Jdu do banky. Tuto větu budete ve svém okolí slýchat ještě méně než dřív. Banky totiž letos plánují velký krok vpřed v oblasti digitalizace. Návštěva pobočky tak nebude potřeba ani pro vyřízení hypotéky nebo zrušení účtu.
Banky navíc chystají i výrazné rozšíření Bankovní IDentity nebo možnost platby na telefonní číslo.
Podívejte se na 7 největších novinek, které klienty bank na českému trhu letos čekají.
1. Platby na mobilní číslo
Hlavní letošní novinkou bude možnost poslat platbu na telefonní číslo.
Nebude tedy nutné znát bankovní účet příjemce. K platbě vám bude stačit telefonní číslo uložené v mobilu.
Podle představitelů bank může takový převod peněz v budoucnosti nahradit hotovost – zejména u menších plateb mezi známými.
Tedy například když si s kolegy objednáváte oběd, který zaplatí jeden z vás a ostatní mu pak pošlou svůj podíl. Nebo když posíláte kapesné dětem.
I když původní plány počítaly se spuštěním v 1. čtvrtletí letošního roku, nyní to vypadá, že si ještě několik měsíců počkáme.Přesto chce Česká bankovní asociace s Českou národní bankou a vybranými bankami tuto službu spustit ještě letos.
2. Rozšíření bankovní identity
Letošní rok se ponese také ve znamení dalšího rozšiřování bankovní identity. S její pomocí bezpečně a jednoduše prokážete svou totožnost v digitálním prostředí. A to jak v komunikaci s úřady, tak se soukromými firmami.
Funguje přitom stejně jako přihlašování k internetovému bankovnictví.
Podle statistik České bankovní asociace loni tuto službu aspoň jednou využilo přes 700 000 lidí. Většina z nich se díky bankovní identitě přihlásila ke službám státních institucí. Každý sedmý uživatel ji ale využil i v kontaktu se soukromými firmami.
V současnosti využívá přihlašování přes bankovní identitu přes 70 firem a letos by se jejich počet mohl zdvojnásobit.
Stejně tak se má rozšířit počet bank, které tuto službu nabízejí. V současné době ji mohou využívat klienti:
ČSOB,
a Raiffeisenbank – u ní ale mají klienti aktuálně digitální přístup jen ke státní správě, připojení k firemním portálům přibude až letos.
V příštích měsících chtějí akreditaci k bankovní identitě získat také:
nebo UniCredit Bank.
3. Snadnější sjednání i rušení produktů
V posledních letech se banky předhánějí v tom, která z nich umožní klientům víc věcí vyřídit na dálku – tedy bez návštěvy pobočky. Už loni jste tak mohli z pohodlí domova sjednat hypotéku i spotřebitelský úvěr.
Tuto možnost letos postupně zavedou i další banky.
Kromě hypoték chtějí banky zavést on-line sjednání i u dalších produktů. Například v oblasti investování.
Raiffeisenbank dokonce plánuje spuštění specializované mobilní aplikace, ve které si klienti jednoduše založí investiční smlouvu.
Někteří poskytovatelé chtějí zavést i možnost smlouvy na dálku zrušit. Například Moneta Money Bank chce svým klientům takto ulehčit rušení běžných i spořicích účtů a kontokorentů.
4. Dvě velká spojení
Kromě novinek v oblasti služeb čeká bankovní trh také spojování poskytovatelů. První z nich se dotkne klientů Equa bank, kteří kvůli fúzi s Raiffeisenbank přejdou právě do této banky.
Musí se tak připravit například na změnu čísla účtu. Kód Equa bank 6100 totiž zanikne a všechny účty budou nově s kódem Raiffeisenbank 5500.
Zároveň se ale klienti Equa bank můžou těšit na nové služby, jako je například zmiňovaná bankovní identita.
Kromě tohoto spojení se chystá i další velká fúze. Loni v prosinci totiž akcionáři kývli na sloučení Moneta Money Bank s Air Bank.
Konkrétní kroky, jak bude slučování vypadat, ale banky ještě neoznámily.
Air Bank zatím klientům pouze slíbila zlepšení služeb a výhodnější podmínky produktů.
Kromě toho budou mít k dispozici síť téměř 200 poboček a víc než 900 bankomatů. Aktuálně má přitom Air Bank přes 30 poboček a necelých 400 bankomatů.
5. Definitivní zánik Poštovní spořitelny
Další změny se týkají ČSOB, která letos zakončí propojování dřív samostatných značek.
Z Poštovní spořitelny se tak v létě stane ČSOB Poštovní spořitelna. Změní se také logo, které zmodrá ve stylu ČSOB.
Pro klienty se toho ale fakticky moc nezmění. Nabízené produkty a služby zůstanou stejné.
6. Nový hráč na trhu
Bankovní vody může letos zčeřit také vstup zcela nové banky. Na trh ji chce uvést finanční skupina Partners, která podala žádost o licenci České národní bance už koncem roku 2020.
Podle posledního vyjádření zástupců Partners vstoupí nová banka na trh zřejmě letos na podzim. Tedy o pár měsíců později, než se původně předpokládalo.
Pokud nová banka využije současné pobočky Partners, bude mít pátou největší pobočkovou síť na trhu. Aktuálně má totiž společnost Partners zhruba 110 poboček a do konce roku chce jejich počet zvýšit na 140.
7. Změny v poplatcích a okamžitých platbách
Banky plánují také drobnější úpravy, které ale potěší řadu lidí. Například klienti Fio banky mohou nově zdarma získat platební kartu Visa.
S Fio bankou je spojená i další novinka, která se týká zavedení okamžitých SEPA plateb v eurech. Podle představitelů banky je jen otázkou, zda se to povede už letos.
Podobnou službu přitom na českém trhu nabízí jen Oberbank, a to prostřednictvím mateřské rakouské banky.
Dá se ale čekat, že se v průběhu roku objeví i další novinky. I když o nich banky zatím nemluví. Můžou přitom výrazně ovlivnit i to, jak bude který účet výhodný. Pokud tedy chcete najít vždy tu nejlepší nabídku, sledujte srovnání běžných účtů.
Nemusíte se tak bát, že při výběru nového konta sáhnete vedle.
Mít účet u banky je nejpraktičtější způsob uložení peněz. Výplaty se většinou posílají už jen na účet. Platby z účtu jsou jednoduché a často zdarma, navíc můžete získat nějaké zhodnocení. Úložky v bance jsou pojištěny až do 100 000 eur. Hledat pro své peníze bezpečnější místo, než je banka, nemá patrně smysl.
České banky nezapomínají ani na děti. V jejich nabídce najdete dětské účty i platební karty. Kdy začít přemýšlet o založení těchto finančních produktů, které banky je nabízí, jaké jsou jejich podmínky a podle čeho vybírat?
Od 20. dubna 2024 zavede Raiffeisenbank pro většinu klientů nové ověření při přihlašování do internetového bankovnictví. K tomuto kroku banka přistoupila z bezpečnostních důvodů, cílem změny je zvýšené zabezpečení přístupu k účtu. Změna se dotkne většiny klientů. Jediná skupina uživatelů bankovnictví RB, pro které se nic nemění, jsou ti, kteří se stále ještě přihlašují kombinací SMS kódu a hesla.
Založit si bankovní účet online, je dnes už hračka. Banky přizpůsobily proces tak, aby byl přístupný co nejvíce klientům. Dokumentů pro založení účtu se nevyžaduje mnoho: jen osobní doklady, případně výpis z účtu, který už používáte u jiné banky. Online si můžete založit účet běžný, spořicí, obchodní (investiční), účet podnikatelský, ale třeba i termínovaný vklad. U některých dětských účtů zůstává nutnost osobní návštěvy na pobočce. Podívejte se, jak na založení bankovního účtu online. Věděli jste, že některé banky nabízejí bonusy za založení účtu?
Převodem peněz rozumíme přesun finanční částky z účtu jednoho klienta banky na účet klienta jiného, a to buď v rámci stejné banky, nebo do banky jiné, a to i do jiné země v rámci EU nebo celého světa. Byť se to na první pohled nemusí tak jevit, je převodem peněz i online platba kartou či mobilní platba v kamenném obchodě. A za ně si banky mohou účtovat poplatky. Do celkové výše poplatku se může promítnout jak metoda převodu, tak i měnový kurz, půjde-li o platbu do (ze) zahraničí. Podívejme se na poplatky hlouběji.
Dobrý den, refinancujeme hypotéku do jiné banky a banka nám dala jako podmínku pro schválení, že u nich musíme mít společný účet s manželem a oba si tam musíme nechat posílat výplaty. Má banka na toto právo? Děkuji
Dobrý den,
banka má právo si stanovit tuto podmínku a Vy máte právo nabídku banky na refinancování hypotéky odmítnout. Zřízení účtu a zasílání výplaty na běžný účet bývá velmi často spojeno se slevou z úrokové sazby. Pokud byste tuto podmínku nesplnili, banka by Vám stále mohla (ale nemusela) refinancování hypotéky poskytnout, ovšem s vyšším úrokem. Kontaktujte prosím naše hypoteční poradce - vše s Vámi detailně proberou a v případě zájmu zařídí refinancování hypotéky na klíč plně online.
Dobrý den, jsem nyní v insolvenci. Může mi teď exekutor blokovat bankovní účet?
Dobrý den,
ano, exekutor Vám může blokovat běžný účet i v průběhu insolvence, ale nemůže Vám z něj strhávat žádné peníze. Po případné blokaci účtu požádejte o převedení blokovaného účtu do režimu chráněného účtu.
Dobrý den, žiji již 50 let v zahraničí a mám běžný účet v české bance. Nyní prodávám byt a nebudu již mít adresu v Česku. Mohu si ponechat svůj účet? A jak zařídit doručování výpisů bez adresy v Česku? Nemám internetové bankovnictví u banky ani smart mobil s českým číslem, pouze smart mobil s britským číslem. Je možné posílat výpis z účtu na můj email?
Dobrý den,
některé banky zasílání výpisu z účtu na email nabízí, jiné nikoliv. Vřele doporučuji internetové bankovnictví - i kvůli vzdálené správě účtu ze zahraničí. Papírové výpisy ani emaily se z důvodu nízkého zabezpečení do 21. století nehodí (pro Vaše vlastní bezpečí a pohodlí).
Dobrý den, mám kamaráda, co dluží peníze a strhávají mu to z výplaty. Pokud by měl vlastní účet, u kterého by to přesáhlo 12 tisíc, tak by mu částku co to přesáhne vzali. Řeší to posíláním peněz k přítelkyni, od které chce odejít. Jak velké je pro mne riziko, pokud bych založil účet na mé jméno, kde by mu chodila výplata? Měl by kartu, se kterou by platil. Porušoval bych tím něco? Mohl by mne nějak poškodit?
Dobrý den,
Vy nesmíte účet sjednaný na své jméno propůjčovat cizím osobám. Nejenže byste tím porušil smluvní podmínky banky, ale především byste se tím vystavil mnoha rizikům. Váš kamarád by mohl Vaším jménem dělat dluhy a podvody, mohl by Vám zhoršit bonitu (např. transakce se sázkovými kancelářemi, blokace účtu exekutorem - exekutor může zablokovat i cizí účet, na kterém se nachází peníze dlužníka). Důrazně nedoporučuji si takto dobrovolně ničit život.
Správný postup: Kamarád si zřídí svůj vlastní běžný účet, a pokud by mu ho exekutor zablokoval, požádá o převedení zablokovaného účtu do režimu chráněného účtu.
Apple Pay je jednoduše řečeno snadný, bezpečný a extrémně rychlý způsob placení bez nutnosti použít fyzickou platební kartu nebo hotovost. Údaje platební karty jsou zaneseny do systému Apple Pay, takže místo kartou platíte v obchodech pomocí Apple zařízení. Apple Pay je možné využívat s iPhony, iPady, Apple Watch a počítači Mac.
Díky Apple Pay si už nemusíte pamatovat PIN k vaší kartě. Místo něj se jako zabezpečení využívá zámek vašeho telefonu nebo jiného Apple zařízení, nejčastěji otisk prstu. platebnímu terminálu stačí místo karty přiložit iPhone. Nebo s Apple Pay uhradit online objednávku přímo z MacBooku, bez toho, abyste museli sahat na kartu a opisovat její údaje. Platby s Apple Pay jsou přitom bezpečnější než při použití fyzické karty. Podobným způsobem fungují například i platby prostřednictvím Google Pay, určené pro zařízení s Androidem.
Aby bylo možné službu Apple Pay využívat, musí ji mít v portfoliu zařazena i banka, která vám běžný účet poskytuje a vydala vám k němu i platební kartu. Systém Apple Pay je dnes podporován většinou retailových bank. Apple Pay je možné propojit i s virtuálními platebními kartami.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMzákladní bankovní účet pro běžný provoz domácnosti, příjem výplaty, placení výdajů (inkaso, SIPO), k účtu je vydávána debetní karta, neslouží ke spoření ani půjčování peněz
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMBrutto a netto jsou dva pojmy, které jsou často používány ve finančním světě, zejména v oblasti mezd a platů. Jednoduše řečeno, brutto je celková částka před jakýmikoli odečty, zatímco netto je částka, která zůstává po odečtení všech daní, poplatků a dalších nákladů.
Výpočet mzdyV kontextu mezd a platů:
Brutto mzda je celková částka peněz, kterou zaměstnanec vydělá před odečtením jakýchkoli daní a odvodů. To zahrnuje základní plat, příplatky, bonusy a jakékoli jiné finanční výhody.
Netto mzda je čistá částka peněz, která zůstává po odečtení všech daní a odvodů z hrubé mzdy. To zahrnuje daň z příjmů, sociální a zdravotní pojištění a další povinné odvody.
Důležitost rozlišeníJe důležité rozlišovat mezi brutto a netto:
Plánování rozpočtu: Znát rozdíl mezi brutto a netto mzdou je nezbytné pro správné plánování osobního rozpočtu. Netto mzda je skutečná částka, kterou zaměstnanec dostává na svůj bankovní účet a může ji používat na pokrytí svých životních nákladů.
Srovnání nabídek práce: Při porovnávání nabídek práce berte v úvahu nejen brutto mzdu, ale také výši odvodů a daní, které budou odečteny. To pomáhá získat lepší představu o skutečné hodnotě nabídky.
Daňové účely: Pro daňové účely je důležité znát svou hrubou mzdu, protože to je částka, ze které se vypočítává daň z příjmů.
Rozlišení mezi brutto a netto je základním konceptem, který je nezbytný pro správné finanční plánování a rozhodování. Je důležité vědět, kolik peněz skutečně dostanete na svůj běžný účet a kolik bude odečteno na daních a odvodech.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAM
KOMENTÁŘE k článku 7 největších bankovních novinek, které nás letos čekají
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.