Phishing je podvodné vylákání hesel k internetovému bankovnictví, či vylákání hesel, čísel kreditních karet, apod.
Útočník využívá nevyžádaného e-mailu, nebo SMS, pomocí které vyvolá dojem, že si oslovený musí jít na web zkontrolovat svoje přístupy, nebo aktualizovat heslo. Útočník většinou provozuje falešné stránky, které se tváří jako stránky banky.
Při údajné aktualizaci hesla tyto phishingové stránky jen přepošlou údaje napadeného podvodníkovi. Phishing také má český ekvivalent jako Rhybaření.
Dobrým vodítkem ověření pravosti odesílatele příjemcem phishingového e-mailu či SMS může být:
Útočníci se snaží často formulovat až neuvěřitelně důvěryhodné texty o nutnosti prokliknutí a zadání přístupových údajů. Nebo se také může stát že se staví do role ochrany před phishingem!
Oběti phishingu již zaznamenala většina velkých českých bank - např. Česká spořitelna, Československá obchodní banka, Komerční banka, Raiffeisen bank, či Unicredit bank. Lovci hesel se ale zajímali i o klienty menších finančních institucí - Banka Creditas, mBank, nebo spořitelního družstva NEY, či záložny Artesa. Prostě, pokud máte někde peníze¨, musíte je chránit.
Banky.cz tedy důrazně varují před proklikem na nevyžádané weby, či aplikace. Zároveň prosím nezadávejte své přihlašovací údaje nikam jinam než do vám známého internetového bankovnictví na zabezpečených (HTTPS) doménách bank, záložen a pojišťoven.
Počet útoků na bankovní účty letos strmě
vzrostl. Za první pololetí jich bylo tolik co za celý loňský rok. Vyplývá to z
dat České bankovní asociace.
Dobrý den, stal jsem se obětí phishingu a kromě zůstatku na premium kontě mi dále zneužili i Premium MasterCard, na které je automatické pojištění proti krádeži a zneužití. Je toto pojištění bráno i na zneužití virtuální karty v internetovém bankovnictví? Nebo si myslíte, že pouze na fyzickou ztrátu karty a po té zneužití? Je to přece zneužití prémiové karty, nebo se mýlím? Dalo by se to u banky napadnout? Předem moc děkuji za Vaši odpověď a jakoukoliv pomoc.
Dobrý den,
neznám pojistné podmínky/rozsah pojištění, které jste si k ostatním bankovním produktům sjednal (nemohu vědět, který prémiový účet ani jakou kartu jste si sjednal u které banky). Dotaz na rozsah pojištění doporučuji konzultovat přímo s vaší bankou. Případně prostudujte pojistné podmínky.
Dobrý den, bohužel jsem naletěl na podvod. Rozklikl jsem odkaz DPD na Whatsapp, kde jsem vyplnil údaje své platební karty z obou stran. Následně jsem byl přesměrován na přihlášení do své banky, o což jsem se pokoušel. Zadával jsem KB ID, uživatelské jméno a heslo. Pak probíhalo načítání se slovy, může trvat i několik minut. To mi přišlo divné a odkaz jsem zavřel. Všechny peníze jsem přeposlal známému a kartu jsem následně nechal zablokovat, dále i internetové bankovnictví i KB klíč. Chci se zeptat, zda není možné, aby si na mě vzali úvěr, půjčku, hypotéku - ať už u banky či nějaké nebankovní společnosti. Děkuji
Dobrý den,
určitě doporučuji incident nahlásit bance a změnit přihlašovací údaje (heslo). Tento typ útoku/podvodu se nazývá phishing a podvodníkům jde o zisk vašich přihlašovacích údajů, pomocí kterých by následně vybrali peníze z vašeho účtu (čerpali kontokorent, atd.). O úvěr u jiné banky s těmito údaji žádat nelze.
Pokračování dotazu č. 19943: Dobrý den, včera jsem měla dotaz ohledně podvodného emailu na zaplacení cla. Přišel mi přesně tento email, na který pošta upozorňuje na svých stránkách. Zadala jsem jméno a příjmení a platební údaje. Jen už si nejsem přesně jista, zda jsem zadávala i údaje do internetového bankovnictví. Nyní už se mi obrázek v mailu nezobrazí. Banka platbu zamítla. Přišly mi 3 podobné emaily od "pošty" během jednoho týdne. Kartu jsem dnes blokovala, pin v bankovnictví změnila, ale bojím se, zda se mi nemohli dostat do telefonu a třeba nevidí hesla, která zadávám atd. Na tomto účtu naštěstí moc peněz nemám, ale bojím se, že se kvůli tomu nějak dostanou na jiný účet. Mám na obě banky v telefonu internetové bankovnictví. Nemáte s tím prosím zkušenost? Moc děkuji
Dobrý den,
pokud jste si do telefonu neinstalovala žádné podvodné aplikace, vyplněním Vámi zmíněných údajů na podvodném webu k ohrožení telefonu nedošlo.
Dobrý den, přišel mi email, abych zaplatila clo za balík. Opravdu jsem čekala balík z Číny. Zadala jsem platebni udaje, ale banka mi platbu zamítla. Zachránilo mě to? Nebo už mají kvůli tomu všechny mé údaje k účtu? Co bych měla nyní udělat? Děkuji
Dobrý den,
jak přesně vypadal email vyzývající k zaplacení cla? Na jaký odkaz jste klikla? Podvodné stránky obvykle fungují na principu tzv. phishingu - tváří se jako cílové stránky instituce, kde máte zadat citlivé osobní údaje. Po zadání údajů podvodný web obvykle nahlásí chybu a vaše citlivé údaje předá podvodníkům. V případě pochybností je vždy lepší kartu ihned zablokovat.
…ějí. Proto se útočníci zaměřují nanejzranitelnější článek v celém řetězci – na klienta banky. Obvykle mu hrozí některý z následujících typůútoku: phishing nebo vishing. První zmiňovaný se týká: podvodných e-mailů a SMS zpráv, podvodných aplikací a různých druhů škodlivých kódů,které cílí na…
…a proto se nevyplatípodceňovat pár základních pravidel, která před nimi uchrání vaše peníze a dalšíinformace. Nejčastější metodou těžení hesel je phishingMetoda phishingje vázána na elektronickou komunikaci, jako jsou například e-maily. Hackervyšle falešnou komunikaci, která se vydává za vám…
…d přestane tato pravidla dodržovat, je mu certifikát odebrán. Seznam obchodů, které dodržují pravidla bezproblémového nakupování, naleznete zde. Phishing Pozor také na emaily, které jsou vytvořeny s takovou věrohodností, že si je můžete splést od emailů odeslaných karetními asociacemi (VISA…