Banky.cz Články Aktuálně Vlakem na Moravu

Vlakem na Moravu

Vlakem na Moravu
17.6.2016 Aktuálně

Přestože na valnou většinu tuzemských tratí má stále dotovaný monopol ČD, po relaci Praha-Ostrava se soukromníci pustili i do zlínské větve. Jak se dnes cestuje vlakem z Prahy do Hanáckých Athén?

REKLAMA

Kvalitu cestování na železnici určují dva prvky – stav dopravní cesty (SŽDC) a úroveň samotného dopravce (ČD, RegioJet, Leo Express a další). Téměř dokončená rekonstrukce olomouckého koridoru přinesla své ovoce naplno především díky vzestupu konkurence na poli dopravců. Na Moravu jsem se vlakem něco málo nacestoval, tedy si můžu dovolit srovnání mezi posledními dvaceti lety s ČD a dnešní cestou s Leo Express.

Státní dopravce a soukromníci

Státní dopravce by měl mít na první pohled oproti soukromníkům obrovskou konkurenční výhodu. Know-how z více než stoletého provozu osobní železniční dopravy, rozsáhlé zázemí, dostatek personálu, lepší vyjednávací podmínky pro nákup vstupů (vlaky, energie, úklidové služby, atd.), nižší jednotkové náklady (úspory z rozsahu) či větší stabilitu (většinu dopravních výkonů si objednává stát a kraje, kteří garantují dotaci ztrát). 

Soukromníci by naopak na své straně měli mít teoreticky samé handicapy. Začínají od nuly, tedy bez know-how, bez zázemí, v malém rozsahu (dražší jednotkové náklady, horší vyjednávací podmínky se subdodavateli) a s menší stabilitou (financují to ze své kapsy, na své podnikatelské riziko, stát žádné ztráty nedoplácí).

Z výše uvedeného plyne, že by ČD měly na poli osobní vlakové dopravy vítězit na celé čáře a to bez většího úsilí. Jaká je realita?

České dráhy

Ceny: Tarif a jeho složitost jak z dob císaře pána. Cena by se měla odvíjet od tržní poptávky, tedy záviset především na vytíženosti konkrétního spoje a momentu objednání (koupě předem/méně vytížený spoj – levněji, koupě v den odjezdu/více vytížený spoj – dráž). Při cestování s ČD je třeba vlastnit základní IN kartu (která stojí nemálo peněz), jinak cestujme oproti aspoň vzdáleně tržním cenám o 25% dráž. E-shop nepříliš user-friendly. Na studium tarifů plných výjimek je třeba si vyhradit nějakou tu hodinu času. Cena z Prahy do Hulína se vždy pohybovala s IN25 kolem 250-300 Kč.

Vlaky: Dlouhou dobu používané staré koženkové vozy (špinavé, zničené, hlučné - vzor ne-komfortu) pomalu nahrazují jejich modernizované verze, ale zásuvka či internet je stále v běžné druhé třídě nepřekonatelný problém. Stolečky pro práci nepoužitelné, spíše překážející.

Běžný účet

Místenky: Za peníze a nemůžu si vybrat, kde budu sedět. Většina cestujících jezdí bez místenky, tedy nastupování do vlaků a souboj o lepší místa cestování příliš kultivovanosti nepřidává.

Občerstvení: Jídelní vozy (či vozíčková roznáška) nabízejí přinejlepším průměrnou kvalitu, ale za extra nadstandardní ceny. Když nebylo v kupé místo a uličky praskaly přeplněním ve švech, dalo se za cenu jednoho piva strávit cestu v poloprázdném jídelním voze. Tam totiž na teplé jídlo za běžnou restaurační cenu krát tři chodil málokdo.

Personál: Trochu loterie. Dalo se narazit na milého nadšence do dráhy stejně jako na prudiče, kterého jsem svou přítomností evidentně obtěžoval. Kontrola tarifní kázně občas i 3x během cesty (průvodčí, změna průvodčí, revize). Spolucestující ze zahraničí mají smůlu – anglicky se nedorozumí.

Ostatní servis: Veškerý žádný.

Leo Express

Jedu v úterý dopoledne, tedy mimo špičku. V pondělí večer nakupuji přes velmi dobře zpracovaný e-shop jízdenku za 136 Kč. Bez nutnosti stávat se členem čehokoliv, kupovat si obdobu IN-karty či ukládat peníze na virtuální peněženku dopravce (tyto možnosti tu jsou a nabízejí zlevněné jízdné, ale dále se mi to nechce studovat – s cenou 136 Kč jsem spokojen nad očekávání). Vybírám si místo na virtuální mapě celé soupravy – chci po cestě pracovat a pojedu déle, tedy dál od dětského oddílu, toalety, dveří, u stolečku, u okna a na čtyř-sedačce, kde ještě není zakoupené žádné další místo (pro větší soukromí). Nic není problém, vše naklikáno z pohodlí domova za pár minut, placeno kartou.

Běžný účet bez poplatků

Vlak vypadá z venku skutečně jako větší tramvaj (jak mu hanlivě přezdívají odpůrci soukromníků), ale uvnitř tomu nic nechybí a prostor je dostatečný. Nízkopodlažnost, použitelný stolek na práci, zásuvka pro každou sedačku, wifi (není to 100 Mb jako od UPC, ale na práci plně postačující), denní tisk, plechovka kofoly. Nikdo po mně nechce předložit lístek, ale milý personál naopak několikrát během cesty sbírá další přání od cestujících. Pán na vedlejší sedačce nereaguje na oslovení v češtině – slečna stevardka intuitivně přepíná do plynné angličtiny, pán evidentně mile překvapen. Ceny v jídelním lístku uvedeny i v eurech, vše dvojjazyčně. Je možné se napojit na palubní systém a mimo filmů sledovat i např. záběry z čelní a zadní kamery vlaku či aktuální rychlost soupravy. Cenově je nabídka jídel pocitově malinko dražší oproti bezkonkurenční pojízdné restauraci RegioJet (který prodává často za téměř nákupní ceny), ale stále na úrovni těch levnějších restaurací. Nabídka alternativní kuchyně (indické kuře, kuskus s tofu) mi přijde zajímavější než standardní guláš z JLV. Je to asi i jednodušší logisticky do vlaku než řízek v trojobalu.

Závěrem ještě k té malé tramvaji. Na rozdíl od RJ to bude mít Leo Express malinko komplikovanější při budoucím navyšování kapacity (Jančura jen přidává vagóny a má pořešeno). Souprava byla celkově tichá (včetně cestujících), ale umím si představit, že absence dveří mezi vagóny a křičící dítě mohou zážitek z jízdy ovlivnit poměrně negativně. Ale jinak koncepce hliníkové soupravy se sdílenými podvozky není špatný nápad – velké zrychlení lehkého vlaku na koridoru, kde je třeba měnit neustále rychlost, pomohlo dosáhnout velmi přívětivé jízdní doby Praha – Hulín lehce nad 2,5 hod. Tiché rozjíždění i brzdění – žádné nepříjemné skřípění kol.

Nedaří se ani s dotacemi

Více než na české železnici jsem si připadal jako v letadle British Airways na cestě do Londýna. A tak to má být. Na ostravské trati mám stejně pozitivní zkušenost také s RegioJetem. Tam se rapidně zlepšily i České dráhy. Sečteno, podtrženo, oproti ČD jsem jel s LE na Moravu za polovic a s řádově mnohem vyšší kvalitou služeb. A to ČD dostává velmi štědrou dotaci od Ministerstva dopravy na relaci Praha – Zlín 179,9 Kč za každý ujetý kilometr (za loňský rok celkem 376,9 mil. Kč).

Zůstává tedy otázkou, proč něčeho takového jako soukromníci nejsou schopny i ČD, které by na své straně měly mít teoreticky všechny trumfy. 

REKLAMA

ANKETA k článku Vlakem na Moravu

Při jízdě vlakem na Moravu preferuji:

Počet odpovědí: 382

KOMENTÁŘE k článku Vlakem na Moravu

Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.

Přidejte nový komentář

Mohlo by vás zajímat

TA: Týdenní analýza 30/2024: Realizační úrokové sazby stagnují. Příjde další pokles na konci léta?

TA: Týdenní analýza 30/2024: Realizační úrokové sazby stagnují. Příjde další pokles na konci léta?

22.7.2024 Aktuálně

Statistiky z různých zdrojů potvrzují, že se pokles úrokových sazeb v posledních měsících téměř zastavil. Index GOFIREAL společnosti Golem Finance klesl po květnovém nárůstu v červnu na 5,20 %, což je sice nejnižší letošní hodnota, ale trend je spíše stagnující.

ČSOB: Snížení úrokových sazeb a zvýšení slevy za příjem zasílaný na účet u ČSOB

ČSOB: Snížení úrokových sazeb a zvýšení slevy za příjem zasílaný na účet u ČSOB

22.7.2024 Aktuálně

ČSOB Hypoteční banka snižuje od 22. 7. 2024 úrokové sazby u účelových i neúčelových hypotečních úvěrů.

Dále zvyšuje slevu za splácení z účtu v ČSOB s měsíčním příjmem 60 000 Kč měsíčně na 0,2 % p.a. Toto navýšení slevy je časově omezené - platí do 1. 9. 2024.

OB: Akční nabídka sazeb

OB: Akční nabídka sazeb

16.7.2024 Aktuálně

Oberbank spuštění časově omezenou akční nabídku se zvýhodněnými sazbami pro 2 a 3leté fixace v příp. hypotečních úvěrů Standardní hypotéka, Investiční hypotéka (hypotéka na pronájem) a Flexi hypotéka (Amerika)

TA: Týdenní analýza 29/2024: Průměrná hypotéka láme rekordy a pomáhá produkci

TA: Týdenní analýza 29/2024: Průměrná hypotéka láme rekordy a pomáhá produkci

15.7.2024 Aktuálně

Produkce na hypotečním trhu v červnu dosáhla podobných hodnot jako v předchozím měsíci. Počet poskytnutých hypotečních úvěrů byl o něco nižší, ale růst průměrné výše hypotéky zapříčinil nárůst v objemu poskytnutých hypoték meziměsíčně o 1,2 % na 22,2 mld. Kč (y/y +73,6 %).

RB: Snížení úrokových sazeb pro fixaci na 1 a 2 roky

RB: Snížení úrokových sazeb pro fixaci na 1 a 2 roky

30.6.2024 Aktuálně

Raiffeisenbank s platností k dnešnímu dni 1. 7. 2024 rozhodla o snížení sazeb u účelových hypotečních úvěrů Klasik a neúčelových Univerzál, a to u fixací na 1 a 2 roky. Sazby u ostatních fixací se nemění.

Z naší bankovní poradny

Kam uložit 1-2 mil. Kč?

11.7.2024 Spoření
Dobrý den, letos mi bude 60 a většina prostředků, které jsem odkládal na tzv. klidné stáří, je bohužel nedostupná v rámci mediálně známých investičních kauz. Aktuálně ukládám úspory na spořící účty bank do jejich limitů (FIO do 200k, Trinity, mBank), ale hledám pochopitelně co nejvyšší výnos bez rizika. Jelikož lze navíc očekávat další snižování úrokových sazeb, má cenu uvažovat i o využití např. Conseq Repofond (mám účet)? Zde bude výnos asi obdobný jako na spořících účtech, mohl bych se vyhnout danění, pokud nebudu vybírat, ale má to smysl? Nebo máte jiný typ, kam postupně ukládat úspory v rozsahu 1-2 mil. Kč? Děkuji :-) Dobrý den, investiční trojúhelník má 3 vrcholy - očekávaný výnos, riziko a likviditu. Nelze dosáhnout nejlepších hodnot u všech 3 vrcholů najednou, vždy si musíte stanovit priority, především s ohledem na Váš rizikový profil (jaké riziko jste ochoten podstoupit). Zcela bezrizikový je vklad u bank do 2,5 mil. Kč (do této výše jsou vklady pojištěny na 100% hodnoty). 1-2 mil. Kč můžete uložit za 4,5-5,25% do Max Banky, J&T Banky a VÚB (bez omezení výše vkladů/bez nutnosti dělit velký vklad na více malých). Podílový fond má smysl v případě, kdy je očekávaný výnos z fondu vyšší než úrok na bankovních vkladech (obdobný výnos není dostatečnou motivací pro převod peněz z likvidního a bezrizikového bankovního vkladu). Doporučuji náš srovnávač spořicích účtů. ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Rozdělení bytového domu na bytové jednotky a založení SVJ

3.6.2024 Reality
Dobrý den, mám po otci podíl v bytovém činžovním domě. Podílové vlastnictví je tam už řadu let, protože byly nějaké spory mezi nájemníky a nebyla vůle vytvořit SVJ. Aktuálně je dům v havarijním stavu a je potřeba ho rekonstruovat, zateplit apod. Pro získání dotace i úvěru nám bylo doporučeno založení SVJ. Někdo tvrdí, že to není potřeba, ale firma, která by měla mít rekonstrukci na starost, to považuje za nutné. Co všechno s touto změnou souvisí? Jde mi zejména o vypořádání případných dluhů, aktuální přeměření bytových jednotek apod. Chtěli bychom před ostatní předstoupit s jasným a právně podloženým postupem. Děkuji moc za odpověď. Dobrý den, důrazně doporučuji bytový dům rozdělit na samostatné bytové jednotky a založit SVJ nezávisle na tom, zdali toto po vás někdo požaduje či nikoliv. Je to především v zájmu všech stávajících podílových vlastníků bytového domu. Podílové vlastnictví bytových domů je reliktem minulosti, má mnoho nevýhod a rizik, nemá žádné výhody. Naopak rozdělení domu na bytové jednotky a založení SVJ má samé výhody. Každý budeme vlastníkem svého bytu, nebudou Vás ohrožovat dluhy ostatních atd.Co všechno s touto změnou souvisí? Rozdělení BD na bytové jednotky se řeší přes Prohlášení vlastníků podaného na katastr. Doporučuji vyhledat odbornou právní pomoc. Právník Vám za úplatu pomůže s Prohlášení vlastníků i se založením SVJ.  ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Pojmy ve slovníku

Fond pojištění vkladů

Je nejdůležitější součástí Garančního systému finančního trhu v ČR. Z fondu pojištění vkladů probíhá výplata klientů zkrachovalých bank.  Vklady na účtech u českých bank jsou pojištěny do 100 000 euro, resp. jejich ekvivalentu v českých korunách (cca 2,5 mil. korun). Pravidlo je nastaveno tak, že pojištěn je v každé bance součet vkladů jednoho klienta. Za samostatného klienta se považuje fyzická osoba (pod rodné číslo), nebo i firma (pod IČ).  Pokud tedy máte v některé z bank více než 2,5 milionu korun, rozhodně byste měli své peníze rozdělit mezi více bank, nebo více rodných čísel, či IČ. Stačí tedy převést část peněz na manželku, či firmu. Zároveň může mít každý člověk pojištěné vklady ve více bankách v ČR, nebo EU. Do Fondu pojištění vkladů přispívají všechny české banky, stavební spořitelny a záložny pravidelným odvodem určitého promile z výše vkladů jejich klientů. Tento fond momentálně disponuje prostředky přibližně ve výši 40 miliard českých korun. Poslední výplaty prováděl klientům malých institucí Sberbank, Československé úvěrní družstvo (dříve Akcenta záložna) a předtím Evropsko Ruská Banka. Ještě předtím větší výplata přes 10 miliard proběhla klientům Metropolitního spořitelního družstva. Fond pojištění vkladů vyplácí náhradu na základě sdělení regulátora České národní banky, že konkrétní instituce není schopna dostát svým závazkům. Výplatu náhrad realizuje Garanční systém finančního trhu, který si zajistí od banky seznamy depozitních klientů. Vyplácí se zůstatek klienta k datu oznámení ČNB, sestávající z jistiny vkladu a naběhlých úroků k datu. Pro výplatu Garanční systém zpravidla najme některou z velkých bank s dostatkem poboček. Informace je zasílána na kontaktní údaje zkrachovalé banky či záložny. Pozor - výplata probíhá pouze po dobu 3 let, během kterých se musíte o své prostředky přihlásit! Jak uvedeno výše, aktuálně má fond dostatek prostředků pro případné uspokojení klientů při krachu středně velké banky. A pokud by prostředky fondu nestačily, doplácet se bude ze státního rozpočtu, fond smí vydat dluhopisy anebo si může vypůjčit prostředky na finančním trhu prostřednictvím úvěru. ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAM

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2024, všechna práva vyhrazena