Nakupování v obchodech je zdlouhavé, většinou při něm nakoupíme víc než jen to, pro co jsme šli. Stojí nás čas i peníze, není se tak čemu divit, že co jde, snažíme se nakoupit na internetu. E-shopy se o každého zákazníka přetahují, jak se jim v loňském roce dařilo?
Než se podíváme na to, jak si e-commerce vedla, je na místě si říct, co se pod tímto pojmem ukrývá. E-commerce se někdy označuje i jako e-komerce nebo eCommerce, jde o souhrnné označení pro obchodní činnosti prováděné na internetu, a to pomocí dalších elektronických prostředků. Pro většinu dnešních obchodníků důležitá věc, online podnikání je dnes prostě IN.
Víte, že pojem e-commerce se někdy porovnává s tržištěm? Zatímco pro zákazníka v tom rozdíl vesměs není, pro majitele firmy je ohromný. V e-commerce je majitel zodpovědný za vše od správy skladu přes zpracování plateb, logistiku, daně i to, jak se zboží dostane ke koncovému spotřebiteli, je jediným prodejcem. U tržiště je to jinak. Jeho majitel není jediným prodejcem, své produkty tu mohou nabízet i další prodejci, kteří se o tento svůj prodejní kanál starají.
Na začátku se většině e-shopů dařilo, zejména v době covidu, kdy jsme byli v mnoha případech na nákupy na internetu odkázaní. Po raketovém vzestupu ale následoval v roce 2022 propad, trh ochladl, a to znamenalo i meziroční pokles ve výši 12 %.
Od roku 2023 si tak všichni slibovali zlepšení, mělo dojít ke stabilizaci trhu a zase nastartovat růst e-shopů. Bohužel to tak zcela nevyšlo, v prvním čtvrtletí česká e-commerce klesla o 13 %, ve druhém o 8 % a ve třetím o 11 %. Svítat na lepší časy začalo až ve čtvrtém čtvrtletí, do kterého spadají i Vánoce, konečně v něm zase začala e-commerce růst. A to o 2 %. Celkově tak v roce 2023 došlo k meziročnímu poklesu 6 %, rok byl zakončen s celkovým obratem 185 miliard korun.
Rok 2023 charakterizovala vysoká inflace, která pro všechny obchodníky znamenala na jedné straně rostoucí náklady, na druhé menší ochotu zákazníků utrácet. Ne všichni to zcela ustáli, došlo k mírnému poklesu e-shopů z 50 100 na 49 900. Abychom ale byli fér, musíme přiznat, že se také ukázala schopnost adaptace většiny obchodníků.
Víte, že nejvíce se dařilo velkým obchodům, u kterých došlo k meziročnímu navýšení tržeb až o 5 %? Například Trenýrkárna.cz expanduje a pod svá křídla si vzala 2 nové existující e-commerce produkty maluna.cz a povidlo.cz? Některá odvětví se ale zatím srovnání nedočkala, jejich boom nastává na rozdíl od jiných až po Vánocích. Typickým příkladem jsou prodejci diet, kurzů na hubnutí nebo seminářů kolem výživového poradenství atd.
Některé e-shopy skončily, jiné naopak začínají. Online trh se vyvíjí, zákazníci očekávají ještě lepší služby, přes internet nakupují i to, co se dřív kupovalo jen v kamenných obchodech. Do hry navíc vstupuje umělá inteligence, mění se i ti, kdo na internetu nakupují.
Online nakupování je dnes velmi populární, jeho kouzlo objevují nejen mladí, ale i ti starší. Všichni oceňují možnost přečíst si recenze na konkrétní zboží, porovnat jeho ceny v různých obchodech, vybrat si toho obchodníka, který jim nejvíc vyhovuje. To vše z pohodlí domova.
Každý e-shop, který chce mezi konkurencí uspět a růst, by měl budovat svůj brand. Je jedno, zda jde o obchod s potravinami, Trenýrkárna.cz, sportovními potřebami nebo elektronikou, bez povědomí o značce si nezajistí zákazníky a jejich loajalitu ani vyšší odolnost vůči krizi.
Víte, že na zákazníky a to, zda a jak moc nakupují, má vliv i roční období a počasí? V létě se prodávají bazény, slunečníky, klimatizace apod., v zimě zase lyže, snowboardy, boby nebo sněhové frézy a lopaty. Bez ohledu na počasí se po celý rok v žebříčku nejpopulárnějších kategorií držely samozřejmě potraviny, následovaly prací prášky nebo přípravky do myčky. Od dob pandemie se na předních příčkách objevují průběžně i veterinární přípravky.
Zdroj: Focus-age.cz: Česká e-commerce oslabila. V roce 2023 poklesla o 6 % v meziročním srovnání
S neustálým vývojem finančních trhů je důležité hledat efektivní způsoby, jak optimalizovat úspory a investice. Sparkasse poskytuje občanům ČR možnost využívat výhodné finanční produkty, včetně fixace hypotéky až na 10 let a půjčky až 90 % z kupní ceny nemovitosti.
Statistiky ukazují, že se zadluženost českých domácností neustále zvyšuje. Velký podíl na tom mají takzvané spotřební úvěry bez konkrétního úvěru. Mnoho lidí je využívá pro nákup běžného spotřebního zboží. To však může způsobit celou řadu problémů. Pojďte se s námi podívat, proč půjčka na spotřební zboží není dobrý nápad.
Exchange Traded Funds (ETF), neboli burzovně obchodované fondy, představují jeden z nejoblíbenějších investičních nástrojů dnešní doby. Nabízejí širokou diverzifikaci, nízké náklady a snadnou obchodovatelnost. Přinášíme vám základní informace o tom, jak obchodovat s ETF, a představíme vám klíčové kroky a strategie pro úspěšné investování. ETF je typ investičního fondu, který se obchoduje na burze stejně jako akcie. ETF se skládá z různých aktiv, jako jsou akcie, dluhopisy, komodity nebo měny, a jejich cílem je sledovat výkonnost konkrétního indexu nebo sektoru. Mezi nejznámější ETF patří ty, které sledují indexy jako S&P 500, NASDAQ 100 nebo FTSE 100.
Lokální investiční nemovitostní fond NEMO je nově v režimu dlouhodobého investičního produktu neboli DIP. Klientům tak nabízí další alternativu k existujícím penzijním fondům a doplňkovému penzijnímu spoření. Stát chce nově podporovat zodpovědné občany, kteří se nebudou spoléhat pouze na státní důchodový systém.
Rozhodování o tom, kam investovat peníze, je důležitou součástí správy osobních financí a může otevřít cestu k finančnímu zabezpečení a růstu majetku.
KOMENTÁŘE k článku Jak se dařilo české e-commerce v roce 2023?
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.