Banky.cz Články Hypotéka Hypotéka: Jaké nemovitosti můžete využít k ručení

Hypotéka: Jaké nemovitosti můžete využít k ručení

17.11.2020 Hypotéka

Ručení nemovitostí je základní podmínkou hypotéky. Co všechno ale banka do zástavy přijme? Musíte ručit kupovanou nemovitostí nebo to může být i jiná nemovitost? A jde jako záruka použít pozemek nebo chalupa? Možná i vy řešíte podobné otázky. Proto vám na ně nyní odpovíme.

REKLAMA

Obecně platí, že u hypotéky je nejobvyklejší ručení kupovanou nemovitostí. Není to ale povinnost. A v některých případech to dokonce není ani možné. Týká se to například situace, kdy kupujete družstevní byt a víte, že ho družstvo neplánuje v nejbližších 2 letech převést do osobního vlastnictví.

Abyste získali hypotéku na družstevní byt a vyhnuli se tak předhypotečnímu úvěru, musíte ručit jinou nemovitostí. Fakticky totiž kupujete pouze družstevní podíl. Byt zůstává dál majetkem družstva, a proto s ním ručit nemůžete.

Podobné je to i při pořízení obecního bytu.

Právě v takových chvílí se tedy vyplatí hypotéka, za kterou ručíte jinou nemovitostí.

Hypotéka a ručení více nemovitostmi

Při žádosti o půjčku na bydlení pak počítejte s tím, že vám banka ve většině případů půjčí nanejvýš 90 % z ceny pořizovaného domu či bytu. Potřebujete tedy dost peněz, abyste doplatili zbylou část ceny.

Jenže co když je nemáte?

I v takovém případě je tady řešení. Za hypotéku můžete ručit jak kupovanou, tak ještě jinou nemovitostí. Zvýšíte tím hodnotu zástavy a snížíte LTV. Tím pádem máte mnohem větší šanci získat vyšší půjčku a zároveň menší úrok.

Kromě kupované nemovitosti můžete ručit například bytem, ze kterého se stěhujete a chcete ho pronajímat. Nebo třeba domem svých rodičů.

Jak vše vypadá v praxi?

Představte si, že kupujete byt v hodnotě 3 000 000 korun. Banka vám půjčí maximálně 2 700 000 korun. Vy ale potřebujete půjčit celou kupní cenu.

Jako ručení u hypotéky tedy využijete kupovanou nemovitost i byt svých rodičů v hodnotě 2 000 000 korun. Celková hodnota zástavy tím vzroste na 5 000 000 korun.

Potřebný úvěr, tedy 3 000 000 korun, se tak snadno vejde do 90% LTV. Dokonce tak jeho LTV klesne na 60 %. Získáte tak nižší úrok než u 90% hypotéky.

Problém je, že pokud nebudete splácet, můžete přijít o oba byty. A u hypotéky s ručením cizí nemovitostí můžete ohrozit bydlení svých rodičů nebo například přátel.

Výhodou naopak je, že získáte dostatečnou půjčku. A druhou nemovitost můžete časem z hypotéky vyvázat. Banku o to můžete požádat, jakmile splatíte dostatečnou částku, aby zbývající půjčka tvořila maximálně 90 % z hodnoty vašeho domu či bytu.

Zároveň pamatujte, že u hypotéky s ručením cizí nemovitostí potřebujete zástavní smlouvu k této nemovitosti. A to sepsanou ve prospěch banky a podepsanou majitelem daného domu či bytu.

Hypotéka s ručením kupovanou nemovitostí

Jak už jsme zmínili, hypotéka s ručením kupovanou nemovitostí bývá nejběžnější. Využijete ji například na koupi:

Nejlepší hypotéka online

  • domu,
  • bytu,
  • chalupy,
  • chaty
  • či pozemku.

Tyto nemovitosti se hodí jako zajištění také v případě, že potřebujete dát do zástavy ještě další objekt. Nebo když nemůžete ručit kupovanou nemovitostí (například při zmíněném pořízení družstevního bytu).

Jednotlivé typy zástavy přitom mají svá specifika.

Úvěr s ručením domem či bytem

Při ručení domem nebo bytem je důležitý nejen jeho vlastník, ale také účel nemovitosti. Musí být totiž určená k trvalému bydlení. Tedy nikoliv k podnikání.

Znamená to, že u hypotéky na bydlení nesmíte dát do zástavy například dům přestavěný na autoservis. Nebo byt, který je předělaný na kanceláře. S nákupem takovýchto nemovitostí vám pomůže hypotéka pro podnikatele.

Půjčka s ručením chalupou či chatou

Další možností je použít u hypotéky jako nemovitost k zástavě chalupu nebo chatu. Hodí se to zejména v případech, kdy potřebujete půjčku dozajistit ještě jinou nemovitostí, abyste získali víc peněz.

Zpravidla je přitom nutné, aby rekreační nemovitost byla k celoročnímu obývání. Tedy:

Hypotéka: jaké nemovitosti můžete využít k ručení: roubená chalupa.
  • měla přidělené číslo evidenční nebo popisné,
  • byl k ní zřízený přístup (pokud je přes soukromý pozemek, musí na něm být věcné břemeno průchodu a průjezdu),
  • měla zdroj vody,
  • byla v ní zavedené elektřina
  • a podobně.

Za hypotéku můžete ručit i chatou či chalupou. Musí ale být k celoročnímu obývání.

Ovšem pozor, i když takovou nemovitost vlastníte, nemáte ještě vyhráno. Některé banky totiž chaty ani chalupy do zástavy nepřijímají. Případně vám nabídnou nižší LTV. Pokud ale používáte takovou nemovitost pouze jako dozajištění, nemusí to být problém

Důležité je tedy vybrat správného poskytovatele. Jen tak máte jistotu, že vaši nemovitost jako zástavu hypotéky akceptuje.

Nebo požádejte o pomoc hypotečního poradce. Zdarma vám pomůže vybrat půjčku, která nejlépe splňuje vaše představy a zároveň je co nejvýhodnější.

Hypotéka s ručením pozemkem

U hypotéky je možné také ručení pozemkem. Opět ale platí, že to nemůže být jakýkoliv pozemek. Například pole či louky banky do zástavy nepřijímají.

Musíte ručit stavebním pozemkem nebo pozemkem určeným k výstavbě.

Podmínky u jednotlivých poskytovatelů se navíc liší. Můžete se tedy setkat s tím, že banka:

  • požaduje, aby plocha pozemku nepřekročila určité rozměry,
  • vám nabídne LTV 80–90 %.

Podmínky pro ručení nemovitostí

Nejlepší hypotéka online

Hypotéka s ručením domem či bytem

  • nemovitost musí být určená k trvalému bydlení (nesmí být k podnikání)
  • pokud využíváte k ručení cizí nemovitostí, musíte mít souhlas jejího majitele

Hypotéka s ručením chalupou či chatou

  • nemovitost musí být celoročně obyvatelná
  • některé banky poskytují u ručení rekreační nemovitostí nižší LTV
  • některé banky tuto zástavu nepřijímají

Hypotéka s ručením pozemkem

  • musíte ručit stavebním pozemkem nebo pozemkem určeným k výstavbě
  • banky obvykle poskytují LTV maximálně 80–90 %

Jaké podmínky musí nemovitost vždy splňovat

Ať už hodláte jako ručení za hypotéku použít pozemek, dům nebo chalupu, musí splňovat ještě několik dalších požadavků. Jinak je jako zástavu nepřijme žádná z bank na českém trhu.

Jaké jsou tedy základní podmínky pro zástavu nemovitosti u hypotéky? Musí:

  • ležet na území České republiky,
  • být zapsaná v katastru nemovitostí,
  • mít přidělené číslo popisné nebo orientační, případně musí mít jeho přidělení schválené,
  • a mít víc než 50 % podlahové plochy určených k bydlení (týká se to zejména bytových domů).

Zároveň na ní nesmí být zástavní právo ani zákaz zcizení a zatížení. Tyto zákazy bývají zapsané v katastru nemovitostí a obvykle je vyžadují banky u nemovitostí, které slouží právě jako zástava hypotéky. Požadavek na zapsání zákazu zcizení a zatížení je proto u některých poskytovatelů součástí hypoteční smlouvy.

Teprve když máte jistotu, že daný dům, byt nebo například pozemek tato pravidla splňuje, pusťte se do hledání správné půjčky. Pomůže vám s tím naše hypoteční kalkulačka. Zadáte do ní potřebné údaje a za okamžik získáte přehled nejvýhodnějších nabídek.

Jak už jsme ale zmínili, podmínky při ručení pozemkem, chatou nebo chalupou se u jednotlivých poskytovatelů velmi výrazně liší. Pokud tedy chcete takovou nemovitost použít jako zástavu k hypotéce, obraťte se nejdřív na hypotečního poradce.

Poradí vám, kde můžete potřebnou půjčku získat. A navíc vám pomůže vyjednat co nejvýhodnější podmínky.

REKLAMA

ANKETA k článku Hypotéka: Jaké nemovitosti můžete využít k ručení

Ručili jste bance za úvěr kupovanou nemovitostí?

Počet odpovědí: 265

KOMENTÁŘE k článku Hypotéka: Jaké nemovitosti můžete využít k ručení

Přidejte nový komentář

RD je už zatížen hypotekou, Komentoval(a): Nela Kabourková

23.2.2019 00:35:27

Dobrý den, mohu ručit RD, i když je zatížen hypotékou?

RE: RD zatížený hypotékou, Komentoval(a): Petr Jermář

2.4.2019 15:25:49
Dobrý den, banky obvykle vyžadují zapsanou první pozici u zástavního práva na KN. Některé banky přidávají i záznam "zákaz zcizení a zatížení". Již zastavenou nemovitostí tak nejspíše ručit nepůjde.

Zástava, Komentoval(a): Jiří

23.4.2019 12:26:16

Dobrý den, mohu ručit majetkem rodičů?

Re: Zástava, Komentoval(a): Petr Jermář

23.4.2019 14:33:51
Dobrý den, ano, ručit můžete i trvale obyvatelnou nemovitostí rodičů v osobním vlastnictví.

Pozemek, Komentoval(a): Michaela

4.5.2019 22:22:41
Dobrý den, lze požadovaných 10-20% vlastních zdrojů nahradit hodnotou pozemku, kterého jsem vlastníkem, ale na který stále splácím úvěr?
Děkuji, Michaela

Odhadní cena ručenou nemovitostí, Komentoval(a): Zuzana

18.5.2019 12:32:08
Dobrý den,
Chceme koupit větší družstevní byt a ručit menším bytem v osobním vlastnictví.
Kolik nám banka půjčí peněz pokud tržní hodnota bytu je 3.5milionu?
Předem děkuji za odpověď
Zuzana

Re: Odhadní cena ručenou nemovitostí, Komentoval(a): Petr Jermář

18.5.2019 15:48:58
Dobrý den, banka Vám může půjčit max. 90% z hodnoty nemovitosti, tedy 3,15 mil. Kč.

Lze ručit domem ve společném jmění manželů , Komentoval(a): Jiřina

29.5.2019 12:52:25
Dobrý den. Zvažuji koupi bytu, ručení tímto bytem a 20% ručení domem v SJM. Musím mít s tímto souhlas od manžela? A je třeba pro každé ručení vypracovat odhad nemovitosti? Děkuji moc za odpověď.

ručení čtyřbytový dům, Komentoval(a): Danča

31.5.2019 15:26:05
dobrý den, bydlím ve čtyřbytovém domě, kde mám na katastru zapsaný 1/4 podíl na nemovitosti, není rozděleno na bytové jednotky, nemáme založené žádné společenství, nic. Obývám jednu bytovou jednotku stejné velikosti jako ostatní. Lze tímto podílem/bytem jakýmkoliv způsobem ručit, nejsem si jistá, zda budou spoluvlastníci chtít provést převod na katastru na bytové jednotky?děkuji za odpověď.

Ručení bytem,kde splácím hypotéku. , Komentoval(a): Lucie

5.6.2019 07:13:52
Dobrý den. Máme zájem koupit rodinný dům. Mám být v osobním vlastnictví a splácím na něj hypotéku. Zajímalo by mě, zda můžu ručit bytem nebo je lepší byt prodat a mít finanční hotovost. Hypotéku by si vzal přítel. Děkuji a přeji hezký den.

, Komentoval(a): Lucie oralkova

6.6.2019 06:57:43

Můžu dostat úvěr na polovinu rodinného domu získaného z dědictví na rekonstrukci?

Re:, Komentoval(a): Petr Jermář

8.6.2019 18:58:10

Dobrý den, 1) Ručení domem v SJM - ano, je třeba souhlas manžela (musí podepsat zástavní smlouvu). Pro každou zastavovanou nemovitost je třeba vypracovat odhad. 2) Ručení podílem - ano, lze ručit i 1/4 podílem na nemovitosti. Počítejte však s tím, že tento podíl bude mít menší tržní hodnotu než 25% ceny celé nemovitosti (je tak reflektována "právní vada" v podobě více majitelů). 3) Prodat byt nebo s ním ručit - finanční rezerva je u hypotéky nezbytná (aby nikdy nedošlo k prodlení ve splácení), ale byt můžete prodat vždy a ceny nemovitostí rostou. Já osobně bych byt spíše pronajal. Na druhou stranu, pokud již bytem ručíte za jinou hypotéku, nemůžete s ním ručit jiné bance za další úvěr Vašeho přítele. 4) Hypotéka na rekonstrukci - ano, úvěr lze získat i na rekonstrukci zděděné poloviny RD

Byt s věcným břemenem , Komentoval(a): Denisa

17.6.2019 15:15:55
Dobrý den, dá se ručit bytem ktéry má na sebe psané věcne břemeno? Děkuji za odpověď.

Re: Věcné břemeno, Komentoval(a): Petr Jermář

20.6.2019 18:19:18
Dobrý den, ano, lze ručit i nemovitostí se zapsaným věcným břemenem, nicméně toto břemeno bude mít negativní dopad na zástavní hodnotu nemovitosti (banka Vám na takovou nemovitost půjčí méně).

Ručení, Komentoval(a): Edita

22.6.2019 13:42:49
Dobrý den, chceme si vzít hypotéku na stavbu domu, mame pozemek a chteli by jsme jím ručit. Pozemek ma 2500m2 takze predpokladam ze to by slo ale je veden jako "orna puda" tudiz trzni cena neni 1500/m apod ale treba jen 8kc dle informaci na internetu (Pozemky se v nasi lokalite prodavaji kolem 2000/m). Mohu se zeptat jak na to bude nahlizet banka?zda je teoreticky mozne ze nam ji priklepnou. Chceme si pujcit cca 3mil.

Křížová, Komentoval(a): Skarlet

27.6.2019 14:03:00
Dobrý den,

mám dotaz z trošku jiného pohledu k věci. Chtěla jsem se zeptat jaký je rozdíl, když chce majitel bytu ručit tímto bytem pokud v něm sám žije, či když v něm má nájemníky. Majitelka po nás žádá zpřístupnění bytu pro banku k nacenění, avšak nesmí jít poznat, že v něm má nájemníky.

Děkuji za odpověď.

Insolvence , Komentoval(a): Saša

29.6.2019 03:09:25
Dobrý den, mohu ručit nemovitostí rodičů, kteří jsou v insolvenci ? Popřípadě, při ukončení insolvence, za jak dlouho by to možné bylo ? Děkuji

Re: Zástava, Komentoval(a): Petr Jermář

2.7.2019 09:38:47

Dobrý den, 1) Orná půda: Pozemky vedené v územním plánu jako stavební lze kdykoliv vyjmout ze zemědělského půdního fondu a na KN tím změnit jejich klasifikaci z orné půdy. Pozemky mají cenu stavebních parcel (přestože jsou vedeny jako orná půda). 2) Nájemníci: Nemají-li nájemníci nevypověditelnou smlouvu za netržní nájemné, pak obsazenost bytu nájemníky nemá na tržní hodnotu bytu velký vliv (dnes se zpravidla dávají podnájemní smlouvy na dobu určitou - 1 rok). 3) Nemovitost rodičů v insolvenci: Na nemovitosti je pravděpodobně zapsané věcné břemeno exekuce či jiná poznámka o probíhající insolvenci (v rámci které bude nemovitost pravděpodobně zpeněžena) - takovou nemovitost banka do zástavy akceptovat nemůže

Dotaz, Komentoval(a): Radka

5.8.2019 14:24:00
Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak to je v případě, že vlastním pozemek v určité hodnotě a žádám o hypotéku. Stačí vlastnit nemovitost nebo musím mít ještě k tomu "hotovost". Děkuji za odpověď.

Úvěr na dobu mezi koupí nového bytu a prodejem starého, Komentoval(a): Jan Dvořák

23.9.2019 16:23:34
Dobrý den, chci koupit byt v OS, bydlím v družstevním bytě cca s dvojnásobnou hodnotou. Nový byt musím zaplatit dříve než dostanu peníze za starý byt (asi 1/2 roku). Na hypotéku na nový byt nemám šanci. Existuje možnost získat úvěr na tuto krátkou dobu?

Re: Úvěr na dobu mezi koupí nového bytu a prodejem starého, Komentoval(a): Petr Jermář

24.9.2019 17:13:59

Dobrý den, ano, lze sjednat i překlenovací úvěr na kratší dobu (úrok cca 4-5%) nebo regulérní hypotéku se splatností 30 let a fixací na 1 rok (úrok cca 3-3,5%), kterou byste mohl doplatit bez sankce při výročí fixace (za onen pouhý rok). Doporučuji kontaktovat naše hypo specialisty prostřednictvím hypoteční kalkulačky, kteří s Vámi vše proberou a navrhnou nejlepší možné řešení.

RUČENÍ ZAHRADOU, Komentoval(a): Jiřina

27.9.2019 08:46:03
Dobrý den,

přítel vlastní velkou zahradu, která by nám finančně pokryla 20% vlastních zdrojů k společné hypotéce. Zahrada má číslo popisné, akorát tam zatím nemáme žádnou chatu. Lze i tak ručit? Nebo musí být na zahradě chata, tak aby to splňovalo rekreační objekt?

Ručení nemovitostí, Komentoval(a): Veronika

25.10.2019 12:40:02
Dobrý den. Lze určit nemovitostí, kde majitelem 4/5 jsem já a 1/5 můj nezletilý syn, který svůj podíl zdědil po zemřelém manželovi? Podotýkám, že syn má svého poručníka. Nemovitostí se rozumí rodinný dům se zahradou. Děkuji

Americká hypotéka - zástava zemědělský pozemek, Komentoval(a): Karel

29.10.2019 12:11:48
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli jde ručit za americkou hypotéku zemědělským pozemkem? Druh pozemku by byl orná půda. Díky za odpověď.

Ručení, Komentoval(a): Zuzana Slezáková

6.11.2019 23:04:00
Dobrý deň, rada by som sa opýtala či je možné pri kúpe bytu v Českej republike ručiť nemovitostí na Slovensku? Ďakujem veľmi pekne za odpoveď.

RE: Ručení, Komentoval(a): Petr Jermář

10.11.2019 10:53:35

Dobrý den, 1) Nemovitost v zahraničí: Banky vyžadují do zástavy nemovitosti situované pouze v ČR (není možné ručit nemovitostí v zahraničí). 2) Zemědělský pozemek: Banky obvykle akceptují pouze trvale obyvatelnou nemovitosti 3) Podíl na nemovitosti: Nelze ručit podílem na nemovitosti (i kdyby to možné bylo, hodnota 4/5 podílu by měla reálně nižší zástavní hodnotu než 80% celé nemovitosti - diskont za právní komplikaci v podobě spoluvlastnictví)

ručení bytem, Komentoval(a): Kaderková Danuše

3.12.2019 21:21:42
Chtěla bych synovipomoci a ručit při hypotéce svým bytem. Co by se stalo, kdyby došlo k nenadálé situaci a byt by přišel do dědictví. Děkuji

výměna nemovitosti, Komentoval(a): zdena

12.1.2020 10:19:39
Dobrý den, syn si koupil byt a aby dostal hypotéku ručila mu svým bytem jeho přítelkyně. Byt celý zrekonstruoval. Je možné vyměnit cca po roce tak, aby místo bytu jeho přítelkyně ručil již svým bytem? Děkuji.

Ručení podílem, Komentoval(a): Jan

13.4.2020 21:52:07
Dobrý den, můžu ručit nemovitostí jejíž jsem 50 procentním vlastníkem? Potřebuji tomu souhlas druhého majitele, nebo jiné povolení? Děkuji!

Ručení, Komentoval(a): Monika

22.4.2020 23:50:18
Dobrý den, chtěla bych hypotéku ale nemám našetřeno a nemám ani čím ručit. Šlo by teoreticky ručit tím bytem který bych si chtěla koupit? Děkuji za odpověď

Re: Ručení, Komentoval(a): Petr Jermář

23.4.2020 09:04:24

Dobrý den, kupovanou nemovitostí ručit můžete, ale banka Vám na hypotéku půjčí max. 90% ze zástavní hodnoty nemovitosti. Bude tak třeba mít našetřeno min. 10% nebo ručit ještě jinou než kupovanou nemovitostí. Doporučuji prostudovat podmínky hypotéky nebo kontaktovat naše hypoteční poradce.

Ruceni, Komentoval(a): Pavlína

23.5.2020 16:06:26
Dobry den, chtela jsem se zeptat. Jsem majitelka pozemku. Trzni hodnota pozemku cca 2 mil. Chtela bych na tomto pozemku stavet. Na vystavbu potrebuji cca 2,5 mil. Kdyz budu zadat v bance o uver, potrebuji mit vlastni prostredky (10% z castky o kterou budu zadat)? Nebo staci ze budu rucit tim pozemkem? Dekuji za odpoved.

Ručení, Komentoval(a): Mina

7.7.2020 11:48:23
Dobrý den, uvažuji nad koupí bytu. Zároveň mám na sebe napsanou polovinu domu - vedený jako k rekreaci. Mohu určit na byt (vlast. zdroje) polovinou toho domu/chaty? Děkuji za zpětnou vazbu.

Ručení, Komentoval(a): Lenka

3.8.2020 22:30:02

Dobrý den, chtěla bych se optat, chtěli bychom s manželem koupit dům, finanční prostředky nemáme, pouze byt v osobním vlastnictví. Je možné pro získání hypotéky ručit bytem bez finančních prostředků? Děkuji za odpověď

RE: Vyšší zástava jako náhrada vlastních zdrojů?, Komentoval(a): Petr Jermář

3.8.2020 23:10:15

Dobrý den, ano, toto je možné. Banky Vám mohou na hypotéku půjčit max. 90% ze zástavní hodnoty nemovitosti. Buď je tedy třeba mít našetřeno min. 10% z kupní ceny, nebo můžete dát bance do zástavy ještě jinou než kupovanou nemovitost.

Hypotéka, Komentoval(a): Hana

9.9.2020 10:44:02
Dobrý den, syn chce, abych mu ručila u hypotéky domkem. Toto ručení trvá celou jeho hypotéku nebo po domu, než si on pořídí nemovitost a potom přechází ručení na novou nemovitost? Když se v průběhu hypotéky stane něco se synem, jak by se potom hypotéka se zastavenou mojí nemovitostí řešila?

RE: Hypotéka, Komentoval(a): Petr Jermář

11.9.2020 14:41:00

Dobrý den, za hypotéku se obvykle ručí kupovanou nemovitostí. Banky Vám mohou půjčit až 90% zástavní hodnoty, tedy je třeba financovat min. 10% z vlastních zdrojů. Nemá-li Váš syn našetřeno ani těchto 10% (nebo kupuje např. družstevní byt, kterým ručit nelze), je možné dát bance do zástavy jinou nemovitost (Váš dům). Věcné břemeno zástavy zůstává na nemovitosti zapsané až do momentu splacení hypotéky (nebo v případě ručení dvěma nemovitostmi lze banku požádat o vyjmutí jedné nemovitosti ze zástavy v momentě, kdy hodnota dluhu klesne pod 90% zástavní hodnoty druhé nemovitosti).

Zástava, Komentoval(a): Petr

24.9.2020 01:14:15
Dobrý den,
mám-li pozemek o hodnotě 5-6 mil. Kč v mém OV, lze získat 100% hypotéku na 4 mil. Kč při ručení tímto pozemkem?

Děkuji za odpověď

Re: Zástava, Komentoval(a): Petr Jermář

24.9.2020 10:27:41

Dobrý den, ano, na pozemek v hodnotě 5-6 mil. Kč lze čerpat hypotéku ve výši 4 mil. Kč (nebude se jednat o 100% hypotéku, neboť LTV bude max. 80%).

Ručení za hypotéku, Komentoval(a): František Sobek

11.10.2020 17:19:51
Dobrý den, zdědil jsem pozemek, jehož části nyní prodávám. Jedni z kupujících však po podpisu kupní smlouvy přišli se zástavní smlouvou k hypotéce, kde stavební spořitelna požaduje, abych byl jako zástavce až do roku 2060 s částkou nejen na jistinu, ale na celou výši hypotéky, která je dvojnásobná. Stavební spořitelna tvrdí, že tento postup je obvyklý. Navíc požaduje podpis na zástavní smlouvu i po manželce dle §747 OZ. Je obvyklé, aby prodávající ručil majetkem, který chce prodat? Na okraj podotýkám, že je mi 68 let.
Děkuji za odpověď.

RE: Ručení za hypotéku, Komentoval(a): Petr Jermář

11.10.2020 23:47:54

Dobrý den, jedná se o běžnou praxi, kdy kupující bude financovat nákup pozemku hypotékou. Banka u hypotéky vyžaduje ručení nemovitostí. Obvykle se ručí kupovanou nemovitostí, nicméně banka peníze z úvěru posílá do notářské či advokátní úschovy až po podání návrhu na vklad zástavního práva. Zástavní smlouvu tak podepisuje prodávající, neboť ten je před dokončeným prodejem momentálním vlastníkem nemovitosti. Aby nedošlo k nepříjemné situaci, je třeba mít velmi pečlivě sepsanou kupní smlouvu a smlouvu o úschově (peníze nechte složit ideálně do notářské či advokátní úschovy). I přesto na Vás tato praxe může působit nepříjemně a třeba s ní nebudete souhlasit. Pak ale musíte hledat takového kupujícího, který bude schopen uhradit kupní cenu z vlastních zdrojů (nebo bude moci bance ručit jinou než kupovanou nemovitostí) - což velmi zmenší okruh potenciálních zájemců.

Ručenie bytom na Slovensku, Komentoval(a): Martin

26.10.2020 07:08:44
Dobry den, je mozne kupovat byt v Cr a rucit bytom na SVK? Viem ze to bola v clanku spominane ale ci nemate tredsa len nejake skusenosti.

Re: Ručení bytem na Slovensku, Komentoval(a): Petr Jermář

27.10.2020 20:46:52

Dobrý den, doporučuji náš článek Hypotéka na nemovitost v zahraničí. Případně kontaktujte naše hypoteční poradce, kteří s Vámi vše proberou a doporučí banku, která bude do zástavy akceptovat byt na Slovensku.

Ručení kupovanou nemovitostí, Komentoval(a): Věra

10.11.2020 19:14:51
Dobrý den, kupujeme nemovitost na kterou byl bankou udělán odhad ve výši 3,8 mil. Kč. My nemovitost kupujeme za 1,6 mil. Kč. Od banky žádáme 1,92 mil. Kč, 1,6 na koupi a 0,32 mil. Kč neúčelové částky. Žádáme tedy o něco málo přes 50 % odhadované ceny nemovitosti. Je možné ručit pouze kupovanou nemovitostí, nebo musíme mít 20 % z požadované ceny či ručit jinou nemovitostí.
Děkuji.

RE: Ručení kupovanou nemovitostí, Komentoval(a): Petr Jermář

11.11.2020 12:22:39

Dobrý den, banky Vám mohou půjčit max. 80-90% z hodnoty zastavené nemovitosti, tedy dáte-li bance do zástavy nemovitost v hodnotě 3,8 mil. Kč, nebude problém získat hypotéku ve výši 1,92 mil. Kč bez vlastních zdrojů. Více info v sekci podmínky pro získání hypotéky.

Hypotéka , Komentoval(a): Jarmila

22.11.2020 08:02:38
Dobrý den,
chtěla jsem se zeptat, babička příteli převedla byt, který je ale družstevní, pritel hned jak druzstevni podil prevedli jemu, podal žádost na prevedeni do osobniho vlastnictví. Otázka zní lze s tímto bytem ručit u hypotéky, i přesto že zatím není převedený do OV, ale je už vše v běhu?

Re: Hypotéka, Komentoval(a): Petr Jermář

23.11.2020 07:49:16

Dobrý den, převod bytu do OV trvá obvykle max. několik měsíců (v závislosti na připravenosti družstva a rychlosti katastru). Pro Vás by bylo nejvýhodnější vyčkat s žádostí o hypotéku na dokončení převodu bytu do OV. Pak by bylo možné tímto bytem ručit. Jinak by šlo též dočasně použít překlenovací úvěr nebo úvěr ze stavebního spoření, ale obě tyto varianty by pro Vás byly výrazně méně výhodné.

Ručení již zastavěnou nemovitostí, Komentoval(a): Lukáš

25.11.2020 12:50:01
Dobrý den, rád bych provedl přestavbu podkroví v domě rodičů, rodiče již na dům mají zástavu z jiného úvěru, dokáže mi banka v tomto případě poskytnout úvěr na stavbu podkroví, i když je dům ještě zastaven na cca 400tis? (samozřejmě se souhlasem majitele, tedy rodičů).

Děkuji za odpověď.

RE: Ručení již zastavěnou nemovitostí, Komentoval(a): Petr Jermář

26.11.2020 10:09:09

Dobrý den, jednou nemovitostí lze ručit za jeden či více hypotečních úvěrů pouze u jedné banky (neb se vyžaduje zástavní právo zapsané v prvním pořadí). Máte několik možností: 

1) rozdělit RD na 2 bytové jednotky (je-li to ze stavebně technického hlediska možné) a ručit svým podkrovním bytem za svůj úvěr 

2) vzít si úvěr u stejné banky jako rodiče 

3) vzít si nový úvěr a částečně jím refinancovat hypotéku rodičů (400 000 Kč).

Ručenie bytom, Komentoval(a): Michaela

29.12.2020 16:35:07
Dobrý deň, a čo v prípade ak si chcem vziať hypotéku v ČR ale moj byt leží na Slovenskom území? Je to v tomto prípade nemožné?

Re: Ručenie bytom, Komentoval(a): Petr Jermář

29.12.2020 23:36:42

Dobrý den, ano, u vybraných bank a ve specifických případech toto možné je (české banky takto akceptují pouze Slovensko, jiné země nikoliv). Kontaktujte prosím naše hypoteční poradce, kteří s Vámi vše proberou a doporučí nejlepší možné řešení. Doporučuji náš článek Hypotéka na nemovitost v zahraničí.

Hypoteka, Komentoval(a): Petr

7.1.2021 19:43:52

Dobrý den, tento rok bychom chtěli stavět domek kolem 3 mil, už tvoříme projekt, máme pozemek (zasíťovaný), 600 000 Kč vlastní úspory. Teď se nám ale naskytla výhodná koupě bytu za 500 000 Kč. Když koupím byt a začnu pronajímat, mohu potom ručit bytem ale finanční rezerva bude menší? Půjčí nám banka na rodinný dům? Předem děkuji za odpověď.

Re: Hypotéka, Komentoval(a): Petr Jermář

8.1.2021 00:36:07

Dobrý den, banka Vám může půjčit max. 80-90% ze zástavní hodnoty nemovitosti (LTV). Dáte-li bance do zástavy i byt, může Vám banka půjčit více (např. z 3,5 mil. Kč až 2,8-3,15 mil. Kč). Při stavbě RD byste se tak obešel i bez vlastních zdrojů. Doporučuji náš článek Hypotéka na stavbu domu.

Ručení bytem, na který je věcné břemeno na dožití, Komentoval(a): Simona

11.1.2021 14:27:26
Dobrý den,
Bude na mne přepsán byt formou darovací smlouvy, ve které bude věčné břemeno na dožití rodinného příslušníka. Já s partnerem chceme žádat o hypotéku na dům. Ručit budeme kupovaným domem a aby to vyšlo, co nejlépe, chtěli bychom ručit i bytem, který na mě bude přepsán. Je to možné, když bude byt zatížen věcným břemenem na dožití?
Moc děkuji za odpověď a přeji pěkný den

RE: Ručení bytem a věcné břemeno práva dožití, Komentoval(a): Petr Jermář

12.1.2021 15:05:47

Dobrý den, bohužel není možné ručit bytem, u kterého je zapsáno věcné břemeno práva dožití. V případě nesplácení hypotéky by bylo velmi komplikované takový byt zpeněžit. Málokdo by byl ochoten koupit nemovitost, kterou by reálně nemohl další desítky let užívat.

Ručení domem i pozemkem?, Komentoval(a): Vít Dvořáček

18.1.2021 19:49:37
Dobrý den, chceme si brát americkou hypotéku. Chci se zeptat z jaké části nemovitosti se počítá hodnota zajištění, z které se pak počítá maximální výše úvěru. Zda pouze z domu bez pozemku, nebo domu a pozemku pod ním, anebo domu, pozemku pod ním a i pozemku (zahrady) okolo. Děkuji

Re: Ručení domem i pozemkem, Komentoval(a): Petr Jermář

19.1.2021 09:37:27
Dobrý den, hodnota zajištění se počítá ze všech nemovitostí, které dáte bance do zástavy. Stavba je nedílnou součástí pozemku, tedy bance budete do zástavy dávat dům i s pozemkem.

Ručení částí družstevního domu, Komentoval(a): Vendula

21.2.2021 16:39:28
Dobrý den, už delší dobu řešíme s přítelem dofinancování hypoteky. Máme sice našetřeno, ale ne celých 20 % navic si to, co našetřeno máme chceme nechat do zálohy (pro případ, že se něco rozbije/pokazí/vypadne příjem jednoho z nás atd.) a také na nezbytné opravy a vybavení domu. Moji rodiče se nabídli, že nám budou rádi ručit jejich bytem, každopádně bydlí v bytě, který je součástí družstevního domu (bytovky) a mají tedy na katastru byt zapsáný jako 1/5. Četla jsem nejrůznější články kde se názor na ručení 1/5 rozchází. Někde se píše, že to vůbec nejde jinde, že by hodnota pro ručení klesla (např.byt ma hodnotu 1mil, pro ručení by to díky tomu, že jde o 1/5 bylo nanejvýš 250tis takže by již ručení nebylo možné). Máte s tímto zkušenost? Je i jiná možnost dofinancování, pokud nechceme dát nic z naší kapsy? Moc děkuji za odpověď předem :)

RE: Ručení částí bytového domu, Komentoval(a): Petr Jermář

22.2.2021 16:58:48

Dobrý den, mají-li rodiče na katastru zapsané vlastnické právo k 20% bytového domu, pak je bytový dům v osobním vlastnictví (jinak by zapsaným vlastníkem na katastru bylo družstvo). Nejlepším řešením by bylo sepsat prohlášení vlastníka a rozdělit bytový dům na samostatné bytové jednotky. Rodiče by pak vlastnili přímo konkrétní bytovou jednotku (nikoliv podíl na celém BD), kterou by Vám mohli ručit za hypotéku.

Pozemkem nebo hotovosti, Komentoval(a): Lukáš

23.2.2021 23:50:22
Dobrý den, předpokládejme, že si chceme s manželkou v následujících 3 letech postavit dům a máme našetřený milion korun. Již máme vyhlídnutý i pozemek, který se prodává právě za milion korun. Je pro nás v tuto chvíli výhodnější koupit pozemek v hotovosti a ručit jím na 4 milionovou půjčku nebo je výhodnější půjčit si 4 miliony s tím, že máme potřebných 20 % a pozemek následně zakoupit z této hypotéky?

Děkuji

RE: Ručit pozemkem nebo hotovostí?, Komentoval(a): Petr Jermář

24.2.2021 12:55:23

Dobrý den, jednodušší je koupit pozemek za své a vzít si hypotéku na stavbu RD. Stavba je nedílnou součástí pozemku, tedy bance budete ručit RD i pozemkem. Banka Vám může půjčit max. 80-90% z hodnoty zástavy.

dědictví zastavené nemovitosti, Komentoval(a): Lenka

4.3.2021 10:57:56

Dobrý den, jak je to s dědictvím nemovitosti, kterou se ručí bance za úvěr a zůstavitel nebyl spoludlužníkem?

Re: Dědictví zastavené nemovitosti, Komentoval(a): Petr Jermář

4.3.2021 17:26:49

Dobrý den, úmrtím zůstavitele zástavní právo na nemovitosti nezaniká a trvá až do plného splacení hypotéky. Dědicové tak zdědí nemovitost včetně zástavního práva.

, Komentoval(a): Ludmila

9.3.2021 08:30:06

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, když mi bratr chce darovat zahradu, kterou ručí za hypotéku syna, po jaké době mi ji může darovat? Děkuji

RE: Zahrada v zástavě, Komentoval(a): Petr Jermář

9.3.2021 12:39:31
Dobrý den, nemáte-li u zahrady v zástavě zapsané věcné břemeno zákaz zcizení, pak je možné zahradu darovat kdykoliv.

ručení bytem s hypotékou, Komentoval(a): Adéla

24.3.2021 09:55:04

Dobrý den, naskytla se nám příležitost koupit byt v OV za velmi příznivou cenu (nicméně není to jednotka, kde bychom chtěli bydlet - proto bychom zatím zvažovali pronájem, popřípadě časem prodej "se ziskem"). Financovali bychom to hypotékou. Chtěla bych se tedy prosím zeptat, zda je možné koupit byt (samozřejmě jím ručit v bance), a tímto bytem pak ručit pro koupi další nemovitosti - výhledově třeba za 2-6 měsíců - zda to vůbec jde, případně za jakých podmínek? Velice děkuji za Vaši odpověď.

Ručení bytem s hypotékou, Komentoval(a): Petr Jermář

24.3.2021 10:31:54

Dobrý den, jednou nemovitostí můžete ručit i za více úvěrů, ale pouze v rámci jedné banky (jednou nemovitostí nelze ručit dvěma bankám). Banka Vám může půjčit max. 80-90% ze zástavní hodnoty nemovitosti. Pokud byste byt nyní koupili na 80% hypotéku, za 2-6 měsíců toho příliš nesplatíte a tímto bytem nebude možné ručit ještě za další úvěr.

ručení bytem s hypotékou, Komentoval(a): Adéla

24.3.2021 10:45:39
Děkuji za Vaši reakci.
A nemělo by prosím na druhý úvěr vliv to, že tento byt má vyšší cenu (i přesto že 2-6 měsíců je krátká doba), než cena za kterou by jsme koupili ? (aktuálně se u nás ve městě prodávají 3+1 okolo 2.3mil a my máme možnost koupit za 1.6mil) Velice děkuji za Vaši odpověď

ručení bytem s hypotékou, Komentoval(a): Adéla

24.3.2021 11:04:56
Nebo mě ještě prosím napadlo - teoreticky - kdyby jsme teď tento byt koupili - za jak dlouho ho můžeme prodat a za jak dlouho můžeme popřípadě vyplatit hypotéku v bance a jde pak si vzít jinou hypotéku na jinou nemovitost .. ? Velice děkuji za Vaši odpověď

RE: Ručení bytem s hypotékou, Komentoval(a): Petr Jermář

25.3.2021 13:35:22

Dobrý den, banka Vám může půjčit max. 80-90% z hodnoty nemovitosti. Pokud byt koupíte výrazně pod cenou (např. za 1,6 mil. Kč místo tržní ceny 2,3 mil. Kč), pak můžete na takovou nemovitost čerpat vyšší úvěr (vyjde-li odhad skutečně na 2,3 mil. Kč). Byt můžete prodat kdykoliv. Stejně tak je možné hypotéku kdykoliv doplatit a vzít si novou. Všechno ale své konsekvence (při brzkém prodeji po koupi budete danit zisk, při splacení hypotéky mimo konec fixace Vám banka může účtovat poplatky, atd.). Prostudujte podmínky hypotéky.

Dotaz na zrušení zástavního práva, Komentoval(a): Pavel

31.3.2021 16:36:43
Dobrý den,
pokud byla zřízena hypotéka na nemovitost se zástavním právem v katastru, tak lze banku požádat o zrušení? Například nemovitost má hodnotu osmkrát větší než je v současné době hypotéka. Ale v katastru je i tak vlastník banka. Nebo se prostě musí splatit celá část a až pak dojde k vyvázání i v katastru?! Děkuji.

RE: Zrušení zástavního práva, Komentoval(a): Petr Jermář

31.3.2021 19:10:23

Dobrý den, vlastníkem nemovitosti je vždy majitel (Vy), banka má pouze zapsané věcné břemeno "zástavní právo", které lze vymazat až po doplacení úvěru. Pokud byste za hypotéku ručil dvěma nemovitostmi a v důsledku růstu cen by LTV bylo v nepoměru, mohl byste požádat o vyjmutí jedné nemovitosti ze zástavy.

Zastavení , Komentoval(a): Petr

6.4.2021 21:51:07
Dobrý den. Ve Vašem článku píšete, že v případě, kdy by člověk ručil jak pořizovanou nemovitostí, tak např. nemovitostí rodičů, tak v případě neplacení hrozí ztráta obou nemovitostí. Mohl byste to prosím vysvětlit? Příklad: nový dům stojí 4mil, nemám hotovost, takže ručím svým bytem (2 mil). Půjčím si 4mil a po pul roce přestanu splácet. Proč v tom případě bance nepropadne pouze nový dům, ale také původní byt, tj vlastně 6 mil? Děkuji Vám.

Pozemek, Komentoval(a): Milada

14.4.2021 15:58:52
Dobrý den, chci se zeptat....bude mi darován pozemek o výměře cca 320 m/2 na kterém budeme stavět RD. Lze tímto pozemkem ručit a bude toto stačit, když bychom si chtěli vzít 1.500 000,. Kč hypotéku? děkuji za odpověď.

RE: Ručení pozemkem, Komentoval(a): Petr Jermář

15.4.2021 12:41:02

Dobrý den, banka Vám může půjčit max. 80-90% ze zástavní hodnoty nemovitosti. U hypotéky na stavbu domu ručíte pozemkem i stavbou (stavba je nedílnou součástí pozemku). Pozemek by tak měl mít hodnotu min. 167-375 tisíc Kč.

Ručení nemovitostí, Komentoval(a): Michala Švůgrová

23.4.2021 21:38:58
Dobrý den,budu kupovat byt a abych dostala celou částku,musela bych ručit tím kupovaným bytem a nemovitostí rodičů.Maji RD,kde každý je majitelem jedné poloviny.Lze ručit pouze jednou tou polovinou, která je napsaná na mamku?

RE: Ručení nemovitostí, Komentoval(a): Petr Jermář

26.4.2021 08:57:32

Dobrý den, banky obvykle vyžadují ručení za hypoteční úvěr celou nemovitostí. Manželé mívají obvykle majetek v SJM (tedy vlastní vše společně, nikoliv každý zvlášť 1/2.

Ručení, Komentoval(a): JosefMrkvicka

2.5.2021 16:06:14
Dobrý den, chtěl bych půjčku v hodnotě 1 200 000, ručil bych rodinným domem včetně pozemku v hodnotě 6 000 000. Na pozemku stojí přístřešek na auto o rozloze 50m2 ke kterému nemam nemam ohlášení stavby. ( ano lze říci černá stavba ). Bude to překážka v poskytnutí hypotéky, Děkuji.

RE: Ručení za americkou hypotéku, Komentoval(a): Petr Jermář

3.5.2021 16:13:07

Dobrý den, černá stavba je právní vadou, kterou by posoudil odhadce banky. S takto hodnotnou zástavou by však neměl být problém získat americkou hypotéku ve výši 1,2 mil. Kč.

Ručení další nemovitostí , Komentoval(a): Petr

3.5.2021 22:02:32
Dobrý den. Ve Vašem článku píšete, že v případě, kdy by člověk ručil jak pořizovanou nemovitostí, tak např. nemovitostí rodičů, tak v případě neplacení hrozí ztráta obou nemovitostí. Mohl byste to prosím vysvětlit? Příklad: nový dům stojí 4mil, nemám hotovost, takže ručím svým bytem (2 mil). Půjčím si 4mil a po pul roce přestanu splácet. Proč v tom případě bance nepropadne pouze nový dům, ale také původní byt, tj vlastně 6 mil? Děkuji Vám.

RE: Ručení další nemovitostí, Komentoval(a): Petr Jermář

4.5.2021 11:59:35

Dobrý den, při nesplácení hypotéky banka nařizuje prodej nemovitosti v zástavě (obvykle formou nedobrovolné dražby, aby byla výsledná prodejní cena transparentní a dlužník nemohl banku žalovat, že nemovitost prodala pod cenou). V nedobrovolných dražbách ale bývá dosahována nižší prodejní cena, protože máte menší okruh kupujících. Na dražbu Vám obvykle nepůjčí banky, tedy se aukce účastní jen kupující s vlastní hotovostí. A ne každý kupující má žaludek na spory o vystěhování nemovitosti se současnými obyvateli. Pokud by se nemovitost za běžných okolností (bez právních vad) prodala např. za 4 mil. Kč, v nedobrovolné dražbě to bude méně (třeba jen 3,5 mil. Kč). Výtěžek z první nemovitosti tak nemusí stačit na doplacení celého úvěru a banka je tak nucena prodat i druhou nemovitost. O obě nemovitosti v zástavě tak přijití můžete ale nemusíte (podle toho, kolik aktuálně dlužíte, jak dobře se prodá první nemovitost a jak s bankou spolupracujete).

Ruceni jinou nemovitostí s vecnym bremenem doziti, Komentoval(a): Marek

26.5.2021 07:33:53
Dobrý den,
Omlouvám se jestli tato otazka jiz tu padla.
Kupujeme stavební pozemek s domem na demolici.
Chteli jsme na hypotéku rucit domem manzelcinych rodičů který manzelka vlastní, ale rodiče v nem mají vecne bremeno doziti.
Bylo mi receno finančním poradcem ze tedy domem rodičů kvuli vecnemu bremenu ručit nemůžeme a budeme muset radeji zkusit rucit kupovanom nemovitostí ktera se bude demolovat. Je to skutečně tak? Dekuji za odpověď.

RE: Ručení nemovitostí a věcné břemeno práva dožití, Komentoval(a): Petr Jermář

26.5.2021 08:53:12
Dobrý den, za hypotéku nelze ručit nemovitostí se zapsaným věcným břemenem práva dožití. Pokud byste přestali splácet, banka by s touto právní vadou vaši nemovitost neprodala za dostatečně vysokou částku na umoření vašich dluhů (málokdo by si koupil nemovitost, kterou by nemohl další desítky let užívat).

Zástava domu rodiču, Komentoval(a): Radka K

7.6.2021 09:35:41

Dobrý den, chtěla bych se prosím zeptat ohledně hypotéky na rekonstrukci. Je zde potřeba ručit nemovitostí, kterou musím mít výhradně ve vlastnictví nemám takovou nemovitost) nebo můžu využít pro zástavu RD maminky, která je jediným vlastníkem? Ovlivní toto nějak výši hypotéky? Hypotéka bude na mě a přítele (žadatel ,spoludlužník) a bude to na opravu RD, který by zastavila maminka, jelikož budeme si rekonstruovat část tohoto domu, kde budeme bydlet. Děkuji moc za odpověď a přeji pěkný den.

Re: Zástava domu rodičů, Komentoval(a): Pavel Strašák

8.6.2021 14:14:40

Dobrý den,

ano, za hypotéku za rekonstrukci můžete ručit i cizí nemovitostí. Kontaktujte prosím naše hypoteční poradce, kteří s Vámi vše proberou a doporučí nejlepší možné řešení.

Ručení pozemkem na který je hypotéka, Komentoval(a): Patrik

20.6.2021 22:15:13
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda mohu ručit pozemkem, na který mám hypotéku. Hypotéka na pozemek byla 80% banka a 20% vlastní úspory z hodnoty 2,7 mil Kč. Aktuální odhad ceny pozemku jsou 4 mil Kč. Lze tedy použit 2 mil Kč jako zástavu pro výstavbu domu nebo to není možné? Děkuji předem za odpověď.

RE: Ručení pozemkem, Komentoval(a): Petr Jermář

21.6.2021 15:43:13

Dobrý den, jednou nemovitostí lze ručit i za více úvěrů, ale pouze u jedné banky. Banky Vám mohou půjčit max. 80-90% z hodnoty zástavy, tedy na pozemek v hodnotě 4 mil. Kč lze čerpat hypoteční úvěry až 3,2-3,6 mil. Kč. Pokud jste si např. půjčil 2 mil. na pozemek, banka Vám ještě půjčí 1,2-1,6 mil. Kč na stavbu.

Ruceni jinou nez kupovanou nemovitosti., Komentoval(a): Libor

25.6.2021 16:07:58
Dobry den, stavim svepomoci rodiny domek na ktery bych si rad vzal hypoteku. Nechci vsak rucit stavenym domkem, ale bytem, ktery tez vlastnim. Lze ziskat takovouto hypoteku? Dekuji

RE: Ručení jinou než kupovanou nemovitostí, Komentoval(a): Petr Jermář

26.6.2021 19:35:56

Dobrý den, ano, za hypotéku na stavbu RD můžete ručit i jinou nemovitostí (např. bytem). Kontaktujte prosím naše hypoteční poradce, kteří s Vámi vše proberou a zařídí hypotéku na klíč.

, Komentoval(a): Martina Hasilikova

13.8.2021 11:25:48
Dobrý den.Syn si bral hypotéku na chatu a já mu šla ručit bance jako zastavitel svým domkem.V případě,že by syn přestal splácet,jsem v nějakém ohrožení,nebo mu banka veme jen jeho chatu?Děkuji za odpověď.

Re: Zástava nemovitosti, Komentoval(a): Petr Jermář

13.8.2021 14:43:44

Dobrý den, pokud by syn přestal splácet hypoteční úvěr, banka by mohla prodat i vaši nemovitost (chata syna by zejména v prvních letech splácení nepokryla zbývající dluh). Kdyby banka nepotřebovala vaši nemovitost, pak byste jí bance neručila.

Hypoteka na RD, Komentoval(a): Aneta Cerna

24.1.2022 18:08:56
Dobrý den,

chtěla bych se zeptat na hypotéku u RD.

S přítelem vlastníme pozemek o velikosti cca 800m2 ve městě, kde stojí nyní běžně m2 kolem 3 500/m2. Polovinu domu bude přítel financovat hotově. Já již nemám volné finanční prostředky na moji polovinu domu. Výstavba dle projektu nyní přijde na 5 mil Kč. Proto si budu muset vzít hypotéku a moje otázky nyní zní:

1) Půjčí mi banka 2,5mil s tím, že bych ručila moji 1/2 pozemku a 1/2 domu?

2) Nyní jsem v 6 měsíci těhotenství. Od 4-9/22 budu na materske dovolene. Od 10/22 budu 3 roky na rodicovske dovolene. Je to v tomto pripade velka prekazka?

Predem dekuji za vas cas a vyjadreni.

Cerna

RE: Hypotéka na RD, Komentoval(a): Petr Jermář

24.1.2022 20:17:08
Dobrý den, za hypotéku je třeba ručit celou nemovitostí (banka do zástavy nebude akceptovat poloviční podíl na RD/pozemku). Během mateřské/rodičovské hypotéku bez dodatečných příjmů ze závislé činnosti (zaměstnání, podnikání) nezískáte - neměla byste z čeho úvěr splácet.

RE: HYPOTÉKA NA RD, Komentoval(a): Aneta

24.1.2022 21:37:30
Dobry vecer,

dekuji za rychlou odpoved.

1) Zmenila by se situace, kdybychom se vzali?

2) Dle ceho se dokladaji dodatecne prijmy ze ZC? Jiz dva roky pronajimam byty:

prijmy: 980 000 Kc, vydaje: 780 000 kc.
Staci dolozit danove priznani?

Zmenila by se u me situace v tomto pripade pri zadani o hypoteku?

Dekuji

Cerna

RE: Hypotéka na RD, Komentoval(a): Petr Jermář

25.1.2022 10:48:54

Dobrý den, svatba by na váš případ neměla žádný vliv. Nyní můžete (ale nemusíte) o hypotéku žádat společně s přítelem. Po svatbě byste o hypotéku musela žádat s manželem. Pokud přítel pracuje (má příjem ze závislé činnosti), společně byste na hypotéku dosáhli i s Vámi na mateřské/rodičovské. To by ale neřešilo vaši situaci, kdy přítel má zajištěné financování své poloviny a úvěr potřebujete pouze Vy (společná žádost = společné ručení za úvěr). Příjem z pronájmu uznat lze. Kontaktujte prosím naše hypoteční poradce, kteří s Vámi vše proberou a doporučí nejlepší možné řešení.

RE:HYPOTEKA NA RD, Komentoval(a): Aneta

25.1.2022 15:14:22
Dobry den,

dekuji za odpoved. Pokud by mi byla diky prijmu ze ZC schvalena hypoteka, tak i presto nemohu rucit moji 1/2 pozemku a RD? Nebo jak se v tomto pripade schvaleni hypoteky postupuje? Dolozeni prijmu ze ZC staci pouze prostrednictvim danovych priznani?

Dekuji za odpoved.

Černa

RE: Hypotéka na RD, Komentoval(a): Petr Jermář

27.1.2022 00:02:54

Dobrý den, pro získání hypotéky je třeba splnit všechny podmínky (mít dostatečný příjem, adekvátní zástavu, atd.). Bez adekvátní zástavy Vám banka hypotéku neposkytne. Za hypotéku nelze ručit podílem na nemovitosti (ručí se vždy celou nemovitostí).

Dozajištění nemovitosti , Komentoval(a): Tomáš D.

2.2.2022 20:10:35
Dobry den, chci si vzít hypotéku na investiční byt. Abych nemusel platit 10/20 % ze svých zdrojů, je možné použít jako dodatečnou za stavu byt přítelkyně? Jinak řečeno je to možné když spolu nejsme v žádném příbuzenském vztahu? Děkuji

RE: Dozajištění nemovitostí, Komentoval(a): Petr Jermář

4.2.2022 14:36:22

Dobrý den, ano, v rámci splnění podmínky LTV je možné úvěr dozajistit i cizí nemovitostí (s vlastníkem nemovitosti nemusíte být v příbuzenském vztahu).

Americká hypotéka - přepis ručených nemovitostí, Komentoval(a): František

8.3.2022 14:11:38
Dobrý den,

rozhodujeme se brát si americkou hypotéku na byt a chystáme se ručit rodinným domem mého příbuzného. Lze po koupi bytu toto ručení vyvázat a ručit dále novým bytem? Děkuji.

nabídka rychlé půjčky pro celou ČR, Komentoval(a): usgi

12.5.2022 10:33:54
Fyzické osoby z ČR, SR a celého světa Nabízím půjčky od 2 000 do 20 000 000 Kč všem lidem schopným splácet s úrokovou sazbou 1,5 % až 2 % ročně. Podle požadovaného množství. Dělám to v oboru - Finanční půjčka - Půjčka na nemovitost - Investiční půjčka - Půjčka na auto - Konsolidační dluh - Půjčka do výplaty - Osobní půjčka - Nacházíte se ve složce Kontaktujte mě, pokud si potřebujete půjčit E-mail: mepechocovamichaela99@gmail.com

nabídka rychlé půjčky pro celou ČR, Komentoval(a): usti

12.5.2022 10:35:08
Fyzické osoby z ČR, SR a celého světa Nabízím půjčky od 2 000 do 20 000 000 Kč všem lidem schopným splácet s úrokovou sazbou 1,5 % až 2 % ročně. Podle požadovaného množství. Dělám to v oboru - Finanční půjčka - Půjčka na nemovitost - Investiční půjčka - Půjčka na auto - Konsolidační dluh - Půjčka do výplaty - Osobní půjčka - Nacházíte se ve složce Kontaktujte mě, pokud si potřebujete půjčit E-mail:pechocovamichaela99@gmail.com

Ručení nemovitostí v zahraničí?, Komentoval(a): Lucie

20.6.2022 20:44:44
Dobrý den, mohu se zeptat na možnosti zadání hypotéky na koupi RD v CR (5mil Kč cca), pokud s rodinou (partner Brit, dvě mimca) žijeme v zahraničí (Anglie), kde již máme hypotéku na náš stávající RD v hodnotě 6mil? Je možné si již že zahraničí zažádat o hypotéku, s tím ze bysme rucili kupovanym domem a naším stávajícím domem v Anglii, dokud jej neprodame abysme zisk z prodeje (2mil.Kc) dodatečně využili do České hypotéky? Finančně si můžeme dovolit momentálně platit jak stávající anglickou tak i novou ceskou hypotéku, tak abysme mohli s klidem zde dům prodat s vědomím, že už se máme kam stěhovat v CR pokud to dává smysl? Děkuji za radu. S pozdravem, Lucie

RE: Ručení nemovitostí v zahraničí, Komentoval(a): Petr Jermář

23.6.2022 14:38:35

Dobrý den,

váš plán má 2 slabá místa. Za hypotéku u českých bank je obvykle možné ručit nemovitostí pouze na území ČR. Pro sjednání korunové hypotéky bývají vyžadovány příjmy v CZK (nyní máte příjmy v GBP?) - jinak by se jednalo o komplikovanější cizoměnovou hypotéku (příjmy v GBP, úvěr v CZK - kurzové riziko). 

Doporučuji kontaktovat naše hypoteční poradce, kteří s Vámi vše proberou a navrhnou nejlepší možné řešení.

Ručení domem, Komentoval(a): Denisa

2.8.2022 11:25:33
Dobrý den, jestli to tedy chápu dobře, když chci koupit nemovitost v hodnotě 4mil. a dám ji do zástavy. Takže to bude tedy ten základ k hypo 10 nebo 20% a z té kupní ceny mi ještě můžou pujčit 90% z kupní ceny?
Děkuji za odpověď

Přidejte nový komentář

Mohlo by vás zajímat

Odhad ceny nemovitosti nejen pro hypotéku

18.4.2024 Hypotéka

Plánujete žádat o hypotéku? Nebo prodáváte či kupujete nemovitost, případně vás čeká dědické řízení? V těchto případech se pravděpodobně neobejdete bez odhadu ceny nemovitosti. Jak odhad probíhá, jaké faktory mají vliv na odhadní cenu a jaká jsou specifika bankovního odhadu nemovitosti?

Konsolidace: Ušetřete sloučením hypotéky a dalších půjček

12.4.2024 Hypotéka

Potřebujete si udělat pořádek v rodinném rozpočtu a současně snížit celkové výdaje za splátky úvěrů? Vhodným řešením je konsolidace. Sloučením více půjček do jedné ušetříte nemalou částku na poplatcích. A nejen to. Přečtěte si, co obnáší konsolidace úvěrů, jaké půjčky je možné sloučit a jaké výhody konsolidace přináší.

[AKTUÁLNĚ] Nemovitosti výrazně podraží. Očekává se růst cen o 12-15 %

3.4.2024 Hypotéka

Po dvou letech útlumu se realitní trh chystá na oživení. S klesajícími úrokovými sazbami hypoték se zvyšuje poptávka po bydlení. A ceny nemovitostí pravděpodobně prudce vzrostou. Češi mají hlad po vlastním bydlení, a klesající sazby podněcují poptávku po realitách. To se zákonitě neobejde bez vlivu na nabídkové ceny bytů a domů, až na jedinou výjimku.

Alternativní financování bydlení: 4 způsoby, jak financovat bydlení bez banky

3.4.2024 Hypotéka

Úroky u hypoték blížící se k 6 % a stále dražší nemovitosti. Kombinace, která řadě lidí zkomplikovala plány na pořízení vlastního domu či bytu. A přiměla je k pátrání po alternativním financování bydlení. Možností je přitom několik a každá má své plusy i minusy.

Co byste měli vědět, pokud chcete o hypotéku žádat jako samoživitelka?

2.4.2024 Hypotéka

Hypotéka je závazek na dlouho dopředu, ukrajuje každý měsíc velkou část rozpočtu, Když přijde na rozpočet samoživitelů, který je i bez ní dost napjatý, může nastat problém. I přesto se najde řada samoživitelů, kteří mají příjem slušný a o hypotéku žádají. Kdy na ni mají šanci dosáhnout?

Z naší bankovní poradny

Refixace hypotéky a zhoršení bonity

Dobrý den, nevíte prosím, jak zkoumá Hypoteční banka u refixace bonitu klienta? Příští rok končí fixace a můj zdravotní stav se výrazně zhoršil. Nevím jak by banka případně zhodnotila příjem formou invalidního důchodu a nějakého menšího výdělku na částečný úvazek. Na druhou stranu jsem mladý člověk, kde změnu zdravotního stavu a bonity banka neočekává a se splátkami nebyl nikdy problém, zbývající jistina je už malá (cca 1,2 mil. Kč). Takovouto částku lze již půjčit i jako půjčku na cokoliv a vidím na nich někdy i lepší úroky než u hypoték. Opět ale bude banka požadovat doklad o příjmu, což bude asi příští rok problém, pravděpodobně budu na invalidním důchodu a 0,3 úvazku. I když mi moje banky v internetovém bankovnictví nabízí “výhodné půjčky do 1,2mil do 15 minut na účtu” tak asi stejně člověk musí poslat doklad o příjmu. Konec fixace je vice než za rok, je čas, a úroky klesají. Ale rád bych zvážil všechny možnosti. Děkuji za jakoukoliv radu.

Dobrý den,

při refixaci hypotéky se znovu neověřuje bonita dlužníka, vstup do invalidního důchodu ani snížení příjmů nemůže být důvodem pro zesplatnění úvěru. Banka Vám nabídne úrokovou sazbu pro další období. Přinejhorším bude úrok o pár desetinek vyšší. Refinancování hypotéky u jiné banky nedoporučuji (zde by se již bonita ověřovala). Taktéž nelze doporučit refinancování hypotéky neúčelovou půjčkou. Mimo ověřování bonity je třeba zvážit i maximální splatnost úvěru (hypotéka až 30 let, půjčky obvykle do 10 let). Čím kratší splatnost, tím vyšší měsíční splátka. 

ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Pojmy ve slovníku

100% Hypotéka

Půjčka, která pokryje celou koupi. Taková je 100% hypotéka. LTV této hypotéky je 100 %, což znamená, že vám banka půjčí peníze na celou odhadní cenu nemovitosti, kterou ručíte.

Díky 100% hypotéce tak získáte dost peněz na nákup domu či bytu nebo například na výstavbu. Zároveň ale musíte počítat s vyšším úrokem než u menších půjček. Pro banky je totiž úvěr bez spoluúčasti klienta rizikovější, a proto jsou jeho podmínky přísnější.

V současnosti navíc čeští poskytovatelé 100% hypotéky neposkytují. Česká národní banka totiž v roce 2016 zpřísnila podmínky pro získání hypotéky a jejich součástí bylo také ukončení 100% hypoték. Banky tak nabízí maximálně 90% hypotéky. Pouze u 5 % objemu poskytnutých půjček smí být LTV vyšší než 90 %.

Přesto existuje možnost, jak pomocí půjčky na bydlení získat dost peněz na úhradu celé kupní ceny nemovitosti. V podstatě tedy můžete dosáhnout na 100% hypotéku.

Jak na to? Musíte ručit více nemovitostmi. Kromě kupovaného bytu či domu to může být například nemovitost rodičů. Samozřejmě ale platí, že majitel této nemovitosti musí s ručením souhlasit.

Díky ručení více nemovitostmi se zvýší hodnota zástavy. I při 90% či menším LTV tak získáte peníze na nákup vybraného domu či bytu.

Banky navíc obvykle umožňují druhou nemovitost z hypotéky vyvázat, jakmile splatíte potřebnou část úvěru. Dál tedy ručíte pouze kupovaným domem či bytem.

Další možností je dofinancovat hypotéku dalším úvěrem. Například úvěrem ze stavebního spoření.

ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAM

90% Hypotéka

Až 90 procent z ceny nemovitosti, kterou ručíte. Přesně tolik si můžete půjčit na hypoteční úvěr. Abyste ale 90% hypotéku dostali, musíte splnit několik požadavků.

Jsou to zejména základní podmínky pro získání hypotéky – tedy například:

věk,příjemči bonita.

Oproti nižším půjčkám ale musíte u 90% hypotéky počítat s méně výhodnými podmínkami. Protože má hypotéka pokrýt 90 procent z ceny nemovitosti, je pro banku riskantnější než menší úvěry. A proto poskytovatelé toto riziko obvykle kompenzují vyšším úrokem.

Pro většinu lidí je přitom 90% hypotéka nejvyšší možná. Podle pokynů České národní banky mohou poskytovatelé víc peněz půjčit jen v 5 procentech případů. Potřebujete tak mít naspořeno alespoň 10 procent z kupní ceny.

V praxi to vypadá tak, že u bytu za 3 000 000 korun získáte maximálně 2 700 000 korun. Zbytek doplatíte vy.

Pokud si chcete pomocí hypotéky půjčit víc než 90 procent z ceny domu či bytu, musíte ručit více nemovitostmi. V takovém případě stoupne hodnota zástavy, ze které se půjčka počítá.

Výhodou je, že se tím pádem můžete dostat na nižší LTV (obvykle do 80 %) a získáte tak nižší úrok než u 90% hypotéky.

Pokud jste například původně ručili bytem za 2 500 000 korun a nyní k němu přidáte další byt ve stejné ceně, stoupne hodnota zástavy na 5 000 000 korun. U hypotéky na zmíněných 2 500 000 tak bude LTV 50 %.

ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAM

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2023, všechna práva vyhrazena