Banky.cz Články Komerční sdělení Jak se dařilo české e-commerce v roce 2023?

Jak se dařilo české e-commerce v roce 2023?

Nakupování v obchodech je zdlouhavé, většinou při něm nakoupíme víc než jen to, pro co jsme šli. Stojí nás čas i peníze, není se tak čemu divit, že co jde, snažíme se nakoupit na internetu. E-shopy se o každého zákazníka přetahují, jak se jim v loňském roce dařilo?

REKLAMA
REKLAMA

Když se řekne e-commerce

Než se podíváme na to, jak si e-commerce vedla, je na místě si říct, co se pod tímto pojmem ukrývá. E-commerce se někdy označuje i jako e-komerce nebo eCommerce, jde o souhrnné označení pro obchodní činnosti prováděné na internetu, a to pomocí dalších elektronických prostředků. Pro většinu dnešních obchodníků důležitá věc, online podnikání je dnes prostě IN.

Víte, že pojem e-commerce se někdy porovnává s tržištěm? Zatímco pro zákazníka v tom rozdíl vesměs není, pro majitele firmy je ohromný. V e-commerce je majitel zodpovědný za vše od správy skladu přes zpracování plateb, logistiku, daně i to, jak se zboží dostane ke koncovému spotřebiteli, je jediným prodejcem. U tržiště je to jinak. Jeho majitel není jediným prodejcem, své produkty tu mohou nabízet i další prodejci, kteří se o tento svůj prodejní kanál starají.

Rok 2023 znamenal druhý meziroční pokles

Na začátku se většině e-shopů dařilo, zejména v době covidu, kdy jsme byli v mnoha případech na nákupy na internetu odkázaní. Po raketovém vzestupu ale následoval v roce 2022 propad, trh ochladl, a to znamenalo i meziroční pokles ve výši 12 %.

Od roku 2023 si tak všichni slibovali zlepšení, mělo dojít ke stabilizaci trhu a zase nastartovat růst e-shopů. Bohužel to tak zcela nevyšlo, v prvním čtvrtletí česká e-commerce klesla o 13 %, ve druhém o 8 % a ve třetím o 11 %. Svítat na lepší časy začalo až ve čtvrtém čtvrtletí, do kterého spadají i Vánoce, konečně v něm zase začala e-commerce růst. A to o 2 %. Celkově tak v roce 2023 došlo k meziročnímu poklesu 6 %, rok byl zakončen s celkovým obratem 185 miliard korun.

E-commerce

Počet e-shopů na našem trhu mírně poklesl

Rok 2023 charakterizovala vysoká inflace, která pro všechny obchodníky znamenala na jedné straně rostoucí náklady, na druhé menší ochotu zákazníků utrácet. Ne všichni to zcela ustáli, došlo k mírnému poklesu e-shopů z 50 100 na 49 900. Abychom ale byli fér, musíme přiznat, že se také ukázala schopnost adaptace většiny obchodníků.

Víte, že nejvíce se dařilo velkým obchodům, u kterých došlo k meziročnímu navýšení tržeb až o 5 %? Například Trenýrkárna.cz expanduje a pod svá křídla si vzala 2 nové existující e-commerce produkty maluna.cz a povidlo.cz? Některá odvětví se ale zatím srovnání nedočkala, jejich boom nastává na rozdíl od jiných až po Vánocích. Typickým příkladem jsou prodejci diet, kurzů na hubnutí nebo seminářů kolem výživového poradenství atd.

Online nakupování se vyvíjí

Některé e-shopy skončily, jiné naopak začínají. Online trh se vyvíjí, zákazníci očekávají ještě lepší služby, přes internet nakupují i to, co se dřív kupovalo jen v kamenných obchodech. Do hry navíc vstupuje umělá inteligence, mění se i ti, kdo na internetu nakupují.

Online nakupování je dnes velmi populární, jeho kouzlo objevují nejen mladí, ale i ti starší. Všichni oceňují možnost přečíst si recenze na konkrétní zboží, porovnat jeho ceny v různých obchodech, vybrat si toho obchodníka, který jim nejvíc vyhovuje. To vše z pohodlí domova.

Základem úspěchu je budování značky

Každý e-shop, který chce mezi konkurencí uspět a růst, by měl budovat svůj brand. Je jedno, zda jde o obchod s potravinami, erotickými pomůckami, sportovními potřebami nebo elektronikou, bez povědomí o značce si nezajistí zákazníky a jejich loajalitu ani vyšší odolnost vůči krizi.

Víte, že na zákazníky a to, zda a jak moc nakupují, má vliv i roční období a počasí? V létě se prodávají bazény, slunečníky, klimatizace apod., v zimě zase lyže, snowboardy, boby nebo sněhové frézy a lopaty. Bez ohledu na počasí se po celý rok v žebříčku nejpopulárnějších kategorií držely samozřejmě potraviny, následovaly prací prášky nebo přípravky do myčky. Od dob pandemie se na předních příčkách objevují průběžně i veterinární přípravky.

Zdroj: Focus-age.cz: Česká e-commerce oslabila. V roce 2023 poklesla o 6 % v meziročním srovnání

KOMENTÁŘE k článku Jak se dařilo české e-commerce v roce 2023?

Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.

Přidejte nový komentář

Mohlo by vás zajímat

Podáváte daňové přiznání? Dejte pozor na nejčastější chyby

Blíží se jaro a s ním také jeden z důležitých úkolů daňových poplatníků - vyplnění růžového přiznání k dani z příjmů fyzických osob. Ačkoliv se jedná o každoroční záležitost, pro spoustu z nás nastává období bezesných nocí, kdy se nemůžeme dočkat, až “to” bude za námi. Není třeba být nervózní, při vyplňování stačí být obezřetný, většina chyb totiž vzniká pouhou nepozorností. A pokud přeci jen nějaká chybka vyvstane, je možné ve stanoveném termínu sjednat nápravu.

Forex trading: Jak funguje a jak začít?

Obchodování na devizovém trhu (Forex) je proces nákupu jedné měny a prodeje jiné měny s cílem dosáhnout zisku z obchodu. Forex (FX) je portmanteau slov foreign (zahraniční) a exchange (směna). 

Jak změna DPH ovlivní ceny v roce 2024?

S příchodem nového roku začal platit také nový konsolidační balíček, který upravuje sazbu DPH, tedy daně z přidané hodnoty. Namísto tří sazeb DPH, které platily doposud, tedy 21, 15 a 10 %, platí od ledna nově jen dvě. K základní sazbě 21 % se přidává jen jedna snížená, a to 12 %. Přibyla také výjimka v podobě knih, které jsou od daně z přidané hodnoty osvobozeny úplně, čímž se Česká republika přidala ke státům jako Velká Británie, Irsko nebo Dánsko.

 

Porovnejte ceny půjček jednoduše online

Naše úspory se v posledních měsících rozplývají jako pára nad hrncem, když pak dojde na to, že potřebujete uhradit větší částku za opravu auta, střechy, pořídit nový kotel na topení nebo něco jiného, není kam sáhnout. Buď se bez toho obejdete, což ovšem není vždy možné, nebo si budete muset půjčit. Obíhat banky a žádat o půjčku také není nic příjemného, naštěstí to dnes jde i jinak.

První úvěrová volba po bankách pro firmy a podnikatele

Jsme první volbou po bankách. Poskytujeme úvěry zajištěné nemovitostí až do výše 30 milionů korun. Ke všem klientům přistupujeme individuálně, vždy hledáme cesty, jak vyřešit potřebu klienta. Našimi klienty jsou hlavně malé a střední podniky, developeři. 

Z naší bankovní poradny

Pojmy ve slovníku

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2023, všechna práva vyhrazena