Nová pravidla v dopravě od července 2025: hlášení nehod, portál dopravy, ale i body

Legislativa reaguje na rostoucí náklady na opravy vozidel, ale i na možnosti modernizace procesů. Proto znovu usnadňuje řidičům řešení méně závažných událostí: rozšiřuje se okruh nehod, k nimž netřeba volat policii. Nejde ale o jedinou změnu, která se letos v dopravě projeví. S jakými změnami ještě počítat?
Největší změnou, která se od července 2025 dotkne každého řidiče, je zvýšení limitu škody, při které je nutné přivolat policii k nehodě. Dosavadní hranice 100 000 Kč se zvyšuje na 200 000 Kč. Změna reaguje na významný růst cen vozidel, náhradních dílů i práce v servisech od roku 2009, kdy byl současný limit zaveden.
Podle ministerstva dopravy má úprava zabránit tomu, aby policie musela jezdit ke každému drobného ťukanci. Řidiči si tak budou moci vyřešit více nehod sami prostřednictvím záznamu o nehodě, aniž by museli čekat na příjezd hlídky. Nadále však platí, že pokud si výší škody nejste jisti, policii přivolat můžete.
Kdy stále musíte volat policii
I přes zvýšení limitu zůstává několik situací, kdy je hlášení nehody policii povinné. Policii musíte zavolat vždy, když:
- dojde ke zranění nebo usmrcení osoby
- vznikne hmotná škoda přesahující 200 000 Kč (od července 2025)
- dojde k poškození majetku třetí osoby, která není účastníkem nehody. To platí i při sražení domácích zvířat (mají dohledatelného majitele)
- dojde k poškození součásti nebo příslušenství pozemní komunikace (svodidla, dopravní značení, zábradlí)
- nemůžete sami zabezpečit obnovení silničního provozu (odstranit vzniklou překážku provozu, kterou může být i sražená zvěř)
- nedokážete se dohodnout na míře zavinění, případně další účastník havárie nespolupracuje.

Novinky ze světa hypoték, půjček či výhodné nabídky přímo na váš e-mail
Elektronické hlášení nehod namísto papírových formulářů
„Novela zákona zavádí možnost vytvoření záznamu o nehodě prostřednictvím elektronického hlášení přes webovou aplikaci České kanceláře pojistitelů. Řidiči, když nebudou chtít, už nebudou muset vyplňovat klasické papírové formuláře. Vše vyřídí přímo na místě a elektronicky“, doplňuje další informace Marek Pavlík, majitel portálu hypotecnikalkulacka.cz.
Aplikace vás provede celým procesem a výsledný záznam o nehodě bude možné okamžitě předat pojišťovně, ať už půjde o hlášení události z povinného ručení nebo třeba z havarijního pojištění. Systém bude dostupný online a měl by být uživatelsky příjemnější než dosavadní papírová verze.
Elektronický záznam obdrží účastníci nehody do e-mailů. Pracovat s ním bude pojišťovna viníka, nebo i policie. Jestliže se šoféři na místě kolize nedomluví, přivolají policii. „Policie tam dá potvrzení, že je událost evidována a řešena,“ doplňuje vedoucí pražské dopravní policie Jiří Dušek.
Přečtěte si také: Zranění při dopravní nehodě: Jak na odškodnění krok za krokem.
Jak správně postupovat při dopravní nehodě
Při každé dopravní nehodě musí řidič dodržet základní postupy. Nejprve musíte ihned zastavit a přistoupit k opatřením, která zabrání dalším škodám. A to jak označením místa nehody a případným zastavením dopravy, tak zejména poskytnutím první pomoci a přivoláním záchranky.
Pamatujte, že je-li nutné kvůli obnovení provozu přemístit vozidla (a následně budete čekat na policii nebo jen vyplňovat hlášení o nehodě), nejprve si vyfoťte jejich původní polohu (nebo ji vyznačte později dobře prokazatelným způsobem).
Podrobně jsme se postupu po dopravní nehodě věnovali v tomto návodu.
Jak správně vyplnit záznam o nehodě? Podrobnosti se dočtete v tomto článku. Zde se podívejme jen na to hlavní. Do záznamu o dopravní nehodě vyplníte:
- základní údaje o nehodě
- údaje o účastnících
- údaje o vozidlech
- údaje o pojištění
- popis průběhu nehody
- způsobené škody
- náčrtek nehody
- podpisy účastníků.

Portál dopravy přináší nové online služby
Další velkou novinkou je rozšíření služebPortálu dopravy. Od července 2025 si přes něj budete moci zadat doručení řidičského průkazu na výdejní místo. Už nebude nutné si pro nový průkaz chodit osobně na obecní úřad obce s rozšířenou působností.
Službu zajišťuje Balíkovna České pošty, takže si doklad můžete nasměrovat na pobočky České pošty, partnerská místa Balíkovny nebo do výdejního boxu. Podle ministra dopravy Martina Kupky bude služba dostupná minimálně na 1 500 výdejních boxech a 1 500 výdejních místech.
Od ledna 2026 navíc nebudete muset odevzdávat neplatný řidičský průkaz. Bude stačit jej zničit. Odpadne tak další důvod, proč chodit na úřady.
Řidiči, kteří získají nebo rozšíří své řidičské oprávnění, budou moci řídit vozidlo ihned po zápisu rozšíření oprávnění do registru řidičů: aniž by museli čekat na vydání nového fyzického dokladu.
Jistě jste zaznamenali: zelenou kartu a ani technický průkaz už na cestách v ČR nepotřebujete.
Online sjednání havarijního pojištění
Přísnější bodový systém a vyšší pokuty
Od července 2025 se bodový systém zjednodušuje ze čtyř úrovní na tři: 2, 4 a 6 bodů. Závažné přestupky, jako je řízení pod vlivem alkoholu, jsou nyní shodně hodnoceny 6 body.
Současně se výrazně zvyšují pokuty za přestupky. Například za odmítnutí dechové zkoušky může pokuta dosáhnout až 75 000 Kč. Změny mají stále stejný cíl: zpřísnit postih nejzávažnějších porušení pravidel silničního provozu a zvýšit bezpečnost na silnicích.
Projedeme se 150 km/h
Na vybraných úsecích dálnic, jako je D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi, se zvyšuje maximální povolená rychlost na 150 km/h. Řidiči ale o to víc musejí dbát na nižší limity všude jinde, protože pokuty za přestupky jsou nyní citelně vyšší.
Změny v evidenční kontrole vozidel
Novela přináší i prodloužení platnosti evidenční kontroly z jednoho na dva roky, čímž se srovná délka s dobou platnosti pravidelné technické prohlídky. Jinými slovy: bude-li platná technická prohlídka, nebude nutné podrobovat prodávané (darované či jinak převáděné) vozidlo evidenční kontrole.
Mohlo by vás zajímat: Přepis auta jednoduše: Kompletní průvodce převodem vozidla krok za krokem.
Nová Inspekce silniční dopravy
V červenci 2025 také vyjedou na silnice kontrolovat nákladní dopravu mobilní expertní jednotky v nové podobě jako Inspekce silniční dopravy (INSID). Její inspektoři budou dělat kontroly na silnicích a v provozovnách dopravců s většími pravomocemi než dosud.
Inspekce silniční dopravy bude moci zastavovat vozidla a vyřizovat některé přestupky přímo na místě, vybírat kauce, bránit v další jízdě, odebírat doklady nebo tabulky s SPZ. To vše bez asistence policie nebo celní správy. Jde o výrazné posílení kontrolní činnosti v oblasti nákladní dopravy, s cílem omezit provoz především přetížených nákladních souprav po české silniční síti.
Speciální pravidla pro střet se zvěří
Střet se zvěří zůstává dopravní nehodou, ale od dubna 2025 platí nová pravidla jeho nahlášení. Policie na místo nemusí přijet, pokud střet je jednoznačný, bez překážky v provozu a nehoda se nestala na dálnici či silnici pro motorová vozidla. Nehodu ale v těchto případech nahlaste místním myslivcům - pomáhá to při zajištění zraněné nebo uhynulé zvěře.
U firemních vozidel a leasingů pozor: pokud jde o škodu na vozidle z leasingu nebo zápůjčky, nejde automaticky o škodu na majetku třetí osoby. Pokud není splněna jiná z výše uvedených podmínek pro přivolání policie, ani k těmto nehodám už ji nebude nutné volat.
Naopak u střetu s domácím zvířetem (pes, kůň) vždy volejte policii: jde totiž o majetek dohledatelného majitele.
Když si nejste jisti, zda váš případ vyžaduje přivolání policie na místo, je vždycky lepší zavolat a situaci s policí zkonzultovat.
Jak od policie získat potvrzení o srážce se zvěří (pro pojišťovnu), když ji nepřivoláte na místo?
Po střetu se zvěří, ke kterému nebudete policii volat, si (pro účely nahlášení pojistné události) na dálku vyžádejte potvrzení o nehodě pro pojišťovnu. Jak na to? Návod najdete přímo na stránkách Policie ČR. Žádost lze odeslat elektronicky – nejlépe datovou schránkou. Využít ale můžete i papírovou formu, a to buď doporučeně poštou, nebo s přinesením na podatelnu krajského ředitelství policie (podle místa oznámení střetu se zvěří).
Do žádosti uveďte všechny dostupné údaje o nehodě: datum, čas, místo, vaši identifikaci, popis průběhu střetu a rozsah škod. Pamatujte i na vztah k poškozené věci (např. vlastník vozidla). Využít můžete i vyznačení v mapě a přiložit lze fotografii události.
Policie vaši žádost posoudí a pošle vám potvrzení elektronicky, s kvalifikovaným elektronickým podpisem. Tento dokument pak předložíte pojišťovně. S hlášením srážky se zvěří pojišťovně netřeba čekat na doklad od policie – ten doplníte později.
Mohlo by vás zajímat: 7 největších mýtů a omylů, které kolují o havarijním pojištění.
Další plánované změny
Novela upravuje i podmínky pro provoz autonomních vozidel. Osoby na místě řidiče autonomního vozu nesmí během jízdy pít alkohol a musí být připraveny převzít řízení na výzvu vozidla. V každém takovém voze bude černá skříňka, ze které se policii zpřístupní údaje o řízení.
Nově bude také možné získat řidičské oprávnění skupiny B už v 17 letech, pokud žadatel úspěšně absolvuje autoškolu a složí závěrečnou zkoušku. Až do osmnácti ale smí mladý řidič jezdit jen s dohledem mentora zapsaného v registru řidičů.
Veřejná doprava se dočká inovace v podobě dopravy na zavolání, kterou si budete moci objednat především prostřednictvím mobilní aplikace. Tento systém bude fungovat s různými typy vozidel - od menších dopravních prostředků, až po klasické autobusy. Cestujícím přinese změna větší flexibilitu, protože budou moci nastupovat a vystupovat kdekoliv, nejen na oficiálních zastávkách. Navíc se trasa spoje bude moci měnit podle aktuálních požadavků pasažérů.
Zdroje
- Martin Podávka (Co-founder at Pillow pojišťovna) via LindedIn -https://www.linkedin.com/posts/martinpodavka_potkali-se-u-kol%C3%ADna-activity-7337054445588951040-we3K
- Zákony pro lidi: Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění od 1. 7. 2025 -https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361/zneni-20250701
- Měšec.cz: Dopravní nehoda se od července bude oznamovat jinak. Co se změní? -https://www.mesec.cz/clanky/dopravni-nehoda-se-od-cervence-bude-oznamovat-jinak-co-se-zmeni/
- Drivalia Lease Czech Republic: Změna pravidel při střetu se zvěří: Co od dubna 2025 platí jinak a jak to ovlivní firemní vozidla - https://www.drivalia.cz/blog/stret-se-zveri-2025?
- ČT24.cz: Řešení dopravní nehody usnadní aplikace -https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/reseni-dopravni-nehody-usnadni-aplikace-359068