Hypoteční poradna - strana 33

REKLAMA

Banka mi nechce půjčit peníze

Pokračování dotazu č. 17752: Dobrý den, domnívám se, že došlo možná z mé strany k nejasnému vysvětlení ohledně toho, o co mi jde. Situaci se sestrou uvádím pouze jako důsledek jednání banky, kdy tímto ilustruji, co se může přihodit (a přihodilo) - stejný důsledek by mohl být i v případě, že bych o hypotéku žádala já sama. Sestra je tedy naprosto irelevantní - jak jsem již uvedla, má stížnost by se týkala situace, kdy mi banka zamlčela závazek. Aktivně jsem se na to dotazovala. E-mailem i telefonicky. Chápu, že banka nemá povinnost závazky vymáhat a upozorňovat na ně, ale pokud se klient sám ptá, kde tedy má zjistit, zda bance nic nedluží, když ne u banky samotné? O vrácení peněz mi skutečně nejde, vzhledem k tomu, že se nejedná o žádnou horentní sumu. Jde mi pouze o jednání banky, kdy šlo z jejich strany o selhání v předávání informací interně i zákazníkovi. Zaplacení dluhu v roce 2010 jasně ilustruje, že se z mé strany nejednalo o vyhýbání se povinnosti zaplatit, a následné dotazy a ověřování taktéž. Průběh reklamace a nedodržení pravidel, které si nastavili oni sami (nikoliv já, tedy bych očekávala, že se jimi budou řídit), bylo potvrzením výše zmíněného. Podle vyjádření jejich i Vašeho mi tedy vychází, že by klient měl v pravidelných intervalech obíhat veškeré bankovní instituce, jestli náhodou zrovna dnes nepřišlo na nějaký dluh, o kterém včera tvrdili, že neexistuje. Pokud klient udělal vše pro to, aby případný dluh zjistil, nenapadá mě, kam se ještě v takových případech obracet (registry ověřeny také několik let zpět). Doufám, že teď už je můj dotaz a jeho důvody jasnější - nejedná se o sestru, ta je pouze důsledkem, pro předmět stížnosti nepodstatným. Děkuji.

Banka mi nechce dát hypotéku, můžu si stěžovat?

Dobrý den, ráda bych znala názor na níže popsanou situaci, týká se ČSOB. V březnu 2022 mě uvedla má sestra coby ručitele na přepis hypotéky na svou osobu u ČSOB. Dle asi dva roky starého ověření v registrech typu Solus jsem měla být bezdlužná, a tudíž to mělo být možné. ČSOB nicméně registrovalo u mé osoby dluh, o kterém jsem neměla tušení. Po složitém dotazování se zjistilo, že se jedná a cca 1 200 Kč coby pozůstatek z kreditní karty z roku 2010. Abych urychlila následné jednání, tuto částku jsem ihned uhradila - opět po kolečku zjišťování informací, komu ji vůbec uhradit lze a kolik přesně činí, protože nikdo v bance si nebyl jistý. Následně jsem na radu pracovníků banky podala reklamaci stran záznamu v registru, a zde uvádím, proč jsem tak učinila. V roce 2019 jsem volala na ČSOB s dotazem ohledně dopisu do vlastních rukou. Byla jsem toho času v zahraničí, a dopis jsem tedy nemohla vyzvednout - chtěla jsem tedy pochopitelně vědět, o co se jedná, jestli za tím není nějaký závazek k bance. Pracovnice mi sdělila, že nikoliv, že se jedná jen o jakési povinné vyrozumění o změně podmínek, a posílá se to všem - upozornila jsem, že účet u CSOB již nemám dávno, ale podle ní šlo o hromadnou záležitost. Z pochopitelných důvodů jsem tedy po tomto rozhovoru měla i nadále za to, že vůči bance skutečně závazky nemám. Tuto skutečnost jsem uvedla i v reklamaci. Dnes mi přišla odpověď. Zde bych uvedla, že ČSOB nedodržela ani vlastní reklamační pravidla - v přijetí oznámení stálo, že odpoví do 15 dnů, a v případě, že budou potřebovat více času, dají okamžitě vědět. To se nestalo, proto jsem banku po 20 dnech urgovala, načež teprve mi přišla odpověď, že to do 15 dní nestihnou, ať vyčkám. 27.4. tedy přišla zamítavá odpověď - záznam v registru je oprávněný, a nebude tedy vymazán po další 4 roky. Vysvětlení obsahovalo odpověď, že při telefonátu jsem se nedotazovala jmenovitě na případný závazek na kreditní kartě, proto mi pracovnice v roce 2019 nic neřekla. Patrně to dle nich nespadá pod dotaz na všeobecné závazky, protože jsem se jich rozhodně nedotazovala na aktuální počasí, pochopitelně. ČSOB mi sdělila, že závazek vznikl v roce 2010 - uhradila jsem "většinu dluhu na kartě" (jejich slovy, musím si vyžádat přesná čísla, protože po 12 letech opravdu netuším), avšak jakási blíže neurčená částka tam zůstala. Vzhledem k poměrně nízké částce - 1200 kč po 12 letech - se domnívám, že šlo o korunové položky vzniklé rozdílem v úrocích za dny mezi informací o dluhu a zaplacením. Dle vyjádření ČSOB mi poslali informaci elektronicky - samozřejmě do internetového bankovnictví, které jsem přestala používat dnem, kdy jsem uzavřela účty. Dále v odpovědi stálo, že pokud mě zajímaly nějaké závazky, měla jsem se informovat na pobočce. Logika věci ovšem naznačuje, že pokud uhradíte dluh dle informací od banky, a následně se ještě o 9 let později přesvědčujete, že opravdu závazky nemáte - pak máte za to, že je opravdu nemáte, a tedy nemáte ani potřebu se chodit bezpředmětně ptát mezi procházkami na pobočku, jestli náhodou něco nedlužíte bance, se kterou nemáte již leta nic společného. Ráda bych ještě uvedla, že banka měla možnost mě kdykoliv informovat, protože v průběhu let stále měla mou adresu (viz zaslaný dopis), telefonní číslo, e-mail, a následně i datovou schránku. Nic z toho nevyužila, a místo toho dala přednost střádání úroků ze směšné částky. Je také jasné, že při výši částky se nejedná z mé strany o to, vyhnout se zaplacení - čemuž také nasvědčuje okamžitá úhrada v den, kdy jsem se o dluhu dozvěděla. Prosím tedy o názor, a radu, zda se obrátit na arbitra, či ČNB. Dle mého v celém procesu došlo k selhání na straně banky, a následný proces ukazuje, že ani dál nebyli pracovníci schopní vzájemné komunikace mezi sebou a mnou. Nejedná se v tomto případě o peníze, nic po nich vracet nechci, i když i to by bylo dle mého názoru možné - jedná se o výmaz záznamu v registru, díky němuž následující 4 roky budu pro případy hypotéky atd. nevěrohodná i coby ručitel - a právě v tomto případě hrozí, že sestra přijde o byt, protože se jí jedná o vyvázání exmanžela z hypotéky. Děkuji a přeji pěkný den.

Zeptejte se odborníků na bankovnictví a finance

Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.

REKLAMA

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2023, všechna práva vyhrazena