Banky.cz Bankovní poradna zdarma Spoření #9821, Penzijní spoření a předčasný výběr

Penzijní spoření a předčasný výběr, Spoření

REKLAMA
Stavební spoření s bonusem 8 500 Kč
22.4.2020 Spoření

Dobrý den, měla bych dotaz ohledně zrušené smlouvy penzijního připojištění u České pojišťovny. Vzhledem k pandemii jsem byla nucena zrušit své penzijní připojištění. Byla to pro mě poslední možnost jak přijít k penězům a nezadlužit se v bankách či u nebankovních společností. Je mi teprve 31 a jsem maminka na rodičáku. Penzijko mám již od roku 2008 takže tam mám celkem nemalou sumu. O kolik přijdu a vše co se týče sumáře to vím. Ale potřebovala jsem ty peníze ihned. Paní mi na pobočce řekla že výplata v případě zrušení smlouvy je 2 - 3 měsíce, ale že pokud si ihned sjednám další smlouvu (kterou jsem stejně chtěla), výplata peněz bude přibližně za deset dní na účet. Překvapilo mě to a souhlasila jsem. Převedly jsme na nový účet rovnou 300 Kč (nevím zda i to byla podmínka) a vše bylo vyřešeno. Druhý den mi paní volala, že se strašně omlouvá, ale že to tam nějak zadala špatně nebo chyba v systému či co a že abych na to měla nárok musela bych na ten nový účet převést dvacet tisíc ze starého účtu. Zase jsem souhlasila protože i tak o ně nepřijdu a zbytek by mi stačil. Ale ona že to tedy nějak zařídí abych tam nemusela znovu a pošle nějaký papír s dostatkem k nim na centrálu. Odpoledne mi to nedalo a volala jsem jí že jak to tedy dopadlo. A ona že až bude vědět zavolá mi. Tak jsem se ještě ptala že když ty peníze potřebuji budou mi i tak vyplaceny po těch deseti dnech? A ona že samozřejmě po deseti dnech od schválení shora. A úplně mě dostala když dodala že jim posílala email a oni by jí to měli schválit a že na to mají měsíc na tu odpověď. Jako to mi chce vážně říct že jsem penzijní připojištění rušila úplně zbytečně? Potřebuji nutně splatit jeden úvěr a teď nevím co dělat. Zda čekat a modlit se aby to bylo už další den či k ní nebo přímo někam na centrálu naběhnout a řešit to přímo. Poradíte mi co s tím? Děkuji za odpověď

Dobrý den,

rušit penzijní spoření předčasně po 13 letech je velmi nerozumné, neboť ztráty jsou obrovské. Přicházíte o státní podporu, výnosy z ní, dodaní se Vám příspěvky zaměstnavatele za 10 let zpětně a navíc budete muset vrátit všechny slevy na dani. Přitom u těchto starších smluv se sjednávala výsluhová penze, takže polovinu peněz jste si mohla vybrat po 15 letech (tedy za pouhé 2 roky). U nových smluv už není garance nezáporného zhodnocení a jsou vyšší náklady na provoz fondu, tedy spoření dává smysl jen v dynamickém a vyváženém fondu (konzervativní mají nižší zhodnocení než staré fondy s nezápornou garancí).

Při výpovědi je třeba dodržet smluvní podmínky penzijního fondu, který lhůtu pro výplatu peněz může stanovit na 2-3 měsíce. Pokud jste dostala ústní příslib pobočkového pracovníka na výjimku pro dřívější výplatu (o které pobočkový pracovník rozhodnout nemůže a musí být schválena na vyšších místech), je to pochybení na straně pobočkového pracovníka penzijního fondu. Ale bude se to těžko prokazovat, bylo-li vše ústně a nezávazně. Spíše to na mne dělá dojem (napřed 300 Kč, pak 20 000 Kč), že pobočkový pracovník měl zájem inkasovat provizi za nově sjednané penzijní spoření a nasliboval Vám cokoliv, abyste si nový produkt sjednala.

REKLAMA
Jak hodnotíte odpověď?

Zeptejte se odborníků na bankovnictví a finance

Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.

Nejpopulárnější dotazy

PŘEJÍT NA NEJNOVĚJŠÍ DOTAZY

Zeptejte se odborníků na bankovnictví a finance

Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2023, všechna práva vyhrazena