Banky.cz Banky.cz Bankovní poradna zdarma Osobní a rodinné finance

Osobní a rodinné finance

ZADAT NOVÝ DOTAZ
Z

Dobry den, muj dedecek je v insolvencnim rizeni. Pred insolvenci mu nejaka zenska zaridila O2 TV, protoze zrusili kabelovou televizi. Jenze mu srazi nesmyslnych 1 600 Kc za sluzby, ktere nepotrebuje a kdyz jsme chteli snizit cenu, tak nam jina slecna v O2 rekla, ze cenu muze snizit pouze o 200 Kc, protoze je deda v insolvenci a musel by to udajne resit s insolvencnim spravcem. Je to pravda?

Dobrý den,

přijde na to, jak je smlouva s O2 sjednaná. Pokud na dobu neurčitou, lze službu vypovědět kdykoliv bez sankcí. Pokud na dobu určitou (např. 12 nebo 24 měsíců), pak lze smlouvu vypovědět jen k datu výročí (jinak s pokutou za předčasné ukončení). Toto je na insolvenci zcela nezávislé, insolvenční správce určitě nemá co do činění se službami, které odebíráte.

Obecně neomezený tarif lze pořídit za 300-400 Kč, příjem televize přes anténu je zdarma (přes kabel základní balíček max. 50-100 Kč). 

ZK

Dobrý den, ráda bych se zeptala na následující. Synovi bylo soudem vyměřeno výživné 2 500 Kč a to od 20.8.2009 - neplatil je. Bývalá snacha si od nás (jeho rodičů) půjčila úhrnem 218 000 Kč, které nám nikdy nesplatila s odkazem, že náš syn dluží na výživném částku 212 500 Kč. Na syna začal částku 2 500 Kč měsíčně platit od dovršení jeho věku 18 roků a platí stále přímo na jeho účet. Můj dotaz zní. Jak je to v tomto případě s promlčením výživného, co by tedy bývalá snacha mohla teď požadovat? Děkuji za odpověď.

Dobrý den,

obecná promlčecí lhůta činí 3 roky, tedy v nejhorším možném případě může Vaše snacha po synovi vymáhat výživné za posledních 36 měsíců (36 x 2 500 = 90 000 Kč), pokud dosáhl syn Vašeho syna věku 18 let nyní. Pokud Váš vnuk dosáhl plnoletosti dříve, suma se snižuje (bylo-li to více než před 3 lety, pak není možné vymáhat již nic).

Dobrý den, při návštěvě Komerční banky bylo mamince nabídnut jakýsi produkt, o kterém úřednice sama nedokázala podat přesné info. V kostce jde asi o toto. Zřízení jakéhosi účtu k běžnému účtu maminky, kde určí libovolné procento zbylých financí, které by si mohl každý zapsaný po její smrti vybrat, nebudou zablokovány a nepodléhají dědickému řízení. Maminka se toho chytila a chce určit mne a sestru, 50% na 50%. Jenže ani já nerozumím zcela tomu, co se nám úřednice snažila vysvětlit. Poprosím tedy o vysvětlení Vás. Děkuji mnohokrát Dagmar

Dobrý den,

pravděpodobně se Vám přepážkový pracovník banky snažil prodat penzijní připojištění, u kterého lze skutečně určit osoby, které po úmrtí majitele spoření dostanou peníze vyplaceny bez ohledu na dědické řízení (peníze uložené na penzijním spořením lze vybrat nejdříve za 5 let od data sjednání spoření). Nebo to také mohl být zcela jiný produkt. Neboť nevíme, co vlastně chtěl přepážkový pracovník banky Vaší mamince sjednat za produkt, doporučuji nic nesjednávat (to by byl hazard s vlastními penězi). 

D

Dobrý deň, ja by som sa rada spytala ohladom vyplatenia pozostalosti. My mame od pražskeho notara pozostalost po tete ktora ktora zila v Prahe, ona mala uspory v Ceskej sporitelni a teraz mi mame na papieri pozostalost si vybrat v ceskej sporitelni. Ja by som sa rada spytala, ze ci aj vy to u vas na pobocke vyplacate na zaklade tých papierov co sme dostali od notara nám bolo povedane, že si môžme na hociktorej Ceske sporitelni vybrat tu svoju ciastku. A ked to vy náhodou nevyplacate, ci by ste mi nevedeli poradit, kde by sa to dalo vybrat. My bývame na Slovensku. Za pochopenie a odpoved vám velmi pekne dakujeme.

Dobrý den,

navštivte nejbližší pobočku České spořitelny a předložte potvrzení od pana notáře. Na základě tohoto dokumentu Vám banka peníze po Vaší tetě vyplatí. 

H

Dobrý den, u společnosti Elektra PV, s. r. o. , která je aktuálně v insolvenci, jsme si v roce 2015 zakoupili espresso Krups s prodlouženou zárukou na 3 roky a pojistná smlouva je uvedena s pojistitelem AGA International. V listopadu 2016 jsme zařízení poprvé reklamovali s tím, že do září 2017 bylo zařízení opakovaně reklamováno a při 4 reklamaci nám byl dán reklamační protokol s uznanou zárukou, ponecháním přístroje v servise a s následným řešením reklamace u prodejce (aktuálně v insolvenci). Prodejce může požádat o dobropis u svého dodavatele. Bohužel tedy náš dodavatel je v insolvenci. Kdo nám tedy vyplatí peníze za uznanou reklamaci na kterou se vztahuje i pojistná smlouva, kde pojistitel je AGA International? Zařízení je ještě více jak rok podložené zárukou. Velice děkuji za odpověď. 

Dobrý den,

pokud by bylo zboží ve standardní záruce (2 roky) a prodejce byl v insolvenci, pak byste bohužel o záruku přišli. Prodejce zkrachoval, není u koho uplatnit nárok na záruku/opravu/vrácení peněz. Prodejce se stává Vaším dlužníkem a Vy tak teoreticky můžete přihlásit svoji pohledávku v rámci insolvenčního řízení, kdy se majetek prodejce zpeněží a insolvenční správce pak z výtěžku vyplatí věřitele. V praxi ovšem prodejci v úpadku žádný majetek nemají a není tedy co zpeněžovat/z čeho uspokojovat nároky věřitelů. 

U prodloužené záruky bude záležet na detailech pojistné smlouvy a dalších okolnostech, ale obecně bych zkusil nárok na opravu/vrácení peněz uplatnit u pojišťovny. Je ovšem možné, že prodejce přestal platit pojistné, čímž porušil pojistnou smlouvu, kterou pojišťovna následně vypověděla. 

N

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, babička celí život říkala, že mi spoří, a když zemřela, tak ani zmínka od mé rodiny, že by mi babička spořila. Dá se někde zjistit, zda mi opravdu spořila a jestli nedej Bůh mi to má rodina nevybrala? Děkuji za odpověď

Dobrý den,

jsou dvě možnosti: 1) Babička založila vkladní knížku (spořící účet) na Vaše jméno a spořila Vám zde. Toto Vám nikdo vybrat nemůže, ale protože to také není součástí dědického řízení, nezjistíte, u které banky Vám takto bylo spořeno. Nezbude Vám než se dotázat u všech bank, zda-li u nich nemáte veden spořící produkt na své jméno. 2) Babička Vám spořila na svém účtu. V tomto případě jdou peníze (stejně jako všechen ostatní majetek) do dědického řízení. Notář zjistí, u které banky jsou peníze uloženy, ale musí je rozdělit mezi dědice přesně dle závěti. Pakliže závěť sepsána nebyla, postupuje se dle zákona (polovinu majetku získá dědeček a druhá polovina se dělí rovným dílem mezi dědečka a děti - pokud už dědeček nežije, pak se majetek dělí jen mezi děti).

LS

Syn je na Erasmus studium na 5 měsíců v Anglii. Jaký je nejvýhodnější postup pro převod CZK - libry a platby na místě v Anglii? Děkuji.

Dobrý den,

pro krátkodobé studijní pobyty (Erasmus) je nejlepší si zřídit běžný korunový účet v ČR u Equa bank, která má velmi dobré kurzy a výběry z bankomatů v zahraničí jen za 9 Kč (vedení účtu, internetbanking, tuzemské transakce a platební karta zdarma). V Anglii bude syn vše platit kartou (zdarma) a v případě hotovosti si vybere libry přímo z bankomatu (9 Kč/výběr). 

KN

Dobrý den, mám nárok na poměrný důchod ze SRN (ohromující částka asi EUR 80 ,-/měs). Musím do Berlína na sociálku sdělit číslo účtu, na které bych si měl nechat peníze posílat. Bohužel nyní mám konto u RB jako zůstatek po ZUNO bance. Tam ovšem za příchozí zahraniční platbu berou asi 200 Kč, jak jsem si zjišťovat dtto i ČSOB či ČS. Jaká banka by byla nejvhodnější z hlediska transferu peněz (preferoval bych měnu konta v EUR, výběr jednou či 2x do roka) a poplatků za správu? Můj dojem že EQUA, je to správně? Děkuji za odpověď předem. S pozdravem Kamil

Dobrý den,

máte pravdu, nejlevnější příchozí SEPA platby má Equa bank (9 Kč). Dále např. Creditas (15 Kč), Fio banka (20 Kč) a Air Bank (25 Kč). Equa bank nemá hotovostní pobočky, ale i tak by byl výběr hotovosti v eurech zbytečně nákladný, neboť si za to banky účtují nemalé poplatky. Vedení účtu v EUR poskytují sice tyto banky zdarma, ale celkově by možná bylo pohodlnější si eura nechat zasílat na korunový účet (kde se Vám automaticky příchozí platba v EUR přepočte na koruny kurzem banky ze dne připsání platby -Equa má slušné kurzy). 

DK

Pokračování dotazu č. 3806: Děkuji mnohokrát za Vaši odpověď. Který úřad dělá to "dědické řízení", na který se musím hlásit?

Dobrý den,

lékař konstatující smrt toto oznámí matričnímu úřadu v místě posledního bydliště zesnulého. Matrika informaci dále předá soudu, který jmenuje notáře zodpovědného za vedení dědického řízení. Notář by následně měl kontaktovat všechny pozůstalé a domluvit se s nimi na dalším postupu (soupis majetku, atd.). Pokud se Vám notář doposud neozval, můžete se na jeho jméno přeptat na místním soudu, který ho jmenoval. 

DK

Dobrý den, maje maminka zemřela a zanechala konto. Já jsem jediná dcera a žiji v Německu. Jak musím postupovat, abych mohla tu hotovost, kterou maminka pro mě spořila, dostat? Děkuji předem za odpověď.

Dobrý den,

je třeba vyčkat na ukončení dědického řízení. S potvrzením notáře o rozdělení dědictví mezi dědice (kdo dostane co) navštivte pobočku banky, kde následně změní majitele konta na Vás. Peníze pak můžete vybrat a konto zrušit.

Zeptejte se odborníků na bankovnictví a finance




Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.

dědictví, finanční plán, domácí účetnictví, jak hospodařit se svými penězi?



Rychlé odkazy

Banky v ČR