V minulém díle Provoz auta 1 naší mini-automobilové série jsme se blíže podívali na výběr samotného auta a pojištění. Nyní budeme pokračovat servisem, údržbou a ostatními režijními náklady (dálniční známka, spotřeba PHM).
Roční kupón vyjde na 1 500 Kč a platí od začátku prosince roku předchozího do konce ledna roku následujícího. Mimo to lze pořídit ještě měsíční/desetidenní verze za 440 Kč/310 Kč. Kupony jsou bohužel i v dnešní digitální době stále papírové, takže „tarifní kázeň“ kontroluje Policie ČR s dalekohledy na mostech či vozidla Celní správy v provozu (místo kontroly pomocí kamer na mýtných branách dle SPZ). Dálniční známky se bohužel stejně jako autorádia kradou (za což můžou téměř nulové postihy recidivistů).
Auto si pořizujeme proto, abychom se dostali z bodu A do bodu B rychleji a pohodlněji. To šetřením na známce a ježděním po okreskách moc nejde, tedy k ročním výdajům za provoz auta připočtěme 1 500 Kč.
Z dlouhodobé praxe se spotřeba udávaná výrobci jeví jako nereálná a je třeba počítat oproti tabulkovým hodnotám při rozumné jízdě min. o 10-20% více. Průměrně lze jezdil s benzínem delší trasy za 6l/100 km, s dieselem za 5l/100 km. Při cenách benzín/nafta 27 Kč/25 Kč vyjde 100 km na 125-162 Kč, tedy zaokrouhleně a s rezervou ujetý km na 1,50-1,75 Kč.
Český pumpařský trh by se dal rozdělit na Tank ONO a ostatní. Rozdíly v cenách za litr PHM bývaly dříve i přes 5 Kč, dnes jsme zhruba na polovině. Nevýhodou Tank ONO je stále malá distribuční síť (37 stanic), jinak si zde můžeme být jisti, že vždy natankujete nejen výrazně levněji než u konkurence, ale i s garancí kvalitních PHM. Konkurence totiž na Tank ONO posílá minimálně jednou do týdne anonymní udání, tedy kvalita PHM je zde pod největším možným drobnohledem kontrolorů vůbec.
Každé dva roky je třeba nechat udělat technickou kontrolu a změřit emise (výjimkou je nové auto, kde se první kontrola provádí až po 4 letech). Levnější STK si účtují za technickou 800 Kč a za emise benzín/nafta 400 Kč/800 Kč. Ale je možné zaplatit i o 50% více. Opakované kontroly (při nalezení závady s termínem odstranění do 1 měsíce) vyjdou na 100-500 Kč.
Jezdit bez platné technické není rozumné, neboť kromě hrozící pokuty se v případě zavinění dopravní nehody zkoumá, co přesně za nehodu mohlo. Pokud by to byl skutečně špatný technický stav vozidla (a ne jen chybějící razítko z STK), pak bychom museli uhradit škodu všem zúčastněným sami (místo pojišťovny z našeho povinného ručení), což bývá obvykle likvidační.
Auto se neobejde bez nářadí. Mimo základní kutilské domácí brašny (šroubováky, klíče, multimetr, atd.) bude nutností sada gola klíčů (800 Kč), imbusů (200 Kč), dle značky auta i hvězdic (200 Kč), a ventilová měrka (100 Kč). Vyplatí se mobilní nájezdová rampa (1 200 Kč) pro kontrolu spodku a výměnu provozních kapalin, momentový klíč (800 Kč), plánujeme-li mít auto déle či nemáme-li v ruce cit pro dotahování, nabíječka autobaterií (top 1 600 Kč) a kabel OBD/auto-USB/počítač (200 Kč Aukro/kopie z Číny), pomocí něhož lze provést kompletní diagnostiku.
Nářadí je možné sehnat v provedení hobby (no-name/levné) nebo profi (značkové/dražší). Pokud se vyloženě neplánujeme údržbou aut živit, postačí na občasné úkony levnější neznačkové nářadí z hobby marketu.
Přesné intervaly výměn provozních kapalin jsou předepsány v manuálu pro každé vozidlo. Nejčastěji se mění olej s olejovým a vzduchovým filtrem (optimálně 1x za rok, ne později než každé dva roky), méně často chladící a brzdová kapalina (obvykle každé 3-4 roky) či palivový filtr, svíčky (dle nájezdu km – obvykle 30-60 000 km), akumulátor (dle naší péče – 4-6 let) a pneu (dle stylu jízdy, obvykle 20-30 000 km).
Úkony týkající se kapalin májí jeden společný jmenovatel: levný materiál (v servisu často s tučnou přirážkou), drahá práce. Evergreenem je v tuzemsku výměna oleje, kdy část servisů místo výměny celé náplně odpustí a dolije jen polovinu. Orientačně:
Mezi autoservisy jsou velké rozdíly. Najdou se i takové, které si naúčtují za výše zmíněné úkony až 200% ceny a ještě to odfláknou. Vyplatí se tedy pečlivě vybírat (nebo se naučit něco nového). Při výměně kapalin/dílů svépomocí lze bezplatně odevzdat staré náplně na sběrném dvoře stejně jako akumulátor (ten lze ve specializovaných výkupnách i zpeněžit – 10 Kč/kg). Za pneu se platí, průměrně 25 Kč/ks.
Mimo provozních/spotřebních záležitostí si auto jednou za delší čas vyžádá i výměnu dražšího dílu, který je dobré/nutné měnit po určitém nájezdu. Obvykle máme na výběr ze 4 kategorií:
Kvalita/cena dílu by měla odpovídat hodnotě auta. Do skoro nového auta, kde něco vypoví službu těsně po záruce, má smysl kupovat spíše dražší díl. Naopak do 15 let staré Fábie, která má najeto vysoko přes 250 tisíc km koupíme spíše levnější kopii, neboť se primárně nesnažíme zdvojnásobit cenu auta. Alternativně můžeme zvolit přístup dle rozdílu cen originálu/kopie. Stojí-li kopie jen o něco méně než originál, asi nemá smysl kupovat kopii ani do staršího auta.
Na výběr máme:
U nového auta v záruce často nemáme na výběr a skřípeme zuby při placení předražených povinných preventivních prohlídek ve značkovém servisu. 20 let starou Felicii zase nemá cenu moc vozit ani do neznačkového levnějšího servisu a je lépe většinu úkonů provést svépomocí. Přezutí zimních/letních kol raději tak jako tak svěříme pneuservisu (400 Kč), kde to s vybavením zvládnou za několik málo minut (oproti domácímu zápolením s heverem).
Dlouhé roky Češi inflaci příliš nevnímali. Ceny zboží a služeb totiž rostly pozvolným tempem. Zlom nastal až v roce 2022, kdy inflace meziročně vzrostla o hrozivých 15,1 procenta, což byla nejhorší hodnota od roku 1993. Kupní síla peněz v uplynulých dvou letech klesla a domácnosti i firmy si dnes za své nákupy výrazně připlatí. Přečtěte si, co je inflace, jaké jsou její příčiny, jak se v uplynulých letech vyvíjela a co vše ovlivňuje.
Výše důchodů je tématem, které hýbe společností už nějaký ten pátek. Není to tak dlouho, co spatřila světlo světa důchodová reforma, na které se delší dobu pracovalo. Teď je skutečností, pro mnohé z nás ale znamená ne moc příznivé vyhlídky. Kdo se na důchod nezabezpečí sám, nemůže s důstojným stářím moc počítat. Státem vyplácený důchod naše potřeby nepokryje. Jak se tedy zabezpečit? Jak na plánování důchodu a finanční nezávislost v důchodu? Podívejte se na naše rady pro spoření na důchod.
Všude se mluví o nutnosti sestavit si rodinný rozpočet. Ale vy možná nevíte, jak přesně na to, nebo se vám do tak podrobné administrace vůbec nechce. Toho času, a ani by vás to asi nebavilo. Vězte, že stejně to má spousta jiných lidí, včetně vývojářů aplikací. Vytvořili už spoustu aplikací, s nimiž si zjednodušíte správu rodinných financí.
Jak se má, stran svého důchodu, průměrný český senior a průměrná česká seniorka? Jak vysokou část příjmu musejí vydat na základní potraviny a o kolik jim po odchodu z pracovního trhu klesly příjmy? Jak je to v jiných zemích Evropy? A jak si svůj důchod, respektive materiální zajištění, efektivně zvýšit už nyní?
Zapomenout na nekonečnou práci a užít si zasloužený důchod. Na to se těší spousta lidí. Jenže realita je často úplně jiná. Důchod od státu totiž na klidný a důstojný odpočinek zdaleka nestačí. A proto nezbývá, než abyste si na důchod ušetřili sami. Tím nejefektivnějším způsobem jsou přitom investice.
Dobrý den, chceme s partnerem žádat o hypotéku. V rejstříku dlužníků nemám žádný negativní záznam, ale mám trochu více nebankovních malých půjček, které mám bez problému splacené, ale v registru se bohužel objevují. Byl by to problém při žádosti o hypotéku? Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
řádně splacené úvěry nebudou překážkou v získání hypotéky, ale obecně půjčování si drobných částech u nebankovních společností o Vás spíše říká, že si nejste schopna naspořit rezervu a rozumně řídit své osobní a rodinné finance. Proto doporučuji si již více u nebankovek nepůjčovat.
KOMENTÁŘE k článku Kolik stojí provoz auta 2 – servis a údržba
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.