Banky.cz Články Aktuálně Vlakem na Moravu

Vlakem na Moravu

Vlakem na Moravu
17.6.2016 Aktuálně

Přestože na valnou většinu tuzemských tratí má stále dotovaný monopol ČD, po relaci Praha-Ostrava se soukromníci pustili i do zlínské větve. Jak se dnes cestuje vlakem z Prahy do Hanáckých Athén?

REKLAMA

Kvalitu cestování na železnici určují dva prvky – stav dopravní cesty (SŽDC) a úroveň samotného dopravce (ČD, RegioJet, Leo Express a další). Téměř dokončená rekonstrukce olomouckého koridoru přinesla své ovoce naplno především díky vzestupu konkurence na poli dopravců. Na Moravu jsem se vlakem něco málo nacestoval, tedy si můžu dovolit srovnání mezi posledními dvaceti lety s ČD a dnešní cestou s Leo Express.

Státní dopravce a soukromníci

Státní dopravce by měl mít na první pohled oproti soukromníkům obrovskou konkurenční výhodu. Know-how z více než stoletého provozu osobní železniční dopravy, rozsáhlé zázemí, dostatek personálu, lepší vyjednávací podmínky pro nákup vstupů (vlaky, energie, úklidové služby, atd.), nižší jednotkové náklady (úspory z rozsahu) či větší stabilitu (většinu dopravních výkonů si objednává stát a kraje, kteří garantují dotaci ztrát). 

Soukromníci by naopak na své straně měli mít teoreticky samé handicapy. Začínají od nuly, tedy bez know-how, bez zázemí, v malém rozsahu (dražší jednotkové náklady, horší vyjednávací podmínky se subdodavateli) a s menší stabilitou (financují to ze své kapsy, na své podnikatelské riziko, stát žádné ztráty nedoplácí).

Z výše uvedeného plyne, že by ČD měly na poli osobní vlakové dopravy vítězit na celé čáře a to bez většího úsilí. Jaká je realita?

České dráhy

Ceny: Tarif a jeho složitost jak z dob císaře pána. Cena by se měla odvíjet od tržní poptávky, tedy záviset především na vytíženosti konkrétního spoje a momentu objednání (koupě předem/méně vytížený spoj – levněji, koupě v den odjezdu/více vytížený spoj – dráž). Při cestování s ČD je třeba vlastnit základní IN kartu (která stojí nemálo peněz), jinak cestujme oproti aspoň vzdáleně tržním cenám o 25% dráž. E-shop nepříliš user-friendly. Na studium tarifů plných výjimek je třeba si vyhradit nějakou tu hodinu času. Cena z Prahy do Hulína se vždy pohybovala s IN25 kolem 250-300 Kč.

Vlaky: Dlouhou dobu používané staré koženkové vozy (špinavé, zničené, hlučné - vzor ne-komfortu) pomalu nahrazují jejich modernizované verze, ale zásuvka či internet je stále v běžné druhé třídě nepřekonatelný problém. Stolečky pro práci nepoužitelné, spíše překážející.

Běžný účet s bonusem 1 000 Kč

Místenky: Za peníze a nemůžu si vybrat, kde budu sedět. Většina cestujících jezdí bez místenky, tedy nastupování do vlaků a souboj o lepší místa cestování příliš kultivovanosti nepřidává.

Občerstvení: Jídelní vozy (či vozíčková roznáška) nabízejí přinejlepším průměrnou kvalitu, ale za extra nadstandardní ceny. Když nebylo v kupé místo a uličky praskaly přeplněním ve švech, dalo se za cenu jednoho piva strávit cestu v poloprázdném jídelním voze. Tam totiž na teplé jídlo za běžnou restaurační cenu krát tři chodil málokdo.

Personál: Trochu loterie. Dalo se narazit na milého nadšence do dráhy stejně jako na prudiče, kterého jsem svou přítomností evidentně obtěžoval. Kontrola tarifní kázně občas i 3x během cesty (průvodčí, změna průvodčí, revize). Spolucestující ze zahraničí mají smůlu – anglicky se nedorozumí.

Ostatní servis: Veškerý žádný.

Leo Express

Jedu v úterý dopoledne, tedy mimo špičku. V pondělí večer nakupuji přes velmi dobře zpracovaný e-shop jízdenku za 136 Kč. Bez nutnosti stávat se členem čehokoliv, kupovat si obdobu IN-karty či ukládat peníze na virtuální peněženku dopravce (tyto možnosti tu jsou a nabízejí zlevněné jízdné, ale dále se mi to nechce studovat – s cenou 136 Kč jsem spokojen nad očekávání). Vybírám si místo na virtuální mapě celé soupravy – chci po cestě pracovat a pojedu déle, tedy dál od dětského oddílu, toalety, dveří, u stolečku, u okna a na čtyř-sedačce, kde ještě není zakoupené žádné další místo (pro větší soukromí). Nic není problém, vše naklikáno z pohodlí domova za pár minut, placeno kartou.

Běžný účet bez poplatků

Vlak vypadá z venku skutečně jako větší tramvaj (jak mu hanlivě přezdívají odpůrci soukromníků), ale uvnitř tomu nic nechybí a prostor je dostatečný. Nízkopodlažnost, použitelný stolek na práci, zásuvka pro každou sedačku, wifi (není to 100 Mb jako od UPC, ale na práci plně postačující), denní tisk, plechovka kofoly. Nikdo po mně nechce předložit lístek, ale milý personál naopak několikrát během cesty sbírá další přání od cestujících. Pán na vedlejší sedačce nereaguje na oslovení v češtině – slečna stevardka intuitivně přepíná do plynné angličtiny, pán evidentně mile překvapen. Ceny v jídelním lístku uvedeny i v eurech, vše dvojjazyčně. Je možné se napojit na palubní systém a mimo filmů sledovat i např. záběry z čelní a zadní kamery vlaku či aktuální rychlost soupravy. Cenově je nabídka jídel pocitově malinko dražší oproti bezkonkurenční pojízdné restauraci RegioJet (který prodává často za téměř nákupní ceny), ale stále na úrovni těch levnějších restaurací. Nabídka alternativní kuchyně (indické kuře, kuskus s tofu) mi přijde zajímavější než standardní guláš z JLV. Je to asi i jednodušší logisticky do vlaku než řízek v trojobalu.

Závěrem ještě k té malé tramvaji. Na rozdíl od RJ to bude mít Leo Express malinko komplikovanější při budoucím navyšování kapacity (Jančura jen přidává vagóny a má pořešeno). Souprava byla celkově tichá (včetně cestujících), ale umím si představit, že absence dveří mezi vagóny a křičící dítě mohou zážitek z jízdy ovlivnit poměrně negativně. Ale jinak koncepce hliníkové soupravy se sdílenými podvozky není špatný nápad – velké zrychlení lehkého vlaku na koridoru, kde je třeba měnit neustále rychlost, pomohlo dosáhnout velmi přívětivé jízdní doby Praha – Hulín lehce nad 2,5 hod. Tiché rozjíždění i brzdění – žádné nepříjemné skřípění kol.

Nedaří se ani s dotacemi

Více než na české železnici jsem si připadal jako v letadle British Airways na cestě do Londýna. A tak to má být. Na ostravské trati mám stejně pozitivní zkušenost také s RegioJetem. Tam se rapidně zlepšily i České dráhy. Sečteno, podtrženo, oproti ČD jsem jel s LE na Moravu za polovic a s řádově mnohem vyšší kvalitou služeb. A to ČD dostává velmi štědrou dotaci od Ministerstva dopravy na relaci Praha – Zlín 179,9 Kč za každý ujetý kilometr (za loňský rok celkem 376,9 mil. Kč).

Zůstává tedy otázkou, proč něčeho takového jako soukromníci nejsou schopny i ČD, které by na své straně měly mít teoreticky všechny trumfy. 

REKLAMA

ANKETA k článku Vlakem na Moravu

Při jízdě vlakem na Moravu preferuji:

Počet odpovědí: 382

KOMENTÁŘE k článku Vlakem na Moravu

Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.

Přidejte nový komentář

Mohlo by vás zajímat

Průměrné nabídkové sazby tříletých fixací se blíží pěti procentům

Průměrné nabídkové sazby tříletých fixací se blíží pěti procentům

26.11.2024 Aktuálně

Nabídkové úrokové sazby dosáhly svých "novodobých" maxim již téměř před dvěma a půl lety. Během této doby jsme svědky pozvolného poklesu, který byl na přelomu let 2023 a 2024 dočasně vystřídán strmějším snižováním.

Hypoteční novinky č. 20 - experti na hypotéky radí

Hypoteční novinky č. 20 - experti na hypotéky radí

25.11.2024 Aktuálně

Jaké existují druhy pojištění a k čemu slouží? Jak refinancovat hypotéku a ušetřit a jak pojistit nemovitost v záplavové oblasti? To vše se dozvíte ve 20. dílu hypotečních novinek.

Týdenní analýza 47/2024: Říjnová čísla z hypotečního trhu: sazby klesají, objemy rostou

Týdenní analýza 47/2024: Říjnová čísla z hypotečního trhu: sazby klesají, objemy rostou

20.11.2024 Aktuálně

Již vyšly statistiky České bankovní asociace, nyní se tedy můžeme podívat na informace za měsíc říjen, které vyznívají veskrze pozitivně.

MP: Akční nabídky na podporu stavebního spoření

MP: Akční nabídky na podporu stavebního spoření

8.11.2024 Aktuálně

Skupina KB, do které patří i Modrá pyramida spouští od dnešního dne 6.11.2024 časově omezenou akční nabídku na podporu prodeje stavebního spoření.

MP: Snížení bonusového úroku u spořicích akcí

MP: Snížení bonusového úroku u spořicích akcí

7.11.2024 Aktuálně

Skupina KB, do které patří Modrá pyramida s platností od 6. 11. 2024 snižuje u vybraných spořicích akcí bonusový úrok o 0,5 % p.a.

Z naší bankovní poradny

Pojmy ve slovníku

DSTI (Debt Service To Income)

DSTI je zkratkou z anglického názvu "Debt Service To Income". Tento ukazatel vyjadřuje poměr mezi měsíční splátkou veškerých stávajících úvěrů (kontokorent, kreditní karta, hypotéka apod.) včetně aktuálně žádaného úvěru proti celkovému čistému měsíčnímu příjmu. Jak se počítá ukazatel DSTI?Hodnotu DSTI je možné jednoduše vypočítat tím, že sečtete veškeré měsíční splátky, které platíte za své stávající i nově žádané úvěry a vydělíte je čistým měsíčním příjmem. Výsledek následně vynásobíte stem, abyste získali procentuální vyjádření. Pokud byste například plánovali splácet hypotéku ve výši 12 000 Kč a platili 7 000 Kč měsíčně za další půjčky a váš čistý měsíční příjem by byl 45 000 Kč, výpočet by vypadal následovně:DSTI = (12 000 + 7 000) / 45 000 x 100 = 42,22 %Zrušení parametru DSTIČNB může nastavit závaznou horní hranici DSTI, kterou se musí řídit banky při poskytování hypotečních úvěrů. Do června 2023 například horní hranice DSTI pro žadatele o úvěr do 36 let věku činila 50 % a pro žadatele starší 36 let 45 %. 1. července 2023 však došlo ke zrušení závazné horní hranice DSTI a stanovena je pouze doporučená hranice DSTI, která v současné době činí 40 %. ČNB žadatelům o úvěr, kteří tuto hranici překračují, doporučuje, aby byli velmi obezřetní se žádostí o půjčku. Při žádosti o úvěr se můžete setkat také s pojmem DTI (Debt To Income). ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAM

DTI (Debt To Income)

Ukazatel DTI je poměrem výše celkového zadlužení žadatele o úvěr a výše jeho čistého ročního příjmu. Česká národní banka může nastavit, případně doporučit, horní hranici tohoto úvěrového ukazatele a hypoteční banky se tímto ukazatelem musí řídit při schvalování žádostí o hypoteční úvěr. Aktuálně není závazná horní hranice ukazatele DTI stanovena a je pouze doporučena. Jak se počítá ukazatel DTI?DTI se jednoduše vypočítá tak, že se celková výše všech závazků vydělí ročním čistým výdělkem žadatele. Pokud by měl například žadatel hypotéku ve výši 5 000 000 Kč a čistý roční výdělek 1 000 000 Kč, hodnota ukazatele by byla 5. Dalším významným ukazatelem je DSTI (Debt Service to Income), který vyjadřuje poměr mezi výší měsíčních splátek všech úvěrů a čistým měsíčním příjmem. Více o tomto ukazateli se dozvíte zde.Doporučená horní hranice DTIV současné době činí doporučená horní hranice 8násobek ročního příjmu. Tato hranice tedy není závazná pro žadatele ani banky. Česká národní banka však žadatelům o hypoteční úvěr doporučuje, aby byli velmi obezřetní při překročení této hranice, protože by se mohli dostat do finančních obtíží. Pokud bychom kalkulovali s průměrnou čistou měsíční mzdou, která je v roce 2024 okolo 35 000 Kč, dostali bychom se na roční mzdu 420 000 Kč. V tomto případě bychom doporučeného ukazatele 8 dosáhli s výší úvěru do 3 350 000 Kč. ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAM

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2024, všechna práva vyhrazena