Banky.cz Slovník Bezúročné období

Bezúročné období


Definice Bezúročné období

je doba, po kterou neplatíte úrok za finanční prostředky vypůjčené od banky. S bezúročným obdobím se můžete prakticky setkat především u kreditních karet. Kartou zaplatíte k aktuálnímu datu, obchodník dostane od banky peníze neprodleně, ale vy jako držitel kreditní karty máte ještě 40 až 60 dní bezúročný úvěr, a to za podmínky že splatíte zůstatek právě před maximálním bezúročným obdobím
Pokud naopak zaplatíte byť i o jediný den později, tak již vám banka účtuje úrok za celé období půjčky.
Banka tedy neprovozuje charitu, ale od zapomnětlivých klientů zinkasuje slušný úrok z půjčky, od pořádných klientů nezíská žádný výnos, od obchodníků získá poplatek za využití bankovního inkasa.



Dotazy v poradně k

M

#18767, Kreditní karta a bezúročné období, Půjčka, 13.8.2022

Dobrý den, s manželem máme u banky s běžným účtem zřízenou i kreditní kartu, na které máme nastavený nižší limit, než je naše výplata a platíme z ní pouze benzín a vždy když přijde nová výplata, tak tam půjčené peníze pošleme zpět. Jelikož se o to stará hlavně manžel, tak tomu moc nerozumím. Je tam nějaké bezúročné období, což znamená, že když peníze vrátíme včas, tak neplatíme nic navíc?

Dobrý den,

ano, kreditní karty nabízí bezúročné období 45-55 dnů. Pokud půjčené peníze v této lhůtě vrátíte, nebude Vám banka účtovat žádné úroky.

J

#18083, Jak vytáhnout peníze z kreditní karty, Půjčka, 1.6.2022

Pokračování dotazu č. 18079: Zdravím, to bylo špatně pochopeno, já si nepotřebuji pujčovat na nájem a podobně, to co jsem tam napsal. Jde mi o to vytáhnout z karty maximální množství peněz, použít je 55 dní na zaplacení něčeho jiného a svoje peníze mít mezitím na nějakém spořicím účtu. Peníze potom samozřejmě vrátit všechny bez toho, aby banka dostala jakékoliv úroky ;-) Nejlépe je daný dluh zaplatit jinou kreditní kartou, ze které máte nějaké benefity z placení kartou (UCB) tak, že na tom získáte 2x a nejlépe když z toho dostáváte i státní příspěvek tak dokonce 3x násobně :-) Jedna taková existuje, je od mallpay a všechno tohle splňuje. Tak bych potřeboval ještě další ;-) A žádnou jsem zatím neobjevil a Vy tady o tom máte docela dobrý přehled, tak třeba byste měli nějaký tip.

Dobrý den,

děkuji za doplnění. Nápad dobrý, ale takto kreditní karty bohužel nefungují. Bezúročné období se vztahuje pouze na platby kartou (nikoliv na výběr hotovosti či převod peněz z kreditky na účet). Z každé platby kartou má banka provizi, a proto klientům může nabídnout bezúročné období, benefity či jiné výhody. Z převodu peněz na účet či z výběru z bankomatu banka nic nemá, a proto za tyto operace nic nenabízí. 

J

#18079, Platba kreditkou, Platba, 1.6.2022

Dobrý den, které kreditní karty umožňují využít peníze platbou na účet? Tzn. že penězi z kreditu zaplatím např. nájem, pojistku a nebo služby typu internet převodem na účet? Děkuji

Dobrý den,

použití peněz pro platbu na účet nebo i pro výběr z bankomatu umožňují téměř všechny kreditní karty, nicméně tento způsob čerpání peněz je extrémně nevýhodný (platí pro něj zcela odlišné podmínky, např. nulové bezúročné období, poplatky a či občas vyšší úrok). Lépe by Vám posloužila klasická půjčka s výrazně nižším úrokem. Vůbec nejrozumnější by však bylo si na věci běžné spotřeby (nájem, složenky, atd.). nepůjčovat. 

#17784, Nelíbí se mi přístup banky, Půjčka, 29.4.2022

Pokračování dotazu č. 17761: Vážený pane Jermáři, děkuji Vám za rychlou odpověď, i když je Vám jistě jasné, že jsem do toho vkládal větší naděje. Řešení v podobě změny banky mě samozřejmě také napadlo, ale změnilo by se tím něco? Nezjistil bych, že se i jiná banka v budoucnu ve stejné situaci zachová úplně stejně? Myslel jsem si, že třeba víte o nějakém obecném právním rámci, který bankám vymezuje základní podmínky v oblasti kreditních karet (případně i vracených plateb či bezúročného období) a že se třeba ukáže, že již toto bylo porušeno. Ale možná je to tak, že jakékoliv bezúročné období je už čistě dobrá vůle banky a v rámci něj si tudíž mohou dělat, co chtějí. Nebo že máte při svých zkušenostech jiný nápad, jak bych mohl ještě postupovat. Už mi nejde ani tak o tu tisícovku úroků, ale o princip. Nerad jsem za hlupáka, kterého někdo převezl pomocí účelové manipulace s pravidly - připadám si jako v nějaké jiné době či jiné zemi. Tou mou bankou je Hello bank (což jste z některých indicií možná i poznal). Skutečně jsem jim třikrát psal (pokaždé jsem přidal další nové argumenty, z nichž ty nejsilnější jsem Vám všechny shrnul do své včerejší otázky) a třikrát zamítavě odpověděli zcela shodnou formou (v první větě slušně poděkují za můj mail a pak se krátce odvolají na své podmínky). Pořád to vede do téhož "Oddělení péče o klienty" bez ohledu na to, zda píši z prostředí elektronického bankovnictví nebo přes formulář na jejich stránkách anebo jim jen posílám klasický mail. Vždy mi ale odpoví nějaký jiný pracovník, jenže názory mají všichni totožné (holt jsou za to zamítání dobře placeni). V té komunikaci je přitom dobře vidět historie všech mých marných pokusů na dané téma, jenže ani tato moje vytrvalost nestačí k tomu, aby to třeba konečně předali někam výš, kde by mohl působit někdo uznalejší s kompetencemi pro udělení výjimky. Ale nazývají to "péčí" o klienty. Říkám si aspoň, že i když mi nevyhoví, tak je to třeba upozorní na slabé místo v podmínkách, které snad následně pro budoucí klienty upraví. Jenže pak mi došlo, že určitě nebudu první, kdo se jim na toto téma ozval. Vrácené platby nejsou až tak výjimečné, určité procento z nich proběhne na přelomu účetního období, z nich část připadá na klienty využívající bezúročné období a z nich se aspoň někteří ozvou s námitkou. Při velkém množství klientů a jejich karetních transakcí prostě určitě nejsem první. Takže je to naopak skrytá nastražená past, do které jsem se chytil, takže ničeho nedosáhnu ani teď pro sebe, ani do budoucna obecně. A o této pasti jistě vědí i v ostatních bankách a je to jen o jejich korektnosti, kterou ale při změně banky neodhadnu. Kterou banku byste mi tedy doporučil (tj. kde si myslíte, že by mi tyto úroky buď vůbec nenaúčtovali anebo bych se domohl jejich následného stornování)? Děkuji Vám za trpělivost při čtení a uvítám jakékoliv Vaše další případné rady, i když chápu, že dotaz jste mi již zodpověděl.

Dobrý den,

neexistuje žádný právní rámec který by bankám stanovoval podmínky bezúročného období u kreditních karet. Délka bezúročného období, které transakce jsou bezúročné a které nikoliv, atd. - to vše si mohou banky stanovit zcela libovolně. Pokud se Vám podmínky vaší banky nelíbí, změňte banku. V životě se Vám ještě mnohokráte stane, že Vás obchodní partner svým jednáním nepotěší. Vás to stálo relativně nízkých 1 000 Kč. Nemá smysl vynakládat další úsilí na záležitosti, které nezměníte. Pro výběr nové banky doporučuji náš srovnávač produktů běžný účet, kreditní karta, spořicí účet a další.

#17761, Banka podvádí s bezúročným obdobím na kreditce, Půjčka, 27.4.2022

Dobrý den, již cca 20 let mám kreditku u jedné banky, pravidla znám a respektuji, za tu dobu jsem kartou zaplatil (a bance splatil) pár milionů, moje platební morálka je bezchybná. Využívám její výhody, především bezúročné období. Myslel jsem, že mě nic nemůže překvapit, ale stalo se toto: Koncem února jsem platbou online v eshopu zaplatil 30 tisíc, takže spolu s běžnými únorovými nákupy za celkových cca 20 tisíc byl na únorovém výpise koncový dluh 50 tisíc - pokud celou částku uhradím do 25.března, bude to bezúročné. Ale eshopové zboží jsem po pár dnech vrátil a již 2.března jsem měl na kartě zpět od obchodníka připsáno těch 30 tisíc. Bance jsem v termínu proto uhradil jen zbylých 20 tisíc (na korunu přesně, aby bylo jasné, jak je to myšleno). Přesto mi byly na následujícím březnovém výpise naúčtovány úroky přes 1000 Kč, protože podle obchodních podmínek i podle pokynu na výpisu je potřeba pro využití bezúročného období uhradit KLIENTEM úplně CELOU koncovou částku (vratky obchodníků prý nemají tuto vlastnost). Toto ale nemělo praktický smysl, když už ty peníze byly dávno připsány zpět obchodníkem (i přes další provedené březnové platby kartou u obchodníků bych se tím dostal do pěticiferného přeplatku, což je vlastně i v rozporu s obecným účelem kreditních karet). Třikrát jsem bance psal a uváděl různé argumenty, ale banka se prostě točí na obchodních podmínkách, z nichž nepřipouští výjimku. Přitom k té situaci došlo jen díky té meziměsíční hranici - kdyby se nákup i vratka provedly v témže měsíci (a je jedno, zda v únoru či v březnu), vůbec by problém nevznikl. Přitom více než polovina vyměřené tisícovky za úroky vzniká jako úrok za těch 30 tisíc od okamžiku nákupu koncem února až do konce března. Pokud ale vrácená platba má svůj specifický charakter, tak by měla mít i své specifické úročení maximálně jen na těch několik dní, než byla vrácena. Takto měla banka svých 30 tisíc už na počátku března od obchodníka zpět, ale mě je až do konce března plně úročila. V obchodních podmínkách jsem k tomu nic nenašel, ale přijde mi to přinejmenším v rozporu s dobrými mravy. Za správné nadále považuji nehradit úroky vůbec žádné, ale jak vidíte, nebráním se kompromisu, jenže ani s návrhem na vynulování úroků ze stornované platby za období po jejím vrácení jsem u nich nepochodil. Co si o celé situaci myslíte? Neexistují třeba nějaká obecná pravidla nadřazená jejich obchodním podmínkám? Mám nějakou šanci? Zkusil bych třeba i jejich jejich ombudsmana, ale oni ho zřízeného vůbec nemají. Děkuji za radu a pokud to k něčemu bude, mohu následně uvést, o jakou banku konkrétně jde.

Dobrý den,

z morálního hlediska je toto samozřejmě nepochopitelné, ale v případě sporu by mohl nad zdravým rozumem vyhrát puristický výklad obchodních podmínek banky pro kreditní karty. Doporučit lze pouze jediné - změňte banku. 

Články o

Půjčka pro studenty – je něco jinak, když žadateli nebylo ještě ani 21?

18.6.2021, Půjčka, Autor: Lenka Rutteová

…u do mínusu, jinými slovy o kontokorent, i zdes nižší úrokovou mírou a vedením úvěrového účtu zdarma. Nezapomínejme, že kreditní karty mívajíbezúročné období, a to až 55 dní, takže pokud je dluh včas splacen, jedná se obezplatnou půjčku, student nemusí za čerpané peníze vydávat žádn…

Air Bank láká na kontokorent bez úroků. Mall na prémiovou kartu

21.10.2020, Běžný účet, Autor: Jan Budín

…nce roku. V tomto případě je tedy kontokorent výhodnějšínež kreditní karta. Peníze „zdarma“ totiž máte až na čtvrt roku. U kreditníchkaret se bezúročné období pohybuje kolem 45 dnů. U Air Bank si mohou klienti díky kontokorentupůjčit 5 000 až 50 000 korun. Když pak všechny půjčené pe…

Koronavirus, splátky bankám a osobní finance

4.4.2020, Osobní a rodinné finance, Autor: Pavel Strašák

…. Nevěřte na státní pomoc zdarma! V posledních dnech se v médiích každý den objevují nové informace o tom, jak vláda nařídí odložení splátek, bezúročné období, či jiné výhody pro klienty bank z půjček a hypoték. V dnešním světě ale není nic zadarmo, i banky musí uhradit úroky ze svýc…

Kontokorent, mikropůjčka, hypotéka. Seznamte se 5 nejčastějšími typy půjček a jejich využitím

8.1.2020, Půjčka, Autor: Petr Jermář

…jichž výše několikanásobně převyšuje hodnoty u spotřebitelských úvěrů. Zároveň se jim ale můžete snadno vyhnout.Kreditní karty totiž nabízejí bezúročné období, které se obvykle pohybuje od 45do 55 dní. Pokud v tomto termínu půjčenou částku vrátíte, žádné úrokyneplatíte. Některé kredi…

Kreditní karta v sobě skrývá nástrahy i spoustu výhod. Podívejte se, komu se vyplatí

13.11.2019, Půjčka, Autor: Jan Budín

…eníze splatit bezjakéhokoliv navýšení. Vrátíte jen to, co jste si půjčili. Tato doba se u jednotlivých poskytovatelů akaret liší. Aktuálně se bezúročné období na kreditní kartě pohybuje přibližně vrozmezí 45–55 dní. Na splacení půjčky tak máte poměrně dost času.A tím pádem získáte úv…