Banky.cz Bankovní poradna zdarma Půjčka #13521, Nebankovní poskytovatelé úvěrů a ochrana spotřebitele

Nebankovní poskytovatelé úvěrů a ochrana spotřebitele, Půjčka

REKLAMA
Nejlevnější půjčka od Zonky
17.3.2021 Půjčka

Dobrý den, obracím se na Vás jako na dohledový orgán nad finančními institucemi a potřebuji radu, zevrubnější deskripci problematiky, kterou se zabývám. Nebankovní instituce mi odpověděla několikrát, avšak velmi obecně, ne-li vůbec, nejsem spokojen. Mé otázky jsou následující: 1) Vezmeme-li nebankovního poskytovatele finančních služeb (platební instituci např. Zonky.cz - Benxy, s.r.o.) a tradiční banku např Fio banku, a.s., v čem podle Vás spočívá rozdíl ve vztahu k ochraně spotřebitele? Vztahují se na obě instituce stejné právní předpisy? Jak může klient postupovat, pocítí- li újmu na svých právech u bankovní instituce a jak u nebankovní instituce? 2) Jak ovlivnila směrnice PSD 2 bankovní instituce a jak FinTechové společnosti příkladě Zonky.cz? 3) V čem spočívají podle Vás největší rozdíly mezi tradiční bankou a FinTech společností (příkladně Zonky.cz - Benxy, s.r.o). 4) Lze dohledat nějaké konkrétní případy, kde banka postupovala jinak něž platební instituce (FinTech) ve vztahu k ochraně spotřebitele? Děkuji Vám za odpovědi a přeji hezký zbytek dne. 

Dobrý den,

dohledovým orgánem nad finančními institucemi je centrální banka (ČNB).

1) všichni poskytovatelé úvěrů (bankovní i nebankovní) musí dodržovat stejná pravidla hry daná Zákonem o spotřebitelském úvěru. Pocítí-li klient újmu na svých právech, může se domáhat nápravy soudní cestou.

2) PSD2 otevřela dveře mnoha fintechům do oblasti správy osobních financí. 

K dotazům 3-4) Bylo by dobré rozlišovat mezi fintechy (které se nutně nemusí zabývat půjčováním peněz, např. Spendee) a klasickými nebankovní poskytovali úvěrů (půjčující peníze nebonitním klientům za RPSN v řádech stovek-tisíců procent). 

  • Banka: Dodržuje vysoké morální a etické standardy, půjčí jen tomu, kdo je schopen peníze vrátit za nízký úrok. Banka půjčuje své peníze (riziko nese banka).
  • Zonky: Z hlediska etických a morálních standardů má blízko bankám. Zonky nepůjčuje své peníze, ale půjčku pouze zprostředkovává (dlužníka prověří a umožní investorům dlužníkovi půjčit - riziko nese investor, nikoliv Zonky).
  • Nebankovní poskytovatelé úvěrů: Mimo několik málo solidních firem (např. Home Credit) se jedná povětšinou o šejdíře, kteří poskytují nebankovní půjčky s extrémně vysokým RPSN (stovky až tisíce %) a vysokými smluvními pokutami. Zákon o spotřebitelském úvěru často obcházejí 2 způsoby: 1) půjčkou do 5 000 Kč (takto malé úvěry nejsou regulované), 2) půjčkami na IČ (též nespadá pod Zákon o spotřebitelském úvěru). Ochrana spotřebitele je pak nulová. Půjčují zoufalým klientům, které jinde odmítli a kterým by se pro jejich vlastní dobro půjčovat nemělo (vysoká pravděpodobnost, že nebudou schopni splácet).
  • REKLAMA
    Jak hodnotíte odpověď?

    Zeptejte se odborníků na bankovnictví a finance

    Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

    Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

    Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.

    Nejpopulárnější dotazy

    Kupující chce poslat peníze přes moneygram

    27.4.2024 Podvod

    Dobrý den, mám dotaz. Bude to delší, tak se omlouvám, ale zkrátím to. Prodávám kroj a s pánem který reagoval na můj inzerát, budeme mu říkat pan X, jsme se domluvili na platbě přes PayPal, který jsem si k vůli tomu založila. Pánovi jsem předala veškeré informace k platbě a adresu. Jasně bylo domluveno, jakmile mi přijde platba za kroj 12 000 Kč, tak zabalím krabici a pán X si zajistí přepravu, čili odvoz. Přišel mi email od PayPal, že proběhla platba, tedy z účtu pana X byla stržena částka 15 400 Kč. 12 000 Kč za kroj a 3 400 Kč za přepravu, které se ale připíší na můj PayPal  až po té, co zaplatím přepravní společnosti 3 400 Kč a pošlu potvrzení PayPalu. O platbě za přepravu předem nebyla ani zmínka. Po té jsem kontaktovala přepravní společnost, která mi sdělila, že takovou objednávku s těmito údaji a adresou nemají zaznamenanou a mám to řešit s PayPal. Psala jsem tedy na podporu PayPal a ti mi sdělili, že je to v pořádku a že mám zaplatit 3 400 Kč přes nějaký moneygram, aby se celá částka uvolnila na můj účet. Abych to tedy shrnula, podle všeho tedy z účtu pana X byly peníze strženy a peníze ale nedorazily na můj účet. Nevím co mám dělat. Transakce je prý nevratná a já myslím že jde o podvod. Pán se se mnou hádá a vyhrožuje a tvrdí, že ho chci podvést. Jenže to samé si myslím já. Poradíte mi prosím, co mám dělat tedy?

    PŘEJÍT NA NEJNOVĚJŠÍ DOTAZY

    Zeptejte se odborníků na bankovnictví a finance

    Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

    Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

    Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.

    Srovnáváme hypotéky od

    © Banky.cz 2023, všechna práva vyhrazena