Stejně jako náklady sociálního bydlení nesou skrz regulované nájemné místo státu majitelé nemovitostí, náklady za podpojištění cestovek a nezodpovědnost klientů ponesou nově dle ústavního soudu pojišťovny.
Přestože od sametové revoluce uplynulo již čtvrt století a dobrou třetinu dnešní populace reálný socialismus zcela minul, stát si neustále libuje v přerozdělovacích principech blízkých morálnímu hazardu. Po dlouhou dobu bylo nejviditelnějším případem regulované nájemné, kdy stát diktoval vlastníkům nemovitostí, kolik si mohou účtovat za pronájem. Státu bylo jedno, že takto směšné nájemné nepokrylo ani náklady na údržbu, že bylo možné nemovitosti pronajmout za několikanásobně vyšší tržní nájemné či že třeba majitel bytu sám potřeboval bydlet, ale nájemníka s tzv. dekretem nemohl nejenom vystěhovat, ale dokonce mu ještě musel dotovat bydlení ve svém ze svého. O způsobenou škodu se vlastníci nemovitostí ve Štrasburku soudí se státem dodnes.
Zatímco regulovanému nájemnému před pár lety částečně odzvonilo (zvýšení nájmu nyní možné je, ale pouze částečně a jen s posvěcením soudu), ústavní soud před pár týdny přišel s novinkou – náklady za podpojištění cestovních kanceláří ponesou pojišťovny a nikoliv mnohdy nezodpovědní klienti, kteří neváhají svěřit desetitisíce včera vzniklé garážové cestovce. Je to velmi unikátní anomálie. Pokud naletíme podvodníkovi, který nám místo objednaného mobile zašle cihlu, náhradu škody vymáháme po podvodníkovi samotném. Ani stát ani pojišťovna kupodivu toto nehradí. Z čehož plyne, že elektroniku nakupujeme výhradě u solventních partnerů, kteří nám objednané zboží a služby skutečně dodají a ne u včera vzniklých eshopů bez referencí, kde je riziko ztráty peněz nemalé.
S cestovkami je to jiné. Koupíme-li si zájezd od kanceláře, která je před krachem (nebo dokonce byla účelově založena s úmyslem zkrachovat a vyvést peníze z již zaplacených zájezdů), škodu nám nahradí pojišťovna. Posílený institut ochrany spotřebitele má samozřejmě smysl v případě, kdy cestovka zkrachuje během našeho pobytu v zahraničí a my nemáme jak se dostat zpět do vlasti. Na to je cestovka pojištěna ze stejně dobrého důvodu jako řidič na odpovědnost (povinné ručení). Ale hradit celou škodu plně všem, zcela bez omezení a navíc na účet pojišťovny?
Cestovní kancelář má dle zákona povinnost mít pojistku proti úpadku. Problém je v pojistné částce, která je v zákonu definována pouze jako přiměřená. Vyšší pojistná částka = dražší pojistka, kterou v ceně zájezdu musí plošně zaplatit všichni klienti. Tedy cestovky se obvykle pojišťují na méně, než kolik by bylo žádoucí. Když pak dojde ke krachu, může pojišťovna dle selského rozumu hradit škodu jen do výše pojistné částky (shoří-li nám rodinný dům, který máme pojištěný na 1 mil. Kč a škoda je vyšší, nemůžeme nikdy a za žádných okolností dostat více než onen 1 mil. Kč). Nicméně dle ústavního soudu mají nově pojišťovny hradit škody zcela neomezeně. Tedy opět, stát místo řešení problému přesouvá náklady z něj plynoucí na bedra soukromého subjektu, tentokráte pojišťoven. Přitom legislativní řešení by bylo velmi jednoduché – definovat pojistnou částku např. jako ekvivalent průměrných nákladu na zpáteční cestu do vlasti x 2 (aby tam byla dostatečná rezerva) a klientům oznámit, že pojištění kryje pouze tento úkon. Institut ochrany spotřebitele zachován a morální hazard omezen (lidé si přestanou kupovat zájezdy u neprověřených cestovek).
Pojišťovnám se pochopitelně nález ústavního soudu nelíbí a konkrétně v tomto případě postižená pojišťovna Generali se bude dál bránit právní cestou. Vzhledem ke světové unikátnosti nálezu českého ÚS má Generali slušnou šanci na úspěch (pakliže v blahobytu netoužíme dohánět Venezuelu). Jaké to může mít dopady na sektor cestovních kanceláří?
Cestovní kancelář má zákonnou povinnost pojistku mít, ale pojišťovna nemá zákonnou povinnost pojistku cestovce poskytnout. Tedy v extrémním případě mohou pojišťovny přestat plošně poskytovat pojištění cestovkám, což by vedlo k zániku celého sektoru cestovních kanceláří. Pravděpodobnější je ovšem mírnější varianta, kdy se pojistky plošně zdraží všem, a ty poctivé a stabilnější cestovky budou skrz tento rovnostářský mechanismus dotovat méně úspěšnou konkurenci. V konečném důsledku to ovšem bude skrz zdražené zájezdy transfer peněz od odpovědnějších klientů spolehlivých cestovních kanceláří k méně odpovědným klientům nespolehlivých cestovek. Stejně tomu bylo u regulovaného nájemného, kdy se jednalo o transfery peněz od majitelů nemovitostí k nájemníkům s dekrety. Stejně tomu je u rozúčtování topných nákladů v bytových domech. Čtvrt století od sametové revoluce by se měli zákonodárci vážně zamyslet, zda není čas skoncovat s těmito výdobytky reálného socialismu.
S rostoucím počtem elektrokoloběžek, elektrokol, elektroaut a dalších vozidel na baterie se zvyšuje i počet krádeží a nehod. Jaké pojištění si sjednat?
Máte sjednané povinné ručení a chcete ho zrušit? V tom případě jste se pustili do čtení toho správného článku. Dozvíte se v něm, kdy je možné povinné ručení zrušit a přiblížíme vám proces výpovědi povinného ručení krok po kroku.
Podle policejních statistik v roce 2023 šetřila policie 94 945 dopravních nehod. Reálně číslo je ale pochopitelně násobně vyšší, protože k řadě nehod není třeba přivolat policii. Jak postupovat v případě, že se dopravní nehoda nevyhnula ani vám a jak škodnou událost nahlásit pojišťovně?
Každý majitel vozidla má zákonnou povinnost mít sjednané povinné ručení. Ne všichni řidiči však mají jasno v tom, co povinné ručení kryje. Pojďme se tedy společně podívat na to, co obvykle povinné ručení obsahuje a na co se naopak nevztahuje a také na to, co ovlivňuje cenu povinného ručení.
Po těžkých úrazech, při vážné nemoci nebo dlouhodobé hospitalizaci vám dá jistotu, že nezůstanete bez prostředků. Přesně to umí životní pojištění. A v případě vaší smrti pomůže zajistit rodinu. Stačí jen požádat o peníze. Podívejte se, jak vyplácení životního pojištění funguje.
Dobrý večer, prosím o radu. Jsem na úřadech vedená jako pečovatel o osobu blízkou a mimo to pracuji brigádně u jedné obchodní společnosti. Na úřadě mi bylo řečeno, že jsem tzv. státní pojištěnec, jako tomu bylo celou dobu. Tudíž stát za mě platí sociální a zdravotní pojištění. Celý rok co si brigádně přivydělávám, mi zaměstnavatel i z tak mizerného výdělku strhává obě dvě pojištění. Na výpisu z pojišťovny je uvedený plátce stát, ale na výplatní listině to mám každý měsíc strženo z platu. Mám nárok na vrácení těchto peněz? Veškeré doklady jsem zaměstnavateli poskytla, ale ten prostě mlží. Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
osoba za kterou platí pojištění stát (rodič na rodičovské, pečovatel, student, senior, nezaměstnaný) nemusí každý měsíc hradit odvody v zákonem stanovené minimální výši. Pokud si ale nějaké peníze vyděláte, platíte z nich všechny odvody (ovšem jen ze skutečného výdělku).
Příklad: pokud by za Vás stát pojištění neplatil a Vy byste si vydělávala méně než minimální mzdu, srážely by se Vám odvody odpovídající minimální mzdě
Dobrý den, obracím se na Vás s dotazem ohledně daní z DPČ. Od 1.6.2023 do 31.1.2024 jsem měla podepsané daňové prohlášení u zaměstnavatele a můj hrubý příjem byl vždy okolo 15 000 Kč. Ze mzdy se mi tedy odečetlo zdravotní a sociální pojištění, ale kolonka u zálohové daně zůstala prázdná. Od 15.1. 2024 jsem začala už pracovat na HPP a tam podepsala také prohlášení k dani. Došlo tedy k souběhu, i když jsem již minulého zaměstnavatele o slevy na leden nežádala. Vím, že za leden 2024 budu muset v lednu 2025 vrátit FÚ slevu na poplatníka. Ráda bych se Vás zeptala, zda jsou tedy daně z DPČ takto v pořádku? Jen mě zarazilo, že se mi žádné daně neodečítaly. Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
za rok 2023 máte povinnost podat daňové přiznání (byť se Vám žádné zálohy na daň nesrážely) - učiňte tak elektronicky do 30/4/2025. Nulové zálohy na daň z příjmu byly výsledkem uplatňované slevy na poplatníka (reálně daně neplatíte až do výše celoročního příjmu 205 600 Kč). Více info v našem článku Jak vyplnit daňové přiznání
Dobrý den, opět kladu podobný dotaz - proč prosím je předdůchod vázán na 10letou dobu spoření v DPS? Jak je tomu v okolních zemích? Mám víc jak milion úspor, rád bych od 60 let už nepracoval. Jaké jsou legální možnosti pro tento postup? Děkuji František
Dobrý den,
co země, to jiná pravidla hry pro důchody, předčasné důchody, předdůchody a spoření na penzi ve státním a soukromém pilíři. V ČR platí česká legislativa a nemá smysl argumentovat tím, že v zahraniční to je jinak.
Předdůchod z DPS je možné čerpat při splnění podmínek (naspořeno dostatek peněz, odpspořeno min. 5-10 let, věk min. 60 let). Pokud tyto podmínky splňujete, můžete požádat o předdůchod. Pokud tyto podmínky nesplňujete, nelze žádat o předdůchod. Máte-li naspořen 1 mil. Kč mimo DPS a DPS doposud nemáte založeno, již to nedoženete (musel byste spořit min. 10 let). V takovém případě pracovat dále nemusíte a můžete žít ze svých úspor jako OBZP (osoba bez zdanitelných příjmů) - budete mít povinnost si platit zdravotní pojištění. Volitelně si můžete platit též sociální pojištění.
Je pojištění, které kryje případy všech nahodilých pojistných rizik a škod, které by se klientovi mohly přihodit.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMJe poměr, ve kterém se pojistné rozděluje mezi zvolené investiční fondy. Alokační poměr pojistného si určuje sám klient (pojistník), který je pojištěný a ten je také oprávněný v průběhu plateb pojistného a trvání smlouvy alokační poměr měnit.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMje soubor služeb, který poskytuje pojišťovna, nebo jí najatá společnost pro klienty (pojistníky). Může být poskytován bezplatně (je v ceně pojistky), nebo bývá připlácen klientem.
Jedná se například o radu klientovi po telefonu jak postupovat při hlášení dopravní nehody, pomoc při zajištění autorizovaného servisu, zajištění služby náhradního vozidla, a pod.
Je služba klientovi v případě pojistné události hrazena pojišťovnou. Výše asistenčních služeb je závislá na zvolení limitů pojistného.
Například při povinném ručení, kdy je prostřednictvím asistenční služby klientovi hrazen odtah vozu do servisu, nebo náhradní vůz. U pojištění domácnosti například zámečník pro odemknutí zabouchnutých dveří, oprava domácích spotřebičů, a pod.
KOMENTÁŘE k článku Ústavní soud: Podpojištění cestovek půjde na vrub pojišťoven
nas ustavni soud, Komentoval(a): petr hanak