S rostoucím počtem elektrokoloběžek, elektrokol, elektroaut a dalších vozidel na baterie se zvyšuje i počet krádeží a nehod. Jaké pojištění si sjednat?
Ekologický způsob dopravy je v posledních letech žhavým tématem. Kromě vozidel s klasickým spalovacím motorem se dnes na silnicích stále častěji setkáte s vozidly na elektrický pohon. Může se jednat o různé elektrické jednokolky, elektrokoloběžky, elektrokola, elektroskútry, motocykly na elektřinu a elektromobily.
Počet vozidel poháněných elektrickou energií každoročně roste a v následujících letech bude tento trend nabírat na síle. Rostoucí zájem o elektrovozidla potvrzují i statistiky. Zatímco ke konci prvního pololetí roku 2020 bylo podle dat Centrálního registru vozidel v České republice v evidenci 4 986 osobních elektroaut a 4 065 motocyklů a skútrů na elektřinu, o dva roky později byly počty těchto vozidel 12 325 a 7 476.
I když přesné statistiky počtu provozovaných elektrokoloběžek neexistují, jsou dnes tato vozítka velmi oblíbená u mnohých dospělých i dětí. V provozu jich mohou být odhadem desetitisíce. Elektrokoloběžky zejména ve větších městech slouží jako rychlý dopravní prostředek na kratší vzdálenosti. Oproti běžným odrážecím koloběžkám, které znáte z dětství, jsou vybaveny malým elektrickým motorem a akumulátorem. Výhodou je, že k řízení méně výkonných elektrokoloběžek nepotřebujete řidičský průkaz, snadno se ovládají, lze je jednoduše složit a zaberou tedy minimum místa a jsou cenově dostupnější než elektroskútr. Elektrokoloběžky jsou dnes nabízeny v různých cenových relacích a mohou být konstruovány jako městské i terénní. Nejlevnější modely pořídíte do 10 tisíc korun. Ceny dražších modelů s výkonnějším motorem a baterií s vyšší kapacitou začínají zhruba na 15 tisících korunách.
Z pohledu zákona o silničním provozu je řidič elektrokoloběžky považován za cyklistu, a to se všemi právy a povinnostmi. Abyste mohli elektrokoloběžku používat na silnicích a cyklostezkách, musí mít v první řadě povinnou výbavu. Do ní patří například účinné a na sobě nezávislé přední a zadní brzdy, přední odrazka bílé barvy nebo její kombinace s bílou svítilnou nebo takzvanou blikačkou a samozřejmě zadní odrazka červené barvy nebo červená svítilna či blikačka.
Aby byla elektrokoloběžka způsobilá k provozu na pozemních komunikacích bez registrace a mohli jste ji řídit bez řidičského průkazu, musí být její maximální konstrukční rychlost do 25 kilometrů v hodině a výkon elektromotoru nesmí být vyšší než 250 W.
Pokud vaše elektrokoloběžka tyto limity převyšuje, považuje se za motorové vozidlo. Nesmíte s ní tedy jezdit po cyklostezkách, ale jen po silnicích. U výkonné elektrokoloběžky musí být rovněž schválena její technická způsobilost, musí být zaregistrována a mít sjednané povinné ručení. K řízení je také nutné řidičské oprávnění a při jízdě je povinná ochranná přilba.
CO MUSÍTE VĚDĚT? Na elektrokoloběžce nesmíte jezdit po chodnících nebo přejíždět přes přechod pro chodce. Výjimku mají děti do 10 let. Děti mladší 10 let mohou jet po silnici pouze pod dohledem osoby starší 15 let. Dítě do 18 let musí při jízdě na elektrokoloběžce používat cyklistickou přilbu.
O vhodném pojištění je třeba přemýšlet už v okamžiku pořízení elektrokoloběžky. Pojistné produkty lze obecně rozdělit do dvou skupin, a to na povinné pojištění a dobrovolné.
Do první skupiny spadá pojištění odpovědnosti z provozu elektrokoloběžky (tzn. povinné ručení elektrokoloběžek), které bude od dubna 2024 pro určité typy elektrokoloběžek povinné. Toto povinné ručení musí mít elektrokoloběžky, které mohou jet rychlostí vyšší než 25 kilometrů za hodinu nebo jejich hmotnost převyšuje 25 kilogramů a zároveň je jejich maximální rychlost vyšší než 14 km/h. Z pojištění jsou hrazeny škody, které způsobíte při zavinění nehody jiným osobám.
Stejná pravidla platí také pro:
Výjimku mají pouze vozidla provozovaná výhradně v prostorech nebo objektech, které nejsou přístupné veřejnosti.
Dobrovolně si můžete samozřejmě sjednat pojištění odpovědnosti (tzv. pojištění na blbost), úrazové pojištění nebo si elektrokoloběžku pojistit v rámci majetkového pojištění pro případ krádeže, poškození či zničení vandalem.
Pamatujte ale, že pokud máte na elektrokoloběžku povinné ručení, pojištění odpovědnosti už se na ni nevztahuje. Potřebné situace totiž pokryjete právě pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla.
Pojištění odpovědnosti z provozu elektrokoloběžek je novinkou, a proto ho nenajdete u všech poskytovatelů. Aktuálně ho nabízí například:
Povinné ručení koloběžek přitom často najdete pod povinným pojištěním motocyklů. A některé pojišťovny řadí škody způsobené při jízdě na koloběžce dokonce do pojištění odpovědnosti, které získáte k pojištění domácnosti.
Na pojištění myslete i při vypůjčení elektrokoloběžky. Před jízdou se ujistěte, jaké pojištění má pronajímatel sjednané. Například společnost Bolt na svých internetových stránkách uvádí, že svým klientům při pronájmu elektrokola či elektrokoloběžky poskytují zdarma úrazové pojištění a pojištění odpovědnosti za škodu. Při jízdě na elektrokole či elektrokoloběžce myslete na to, že nesmíte řídit pod vlivem alkoholu a je třeba dodržovat veškeré dopravní předpisy. V případě porušení těchto povinností může pojišťovna krátit pojistné plnění nebo zcela odmítnout uhradit škodu.
V posledních letech rostou nejen prodeje elektrokoloběžek, ale také elektrokol. Podle Centra dopravního výzkumu se už v roce 2020 na českých silnicích a cyklostezkách pohybovalo více než čtvrt milionu elektrokol. Dnes budete toto číslo ještě vyšší. Elektrokola jsou oblíbená zejména u lidí, pro které je kvůli horšímu zdraví, kondici nebo vyššímu věku jízda na běžném kole fyzicky náročná.
Elektrokolo je jízdní kolo doplněné o elektromotor, baterii a ovládání. Elektromotor má za úkol vypomáhat při jízdě. Aktivuje se šlapáním, které sledují senzory umístěné ve šlapacím středu kola nebo přímo v sestavě elektromotoru.
Pořízení elektrokola je finančně náročnější než pořízení elektrokoloběžky. Běžné modely elektrokol ovšem vycházejí stále levněji než pořízení elektroskútru.
Podle platné legislativy vám může pohon elektrokola pomáhat maximálně do rychlosti 25 kilometrů. Instalací tuningu je možné docílit toho, že vám elektromotor bude pomáhat i nad tuto hranici. Pokud vám tuto možnost někdo nabízí, odmítněte ji. V případě instalace tuningu a překročení maximální povolené rychlosti je totiž elektrokolo technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Nesmíte s ním tedy vyjet ani na silnici a ani cyklostezky a další veřejné komunikace. V případě dopravní nehody a zjištění nepovolené úpravy vám rovněž hrozí krácení či zamítnutí výplaty pojistného plnění. V České republice vám také hrozí pokuta za řízení technicky nezpůsobilého vozidla ve výši od 5 do 10 tisíc korun. V zahraničí jsou pokuty ještě mnohem vyšší.
Možná se budete divit, ale u elektrokola nepotřebujete pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (tzn. povinné ručení elektrokola), jako je tomu u elektrokoloběžek. Oproti elektrokoloběžkám totiž elektrokola nemají motor jako primární pohon.
Tak to alespoň vnímají čeští zákonodárci. V některých evropských státech je ale situace jiná a silná elektrokola s výkonem nad 250 W a maximální rychlostí přes 25 km/h povinné ručení mít musí. Týká se to například Německa, kde po vás při silniční kontrole může policie požadovat zelenou kartu.
V Česku ji ale nezískáte. Musíte si proto sjednat takzvané hraniční pojištění, které platí jen v dané zemi a poskytuje ho místní pojišťovna. Minimální doba platnosti bývá 15 dní a sjednáte ho na frekventovaných hraničních přechodech s hraniční službou.
V současnosti povinné ručení pro elektrokola vyžaduje například:
U dražších modelů elektrokol se vyplatí sjednat majetkové pojištění pro případ jeho krádeže a poškození vandalem. Dnes si toto pojištění můžete sjednat například u Evropské pojišťovny. Pojištění se vztahuje například na krádež elektrokola z budovy či volného prostranství, auta či jeho nosiče na kolo, při loupežném přepadení, poškození či zničení při nehodě nebo přepravě a vandalismu. Pojistit si můžete elektrokolo až do hodnoty 100 tisíc korun.
Stejně jako při výběru jiných pojistných produktů se i při pojištění elektrokola zajímejte o rozsah pojištění a výši celkového i dílčích pojistných limitů. Ty musí být nastaveny dostatečně vysoko tak, aby pokryly případnou škodu v plné výši. Důležité jsou rovněž výluky z pojištění. Pojištění od zmíněné Evropské pojišťovny se například nevztahuje na krádež elektrokola z volného prostranství nebo vozidla či nosiče mezi 22. a 6. hodinou ranní. Pojišťovna také nehradí škody na příslušenství jako je například tachometr, světlo, pumpička nebo nosič zavazadel. Abyste předešli škodám, své elektrokolo parkujte na bezpečných místech. Samozřejmostí je kvalitní zámek, kterým lze elektrokolo uzamknout.
Každý, kdo jezdí na elektrokole či elektrokoloběžce, by si měl sjednat pojištění odpovědnosti. Z tohoto pojištění jsou hrazeny škody na zdraví a majetku, které neúmyslně způsobíte jiným osobám. Pokud tedy například zaviníte z neopatrnosti srážku s jiným cyklistou, zaplatí za vás pojišťovna při splnění pojistných podmínek výdaje spojené s léčbou poškozeného, ztrátu na výdělku i škodu na jeho sportovní výbavě. Samozřejmě rozsah a výše plnění bude záviset na konkrétní smluvních podmínkách.
Pojištění elektrických vozíků a skútrů pro seniory
Poměrně složitá je také situace u elektrických invalidních vozíků a skútrů pro seniory. I v jejich případě totiž záleží na tom, jaké jsou parametry vašeho vozítka.
Povinné pojištění elektrických vozíků
Dobrou zprávou je, že v praxi se řada elektrických invalidních vozíků obejde bez pojištění. Podle zákona o provozu vozidel na pozemních komunikacích se povinné ručení vztahuje jen na vozíky, které:
Tyto vozíky musí splňovat povinnosti platící i pro ostatní vozidla – včetně pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.
Pokud je ale váš vozík menší, lehčí nebo jeho konstrukční rychlost nepřesahuje 15 km/h, povinné ručení řešit nemusíte.
Povinné pojištění elektrických skútrů pro seniory
U elektrických skútrů a motorových vozíků pro seniory záleží na tom, do jaké kategorie jsou zařazené. Některé skútry totiž výrobci evidují jako elektrokola. V takovém případě se obejdete i bez pojištění.
Setkáte se ale také se stroji, které jsou vedené jako invalidní vozíky. Tím pádem pro ně platí už zmíněná pravidla pro elektrické invalidní vozíky.
A pokud elektrický skútr či motorový vozík nespadá ani do jedné z těchto kategorií, platí pravidla zmíněná u elektrokoloběžek. Tedy, že povinné ručení musí mít každé vozidlo, které:
Pokud vlastníte skútr, osobní, dodávkové či nákladní auto poháněné elektromotorem, jedná se o z pohledu zákona o motorové vozidlo. Jako takové musí být technicky způsobilé k provozu na pozemních komunikacích a mít přidělenou registrační značku. Stejně jako běžná vozidla se spalovacími motory musí mít elektrovozidlo sjednáno pojištění odpovědnosti z provozu vozidla na pozemních komunikacích (takzvané povinné ručení). Pokud zaviníte dopravní nehodu, jsou z něj hrazeny způsobené škody na majetku a zdraví třetí osobám.
Cena povinného ručení se odvíjí především od výkonu elektromotoru a hmotnosti vozidla. Pojišťovny rovněž sledují tovární značku vozidla, stáří vozidla a samozřejmě také nehodovou historii pojistníka, jeho místo bydliště a věk.
Zatímco pojištění odpovědnosti je pro elektromobily a elektroskútry ze zákona povinné, sjednání havarijního pojištění elektrovozidla je dobrovolné. Z pojištění jsou hrazeny škody, které vzniknou na vašem vozidle, a to jak vaší, tak i cizí vinou. Vzhledem k ceně elektrovozidel i cenám jejich oprav se havarijní pojištění rozhodně vyplatí.
Jak vybrat správné pojištění pro elektrovozidlo? Při výběru povinného a havarijního pojištění se zajímejte o rozsah pojištění, výši celkových i dílčích pojistných limitů a seznam výluk z pojištění. Vždy se vyplatí srovnávat nabídky několika pojišťoven. Ušetřit můžete i při sjednání komplexního pojištění elektrovozidla. Více info v článku o pojištění auta.
Kupujete ojetý elektromobil? Pomůže vám náš článek Jak přepsat auto na nového majitele
Máte sjednané povinné ručení a chcete ho zrušit? V tom případě jste se pustili do čtení toho správného článku. Dozvíte se v něm, kdy je možné povinné ručení zrušit a přiblížíme vám proces výpovědi povinného ručení krok po kroku.
Podle policejních statistik v roce 2023 šetřila policie 94 945 dopravních nehod. Reálně číslo je ale pochopitelně násobně vyšší, protože k řadě nehod není třeba přivolat policii. Jak postupovat v případě, že se dopravní nehoda nevyhnula ani vám a jak škodnou událost nahlásit pojišťovně?
Každý majitel vozidla má zákonnou povinnost mít sjednané povinné ručení. Ne všichni řidiči však mají jasno v tom, co povinné ručení kryje. Pojďme se tedy společně podívat na to, co obvykle povinné ručení obsahuje a na co se naopak nevztahuje a také na to, co ovlivňuje cenu povinného ručení.
Po těžkých úrazech, při vážné nemoci nebo dlouhodobé hospitalizaci vám dá jistotu, že nezůstanete bez prostředků. Přesně to umí životní pojištění. A v případě vaší smrti pomůže zajistit rodinu. Stačí jen požádat o peníze. Podívejte se, jak vyplácení životního pojištění funguje.
Pár set korun, ale i několik tisíc. Taková může být měsíční cena životního pojištění. Záleží totiž na tom, kdy ho uzavřete, jaký je váš zdravotní stav, co všechno bude pojistka krýt nebo jaký typ životního pojištění zvolíte.
Dobrý den, mám insolvenci a splaceno téměř 15%. Bohužel jsem cca 5 měsíců bez zaměstnání kvůli zranění a posílám jen 1 100 Kč. Mám v plánu si zařídit živnost. Lze to? Informují o tom správce. A jaká je částka, co musím hradit na sociální a zdravotní pojištění? Musím hned cca 7 500 Kč, i když nebude příjem velký?
Dobrý den,
jste-li v insolvenci a bez práce, zřízení živnosti Vás může z důvodu povinných plateb za odvody (sociální a zdravotní pojištění) nehledě na výši výdělku přivést do ještě větších problémů. Živnost si v insolvenci zřídit můžete, ale budete mít pravděpodobně problémy s dodavatelsko-odběratelskými vztahy (žádný odběratel Vám neposkytne zálohu, žádný dodavatel Vám nedodá služby/materiál/zboží na fakturu - jen za hotové). Doporučuji vše velmi dobře zvážit.
Dobrý den. Poslední tři roky žiji a pracuji v zahraničí (v Rakousku). Veškeré příjmy mám zde a samozřejmě je také daním a každý rok podávám daňové přiznání. Mám však stále trvalý pobyt v ČR (u rodičů). Původně jsem si myslela, že ve chvíli, kdy vše řádně zdaním a přiznám v zemi, kde reálně všechno vydělám a žiju, tak by mělo být vše v pořádku, poslední dobou mi však začal vrtat hlavou onen nezrušený trvalý pobyt. Chtěla jsem se proto zeptat. Zdali mě čekají nějaké problémy nebo případné sankce, pokud jsem za roky, kdy žiji v zahraničí české daňové přiznání neřešila. Z Česka jsem za celé tři roky neměla vůbec žádný příjem a většinu roku (cca 300 dní v roce) jsem se zdržovala na rakouském území. Předem děkuji za odpověď.
Dobrý den,
při nulových zdanitelných příjmech v ČR nemáte povinnost podávat daňové přiznání v ČR, žádné sankce Vám za minulost v tomto ohledu nehrozí. Pokud jste se neodhlásila ze zdravotního pojištění, pravděpodobně bude třeba dořešit pojistné za minulost s Vaší zdravotní pojišťovnou (zpětné odhlášení/doložení pobytu v zahraničí nebo doplacení).
Dobrý večer, prosím o radu. Jsem na úřadech vedená jako pečovatel o osobu blízkou a mimo to pracuji brigádně u jedné obchodní společnosti. Na úřadě mi bylo řečeno, že jsem tzv. státní pojištěnec, jako tomu bylo celou dobu. Tudíž stát za mě platí sociální a zdravotní pojištění. Celý rok co si brigádně přivydělávám, mi zaměstnavatel i z tak mizerného výdělku strhává obě dvě pojištění. Na výpisu z pojišťovny je uvedený plátce stát, ale na výplatní listině to mám každý měsíc strženo z platu. Mám nárok na vrácení těchto peněz? Veškeré doklady jsem zaměstnavateli poskytla, ale ten prostě mlží. Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
osoba za kterou platí pojištění stát (rodič na rodičovské, pečovatel, student, senior, nezaměstnaný) nemusí každý měsíc hradit odvody v zákonem stanovené minimální výši. Pokud si ale nějaké peníze vyděláte, platíte z nich všechny odvody (ovšem jen ze skutečného výdělku).
Příklad: pokud by za Vás stát pojištění neplatil a Vy byste si vydělávala méně než minimální mzdu, srážely by se Vám odvody odpovídající minimální mzdě
Dobrý den, obracím se na Vás s dotazem ohledně daní z DPČ. Od 1.6.2023 do 31.1.2024 jsem měla podepsané daňové prohlášení u zaměstnavatele a můj hrubý příjem byl vždy okolo 15 000 Kč. Ze mzdy se mi tedy odečetlo zdravotní a sociální pojištění, ale kolonka u zálohové daně zůstala prázdná. Od 15.1. 2024 jsem začala už pracovat na HPP a tam podepsala také prohlášení k dani. Došlo tedy k souběhu, i když jsem již minulého zaměstnavatele o slevy na leden nežádala. Vím, že za leden 2024 budu muset v lednu 2025 vrátit FÚ slevu na poplatníka. Ráda bych se Vás zeptala, zda jsou tedy daně z DPČ takto v pořádku? Jen mě zarazilo, že se mi žádné daně neodečítaly. Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
za rok 2023 máte povinnost podat daňové přiznání (byť se Vám žádné zálohy na daň nesrážely) - učiňte tak elektronicky do 30/4/2025. Nulové zálohy na daň z příjmu byly výsledkem uplatňované slevy na poplatníka (reálně daně neplatíte až do výše celoročního příjmu 205 600 Kč). Více info v našem článku Jak vyplnit daňové přiznání
Je pojištění, které kryje případy všech nahodilých pojistných rizik a škod, které by se klientovi mohly přihodit.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMJe poměr, ve kterém se pojistné rozděluje mezi zvolené investiční fondy. Alokační poměr pojistného si určuje sám klient (pojistník), který je pojištěný a ten je také oprávněný v průběhu plateb pojistného a trvání smlouvy alokační poměr měnit.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMje soubor služeb, který poskytuje pojišťovna, nebo jí najatá společnost pro klienty (pojistníky). Může být poskytován bezplatně (je v ceně pojistky), nebo bývá připlácen klientem.
Jedná se například o radu klientovi po telefonu jak postupovat při hlášení dopravní nehody, pomoc při zajištění autorizovaného servisu, zajištění služby náhradního vozidla, a pod.
Je služba klientovi v případě pojistné události hrazena pojišťovnou. Výše asistenčních služeb je závislá na zvolení limitů pojistného.
Například při povinném ručení, kdy je prostřednictvím asistenční služby klientovi hrazen odtah vozu do servisu, nebo náhradní vůz. U pojištění domácnosti například zámečník pro odemknutí zabouchnutých dveří, oprava domácích spotřebičů, a pod.
KOMENTÁŘE k článku Elektrokola a elektromobily: Jak na pojištění
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.