Zhruba 64 %. Tolik Čechů a Moravanů loni
používalo internetové bankovnictví. Vyplývá to z dat, které zveřejnil Český
statistický úřad. Podle jeho údajů zájem o internetové bankovnictví neustále
roste.
Za poslední tři rok stoupl počet lidí, kteří
řeší bankovní transakce prostřednictvím počítače či telefonu, o víc než 10
procentních bodů. Zatímco v roce 2017 používalo internetové bankovnictví jen 52
% lidí, loni už jich bylo 64,1 %.
A od roku 2010 se dokonce zájem o tuto službu víc než ztrojnásobil.
Český statistický úřad sleduje využití internetového bankovnictví u lidí nad 16 let. Ze zveřejněných čísel přitom vyplývá, že nejčastěji tuto službu využívají lidé mezi 25–34 lety. Se svým účtem pracuje z počítače nebo mobilního telefonu víc než 88 % z nich.
S rostoucím věkem zájem o internetové bankovnictví klesá. Nejméně ho používají senioři nad 75 let. Internetové bankovnictví má jen necelých 10 % z nich.
Je to dané také tím, že v této věkové kategorii je méně obvyklé i samotné připojení k internetu. Má ho jen necelých 20 % lidí nad 75 let.
Zároveň je ale třeba říct, že také u nejstarší generace se používání internetu a internetového bankovnictví stále rozšiřuje. Ještě před 10 lety používalo internet jen zhruba 5 % seniorů nad 75 let. A bankovnictví ovládala přes počítač jen necelá 2 % lidí v tomto věku.
Roli hraje i vzdělání a zaměstnání
Český statistický úřad sleduje používání internetového bankovnictví také v závislosti na vzdělání lidí. Ukazuje se, že s rostoucím vzděláním stoupá počet lidí, kteří bankovní operace řeší z telefonu či počítače.
Internetové bankovnictví tedy využívá hned 86 % lidí s vysokoškolským vzděláním. Naopak mezi lidmi se základním vzděláním pracuje s bankou v počítači či telefonu jen necelá čtvrtina.
Logicky pak s touto službu nejčastěji pracují
ekonomicky aktivní lidé – tedy zaměstnanci, živnostníci a podnikatelé.
Internetové bankovnictví používá téměř 84 % z nich.
Nejmenší zájem je naopak u důchodců – mírně přes 23 %.
Ve všech případech ale platí, že zájem o
internetové bankovnictví za posledních 10 let výrazně stoupl.
Podobnou statistiku nedávno zveřejnil také evropský statistický úřad – Eurostat. Sledoval přitom věkovou skupinu lidí mezi 16 a 74 lety. A z údajů Eurostatu vyplývá, že v evropském měřítku je na tom velmi Česká republika dobře.
Internetové bankovnictví totiž používá 70 % lidí od 16 do 74 let. Evropský průměr je přitom o 10 procentních bodů nižší – tedy 60 %. A pokud se zaměříme jen na státy Evropské unie, je průměr ještě menší – 57 %.
Podle Eurostatu je internetové bankovnictví nejrozšířenější hlavně v severských zemích, kde ho používá:
Mezi tyto státy se vmáčklo pouze Nizozemsko, kde je internetové bankovnictví samozřejmostí pro 89 % obyvatel.
V celoevropském hledisku je Česká republika v rozšíření internetového bankovnictví na 12. místě. A v Evropské unii je dokonce 7.
Nejhůř jsou na tom naopak některé balkánské státy. Konkrétně:
Většímu využití internetového a mobilního bankovnictví nahrává nejen větší dostupnost těchto služeb, ale také současná situace. Konkrétně pandemie koronaviru COVID-19.
Řada bank kvůli ní v posledním roce alespoň na čas zavřela část svých poboček. A někteří poskytovatelé je dokonce začali rušit.
Lidé jsou tak stále víc odkázaní právě na internet.
I z toho důvodu by mělo být internetové bankovnictví jedním z faktorů, podle kterého byste se měli rozhodovat při výběru nového běžného účtu.
V první řadě je ale důležité porovnat účty podle různých poplatků. S tím vám pomůže naše srovnání běžných účtů.
Jakmile takto vyberete nejzajímavější konta, zjistěte si co nejvíc o ovládání jejich internetového a mobilního bankovnictví. Pomůžou vám s tím například komentáře klientů dané banky v diskuzních fórech.
Snadno tak vyberete účet, který je výhodný a zároveň se vám s ním bude dobře pracovat.
Odměna 3 000 korun jen za to, že budete pravidelně platit kartou. Přesně tak vypadá nabídka pro nové klienty, kterou Raiffeisenbank odstartovala letošní rok. I když také ostatní poskytovatelé lákají na nejrůznější akce, tato nabídka patří v současné době k nejatraktivnějším na trhu.
Nakoupit přes internet, zaplatit kartou a nechat si vrátit 2 000 korun. Přesně tak vypadá nabídka mBank, která chce tímto způsobem motivovat své klienty k používání eKarty. Stačí si zřídit běžný účet a virtuální kartu k němu přidat.
Buď 100 korun, nebo 10 euro. Takový je minimální zůstatek, který musíte mít stále na účtu. Tedy pokud využíváte Fio banku. Ostatní poskytovatelé totiž tuto podmínku postupně zrušili. Fio banka tak zůstává poslední, která vám nedovolí dostat se na nulu.
Potřebujete vybrat nebo vložit peníze na účet? Pokud nechcete platit poplatek navíc, musíte často hledat bankomat své banky. V budoucnu by ale toto hledání mělo odpadnout. Alespoň pokud se naplní záměr Komerční banky, která vybízí konkurenty ke sdílení bankomatové sítě.
Většina klientů většiny bank musí při odesílání platby zadat číslo bankovního účtu zamýšleného příjemce účtu. S platbami zadanými jinak než na číslo účtu si u nás umí poradit zatím jen mBank a Banka Creditas. To se však má brzy změnit - český bankovní systém bude schopen posílat platby na kontakt, a to jak na telefonní číslo, tak třeba i na emailovou adresu. To vše bez nutnosti instalovat jakoukoliv aplikaci navíc.
KOMENTÁŘE k článku Internetové bankovnictví je stále důležitější. Používají ho dvě třetiny lidí
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.