Pokud jsme nespokojeni se službou, kterou nám naše banka poskytla nebo se domníváme, že banka udělala chybu, je nejvyšší čas začít se svou bankou tuto záležitost řešit. Jak si mám stěžovat a co všechno musím udělat, mám–li pocit hraničící s jistotou, že se moje banka vůči mně něčím provinila?
Pokud se tedy rozhodnete podat stížnost, je několik důležitých kroků, jimiž byste se měli řídit. Převážná většina těchto kroků v retailovém bankovnictví je popsána v Bankovním kodexu.
Zkontaktujte pobočku Vaší banky a to osobně, telefonicky nebo písemně. Pokud máte stížnost, ale nestěžujete si, nemůže Vaše banka vědět, že má něco napravovat. V souladu s Bankovním kodexem mají všechny banky při reklamačním řízení své vlastní vnitřní postupy. Nejlepší způsob jak začít, je následující:
Ve většině případů provádějí první šetření Vaší stížnosti zaměstnanci a bývá pravidlem, že se Vy a Vaše banka dohodnete a stížnost se vyřeší k Vaší spokojenosti. Pokud přesto nejste s odpovědí na Vaši původní stížnost spokojeni, můžete:
Většina všech stížností se vyřeší použitím vlastních bankovních postupů pro reklamační řízení. Patří-li Vaše stížnost k té drobné menšině, u kterých se tak nestane, je tu další postup, který můžete použít:
Pokud podáte stížnost, Váš běžný bankovní vztah s Vaší bankou nebude narušen. Banky uznávají, že normální vzájemné pracovní vztahy mohou selhat a že všechno může pozitivně ovlivnit jednání s Oddělením vztahů se zákazníky, které centrálně pracuje na vyhodnocování všech potíží.
„Klienti se na nás nejčastěji obracejí s podněty, které se týkají smluvních podmínek, úvěrů, tuzemských úhrad, poplatků a platebních karet. Z řešených sporů jsou to tuzemské úhrady a spory spojené s používáním platebních karet.“
Bankovní účty zahrnují mnoho jednotlivých transakcí. V ČR došlo za rok 2008 k 181 228 776 platebních transakcí, k 155 495 854 výběrům z bankomatu. Celkem bylo vydáno 8 931 872 platebních karet. Chyby mohou nastat. Proto je důležité, abyste pečlivě četli výpisy z účtu vydané Vaší bankou. Budete mít přehled a jistotu, že Vás žádné problémy nečekají. A když ano, budete o nich vědět včas.
Ačkoli jsou banky povinny v souladu s Bankovním kodexem zcela vysvětlit podmínky bankovních účtů, mohou se občas nějaká nedorozumění vyskytnout. Pokud máte jakékoliv pochybnosti, týkající se nějaké události na Vašem účtu, sdělte to nejprve Vaší pobočce nebo Vašemu obvyklému kontaktu v bance.
Zákazníci někdy vnímají s nelibostí, že si banka účtuje příliš vysokou úrokovou sazbu nebo jsou nespokojeni s výší bankovních poplatků za služby. Rozhodnutí o výši sazeb a poplatků jsou ve skutečnosti komerčním rozhodnutím prováděným bankou. Ředitel Vaší banky Vám vysvětlí, proč banka stanovuje takové poplatky a nastavuje jednotlivé úrokové sazby aplikované na Váš bankovní účet. Zástupci banky by měli ochotně projednat jiný úrok nebo opatření, ale jedná se z jejich strany o velmi konkurenční rozhodnutí. Možná, že v jiné bance najdete lepší sazbu nebo strukturu poplatků, takže se vyplatí poohlédnout se i jinde.
Institut finančního arbitra byl zřízen k 1.lednu 2003, a to v rámci harmonizace práva České republiky se zeměmi Evropské unie (viz. zákon č. 229/2002 Sb., o finančním arbitrovi). Jeho účelem je pomoci urovnat jednotlivé spory mezi zákazníky na straně jedné a poskytovateli finančních služeb na straně druhé.
Tato instituce je schopna vyřizovat stížnosti týkající se většiny služeb pro správu osobního bankovnictví. Tedy peněžnictví, pojišťovnictví, hypotéky, penzijní připojištění a investování a je pro zákazníky dostupná bezplatně. Jakákoliv rozhodnutí, která udělá, jsou závazná pro poskytovatele služby, ale ne pro zákazníka, který podává stížnost.
Vždy si ponechte kopii Vašeho dopisu a poznámky z jakýchkoliv rozhovorů i data a časy telefonátů atd.
Nový název i kód banky, většinou však stejné číslo účtu. Zároveň víc bankomatů nebo možnost využívat bankovní identitu. Klienti Equa bank prošli 14. listopadu mnoha změnami. Jejich banka totiž právě k tomuto datu zmizela z bankovní mapy České republiky. Značku Equa bank plně nahradila Raiffeisenbank.
Přejmenování Expobank na Max banku je formálním zakončením prodeje této původně ruské banky Bance CREDITAS, resp. investiční skupině CREDITAS. Stávající produkty banky zůstávají v nabídce, přibyl ale nejlepší spořicí účet, který je teď na českém bankovním trhu k mání. Úrok startuje na 6,01 %, dokonce bez omezení výše vkladu.
Banka Creditas se stala novým majitelem původně ruské banky Expobank CZ a.s. Pro klienty Expobank se tím však nic nemění - obě banky budou v následujících letech fungovat zcela samostatně, včetně garantovaného pojištění vkladů. Transakce má být dalším impulsem k růstu Expobank CZ na českém trhu, obě banky plánují těžit ze vzájemné synergie a zázemí silného, ryze českého vlastníka.
Zajít na pobočku banky? To láká stále méně klientů. Často raději bankovní operace vyřeší on-line přes počítač nebo mobilní telefon. Proto banky postupně omezují počet míst, kam mohou lidé zajít osobně. Jen za loňský rok v České republice ubylo 85 poboček bank.
Zatímco jedna vede v počtu klientů, druhá se může pyšnit největším objemem spravovaných peněz. Řeč je o finanční skupině České spořitelny, která se loni starala o 4,5 milionu klientů. A také o skupině ČSOB, která ve stejném období spravovala 1,8 bilionu Kč. Obě společnosti tak uhájily prvenství z předchozího roku.
KOMENTÁŘE k článku Okruhy možných potíží a stížností na Vaši banku
Podvodnici, Komentoval(a): David
FIO banka není schopná za 1,5 měsíce poslat zůstatek na účtě, Komentoval(a): Marika
Pozor na šmíráky i v bance, Komentoval(a): Josef Kokoukél
Stiznost, Komentoval(a): Tomas Nasinec