Poplatky spojené s běžným účtem netěší asi
nikoho (kromě bank). Zvlášť v současné situaci, kdy příjmy řady lidí klesly.
Některým z nich kvůli tomu hrozí, že nesplní podmínky pro bezplatné vedení
konta. Banky jsou proto připravené tyto poplatky klientům odpustit. Není to ale
automatické.
Nejdráž vyjde propad příjmů majitele prémiových účtů. Pokud totiž nesplníte předepsané podmínky, stojí jejich vedení i několik set korun měsíčně.
Mezi tyto podmínky patří například:
Kvůli snížení mezd, ke kterému přistoupily některé firmy v reakci na vládní opatření v boji s pandemií koronaviru COVID-19, může mít řada lidí problém se splněním první (a nejčastější) podmínky. Tedy s minimálním objemem příchozích transakcí.
Toto kritérium je přitom pro spoustu klientů nejjednodušší cestou k bezplatnému účtu. Kvůli částečnému výpadku příjmů se ale musí připravit na poplatek až 1 000 korun za vedení konta.
Některé banky proto zvažují, že ho klientům odpustí. Týká se to například Raiffeisenbank.
Majitelé jejího Prémiového účtu budou mít jeho vedení tři měsíce zdarma. Bez ohledu na to, jestli splní předepsané podmínky.
Šanci na odpuštění poplatku mají i klienti jiných bank. Nemůžou s tím ale počítat automaticky. Například ČSOB už dříve prohlásila, že u prémiových klientů uplatňuje vždy individuální přístup a stejně bude postupovat i nyní.
Majitelé jejího Premium konta, kterým se kvůli koronavirové pandemii nemoci COVID-19 nepodaří splnit podmínky bezplatného vedení účtu, tak musí o prominutí poplatku za vedení sami požádat.
A podobný postup slibují i někteří další poskytovatelé.
V případě základních běžných účtů je situace trochu jiná. U řady z nich dosáhnete na bezplatné vedení bez jakýchkoliv podmínek. Na trhu najdete ale i takové, které požadují například minimální měsíční obrat.
Pokud se vám tedy nepodaří smluvenou podmínku pro bezplatné vedení konta splnit a na vině jsou vládní opatření v boji s COVID-19 a jejich následky, rozhodně se zkuste na svou banku obrátit. I když poskytovatelé žádné plošné opouštění poplatků neslibují, je možné, že vám vyjdou vstříc.
Anebo si rovnou najděte banku, u které se podobných poplatků bát nemusíte. Na trhu jich je celá řada. Stačí si jen ujasnit, co všechno od běžného účtu požadujete, a pak si vybrat ten nejlepší. Pomůže vám s tím naše porovnání běžných účtů.
Dobrou zprávou je, že jsou i oblasti, kde máte 100% jistotu, že vám banka pomůže. Týká se to hypoték a spotřebitelských úvěrů.
Pokud u banky některý z těchto produktů máte, můžete požádat až o půlroční odklad splátek. A poskytovatel vám automaticky vyhoví. Zároveň se nemusíte bát, že se toto odložení negativně projeví v registru dlužníků.
Stačí splnit jen několik jednoduchých podmínek. Musíte:
Poskytovatelé pak nebudou dál prověřovat, jak přesně se vás současná situace dotkla.
Na odklad máte nárok u všech úvěrů, které jste si sjednali a začali čerpat před 26. březnem 2020 (u hypotéky stačí pouze sjednání). A sami si vyberete, jestli vám stačí odložení splátek o 3 měsíce, nebo potřebujete půlroční odklad.
V obou případech ale nebudete platit úroky ani jistinu. Pouze firmy musí i při odkladu splátek počítat se splácením úroků.
Pro podnikatele a živnostníky připravila vláda ještě jednu pomoc, která se projeví na stavu jejich účtu. Je jí jednorázový příspěvek, který má zmírnit propad příjmů. Žadatelé dostanou až 25 000 korun.
Na peníze mají nárok živnostníci a podnikatelé, kteří:
Nárok máte na částku 500 korun denně, a to za období od 12. března do 30. dubna. Celkem tedy získáte až 25 000 korun.
Ovšem pozor – příspěvek se neslučuje s podporou v nezaměstnanosti. Pokud jste tedy část této doby byli v evidenci nezaměstnaných, státní příspěvek za tyto dny nedostanete.
Jestli ale podmínky splňujete, určitě nezapomeňte o dotaci požádat. Třeba vám právě ona pomůže splnit podmínky pro bezplatné vedení účtu.
Odměna 3 000 korun jen za to, že budete pravidelně platit kartou. Přesně tak vypadá nabídka pro nové klienty, kterou Raiffeisenbank odstartovala letošní rok. I když také ostatní poskytovatelé lákají na nejrůznější akce, tato nabídka patří v současné době k nejatraktivnějším na trhu.
Nakoupit přes internet, zaplatit kartou a nechat si vrátit 2 000 korun. Přesně tak vypadá nabídka mBank, která chce tímto způsobem motivovat své klienty k používání eKarty. Stačí si zřídit běžný účet a virtuální kartu k němu přidat.
Buď 100 korun, nebo 10 euro. Takový je minimální zůstatek, který musíte mít stále na účtu. Tedy pokud využíváte Fio banku. Ostatní poskytovatelé totiž tuto podmínku postupně zrušili. Fio banka tak zůstává poslední, která vám nedovolí dostat se na nulu.
Potřebujete vybrat nebo vložit peníze na účet? Pokud nechcete platit poplatek navíc, musíte často hledat bankomat své banky. V budoucnu by ale toto hledání mělo odpadnout. Alespoň pokud se naplní záměr Komerční banky, která vybízí konkurenty ke sdílení bankomatové sítě.
Většina klientů většiny bank musí při odesílání platby zadat číslo bankovního účtu zamýšleného příjemce účtu. S platbami zadanými jinak než na číslo účtu si u nás umí poradit zatím jen mBank a Banka Creditas. To se však má brzy změnit - český bankovní systém bude schopen posílat platby na kontakt, a to jak na telefonní číslo, tak třeba i na emailovou adresu. To vše bez nutnosti instalovat jakoukoliv aplikaci navíc.
KOMENTÁŘE k článku Zbavte se poplatků na běžném účtu. Nyní můžete požádat o jejich dočasné zrušení
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.