Bankovnictví si v posledních letech prošlo poměrně dynamickým vývojem. Po mnoho desítek let poměrně stabilní obor zažil digitální transformaci. Banky se přizpůsobily moderním trendům, místo kamenných poboček se hlavní vstupní branou do bankovních služeb se stávají mobilní telefony.
V České republice nabídly moderní elektronické bankovnictví první banky již v průběhu devadesátých let, kdy hlavním trendem v oboru byl vývoj webových aplikací pro internetové bankovnictví. Skutečná proměna oboru ale přišla až po roce 2010 s nástupem mobilního bankovnictví. V minulé dekádě se totiž banky začaly předhánět pro změnu v tom, která nabídne svým klientům nejširší paletu služeb v chytrém telefonu.
Postupně se tak stalo standardem nejen sledovat stav na účtu nebo zadávat platby. Zákazníci dnes mohou z pohodlí svého domova přes mobilní telefon v bance účet založit a kompletně spravovat bez nutnosti návštěvy pobočky.
Velkým impulsem v tomto směru byla i epidemie COVID-19. Banky v tu chvíli do svých aplikací rychle přidaly možnost svépomocí doslova cokoliv – třeba změnu osobních údajů a nahrávání nových osobních dokladů. I poslední klienti, kteří se modernímu bankovnictví vyhýbali, jej navíc najednou začali využívat.
V kombinaci s rozmachem bezkontaktních plateb a vkladových bankomatů tak najednou klienti nemají potřebu pobočku banky fyzicky navštěvovat. A banky na to zcela logicky reagují optimalizací sítě kamenných poboček a konsolidací služeb, které v nich nabízejí.
Role těch kamenných poboček, které zůstávají v provozu, se proto mění. Zkušení pracovníci zde nabízejí komplexní poradenství. Pomohou vám správně nastavit vaše osobní i rodinné finance – zhodnotit úspory a zabezpečit se na důchodový věk.
Zatímco v minulosti byli Češi typickými střadateli, kteří odkládali ušetřené částky na spořicí účet nebo termínovaný vklad – případně na stavební spoření – v posledních letech se začala i díky proměně bankovního sektoru situace měnit.
Prakticky všechny banky dnes nabízejí investování do podílových fondů, dluhopisů či akcií. A Češi tak těchto produktů využívají stále častěji.
K proměně tak trochu strnulého bankovnictví ale přispěl i tlak ze strany moderních startupů a jejich inovativních aplikací. Služby jako PayPal přinesly do té doby nevídané rychlé převody peněžních prostředků komukoliv po celém světě. Banky musely na tento trend reagovat.
Proto je stále běžnější, že nejen v ČR, ale i napříč Evropou jsou platby realizovány nikoliv v nejbližší pracovní den, ale okamžitě. Zcela také zmizely poplatky za základní bankovní služby. Právě další zrychlování platebního styku a snižování poplatků u nejpoužívanějších služeb je pravděpodobně trendem, který bude v nejbližších letech společně s rozvojem investičních produktů pokračovat.
Skutečný zájem o klienta a zároveň inovativní přístup k partnerství s ním – to hodnotí prestižní mezinárodní soutěž Global Advisor Excellence Contest, které se účastní více než 160 000 pojišťovacích poradců skupiny Generali. Tuto obrovskou konkurenci za sebou nechala Jana Šestáková z Generali České pojišťovny. Dokázala, že umí nejlépe reagovat na vyvíjející se potřeby klientů a zároveň jako poradce dokáže efektivně využívat dostupné digitální nástroje.
Prodeje spotřebního a rychloobrátkového zboží privátních značek v České republice stoupají – v současnosti tvoří celou čtvrtinu celkového trhu. Navíc téměř tři ze čtyř spotřebitelů plánují kupovat privátní značky i po stabilizaci ekonomiky, vyplývá z průzkumu provedeného společností Promo-Codes. Oblibě se také čím dál více těší slevové kupony a propagační kódy.
V dynamickém prostředí bankovního sektoru, kde má každý druhý člověk v průměru pět bankovních účtů, se konkurence mezi finančními institucemi den ode dne stupňuje. Uprostřed tohoto boje o klienty banky používají různé strategie, jak si udržet zákazníky, mezi nimiž věrnostní programy vynikají jako nástroj s největším potenciálem.
Jistě jste se již setkali S P2P půjčkami a možnostmi investovat do nich. Kdo by neznal Zonky, s jejich „lidé půjčují lidem“. U Fingoodu jde o stejný princip, jen v režimu P2B, kde „lidé půjčují firmám“ (people to business). I zde jde o Českou Národní Bankou licencovanou platformu ke zprostředkování skupinového financování (crowdfunding), i tady vše řídí sama platforma a i tady se dá získat lepší zhodnocení než u banky. Seznamte se s Fingoodem a s možnostmi investování, které vám dává.
Blíží se jaro a s ním také jeden z důležitých úkolů daňových poplatníků - vyplnění růžového přiznání k dani z příjmů fyzických osob. Ačkoliv se jedná o každoroční záležitost, pro spoustu z nás nastává období bezesných nocí, kdy se nemůžeme dočkat, až “to” bude za námi. Není třeba být nervózní, při vyplňování stačí být obezřetný, většina chyb totiž vzniká pouhou nepozorností. A pokud přeci jen nějaká chybka vyvstane, je možné ve stanoveném termínu sjednat nápravu.
KOMENTÁŘE k článku Jak se změnilo bankovnictví v posledních letech
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.