MPSV se nelíbí současná praxe tzv. obchodování s chudobou, kdy doplatky na bydlení končí v kapsách podnikatelů s ubytovnami pro sociálně slabé. Proto navrhuje zákon o sociálním bydlení, kde by obce měly povinnost zajistit bydlení každému. Dobrý úmysl, který definitivně odnaučí lidi pracovat?
V roce 2007 byla zavedena nová sociální dávka „doplatek na bydlení“, která měla řešit mimo jiné ukončení regulovaného nájmu v roce 2012. Z původně přiměřeně velkého okruhu příjemců drobnějších dávek se stala 11 miliardová položka rozpočtu, která dnes z nemalé části putuje do rukou tzv. obchodníků s chudobou. Nakoupíme levně byty ve vyloučených lokalitách, sestěhujeme sem nepřizpůsobivé spoluobčany a máme o výnos postaráno. Vzniká ghetto a už tak nepříliš vysoká cena okolních nemovitostí padá k nule. Přitom se nemusí nutně jednat jen o vyloučené lokality, vybydlené ubytovny lze pořídit i mimo severní Čechy. Své o tom ví starostové menších měst po celé republice, kteří ve snaze bránit realizacím takovýchto podnikatelských záměrů přímo v jejich obcích raději skupují veškeré potencionálně zneužitelné nemovitosti a na své náklady je demolují. Sociální podpora by měla cíleně pomáhat a ne plošně poškozovat okolí příjemců dávek.
Je velkou záhadou, proč máme v tuzemsku ještě nějaké bezdomovce. Stačí nepracovat, sehnat si dražší nájem, nastavit vysoko zálohy na energie a stát to všechno zaplatí. Na 4 osoby/nájemní byt v Praze stát doplácí až 19 000 Kč (na 1 osobu/nájemní byt na menším městě až 5 000 Kč). Během posledních 5 let se počet příjemců dávky zdvojnásobil. MPSV prudký růst komentuje tak, že se lidé konečně přestávají bát přihlásit se o svůj nárok. Pracujícím to přijde nespravedlivé, protože oni desetitisícové hypotéky splácet musí a bydlení placené státem nemají.
Současná praxe doplatků na bydlení se Ministerstvu práce a sociálních věcí (MPSV) nelíbí a chtělo by změnu. Snad již definitivně zamítnutý návrh z minulého roku počítal s desátky developerů, kdy by každý nově vystavěný bytový komplex povinně odevzdával 10% bytů obcím, které by je následně pronajímaly (za státem placené doplatky na bydlení) potřebným, viz náš článek zde. Všichni kupující nových bytů by tak přispívali na bydlení méně majetných spoluobčanů a ještě by byli obohaceni o možnost bydlet s nimi v jednom bytovém domě.
Stávající návrh zákona o sociálním bydlení počítá s tím, že nárok na bydlení má každý a v případě zájmu musí byt pronajmout obec za snížené nájemné placené z doplatků na bydlení. Tedy nárok na bydlení zdarma. Je vedlejší, že počty zájemců o bydlení zdarma vysoce převyšují kapacitní možnosti obecních bytů a že rozpočty měst nemohou neomezeně dotovat rozdíl mezi tržním a sníženým nájemným. Obce potřebují financovat infrastrukturu a svůj rozvoj a ne projekty MPSV. Podstatné je, že doposud se bydlení chápalo jako zásluhové. Pracoval jsi, tak máš na nájem nebo splátky hypotéky a můžeš bydlet. Nově by měla být zásluhovost zcela zrušena a bydlení chápáno jako nároková věc.
Jak dopadají nárokové věci zdarma potvrzuje nespočet vybydlených bytových domů – lidé si toho neváží. Více zarážející je nespravedlnost celého systému přidělování bytů zdarma. Proč mají vedle sebe bydlet pracující a nepracující s tím, že jeden si vše platí sám a za druhého vše hradí stát? Existují ohrožené skupiny lidí jako senioři či matky samoživitelky, ale proč by nárok na byt zdarma měli mít i lidé schopni výdělečné činnosti v produktivním věku?
Taktéž přístup k tzv. ohroženým skupinám lidí na dávkách by se měl změnit. Princip „nasekám si tři a více dětí, zařídím si invalidní důchod a potvrzení o intoleranci na potraviny a milý státe starej se“ by fungovat neměl. Když už sociální podpora, tak jen na zajištění nejnutnějších věcí k přežití – základní bydlení (a la Čunkovy buňky za městem) a základní potraviny. Konec. Žádné kuřivo, alkohol, televize, tepláky Adidas, taxi, peníze na kulturu, sport, atd. – to už je něco navíc, na co by si měl každý vydělat. Přece není možné, aby kdokoliv kdo odmítne pracovat měl nárok na státem placený full servis. Takto nebude nikdo motivovaný něco se sebou dělat a začít pracovat.
Teď se pustíme na tenký led velmi nepopulární oblasti matek samoživitelek a seniorů, kde je naprostou politickou sebevraždou dělat jakékoliv změny. Náklady na výchovu dětí by měli vždy nést oba rodiče. A dobře si předem promyslet početí i rozvod. Po rozvodu by to neměl být stát, který matkám samoživitelkám vyplácí sociální dávky a tím dorovnává nízké alimenty. Toto všechno by měl platit druhý partner. Není důvod, aby to hradil daňový poplatník. U seniorů bylo a možná stále je třeba přechodného období souvisejícího se změnou režimu, kdy získání vlastního bydlení či tvorba úspor na důchod byla před rokem 90 komplikovaná. A je v pořádku, že těmto seniorům stát sociální dávky (třeba právě doplatky na bydlení) poskytuje. Ale už 25 let žijeme v tržní ekonomice, kde každý ví, že během produktivního věku by si měl obstarat vlastní střechu nad hlavou nebo se připravit na velmi bídnou penzi. Mějme dva dospělé jedince, kteří v roce 1990 dostudovali a nastoupili do práce. Zhruba za 15-20 let půjdou do důchodu. Jeden celý život splácel hypotéku a druhý žijíc v nájmu si dopřával bohatší kulturní vyžití (více dovolených, atd.). Proč by tomu druhému měl stát v penzi dorovnávat sociálními dávkami horší životní úroveň? To by bylo spravedlivé vůči onomu prvnímu?
Zatímco počet chudých dlouhodobě klesá (viz článek Chudoba a materiální deprivace), počet lidí na dávkách roste. Stejně jako počet rozvodů a neúplných rodin. Dnešní přístup sociálního státu tvorbu nekompletních rodin doslova podporuju. Nechceš se starat o své děti a rozvádíš se? Výborně, další klient sociální systému – tady máš dávky. Že ti ex-partner neplatí alimenty? Bude to platit stát, už pracujeme na zálohovém výživném. Dříve partneři moc dobře věděli, že rozvod není jen citově, ale i finančně bolestivou záležitostí, a proto „dvakráte měřili“ (a rozvodů byla polovina stejně jako dětí vychovávaných v neúplných rodinách).
Každý hájí své zájmy a chce co nejvyšší počet zákazníků. Taxikář chce co nejvíce pasažérů, obchod co nejvíce kupujících. Ministerstvo dopravy chce co nejvíce stavět a MPSV…chce co nejvíce lidí s nárokem na dávky, pokud možno složitě počítanými. Stejně jako neziskovky chtějí co nejvíce migrantů a obecně lidí k integraci a pomoci. Je to jejich business – čím více klientů v systému, tím větší rozpočet a pravomoci. Proto současnou podobu zákona o sociálním bydlení podporují jen MPSV a neziskovky. Koaliční partneři i opozice jsou výjimečně shodně proti.
Valorizace důchodů je velmi jednoduše procentuální navýšení všech důchodů. Stát valorizaci uskutečňuje každý rok. Průběh a výše valorizace jsou pak ukotveny v zákonech. Ačkoli existují jasně daná pravidla, dochází k neobvyklým situacím, jaké nastaly například letos, kdy byla valorizace novelou zákona snížena. Více informací naleznete v našem článku.
24 840 Kč – tolik činí roční sleva na dani z příjmu pro pracujícího muže za manželku v domácnosti. Podle Maláčové (ČSSD) si tyto peníze rodiny nezaslouží. Neměla by levice naopak rodiny podporovat a navrhovat např. společné zdanění manželů?
Zatímco průměrný důchod letos přesáhl 13 000 Kč a každoročně výrazně roste, nejčastěji vyplácená rodičovská činí necelých 8 000 Kč. Podle Maláčové v pořádku. Proč při dělení eráru vždy ostrouhají rodiny s dětmi?
ČSSD před komunálními volbami oprášila koncept desátku pro developery, kteří by museli přenechávat část nových bytů obcím pro sociálně slabé. Tvrdě pracovat a splácet hypotéku? Levice Vám k tomu přidá prima sousedy.
Odbory požadují zvýšení minimální mzdy na
13 700 Kč, prodloužení zákonné dovolené na 5 týdnů a zkrácení týdenní
pracovní doby na 37,5 hod. Rozumné požadavky vedoucí ke všeobecnému blahu
zaměstnanců nebo levicový populismus?
Pokračování dotazu č. 20333: Dobrý den, tak dříve na poště byly přepážky Poštovní spořitelny, kterou spolkli. Proto se ptám, jestli to udělají tam. Na pobočku ČSOB je to 38km. Tak to zřídím u jiné banky, když vidím jaké mají poplatky. Díky
Dobrý den,
nikdo nikoho nespolkl, Poštovní spořitelna byla od počátku ve vlastnictví ČSOB - v loňské roce ČSOB pouze přestala používat tento název a přejmenovala Poštovní spořitelnu nejprve na ČSOB Poštovní spořitelnu a později tuto značku zcela potlačila. Pokud se Vám poplatková politika této banky nelíbí (a pobočku máte navíc daleko), poohlédněte se u konkurence - doporučuji náš srovnávač dětských účtů.
Dobrý den, nyní máme v ČR inflaci 16%. Jestli stoupne nad 20 % (predikce centrálních bankéřů ohledně inflace v poslední době byly vždy chybné a podstřelené - spíše se mi zdá že, se jednalo o zbožná přání, než odhady) a propíše se tento stav do očekávání lidí, začne se geometricky zvedat rychlost peněz v ekonomice, dle mého názoru - pak již nepomůže ani razantní zvýšení úrokových sazeb a kvantitativní stahování za cenu velké recese - v tomto případě konec měny a nějaká forma měnové reformy není nereálná. Zajímalo by mně, kde bere autor odpovědi jako ekonom takovou víru, že se měnová reforma nemůže nikdy stát, když tento scénář se u mnoha zemí v historii u ničím nepodložených měn stal. Jestliže se měnová reforma (dle autora) stát v žádném případě nemůže, v čem je dle jeho slov "strašení takovými nesmysly" nebezpečné? Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
měnová reforma (tak jak ji známe z období komunismu) nebyla nástrojem ke snížení inflace. Jednalo se o cílené okrádání obyvatelstva. Zjednodušeně řečeno, komunisté nejprve všem (chudým i bohatým) vše sebrali (pomocí znárodnění firmy, pomocí měnové reformy peníze). Následně pak z těchto peněz financovali provoz nefungujícího státu až do pádu v roce 1989.
Inflace se řeší jinými nástroji - úrokové sazby, kurz měny, fiskální politika. První dva nástroje má v gesci centrální banka, třetí nástroj náleží vládě/parlamentní většině. Pro snížení inflace je třeba držet vysoké úrokové sazby, silný kurz koruny a mít restriktivní fiskální politiku (co nejnižší deficit). Těmito nástroji si poradíte s libovolně vysokou inflací. Měnová reforma s tím nemá nic společného.
Dobrý den, myslíte, že nová vláda bude stranit zaměstnavatelům a zavedou možnost výpovědi i bez udání důvodu pro zaměstnance? Nebo nějaké omezování práv zaměstnanců?
Dobrý den,
vláda koalic SPOLU a PirSTAN bude představovat demokratickou a prozápadně orientovanou vládu. Charakteristickým rysem demokratických západních států jsou nejvyšší možná práva zaměstnanců. Přestože mnozí demagogové šíří mezi lidmi strach ze západní demokracie a spásu hledají ve východních autokraciích, na otázku "kde se mají zaměstnanci lépe/kde mají zaměstnanci větší práva" existuje velmi jednoduchá odpověď. Na jedné straně máte země jako Čína, Rusko, KLDR, Venezuela a na straně druhé Německo, Francii a Británii. Rozdíl v právech zaměstnanců, v jejich životní úrovni, péči (zdravotnictví, ekologie, sociální politika) a materiálním zabezpečení je propastný.
Témata jako "výpověď bez udání důvodu" nebo "délka výpovědní lhůty" nejsou v ČR vůbec aktuální. Naopak, od roku 2015 trpí ČR permanentním nedostatkem zaměstnanců. Nezaměstnanost je dlouhodobě pod přirozenou úrovní, máme více volných pracovních míst než je registrovaných uchazečů na úřadech práce. Zaměstnavatelé si svých zaměstnanců velmi váží neboť dobře ví, že náhrada se za každého odcházejícího pracovníka hledá velmi těžko. Výpovědní lhůta 2 měsíce je pro mnohé zaměstnavatele naopak příliš krátká (dostanete od zaměstnance výpověď na konci měsíce, další měsíc sháníte nového pracovníka a když se Vám zadaří, máte pouhý 1 měsíce na předání práce/zaučení, což ne vždy stačí).
Od nové vlády se tak spíše dočkáme rozšiřování práv zaměstnanců (flexibilní a zkrácené úvazky, podpora zaměstnávání seniorů a invalidů, podpora matek po rodičovské, atd.), neboť v ČR chybí přinejmenším 0,5 mil. pracovníků napříč všemi obory. A chceme-li dostat více lidí do pracovního procesu, musíme podmínky zatraktivnit.
Dobrý večer, výhra v loterii v Británii, zaplacen poplatek 550 GBP za povolení odeslaní výhry. Banka peníze odeslala na bankovní účet v ČR, mám kopii...ALE nastal problém, že jsem dostal stop od OFAC banky. Musím uhradit povolení proti praní špinavých peněz, prý vládní politika. Požadují poplatek 1 950 GBP, tj. cca 60 000 Kč. Pak bude výhra prý odeslána! Je to možné takový poplatek? Myslel jsem, že pokud by výhra došla na účet, veškeré náklady, zdanění atd. nebudu hradit já?
Dobrý den,
jedná se o podvod, kdy Vám podvodníci nejprve slíbí zbohatnutí (výhra v loterii, dědictví, dar), a pak z Vás tahají peníze pod smyšlenými záminkami (bankovní poplatky, daně, atd.). O již zaplacených 550 GBP (cca 16 500 Kč) jste bohužel definitivně přišel. Veškerá komunikace s bankou, potvrzení o zaslání platby či dokonce přístup do internetbankingu - vše je falešné a ovládané podvodníky.
Kupní síla je termín, který často slyšíme v souvislosti s ekonomikou země, osobními financemi nebo měnovou politikou. Ale co to vlastně znamená, a proč je tak důležitá? V tomto článku se podíváme na základy kupní síly a její dopad na každodenní život.
Co je to kupní síla?Definice: Kupní síla vyjadřuje množství zboží a služeb, které můžete koupit za určité množství peněz. S růstem inflace, když ceny zboží a služeb stoupají, klesá kupní síla peněz.
Měřítko: Často se měří v reálných platech, které jsou upraveny o inflaci, aby odrážely skutečnou hodnotu peněz.
Faktory ovlivňující: Mezi hlavní faktory patří inflační sazby, měnová politika, celková produkce země a mezinárodní obchodní vztahy.
Důsledky změn v kupní síleVýhoda: Při rostoucí kupní síle si lidé mohou dovolit více zboží a služeb, což vede ke zvyšování životní úrovně.
Nevýhoda: Pokles kupní síly může znamenat, že domácnosti budou muset šetřit nebo se vzdát některých výdajů.
Pro podnikyVýhoda: Rostoucí kupní síla může vést k vyšší poptávce po produktech a službách, což může stimulovat růst.
Nevýhoda: Klesající kupní síla může znamenat nižší prodeje a tím pádem i nižší zisky.
Pro ekonomikuVýhoda: Stabilní nebo rostoucí kupní síla může podporovat ekonomický růst a stabilitu.
Nevýhoda: Rychle klesající kupní síla může signalizovat hospodářskou krizi nebo recesi.
Porozumění kupní síle je klíčem k pochopení širšího ekonomického kontextu a jeho dopadu na naše osobní finance. Správné monitorování a reakce na změny v kupní síle může pomoci jednotlivcům i podnikům lépe se přizpůsobit ekonomickému prostředí.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMStagflace je inflace v situaci, kdy dochází k hospodářskému poklesu (Stagnace + Inflace).
V této nezdravé situaci v ekonomice, kdy rychle rostou spotřebitelské ceny zároveň dojde k vysoké nezaměstnanosti, i k menší nabídce zboží. Domácnosti a podniky mají snížené příjmy a brzdí své investice i spotřební nákupy.
Příčinou stagflace může být problémová bankovní a makroekonomická politika. Především nízký objem úvěrů financující ekonomiku a vysoká rychlost tištění peněz (nejen fyzických). Dále příčinou může být "externí dodávkový šok" vyplývající ze závislosti hospodářství zemí na surovinách (zdražení energií). Stagnaci také mohou způsobit vysoké státní dávky pro nezaměstnané, díky kterým klesá motivace lidé hledat si práci.
Stagflace je stav ekonomiky, do kterého se žádný stát nechce dostat. Je totiž velmi složité nastartovat znovu ekonomický růst při současném snížení inflace a snížením nezaměstnanosti.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAM
KOMENTÁŘE k článku Zákon o sociálním bydlení
Bydlení, Komentoval(a): Pepa