Krádež, požár nebo třeba povodeň. To jsou jen některé příčiny, které vás mohou připravit o majetek a způsobit vám i milionové škody. Jak je nahradit? Pomůže vám pojištění domácnosti. Stačí jen maličkost – správně ho sjednat a nastavit.
Nejprve si musíte ujasnit jednu věc. Jestli chcete pojištění domácnosti nebo spíš pojištění nemovitosti.
Každý z těchto produktů totiž řeší něco jiného.
Základní rozdíl mezi pojištěním nemovitosti a pojištěním domácnosti je jednoduchý.
Pojištění nemovitosti řeší škody způsobené na stavbě jako takové. Tedy například na střeše nebo stěnách.
Pojištění domácnosti se naopak týká movitých věcí, které jsou v domě či bytě.
Řeší škody na stěnách, dveřích, oknech nebo střeše.
Využijete ho u domů i bytů v osobním vlastnictví.
Kromě domu pojistíte i další stavby na zahradě – skleník, samostatnou garáž a další.
Řeší škody na vybavení domácnosti a movitém majetku.
Vztahuje se na nábytek, elektroniku, vybavení kuchyně a další předměty.
Obvykle kryje i věci ve společných prostorách domu nebo na vašem pozemku – pokud je oplocený.
Některé pojišťovny do něj zahrnují i kuchyňskou linku nebo plovoucí podlahu.
Využijete ho v každé nemovitosti, ve které máte své vybavení – tedy i v družstevních a pronajatých bytech.
Pokud bydlíte ve vlastním domě či bytě, potřebujete obě pojistky. Jen tak získáte kvalitní pojištění proti živelním pohromám a dalším rizikům, které ochrání veškerý váš majetek.
„Odlišná situace nastane, pokud budete bydlet v pronájmu nebo v družstevním bytě. V takovém případě vám stačí pojištění domácnosti. Pojištění nemovitosti zajišťuje její majitel. Případné škody se totiž týkají jeho majetku,“ vysvětluje Miroslav Čejka, pojišťovací specialista portálu Banky.cz.
Pro vás to znamená jediné – bez pojištění domácnosti se v žádném případě neobejdete. Podívejte se proto na 7 věcí, na které u něj nesmíte zapomenout.
1. Promyslete reálná rizika
V první řadě si ujasněte, před kterými škodami chcete svůj majetek chránit.
Pojišťovny zpravidla nabízejí pojištění proti:
živelním pohromám – například proti požáru, krupobití, vichřici nebo tornádu;
krádeži, loupeži a vandalismu,
povodním a záplavám;
škodám způsobeným podpětím a přepětím;
poškození kouřem;
rozbití skla – oken, varných desek nebo třeba skleněných ploch nábytku;
poškození sanitárního zařízení.
Promyslete proto reálná rizika a sepište nebezpečí, na která má pojistka myslet. Stejně jako ta, která v ní nepotřebujete.
2. Zkontrolujte výluky
Pojišťovny obvykle nabízejí balíčky pojištění, které myslí na různá rizika. A které mají také různé výluky z pojištění. Ty popisují situace, ve kterých vám pojišťovna škodu nezaplatí.
Proto se na výluky zaměřte ještě před podepsáním pojistné smlouvy. Ať máte jistotu, že mezi nimi není žádná past.
A které výluky patří mezi ty nejčastější? Jsou to škody způsobené:
teroristickým útokem,
válkou,
zásahem státní moci a veřejné správy,
vaší nedbalostí, případně nedbalostí osob z vaší domácnosti – tedy když vám například vyhoří byt kvůli tomu, že jste zapálenou svíčku nechali bez dozoru.
Podmínky pro výplatu pojistného plnění
S výlukami souvisejí i podmínky pro výplatu pojistného plnění. Říkají, co musíte udělat pro to, aby vám pojišťovna peníze opravdu vyplatila. Pokud je nesplníte, peníze nedostanete.
Obvykle je to v situacích, kdy neuděláte dostatečná opatření, abyste zabránili škodě (případně jejímu rozšíření).
Kupříkladu u pojištění proti krádeži vloupáním někteří poskytovatelé chtějí, abyste na dveřích měli bezpečnostní zámek. A samozřejmě ho nezapomněli zamknout.
Peníze za škodu způsobenou bleskem zase dostanete jen v případě, že máte na domě hromosvod.
3. Chtějte co nejlepší asistenční služby
Součástí pojištění domácnosti bývají nonstop asistenční služby. Zajistí vám pomoc, když si zabouchnete dveře od bytu nebo třeba potřebujete opravit porouchané topení.
„V posledních letech se asistenční služby staly nedílnou součástí pojištění domácnosti. Liší se však svým rozsahem a limity. Tedy tím, na které události se vztahují a jaký finanční limit k jejich řešení vám poskytují,“ říká odborník na pojištění Dušan Šídlo.
Většinou přitom hradí jen práci, případně drobný materiál. Někteří poskytovatelé navíc určují, jak často smíte danou službu využít.
Ideální je, když asistenční služby:
pokrývají co nejvíc situací,
mají vysoké limity,
můžete využívat bez omezení.
4. Nastavte správné krytí majetku v domácnosti
Zásadním bodem je správné krytí majetku v domácnosti, čili nastavení vhodné pojistné částky. Ta musí odpovídat ceně majetku.
Pokud se pojistíte na vyšší hodnotu, bude pojištění zbytečně drahé. Pojišťovna vám přitom vyplatí maximálně částku, která odpovídá skutečné škodě.
Ještě horší je podpojištění – pojištění majetku na menší částku, než je jeho hodnota. V takovém případě dostanete méně peněz, než jaká je škoda.
Poskytovatel navíc může plnění dál krátit – stejným poměrem, kterým jste se podpojistili.
Pokud tedy majetek za milion pojistíte na 500 000 korun, bude podpojištění 50 %. Při totální škodě vám pojišťovna vyplatí 50 % z pojistné částky – 250 000 korun.
Jak stanovit pojistnou částku
Otázkou zůstává, jak stanovit částku, která zajistí dostatečné krytí majetku v domácnosti. Naštěstí existuje jednoduchý postup:
Projděte si celý dům nebo byt a sepište všechny věci.
Nezapomínejte ani na zdánlivé drobnosti, jakou jsou například knihy. Jejich celková hodnota může být klidně vyšší než třeba u televize nebo lednice.
Sečtěte cenu všech položek.
Vyjde vám částka, na kterou byste měli svůj majetek pojistit.
Nemusíte se přitom bát, že se do reálné ceny vybavení netrefíte zcela přesně. Pojišťovny obvykle tolerují určitou odchylku. Pokud hodnotu věcí neúmyslně podceníte třeba o 5 %, krácení pojistného plnění vám nehrozí.
5. Vyberte vhodný typ ceny
Při nastavování pojistné částky nezapomeňte určit, na který typ ceny chcete majetek pojistit. Obvykle máte na výběr z:
Nové hodnoty, kdy za poškozené věci získáte takovou částku, abyste si mohli koupit nové vybavení srovnatelné s původním. Většinou tak při pojistné události získáte nejvíc peněz – zaplatíte ale vyšší pojistné.
Časové hodnoty, která zohledňuje opotřebení vašeho majetku. Nejčastěji se používá u sportovního vybavení nebo elektroniky.
Obvyklé hodnoty, která pracuje s částkou, za kterou byste věc v daný moment prodali. Uplatňuje se mimo jiné u cenností.
Každý typ vybavení přitom můžete pojistit na jinou cenu.
Myslete i na sublimity
Před podpisem smlouvy se zaměřte také na sublimity pojistného plnění.
„Sublimity označují maximální částku, kterou vám pojišťovna vyplatí při poškození či krádeži určitého druhu vybavení nebo u konkrétního typu škod. Běžně se setkáte například se sublimitem na nábytek či elektroniku, stejně jako pro případ vandalismu nebo škod způsobených přepětím,“ upozorňuje Miroslav Čejka, pojišťovací specialista portálu Banky.cz.
Sublimity bývají podstatně nižší než celková pojistná částka. Může se stát, že svou domácnost pojistíte na 1 500 000 korun, jenže limit pro krádež elektroniky bude jen 50 000 korun.
Nezapomeňte proto sublimity předem zkontrolovat. A upravit je tak, aby odpovídaly vašim požadavkům.
6. Nastavte správnou spoluúčast
Při nastavování podmínek pojistné smlouvy pamatujte také na spoluúčast. Říká, jakou částkou se podílíte na zaplacení škody.
Zároveň je to jeden z faktorů, které ovlivňují cenu pojištění domácnosti.
Obvykle máte na výběr z několika úrovní spoluúčasti. Platí přitom, že:
Vyšší spoluúčast přináší nižší pojistné. Menší škody ale zaplatíte z vlastní kapsy.
Nižší spoluúčast zajistí, že vám pojišťovna pomůže i se zaplacením menších škod. Cena pojištění domácnosti je ale vyšší.
Zjednodušeně se dá říct, že menší spoluúčast se vyplatí, když chcete s pojišťovnou řešit i drobné škody na majetku. Pokud hledáte spíš ochranu před většími škodami, sáhněte po vyšší spoluúčasti.
7. Pravidelně upravujte pojistnou částku
Jakmile máte jasno v tom, jak má pojistka vypadat, vyberte si tu nejvýhodnější nabídku. Pomůže vám s tím srovnání pojištění domácnosti.
A nezapomeňte ještě na jednu věc – pokud se vám má pojistka opravdu vyplatit, musíte její nastavení pravidelně kontrolovat.
„Klient by měl pojištění domácnosti alespoň jednou za dva roky aktualizovat a nastavit u něj novou pojistnou částku i sublimity. Zohlední tak veškeré nové vybavení, které si pořídil, a vyhne se podpojištění,“ podotýká Miroslav Čejka.
Jak se nárokuje škoda na pojištění domácnosti?
Abyste od pojišťovny dostali odpovídající částku, musíte také vědět, jak se vlastně škoda u pojištění domácnosti nárokuje.
Stejně jako u jiných pojistek musíte nejprve telefonicky nebo on-line nahlásit pojistnou událost. A ideálně přiložit dokumentaci škod – pomocí fotografií či videa.
Zároveň byste ale měli mít účtenky či faktury od ukradených a poničených věcí. Díky tomu jednoduše doložíte škodu. A pojišťovna snadno spočítá, jaké vám má vyplatit pojistné plnění.
Neznamená to ale, že musíte doma skladovat stohy dokumentů. Vše stačí jednoduše nafotit a uložit tak, abyste se k účtům kdykoliv snadno dostali.
Bonusový tip: pojištění odpovědnosti v domácnosti
S pojištěním domácnosti je obvykle spojené také pojištění odpovědnosti z občanského života. Některé pojišťovny ho nabízejí už v základním balíčku pojištění, zatímco jinde si ho musíte sjednat jako připojištění.
„Osobně doporučuji pojištění odpovědnosti k majetkovému pojištění přidat. Chrání klienta před vysokými náklady za náhradu škod, které neúmyslně způsobí někomu jinému,“ upozorňuje odborník na pojištění Dušan Šídlo.
Pojištění odpovědnosti v domácnosti za vás zaplatí škody, které způsobíte, když:
se porouchá pračka a vytopí sousedy,
v obchodě omylem rozbijete drahé zboží
nebo vám například uteče pes a zakousne sousedovi slepici.
S připojištěním odpovědnosti ale máte jistotu, že na tyto situace nebudete sami.
S rostoucím počtem elektrokoloběžek, elektrokol, elektroaut a dalších vozidel na baterie se zvyšuje i počet krádeží a nehod. Jaké pojištění si sjednat?
Máte sjednané povinné ručení a chcete ho zrušit? V tom případě jste se pustili do čtení toho správného článku. Dozvíte se v něm, kdy je možné povinné ručení zrušit a přiblížíme vám proces výpovědi povinného ručení krok po kroku.
Podle policejních statistik v roce 2023 šetřila policie 94 945 dopravních nehod. Reálně číslo je ale pochopitelně násobně vyšší, protože k řadě nehod není třeba přivolat policii. Jak postupovat v případě, že se dopravní nehoda nevyhnula ani vám a jak škodnou událost nahlásit pojišťovně?
Každý majitel vozidla má zákonnou povinnost mít sjednané povinné ručení. Ne všichni řidiči však mají jasno v tom, co povinné ručení kryje. Pojďme se tedy společně podívat na to, co obvykle povinné ručení obsahuje a na co se naopak nevztahuje a také na to, co ovlivňuje cenu povinného ručení.
Po těžkých úrazech, při vážné nemoci nebo dlouhodobé hospitalizaci vám dá jistotu, že nezůstanete bez prostředků. Přesně to umí životní pojištění. A v případě vaší smrti pomůže zajistit rodinu. Stačí jen požádat o peníze. Podívejte se, jak vyplácení životního pojištění funguje.
Dobrý večer, prosím o radu. Jsem na úřadech vedená jako pečovatel o osobu blízkou a mimo to pracuji brigádně u jedné obchodní společnosti. Na úřadě mi bylo řečeno, že jsem tzv. státní pojištěnec, jako tomu bylo celou dobu. Tudíž stát za mě platí sociální a zdravotní pojištění. Celý rok co si brigádně přivydělávám, mi zaměstnavatel i z tak mizerného výdělku strhává obě dvě pojištění. Na výpisu z pojišťovny je uvedený plátce stát, ale na výplatní listině to mám každý měsíc strženo z platu. Mám nárok na vrácení těchto peněz? Veškeré doklady jsem zaměstnavateli poskytla, ale ten prostě mlží. Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
osoba za kterou platí pojištění stát (rodič na rodičovské, pečovatel, student, senior, nezaměstnaný) nemusí každý měsíc hradit odvody v zákonem stanovené minimální výši. Pokud si ale nějaké peníze vyděláte, platíte z nich všechny odvody (ovšem jen ze skutečného výdělku).
Příklad: pokud by za Vás stát pojištění neplatil a Vy byste si vydělávala méně než minimální mzdu, srážely by se Vám odvody odpovídající minimální mzdě
Dobrý den, obracím se na Vás s dotazem ohledně daní z DPČ. Od 1.6.2023 do 31.1.2024 jsem měla podepsané daňové prohlášení u zaměstnavatele a můj hrubý příjem byl vždy okolo 15 000 Kč. Ze mzdy se mi tedy odečetlo zdravotní a sociální pojištění, ale kolonka u zálohové daně zůstala prázdná. Od 15.1. 2024 jsem začala už pracovat na HPP a tam podepsala také prohlášení k dani. Došlo tedy k souběhu, i když jsem již minulého zaměstnavatele o slevy na leden nežádala. Vím, že za leden 2024 budu muset v lednu 2025 vrátit FÚ slevu na poplatníka. Ráda bych se Vás zeptala, zda jsou tedy daně z DPČ takto v pořádku? Jen mě zarazilo, že se mi žádné daně neodečítaly. Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
za rok 2023 máte povinnost podat daňové přiznání (byť se Vám žádné zálohy na daň nesrážely) - učiňte tak elektronicky do 30/4/2025. Nulové zálohy na daň z příjmu byly výsledkem uplatňované slevy na poplatníka (reálně daně neplatíte až do výše celoročního příjmu 205 600 Kč). Více info v našem článku Jak vyplnit daňové přiznání
Dobrý den, opět kladu podobný dotaz - proč prosím je předdůchod vázán na 10letou dobu spoření v DPS? Jak je tomu v okolních zemích? Mám víc jak milion úspor, rád bych od 60 let už nepracoval. Jaké jsou legální možnosti pro tento postup? Děkuji František
Dobrý den,
co země, to jiná pravidla hry pro důchody, předčasné důchody, předdůchody a spoření na penzi ve státním a soukromém pilíři. V ČR platí česká legislativa a nemá smysl argumentovat tím, že v zahraniční to je jinak.
Předdůchod z DPS je možné čerpat při splnění podmínek (naspořeno dostatek peněz, odpspořeno min. 5-10 let, věk min. 60 let). Pokud tyto podmínky splňujete, můžete požádat o předdůchod. Pokud tyto podmínky nesplňujete, nelze žádat o předdůchod. Máte-li naspořen 1 mil. Kč mimo DPS a DPS doposud nemáte založeno, již to nedoženete (musel byste spořit min. 10 let). V takovém případě pracovat dále nemusíte a můžete žít ze svých úspor jako OBZP (osoba bez zdanitelných příjmů) - budete mít povinnost si platit zdravotní pojištění. Volitelně si můžete platit též sociální pojištění.
Je pojištění, které kryje případy všech nahodilých pojistných rizik a škod, které by se klientovi mohly přihodit.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMJe poměr, ve kterém se pojistné rozděluje mezi zvolené investiční fondy. Alokační poměr pojistného si určuje sám klient (pojistník), který je pojištěný a ten je také oprávněný v průběhu plateb pojistného a trvání smlouvy alokační poměr měnit.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMje soubor služeb, který poskytuje pojišťovna, nebo jí najatá společnost pro klienty (pojistníky). Může být poskytován bezplatně (je v ceně pojistky), nebo bývá připlácen klientem.
Jedná se například o radu klientovi po telefonu jak postupovat při hlášení dopravní nehody, pomoc při zajištění autorizovaného servisu, zajištění služby náhradního vozidla, a pod.
Je služba klientovi v případě pojistné události hrazena pojišťovnou. Výše asistenčních služeb je závislá na zvolení limitů pojistného.
Například při povinném ručení, kdy je prostřednictvím asistenční služby klientovi hrazen odtah vozu do servisu, nebo náhradní vůz. U pojištění domácnosti například zámečník pro odemknutí zabouchnutých dveří, oprava domácích spotřebičů, a pod.
KOMENTÁŘE k článku 7 věcí, na které nesmíte zapomenout u pojištění domácnosti
Dobré, ale né vždy stačí, Komentoval(a): Stanislav Nový
Co se týče pojišťovny, nevím, jaká je ta nejlepší, dost se to rok od roku mění, ale já pravidelně dělám každý půlrok revizi, srovnávám přes srovnávač, jako srovnátor, a obměňuji tak, aby v tom bylo zahrnuto co možná nejvíce událostí, protože se smlouvy rok od roku mění.