023, všechna práva vyhrazena