Banky.cz Slovník Česká národní banka

Co je to Česká národní banka

REKLAMA

Definice Česká národní banka

Je kontrolní orgán, který zajišťuje dohled nad finančním trhem v České republice. Určuje měnovou politiku, vydává bankovky a mince, řídí platební styk a zúčtování bank. Mezi další úkoly ČNB například patří udržování inflace v přiměřené míře (ovlivňuje množství peněz v oběhu díky změnám úrokových sazeb) a správa devizových rezerv státu. ČNB vykonává dohled nad bankami, kapitálovým trhem, pojišťovnami, penzijním připojištěním, družstevními záložnami a jinými účastníky finančního trhu v ČR.

Hypotéky s výhodnějšími podmínkami refinancování? Už jen do konce srpna

Hypotéky s výhodnějšími podmínkami refinancování? Už jen do konce srpna

22.7.2024 Hypotéka

Konec výhodnějších podmínek pro hypotéky se blíží. Jestliže právě uvažujete o sjednání hypotéky, máte čas jen do konce srpna, abyste ještě stihli výhodnější podmínky pro refinancování a předčasné splacení. Od 1. září totiž začne platit nový zákon, který výrazně změní podmínky předčasného splacení úvěrů.

Dotazy k Česká národní banka

Dánsko-Česká Republika

24.8.2015 Platba
reakce na odpoved: jednalo se banku v dansku - nordea. Ve formulari jsem musel souhlasit, ze akceptuji pripadne poplakty spojene s prevodem. Kolik ale to bude bylo ve vseobecnych podminkach jen napsano, ze to zalezi od te ktere banky. Ja ale predem nevedel, ze nordea nema primo kontakt na equa a ze si bude vybirat zrovna csob. Jednalo sa o zhruba 450 000kc, takze strata na konverzi cinila cca 10 000kc. CSOB se taky ohradila ze neudelala nic spatne. Ja se potom ptam, proc se vyplnujou kontaktni udaje v pripade dotazu (takhle nejak se to policko ve formulari jmenuje), kdyz neni v nikoho zajmu se dopatrat ocividneho preklepu. Dle meho je to minialne neeticky ze strany CSOB, ze sa v podstate nic si nauctovala 1000kc plus profit z konverze. A pritom jsem se je o nic nezadal. Nenaplnuje tohle skutkovou podstatu neopravneneho obohacovani? Dobrý den, bohužel se asi jedná o nepříjemnou evropskou výjimku (Nordea), neboť většina bank by měla mít přímé spojení (a tzv. SEPA platby - v EUR, tedy bohužel ne v DKK - by měly svižně fungovat bez prostředníků a prodlení). ČSOB skutečně pravděpodobně nepochybila (a to ani morálně) - pouze můžeme spekulovat, že nebyla ochotna udělat "něco navíc" při dodatečně Vámi podaném podnětu. V bance platby zpracovává systém a lidská síla problém řeší pouze např. v případě, kdy systém odhalí překlep ve jménu o jeden-dva znaky. Tedy pokud jste spletl kolonky a do kolonky jméno dal název banky, systém to mohl nevyhodnotit jako překlep a platbu automaticky stornoval jako omyl (a lidská síla se tedy nemusela nutně dostat vůbec ke slovu). Poplatek: 1 000 Kč za zprostředkování platby mi přijde příliš, naprosto souhlasím (proto také jinak propagujeme hlavně bezpoplatkové banky jako Equa, Fio, atd.). Ale banka úkon provedla - platbu přijala a místo poslání dopředu ji vrátila. Tedy úkon tam byl a má-li ho banka zpoplatněn, poplatek ji náleží. Konverze: to máte tak - kdybyste peníze odesílal z Nordea přímo v CZK, došlo by ke konverzi už v Nordea a na rozdílu při vrácené platbě by profitovala Nordea. Toto ČSOB ovlivnit nemohla.  O bezdůvodném obohacení asi nemůže být řeč - otázkou je samotná míra jakéhosi pochybení už na straně Nordea, která Vám dovolila do kolonky "jméno" vepsat nesmysl (i když Norská banka těžko může mít system check na jména všech světových bank). Na druhou stranu jste ale pochybil přímo Vy a navíc jste souhlasil dobrovolně s podmínky Nordea (se kterými bych já osobně nesouhlasil). Samozřejmě, že pokud by banka chtěl být extra proklientská a vyjít Vám vstříc, nabídla by třeba řešení nebo aspoň částečnou refundaci. Jenže ČSOB to ve vztahu k Vám nemá důvod činit, protože nejste jejich klientem a Nordea bude tvrdit, že ona také nepochybila a navíc si na poplatcích ani konverzi na nic nepřišla (max. na něco málo za odchozí platbu).  Obávám se, že jakýkoliv případný podnět ČNB, coby dohledovému orgánu nad bankovním trhem, je předem odsouzen k nezdaru.  ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Dotaz na banku

18.2.2015 Banka
Dobrý den. Řeším už delší čas jednu zaležitost.Otec žije v zahraničí a po nehodě zůstal ochrnutý a není schopen žádného transportu( pro jistotu to máme potvrzeno i lékařem)..Má účet u Reiffeisen Banky u nás v Čr.Měl svou bankovní poradkyni,která znala jeho stav a vyšla vstřict,když bylo třeba.Bohužel mu byla přidělena nova a nebyla schopna dát potřebné informace po telefou,což je pochopitelné.Tak jsme se rozhodli řešit to plnou mocí.Byla jsem na pobočce jak máme postupovat,když je situace jaká je.Jeden zaměstnanec byl moc ochotný a poslal mi elektronicky jejich formulář.Generální plnou moc banka neakceptuje.Ten jsme nechali přeložit a u notáře v Rakousku ověřit.Notář s překladatelkou nám zapečetil formulář v Českém jazyce jelikož to je do Čr. Dnes sem byla v bance s dotazem zda nemám náhodou jít i pro rázitko k notaři u nás v Čr. a po těch útrapách mi sdělili,že to chcou v nemčině (nechápu) a apostilu ve Francoužtině.A ještě k tomu,že mám špatný formulář.Je pouze jejich interní,který jsem vůbec neměla dostat do rukou a když jsem se ptala zda mi tedy může dát jiný,správný tak mi paní odpověděla,že ne.Mohla bych si stěžovat na chybně podané informace bankou?Bylo to velmi nákladné a asi ješté bude.Pokud by jste mohl poradit,byla bych ráda.Dékui Vám. Juřičková Dobrý den, Váš případ je poměrně unikátní, a tedy pro něj není žádný precedent z minulosti. Čeho chcete stížností dosáhnout - uhrazení vynaložených nákladů? Česká národní banka coby dohledový orgán nad bankovním trhem může s bankou zahájit řízení a nějak ji případně sankcionovat, ale Vám náhradu přiznat stejně nemůže, tedy by byl nutný soud/občanskoprávní spor. Jak v případě sankcí tak vymáhání náhrady škody soudně je třeba mít veškeré chybné pokyny od banky (vedoucí ke způsobené škodě) velmi dobře zdokumentované, jinak je to bez šance na úspěch. Přidejte k tomu pomalou vymahatelnost práva v ČR a své další úsilí a výsledkem je, že se stížnosti bohužel nevyplatí. Proto bych doporučil se zkusit obrátit na interního ombudsmana Raiffeisenbank či centrálu, kde by se co nejlépe popsaly chybné kroky pracovníků banky a způsobená škoda. Nebylo by případně jednodušší vše vyřešit přes internetbanking ze zahraničí? Pro pouhý převod z účtu by to jistě bylo pro všechny zúčastněné pohodlnější řešení. ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2024, všechna práva vyhrazena