Banky.cz Články Aktuálně Stručné hodnocení webových prezentací bankovních institucí

Stručné hodnocení webových prezentací bankovních institucí

20.1.2011 Aktuálně

Měsíc co měsíc poctivě navštěvujeme níže uvedené weby a čerpáme z nich nejaktuálnější informace pro naši databázi. Článek primárně hodnotí, jak dobře se nám s weby pracuje (kvalita a dostupnost informací, přehlednost a spousta dalších poznámek).

REKLAMA

Jak hodnotíme (0 až 3*)

0 – nevyhovující: banka urgentně potřebuje novou webovou prezentaci

1 – podprůměrné: málo přehledné, chybějící či špatně se hledající informace

2 – průměrné: těchto webů najdete mnoho, neurazí, ale ani neoslní. Bez zásadních nedostatků a chybějících informací, přehlednost není nejlepší. Prvky posouvající web do nadstandardu chybí.

3 – nadprůměrné: i zde by se našel námět na zlepšení, ale web je ze své podstaty již nyní nadprůměrně vstřícný k uživateli.

Obecně

Úvěrové kalkulačky: jsou velmi strohé, chybí mnoho parametrů, které banky určitě zohledňují (rodinný stav, bydlení, etc.). Obsáhlé kalkulačky jsou k vidění velmi zřídka (ČSOB, Sberbank, Hypoteční banka). Dobře provedená kalkulačka by navíc mohla sbírat leady což se neděje téměř nikde.

Úrokové sazby: naprostou samozřejmostí by měla být kompletní prezentace úrokových sazeb u všech produktů včetně pravidelné aktualizace. Valná většina bankovních ústavů toto pravidlo již bere jako samozřejmost. Bohužel můžeme stále narazit na několik odvážlivců (Citibank, Oberbank), kteří ke svému produktu místo sazebníku připojují poznámku „zavolejte si na infolinku“ či dokonce „navštivte pobočku“. Na tuzemském trhu je k dispozici přes 30 institucí bankovního typu pro retailové klienty a neochota prezentovat sazebníky on-line přímo vybízí k návštěvě konkurenčních webů.

Jazyková vybavenost: většinu webových prezentací je dnes již možné shlédnout nejen v českém jazyce. Angličtina je standard, druhým jazykem bývá zpravidla u zahraniční pobočky domovský jazyk centrály. Bohužel u webových prezentací nadstandardní jazyková vybavenost končí, cizojazyčných nástrojů přímého bankovnictví je stále velmi málo (osobních bankéřů schopných komunikovat anglicky ještě méně).

Méně je někdy více: a v jednoduchosti síla! Stejně jako smyslem powerpointové prezentace není předvést co největší škálu efektů, i web by měl plnit funkci především sdělovací. Bannery, efekty a složitá otevírací menu můžou působit jistě vyspěle, ale ne vždy přidají na přehlednosti. Barvy používat střídmě – web by neměl vypadat jako vánoční stromeček. Jednoduchý, logicky členěný a barevně sladěný web dodržující v menu jednotnou hierarchii může být klíčem k úspěchu.

Kocourkov: snahou většiny bank je přesunutí běžné správy účtu z přepážek poboček do nástrojů přímého bankovnictví (pro banku to je levnější, a proto jsou klienti motivování sníženými poplatky za transakce např. v internetbankingu resp. zvýšenými poplatky za obsluhu účtu na přepážkách). Opačným směrem se rozhodla vydat pouze záložna Unibon, která má zpoplatněné internetové bankovnictví a bezplatné příkazy na přepážkách.

Banky, záložny a stavební spořitelny

Stručné hodnocení webových prezentací bankovních institucíKomerční banka (***): Během podzimu 2010 byl zpuštěn nový web, který zvýšil již tak dobrou úroveň přehlednosti. Grafické zpracování příjemné, uživatelsky intuitivní ovládání. Dle našich zkušeností jeden z nejobsáhlejších bankovních webů (převážně z důvodu velmi široké škály produktů), úrokové a poplatkové sazebníky dostupné a přehledné, včetně úvěrových kalkulaček.

MONETA Money Bank (***): Přehledný web, barevně velmi dobře sladěn, včetně sazebníků a kalkulaček.

Expobank (***): Přehledný web, barevně velmi dobře sladěn, včetně sazebníků a kalkulaček.

mBank (***): Stručný a funkční web, velmi dobrá přehlednost a dostupnost informací (sazebníky, kalkulačky). Unikátním prvkem je bankovní blog s diskuzí (mimo Mbank a začínající Zuno banky nenajdete nikde). Propracovaný systém online žádostí o produkty, kdy do banky skutečně nemusíte téměř vůbec (banka za vámi vyšle poradce či kurýra se smlouvou připravenou k podpisu).

Raiffeisen Bank (**): Prvně příchozímu návštěvníkovi může orientace zpočátku činit drobné potíže, ale web je po krátkém rozkoukání docela přehledný, obsahující všechny podstatné informace. Úvěrové kalkulačky nicméně hledáme déle.

UniCredit Bank (**): Průměrný web, pěkná hypoteční kalkulačka, ne příliš dokonale vyřešené sazebníky. Webu by prospěla obecně větší jednoduchost.

Běžný účet

Česká spořitelna (***): Během letošního roku byl zpuštěn nový web, který posunul přehlednost o několik tříd výše (starý web byl extrémně nepřehledný). Nové uživatelsky přívětivé prostředí, sazebníky i kalkulačky.

ČSOB (***): Přehledný web, barevně velmi dobře sladěn, včetně sazebníků a kvalitních kalkulaček.

ING (**): Vcelku pěkný web, který v sobě integruje nejen bankovní služby. K hypotéce (i když se jedná pouze o přeprodej) chybí podstatné informace. Iritující záležitostí je mluvící okénko „Dobrý den, jmenuji se Veronika...“, které vám začne hrát naplno bez varování.

Citibank (*): Nepřehledný web připomínající více E-shop než seriozní banku. Velmi by zde prospěla redukce bannerů, obrázků a jiných blikajících elementů. U termínovaných vkladů zcela chybí aktuální úrokové sazby (poznámka „zavolejte si na pobočku“ příliš nenadchne). Kompletní úrokový sazebník taktéž nenalezen.

Sberbank (***): Přehledný web, barevně velmi dobře sladěn, včetně sazebníků a kvalitní kalkulačky pro hypoteční úvěry.

Evropsko-ruská banka (***): Jednoduchý a přehledný web, zajímavostí jsou dvojjazyčné sazebníky.

Equa bank (***): Přehledný web, barevně velmi dobře sladěn, včetně sazebníků.

Oberbank AG (*): Banka během léta spustila nový web, který internetovou prezentaci posunul z kolonky „tragické“ pouze do „velmi špatné“. Nepříliš přehledný web připomínající pokusy s frontpagem, chybějící úrokové sazebníky. Jedna hvězdička za zveřejněný sazebník poplatků.

Sparkasse (**): Vcelku funkční a přehledný web, kde by bylo vhodné zapracovat na grafice. Zejména úrokový sazebník je na pohled slušně řečeno nepřitažlivý.

Poštovní spořitelna (**): Web, kterému by prospěla redukce velikosti obrázků a přístupových cest k produktům (k produktu se z výchozí stránky lze dostat až zbytečně mnoha způsoby což může ve výsledku ztížit orientaci). Přehledné sazebníky i kalkulačky.

JT Bank (**): Možná nejjednodušší bankovní web u nás, poskytuje naprosté minimum informací, žádný balast, sazebníky dostupné, grafika neoslní. Samostatný web pro produkt „clear deal“ je o poznání přitažlivější.

Hypoteční banka (***): Pěkný, přehledný, barevně dobře sladěný a přitažlivý web, kterému nechybí ani sazebník a pokročilá kalkulačka hypotečních úvěrů.

Modrá Pyramida (**): Průměrně přehledný web, kterému by prospěla malá redukce dekoračních prvků, nevhodně dělené sazebníky pro produkty KB a Modré Pyramidy, kalkulačky.

Českomoravská stavební spořitelna (**): Průměrně přehledný web, místy připomínající E-shop. Více cest z úvodní stránky k produktům může působit zbytečně zmateně. Zajímavé kalkulačky všeho druhu.

Běžný účet bez poplatků

Wüstenrot stavební spořitelna (**): Opět mírně přeplácaný průměr, typově velmi podobné ČMSS. Zajímavostí je mírně zaváděcí informace slibující klientům u stavebního spoření státní podporu ve výši 3000 Kč.

Unibon (***): Jednoduchý, funkční a přehledný web, obsahující všechny podstatné informace, bez balastu.

Moravský peněžní ústav (***): Jednoduchý, funkční a přehledný web, obsahující všechny podstatné informace, bez balastu. Všimněte si silné závislosti přehlednosti webu na složitosti produktové nabídky/podmínek/sazebníků.

WPB Capital (**): Průměrně přehledný web, obsahuje všechny podstatné informace. Dobrým nápadem je možnost jedním kliknutím zvětšit písmo (ocení zvláště senioři).

Fio banka (***): Spolu s transformací z družstevní záložny na banku přišel i nový web. Přehledný, se všemi informacemi, barevně příjemně sladěn, nadstandardní informační servis i internetové bankovnictví.

MSD (***): Jednoduchý, funkční a přehledný web, obsahující všechny podstatné informace, bez balastu.

Akcenta (***): Jednoduchý, funkční a přehledný web, obsahující všechny podstatné informace, bez balastu. Slovenská verze webu ve výstavbě.

Peněžní dům (***): Družstvo letos spustilo nový web, který se na rozdíl od staré verze může pyšnit vyšší přehledností a funkčností.

Creditas (***):U malého webu družstevní záložny příjemně překvapí možnost zřízení účtu on-line (zažádat).

Artesa (**): Vcelku přehledný web (otevírací menu se vám občas nechtěně zavře), co produkt to sazebník – uživatelsky méně přívětivé řešení oproti centrálnímu sazebníku.

Vojenská DZ (*): Jedna hvězdička za zveřejněné podstatné informace (míra aktuality je otázkou), jinak naprostá tragédie. Web vojdz.cz vyhledávače sice naleznou, ale zařadí jej až na druhou stranu seznamu. Celkově působí webová prezentace mrtvě a nudně, jako by několik let nebyla aktualizována (ano, letos byla mírně updatována homepage). Můžeme jen hádat, zda nebyl web stvořen pracovníkem na přepážce během obědové přestávky.

AXA Bank (***): Funkční a přehledný web, obsahující všechny podstatné informace.

Raiffeisen stavební spořitelna (***): Funkční a přehledný web, obsahující všechny podstatné informace. Hypoteční úvěry jsou zbytečně schované.

Stavební spořitelna České spořitelny (***): Možná až příliš obsáhlý web vzhledem k množství nabízených produktů, nicméně přehlednost zachována.

REKLAMA

KOMENTÁŘE k článku Stručné hodnocení webových prezentací bankovních institucí

Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.

Přidejte nový komentář

Mohlo by vás zajímat

TA: Roste podíl hypoték do 90 % LTV. Je za tím i rozvolnění dalších regulatorních limitů

18.4.2024 Aktuálně

V letošním roce banky častěji poskytují hyptéky s vyšším LTV.

MMB: Zvýšení úrokových sazeb

18.4.2024 Aktuálně

Moneta Money Bank přistoupila 18. 4. ke zvýšení úrokových sazeb u všech nabízených fixací o 0,2 % p.a.

Nejnižší nabízená sazba je tak na pětileté fixaci 4,94 % p.a.

MP: Snížení úrokových sazeb u Hypoúvěru a zvýšení slevy za doložení PENB

12.4.2024 Aktuálně

Modrá pyramida s platností od  11. 4. 2024 snižuje úrokové sazby Hypoúvěru o 0,4 % p.a., a to u všech fixací.

MMB: Zvýšení úrokových sazeb u 3Y a delších fixací

11.4.2024 Aktuálně

Moneta Money Bank přistoupila 11. 4. ke zvýšení úrokových sazeb na tříletých a delších fixacích.

KB: Snížení úrokových sazeb a zvýšení slevy za doložení PENB

10.4.2024 Aktuálně

Komerční banka s platností od 11. 4. 2024 snižuje úrokové sazby hypotečních úvěrů i Americké hypotéky o 0,4 % p.a. u všech fixací a současně navyšuje slevu za předložení PENB A / B na 0,2 % p.a. (dříve 0,1 % p.a.)

Z naší bankovní poradny

Pojmy ve slovníku

Fond pojištění vkladů

Je nejdůležitější součástí Garančního systému finančního trhu v ČR. Z fondu pojištění vkladů probíhá výplata klientů zkrachovalých bank. 

Vklady na účtech u českých bank jsou pojištěny do 100 000 euro, resp. jejich ekvivalentu v českých korunách (cca 2,5 mil. korun). Pravidlo je nastaveno tak, že pojištěn je v každé bance součet vkladů jednoho klienta. Za samostatného klienta se považuje fyzická osoba (pod rodné číslo), nebo i firma (pod IČ). 

Pokud tedy máte v některé z bank více než 2,5 milionu korun, rozhodně byste měli své peníze rozdělit mezi více bank, nebo více rodných čísel, či IČ. Stačí tedy převést část peněz na manželku, či firmu. Zároveň může mít každý člověk pojištěné vklady ve více bankách v ČR, nebo EU.

Do Fondu pojištění vkladů přispívají všechny české banky, stavební spořitelny a záložny pravidelným odvodem určitého promile z výše vkladů jejich klientů. Tento fond momentálně disponuje prostředky přibližně ve výši 40 miliard českých korun. Poslední výplaty prováděl klientům malých institucí Sberbank, Československé úvěrní družstvo (dříve Akcenta záložna) a předtím Evropsko Ruská Banka. Ještě předtím větší výplata přes 10 miliard proběhla klientům Metropolitního spořitelního družstva.

Fond pojištění vkladů vyplácí náhradu na základě sdělení regulátora České národní banky, že konkrétní instituce není schopna dostát svým závazkům. Výplatu náhrad realizuje Garanční systém finančního trhu, který si zajistí od banky seznamy depozitních klientů. Vyplácí se zůstatek klienta k datu oznámení ČNB, sestávající z jistiny vkladu a naběhlých úroků k datu. Pro výplatu Garanční systém zpravidla najme některou z velkých bank s dostatkem poboček. Informace je zasílána na kontaktní údaje zkrachovalé banky či záložny. Pozor - výplata probíhá pouze po dobu 3 let, během kterých se musíte o své prostředky přihlásit!

Jak uvedeno výše, aktuálně má fond dostatek prostředků pro případné uspokojení klientů při krachu středně velké banky. A pokud by prostředky fondu nestačily, doplácet se bude ze státního rozpočtu, fond smí vydat dluhopisy anebo si může vypůjčit prostředky na finančním trhu prostřednictvím úvěru.

ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAM

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2023, všechna práva vyhrazena