Získat to nejlevnější povinné ručení, které zároveň nabízí
dost velké krytí. Přesně o to usiluje většina řidičů. Jenže jen málokdo na
takové pojištění auta opravdu dosáhne. Jeho cenu totiž ovlivňuje řada faktorů.
Podívejte se na ty nejčastější.
Vlivy, které určují cenu povinného ručení, se v jednotlivých pojišťovnách liší. Zatímco někteří poskytovatelé zohledňují například počet kilometrů, které každý rok najedete, jiné takový údaj nezajímá.
Zároveň jsou ale faktory, se kterými se setkáte u každé pojišťovny. Vybrali jsme proto 5 nejčastějších a nejdůležitějších bodů, které určují, jestli máte šanci nejlevnější povinné ručení získat.
Jedním z nejdůležitějších ukazatelů pro konečnou cenu povinného ručení je věk pojistníka. Z hlediska pojišťovny je velký rozdíl, jestli si pojištění auta sjednává:
Nejvíc zaplatí:
U těchto řidičů totiž riziko nehod výrazně stoupá.
Potvrzují to i statistiky České kanceláře pojistitelů. V roce 2019 podle nich způsobilo dopravní nehodu rovných 20 % řidičů, kterým bylo v době havárie 18 let.
Aby mladí lidé na povinném ručení ušetřili, stává se, že požádají o pojištění auta například své rodiče. Ti mají obvykle pojistku i o několik tisíc levnější.
Jenže takové řešení má i své nevýhody.
Rodiče totiž můžou snadno přijít o bonus, který si několik let sbírali. Stačí, aby jejich potomek způsobil nehodu. A otec nebo matka kvůli tomu najednou za svá povinná ručení platí o tisíce korun víc než dosud.
Nevýhodné navíc může být i jezdění bez nehod. Běžný řidič za něj totiž dostává právě bonus k povinnému ručení. A díky němu ho pojistka vyjde levněji.
Pokud je ale pojištění vedené na někoho jiného, řidič nic nezíská. A nemůže počítat se slevou, na kterou by měl jinak nárok.
Zásadní také je, kde budete jezdit. V hustém provozu velkých měst je totiž riziko nehody podstatně větší než na klidných silnicích v podhorských vesnicích.
A právě na to pojišťovny také myslí.
Řidiči z Prahy, Brna nebo například Ostravy tak musí počítat s podstatně dražším povinným ručením než lidé z Humpolce, Valašského Meziříčí nebo třeba z Vrchlabí.
Cenu povinného ručení výrazně ovlivňuje nejen věk pojistníka, ale také stáří auta a jeho vybavení. Zjednodušeně se dá říct, že čím víc za auto zaplatíte, tím levnější pak bude povinné ručení.
Nové automobily bývají v lepším technickém stavu a navíc často mívají moderní vybavení, které pomáhá nehodám zabránit. Pojišťovnám tím pádem klesá riziko, že budou platit pojistné plnění. A můžou vám nabídnout levnější pojistku.
Experti přitom předpokládají, že s rozvojem inteligentních asistenčních systémů bude toto hledisko stále důležitější.
Také u výkonu je základní rovnice jednoduchá. Vyšší výkon = vyšší pojistné.
Je to dané mimo jiné tím, že auta s menším výkonem si lidé často kupují na krátké cesty po městě. Například na nákup, do práce nebo pro děti do školy.
Riziko nehod je sice v městském provozu větší, zároveň jsou to ale často jen drobné ťukance. U silnějších aut naopak roste riziko vážnějších nehod s mnohem většími škodami. A to poskytovatelé zohledňují i ve výši pojistného.
Řidičské historie jsme se dotkli už na začátku. Právě od ní se totiž odvíjejí známé bonusy a malusy.
Jednoduše řečeno, čím déle jezdíte bez nehody, tím větší slevu na povinném ručení získáte. Někde může dosáhnout až 65% z jeho ceny.
Pokud naopak způsobíte nějakou havárii, počítejte s malusem. Tedy s přirážkou k pojistnému nebo zkrácením bonusu. Za každou nehodu vám pojišťovna odečte 3 roky získaných bonusů.
Základní cesta k co nejlevnějšímu povinnému ručení je tedy v zásadě jednoduchá. Největší šanci mají řidiči:
Pokud to vše splníte, jste na dobré cestě k opravdu výhodnému pojištění auta. Nezapomínejte ale, že jednotlivé pojišťovny zkoumají ještě různé další parametry.
Proto si s výběrem povinného ručení nechte poradit od expertů. Porovnají všechny nabídky na trhu a najdou vždy to nejvýhodnější pojištění, které můžete získat.
Před několika lety patřilo investiční (a
předtím kapitálové) životní pojištění k oblíbeným pojistkám. Hlavně díky
kombinaci pojistné a investiční či spořicí složky. Postupem času se ale
objevily praktičtější produkty. Lidé proto mnohdy původní pojistky ruší a
sjednávají si nové. Takové řešení vás však může stát spoustu peněz. Naštěstí
známe způsob, jak se tomu vyhnout.
Ani koronavirová pandemie neztlumila nárůst
nehod se zvěří. Tvrdí to alespoň pojišťovny na českém trhu. Podle některých
letos stoupne počet těchto havárií o 20–30 %.
Povinné ručení potřebuje každý, kdo má auto a
chce s ním jezdit. Jeho sjednání je snadné. Jenže změna pojišťovny už bývá
složitější. A to dost výrazně. Kdykoliv vás nechá odejít jen Direct pojišťovna.
U ostatních musíte počkat i několik měsíců.
Výpadek mzdy spojený s nemocí, karanténou nebo
ošetřováním člena rodiny. S tím se stále častěji setkávají české domácnosti. A
přemýšlejí, jak takovou situaci řešit. Pomoc je přitom jednoduchá – stačí
sáhnout po životním pojištění a vhodných připojištěních. Zájem o tyto produkty
tak v posledních měsících roste.
Plánované převzetí společností Axa rakouskou
skupinou Uniqa je u konce. Spojení, které bylo oznámené letos v únoru, v
polovině října schválily všechny potřebné úřady.
KOMENTÁŘE k článku Jak získat nejlevnější povinné ručení? 5 věcí, které ovlivňují jeho cenu
šikana zkušených řidičů- na řidiče dříve narozené je šikana. Zvláště když se nezohledňuje posouzení od doktora., Komentoval(a): Miroslav Kovařík
Re: Pojistné pro mladé a seniory, Komentoval(a): Petr Jermář
Dobrý den, vyšší pojistné pro mladé a seniory je podloženo poměrně sofistikovanými pojistnými modely, kdy u těchto dvou skupin řidičů je statisticky vyšší nehodovost. Není to o dojmech pojišťoven, které by někomu chtěly účtovat více. Je to na základě tvrdých dat, kdy zkrátka tyto dvě skupiny řidičů působí více škod než ostatní. Na trhu máme desítky pojišťoven, které o zákazníky soupeří v povinném ručení výhradně cenou. Pokud by to bylo jen trochu možné, bylo by pojistné pro mladé a seniory nižší. Jenže vybrané pojistné v posledních letech sotva pokrývá výši proplacených škod.
Petr Jermář, Banky.cz