Nehoda na letních pneumatikách? Automaticky nepřicházíte o pojištění, klíčová je příčinná souvislost

Redakce Banky.cz

Nejezdit v zimě na letních je rozumné i zákonné. Ale i když přezutí podceníte, nehoda na letních pneumatikách ještě neznamená, že všechno zaplatíte z vlastní kapsy. Pojišťovna má povinnost uhradit škody z povinného ručení poškozeným a teprve následně může uplatňovat regres, a to jen tehdy, pokud prokáže, že právě nevhodné pneumatiky škodu způsobily nebo výrazně zhoršily její rozsah. V praxi proto rozhoduje každý detail: počasí, rychlost, technický stav i dokumentace z místa nehody.
Co si z článku odnést
- Od 1. listopadu do 31. března jsou zimní pneumatiky povinné, pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, nebo to lze vzhledem k počasí očekávat.
- U osobních aut se vyžaduje minimální hloubka dezénu 4 mm, u vozidel nad 3,5 t 6 mm na hnané nápravě.
- Pokuta za jízdu „bez zimních“ je obvykle do 2 000 Kč na místě, ve správním řízení 1 500-2 500 Kč, bez bodů.
- Pojišťovna u povinného ručení nejprve uhradí škodu poškozeným, regres vůči viníkovi uplatní jen při prokázané příčinné souvislosti s nevhodnými pneumatikami.
- Havarijní pojištění může plnění krátit nebo odmítnout, pokud porušení povinností prokazatelně přispělo ke vzniku či rozsahu škody - rozhodují pojistné podmínky.
- Pečlivá dokumentace nehody (fotky, stav vozovky, rychlost, svědci) zásadně zvyšuje šanci na plné plnění.
Novinky ze světa hypoték, půjček či výhodné nabídky přímo na váš e-mail
Kdy jsou zimní pneumatiky povinné podle zákona
Česká legislativa ukládá povinnost použití zimních pneumatik od 1. listopadu do 31. března v závislosti na aktuálních nebo očekávaných povětrnostních podmínkách. Pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, případně lze takové podmínky předpokládat, musíte mít zimní pneumatiky obuté. Povinnost platí i tam, kde je vyznačena dopravní značka Zimní výbava - v takovém úseku jsou zimní pneumatiky bez debat povinné bez ohledu na okamžité počasí.
U osobních vozidel do 3,5 tuny je požadovaná minimální hloubka dezénu 4 mm na všech kolech, u těžších vozidel 6 mm na hnacích nápravách. Za „zimní“ se považují pneumatiky s označením M+S (případně 3PMSF se symbolem hory a sněhové vločky), které jsou konstruované pro chladné období. Neplnění této povinnosti je přestupek sankcionovaný pokutou - obvykle do 2 000 Kč v blokovém řízení, 1 500-2 500 Kč ve správním řízení, bez bodů.
,,Z právního pohledu je důležité rozlišit přestupek a pojistnou odpovědnost. Pokuta za nesplnění povinnosti je jedna věc, ale automatická ztráta pojistného krytí to není - ta přichází v úvahu až při prokázané souvislosti mezi nevhodnými pneumatikami a nehodou.”

Co hrozí z pohledu povinného ručení
Povinné ručení slouží k náhradě škody třetím osobám. I když způsobíte nehodu na letních pneumatikách, pojišťovna poškozeným zpravidla škodu uhradí. Teprve poté zvažuje, zda vůči viníkovi uplatní tzv. regres - tedy náhradu toho, co musela vyplatit, zpět na viníkovi.
Možnost regresu není neomezená. Pojišťovna uspěje jen tehdy, pokud prokáže přímou příčinnou souvislost mezi porušením povinnosti (jízda bez zimních pneumatik) a vznikem či rozsahem škody. Typicky půjde o situace, kdy auto na ledu s letními pneumatikami dostane smyk a řidič prokazatelně nezvládne brzdění na vzdálenost, kterou by zimní pneumatiky zvládly. Naopak u kolize na suché vozovce při nízkých teplotách, kdy příčinou byla nepozornost nebo nedání přednosti, bývá argument „letních gum“ slabý - příčinná souvislost chybí.
V některých pojistných podmínkách se operuje i s technickou nezpůsobilostí vozidla. Zde ale opět platí, že vyložit samotnou absenci zimních pneumatik jako technickou nezpůsobilost pro účely regresu bez důkazu o vlivu na nehodu je problematické. V praxi proto pojišťovny hodnotí balík faktorů: stav vozovky, teplotu, brzdnou dráhu, kvalitu pneumatik, přizpůsobení rychlosti, svědecké výpovědi a policejní zápis.
Havarijní pojištění a krácení plnění
U havarijního pojištění pojišťovna hradí škodu na vašem vozidle podle sjednaných rizik. Porušení povinností řidiče (včetně jízdy na nevyhovujících pneumatikách) může vést ke krácení plnění, ale i tady se posuzuje, zda porušení objektivně přispělo ke škodě. Rozhodují konkrétní pojistné podmínky a důkazní situace. Pokud pojišťovna krátí plnění, musí umět své rozhodnutí odůvodnit a prokázat, že bez pochybení by škoda nevznikla nebo byla menší.
Obvyklá praxe je procentuální krácení. Například u smyku na zasněžené vozovce při letních pneumatikách může pojišťovna krátit plnění o desítky procent. Naopak u střetu na suchu, kde gumy nehrály roli, by krácení plnění nemělo obstát. Vždy proto žádejte o písemné a věcné odůvodnění včetně citací z pojistných podmínek a znaleckých podkladů. Pokud argumentace stojí jen na „byly letní pneumatiky“, bez dalších důkazů, máte silnou pozici pro námitku či stížnost.
U havarijního pojištění vždy sledujte definici hrubé nedbalosti a výluk. Samotné ‚letní gumy v zimě‘ nejsou univerzální výluka - rozhoduje, jestli právě tento faktor zvýšil riziko a jak se to prokáže ve spisu.
Jak pojišťovny posuzují příčinnou souvislost v praxi
V jádru sporů stojí otázka: způsobily letní pneumatiky nehodu nebo zvětšily škodu? Odpověď vychází z tzv. testu podmínky sine qua non: kdyby byl vůz obut do zimních pneumatik odpovídající hloubky dezénu, proběhl by děj jinak? K posouzení se využívá znalecká analýza brzdné dráhy, stavu vozovky, teploty a rychlosti. Důležitý je i profil jízdy: přiměřená rychlost, rozjezdy do stoupání, chování v zatáčkách a brzdění před překážkou.
Pro řidiče je důležité, že důkazní břemeno v regresu či při krácení plnění nese pojišťovna. Má prokázat, že porušení povinnosti bylo relevantní příčinou škody. Vaší obranou jsou fakta z místa - a ta bezprostředně po nehodě nejlépe uchováte kvalitní dokumentací (fotografie povrchu, stop, teploměru ve voze, případně záznamy z palubní kamery). Pokud jsou podmínky přechodné (např. suchý úsek mezi sněhovými přeháňkami), může mít i drobný důkaz zásadní váhu.
Jak postupovat po nehodě na letních pneumatikách
Po nehodě zachovejte maximální klid a postupujte podle standardních kroků: zabezpečit místo, poskytnout pomoc, zavolat IZS, vyplnit záznam o nehodě, nafotit situaci. Zároveň si ohlídejte vše, co může dokázat, že pneumatiky nehrály klíčovou roli - nebo naopak že jste jeli opatrně a přiměřeně stavu vozovky. Každý detail, který posílí či oslabí hypotézu o vlivu „letních gum“, může rozhodnout o desítkách tisíc korun.
- Nafotografujte povrch vozovky, okolí a stopy brzdění, ideálně z více úhlů a s měřítkem.
- Zaznamenejte aktuální teplotu a počasí (např. z palubního počítače nebo aplikace s časovou značkou).
- Pořiďte detailní snímky pneumatik včetně dezénu a značení, přiložte měření hloubky dezénu, pokud máte měrku.
- Sepište kontakty na svědky a požádejte je o stručný popis situace (střídavá námraza, suchá vozovka apod.).
- Do záznamu o nehodě uveďte popis manévru, rychlosti a vzdáleností, přiložte skici.
- Při komunikaci s pojišťovnou věcně argumentujte k příčinné souvislosti, žádejte o písemné zdůvodnění jakéhokoli krácení plnění.
Klienti často rezignují už při prvním dopise o krácení. Přitom právě v těchto sporech rozhodují důkazy - když si je pečlivě připravíte a trpělivě argumentujete, šance na plné plnění výrazně roste.
Časté mýty a realita
Rozšířený omyl zní: „Když bourám na letních, pojišťovna nic neplatí.“ Realita je jiná. Poškozeným z povinného ručení se plní téměř vždy - otázka je, zda a nakolik pojišťovna uplatní regres, což závisí na prokazatelné souvislosti mezi pneumatikami a škodou. Další mýtus: „Stačí značka M+S a mám vyhráno.“ U novějších pneumatik je trendem značka 3PMSF, ale pro zákonnou povinnost jsou běžně akceptované i M+S; rozhodující je však celková kondice pneumatik, zejména hloubka dezénu a stáří.
Nepravdivé je i tvrzení, že policie automaticky píše „vinu letním pneumatikám“. Policie konstatuje stav a porušení povinnosti, ale zda pneumatiky byly příčinou nehody, je otázka odborného posouzení. Stejně tak není pravda, že když je venku „nad nulou“, zimní pneumatiky nejsou potřeba - na mostech a ve stinných úsecích se námraza tvoří lokálně, a právě tam letní pneumatiky selhávají nejčastěji.
Praktické doporučení na závěr
Nejlepší „pojistkou“ je pochopitelně prevence: přezujte včas, zkontrolujte dezén a tlak, vyjeďte s rozmyslem a přizpůsobte rychlost. Pokud se nehoda stane a jedete na letních, soustřeďte se na důkazy a přesné popsání děje. Nenechte se odradit prvním stanoviskem - využijte právo na odvolání, stížnost nebo znalecký posudek. V případě sporu se obraťte na nezávislého poradce; na Banky.cz dlouhodobě řešíme desítky dotazů ohledně regresu a krácení plnění a praxe ukazuje, že informovaný klient má výrazně lepší výsledek.
Klíčové je mít na paměti jednoduché pravidlo: nehoda na letních pneumatikách není automatický rozsudek nad vaším pojištěním. O výsledku rozhoduje to, co se skutečně stalo - nikoli jen to, co máte obuté. A v tom vám pomůže kombinace rozumné jízdy, dobrých návyků a pečlivé dokumentace.
