Rychleji a rychleji roste v poslední době
zájem o mobilní bankovnictví. Některé služby, které bankovní aplikace nabízí,
zaznamenaly růst v řádu desítek procent. Pomohla tomu mimo jiné pandemie
koronaviru COVID-19 a vládní nařízení omezující pohyb venku. Banky navíc lákají
na stále nové funkce a možnosti.
Omezení venkovního pohybu inspirovalo několik bank ke zveřejnění různých statistik a průzkumů. Vyplynulo z nich jediné – klienti začali v minulých měsících mnohem víc využívat internetové a hlavně mobilní bankovnictví.
Například Air Bank zjistila, že:
Česká spořitelna zase zveřejnila, že její mobilní bankovnictví George využívá už 800 000 lidí a klienti se k němu přihlásí v průměru 25× měsíčně.
Velký růst zájmu zaznamenala také Komerční banka. Zatímco v únoru měla její bankovní aplikace 10,5 milionu přístupů, v dubnu to bylo o milion víc. Tedy 11,5 milionu přihlášení.
U Equa bank zase v době koronakrize vzrostl o 45% počet běžných účtů otevřených on-line. A počet půjček uzavřených pomocí její mobilní banky vyskočil o 40%.
Vládní opatření proti šíření koronaviru tak přispěla k rychlejšímu rozšíření služeb mobilního bankovnictví. Stoupající zájem o ovládání banky z mobilu ale poskytovatelé sledují už řadu let. Sami tomu pomáhají spouštěním nových služeb, které klientům usnadňují správu účtu.
Patří mezi ně například:
Samozřejmostí jsou i přehledy o pohybu na kontě a aktuálních půjčkách, platby účtů nebo zadávání a upravování trvalých příkazů. Stále běžnější je také možnost investovat peníze přímo z mobilu.
Zejména u mladých klientů se mobilní bankovnictví stále častěji stává argumentem pro založení konta u jedné nebo druhé banky. I když faktorů, které byste měli vzít v úvahu při porovnání běžných účtů, je víc. Patří mezi ně například poplatky spojené s kontem nebo podmínky výběru peněz z bankomatu.
Bankovní aplikace ale hrají stále důležitější roli. A proto se poskytovatelé intenzivně soustředí na jejich vylepšování. Letos tak představili například:
Nejzásadnějším vylepšením posledních let ale stále zůstává možnost platby z mobilu prostřednictvím Google Pay a Apple Pay. Alespoň jednu z těchto možností nabízí v současnosti naprostá většina českých bank.
Mezi klienty je tato služba stále populárnější. A může se dokonce stát mezikrokem, který povede až ke zrušení klasických platebních karet.
Přesně to totiž v současnosti plánuje platební metoda Twisto. Tedy služba postavená na spojení výhod:
Nově chce využívat pouze Apple Pay a Google Pay a s plastovými kreditními kartami už příliš nepočítá – klientům je bude vydávat jen na vyžádání.
I když české banky mají zatím k takovému kroku daleko, rozhodně se nedá vyloučit, že k němu v budoucnu dojde. Už proto, že právě moderní finanční služby, jako je například Twisto nebo Revolut, jsou velkým tahounem v modernizaci bankovních služeb.
Zásadní ale bude další růst obliby mobilního bankovnictví.
Bankovnictví v mobilu je na českém trhu už 9 let. V květnu 2011 představila první bankovní aplikaci Fio banka. Postupně se přidávali i další poskytovatelé a aplikace dostávaly stále nové a nové funkce.
Velkým zlomem byla zejména možnost využít k zabezpečení mobilního bankovnictví otisk prstu. Právě to umožňuje rychlé a zároveň maximálně bezpečné ověření totožnosti potřebné pro různé finanční operace. Podobně navíc nyní slouží i zmíněné Face ID.
V současnosti se chtějí poskytovatelé u on-line bankovnictví výrazně soustředit zejména na využití automatizovaných asistentů – chatbotů. Vyplývá to alespoň z vyjádření některých bank.
Chatboti dokáží automaticky reagovat na dotazy a požadavky uživatelů. V reálném čase a v kteroukoliv denní dobu. Poradí jim nejen s ovládáním mobilní banky, ale i s různými problémy a nejasnostmi, na které mohou narazit.
Poskytovatelé si tak od nich slibují zejména zefektivnění komunikace s uživateli. A tím pádem i získání spokojenějších a věrnějších klientů.
Odměna 3 000 korun jen za to, že budete pravidelně platit kartou. Přesně tak vypadá nabídka pro nové klienty, kterou Raiffeisenbank odstartovala letošní rok. I když také ostatní poskytovatelé lákají na nejrůznější akce, tato nabídka patří v současné době k nejatraktivnějším na trhu.
Nakoupit přes internet, zaplatit kartou a nechat si vrátit 2 000 korun. Přesně tak vypadá nabídka mBank, která chce tímto způsobem motivovat své klienty k používání eKarty. Stačí si zřídit běžný účet a virtuální kartu k němu přidat.
Buď 100 korun, nebo 10 euro. Takový je minimální zůstatek, který musíte mít stále na účtu. Tedy pokud využíváte Fio banku. Ostatní poskytovatelé totiž tuto podmínku postupně zrušili. Fio banka tak zůstává poslední, která vám nedovolí dostat se na nulu.
Potřebujete vybrat nebo vložit peníze na účet? Pokud nechcete platit poplatek navíc, musíte často hledat bankomat své banky. V budoucnu by ale toto hledání mělo odpadnout. Alespoň pokud se naplní záměr Komerční banky, která vybízí konkurenty ke sdílení bankomatové sítě.
Většina klientů většiny bank musí při odesílání platby zadat číslo bankovního účtu zamýšleného příjemce účtu. S platbami zadanými jinak než na číslo účtu si u nás umí poradit zatím jen mBank a Banka Creditas. To se však má brzy změnit - český bankovní systém bude schopen posílat platby na kontakt, a to jak na telefonní číslo, tak třeba i na emailovou adresu. To vše bez nutnosti instalovat jakoukoliv aplikaci navíc.
KOMENTÁŘE k článku Zájem o mobilní bankovnictví rychle roste. I díky koronaviru
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.